Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1985091_0001.png
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0002.png
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0003.png
Page 1 of 1
Fra:                                              DEP
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Til:                                               Jens
Hennild
Emne:                                        Svar
på mødeanmodning til sundheds- og ældreministeren
Kære Jens Hennild
Sophie Løhde har bedt mig takke for jeres lykønsking og anmodning om møde.
Ministeren har allerede modtaget et større antal invitationer og mødeanmodninger – langt flere end hun
har mulighed for at imødekomme.
På den baggrund har ministeren bedt mig takke pænt nej til et møde.
God sommer og venlig hilsen
Marilou Pehrson
Sekretær for ministeren, Minister- og Ledelsessekretariatet
Direkte tlf. 7226 9401
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
Sundheds-og-Aeldre-DK-
300dpi
Fra:
Jens Hennild [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. juli 2015 14:30
Til:
DEP Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Emne:
Brev til Ministeren
Vedlagt fremsendes et brev til Sophie Løhde
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1E,3.tv.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
3
file:///C:/Users/DEPAGA/Downloads/Svar%20på%20mødeanmodning%20til%20sun... 30-08-2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0004.png
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0005.png
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0006.png
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0007.png
DETTE ER EN VISNING
7
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0008.png
DETTE ER EN VISNING
København den 18. januar 2016
Sundheds- og Ældreministeriet
Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt per e-mail til [email protected] med kopi til [email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til Forslag til Lov om elektroniske cigaretter m.v.
(Produktspecifik regulering af markedsføring, fremstilling, mærkning m.v. af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere)
Kære Mette Touborg Heydenreich
Først og fremmest vil jeg gerne takke for muligheden for at kommentere på udkast til Forslag til Lov om
elektroniske cigaretter m.v.
Der er ingen tvivl om, at den markedsudvikling, vi har set de seneste år, viser, at forbrugerne ønsker et mindre
skadende alternativ til de konventionelle tobaksprodukter.
Grundlæggende mener vi, at det er et fornuftigt og afbalanceret udkast, som regulerer et område, der i
øjeblikket fungerer ulovligt og ureguleret. Vi har dog enkelte kommentarer og anbefalinger til udkastet, men
disse skal ikke skygge for at vi finder udkastet overvejende positivt.
Philip Morris støtter lovgivningens formål om at sikre et lovligt og reguleret marked for e-cigaretter, der er
baseret på en høj grad af produktsikkerhed og klare regler for salg af e-cigaretter. Det skal være normen, at
forbrugeren kan have tillid til de tilgængelige produkter på markedet. Vi har en klar holdning til, at e-cigaretter
såvel som almindelige tobaksprodukter kun skal være tilgængelige for voksne. Vi mener derfor, at der skal
yderligere fokus på håndhævelse af aldersgrænsen i det danske marked, også når det gælder e-cigaretter.
Vi antager, at man i forbindelse med definitionen i §2, nr. 1 netop er opmærksom på, at ikke alle e-cigaretter,
der anvendes til at dampe for at få nikotin, anvender en genopfyldningsbeholder eller flydende væske. I
e ærk i ger e til love s. 55 står der: ”Det vil ikke være e
ødvendig forudsætning for at anse en elektronisk
cigaret for omfattet af den foreslåede definition, at den indeholder en nikotinholdig væske, blot den kan
a ve des til for rug af ikoti holdig da p...”, og det fre går her ed, at a er op ærkso på, at ikke
alle
e-cigaretter anvender væske i forbindelse med at udvikle damp til brugeren. Vi vil anbefale, at det præciseres i
loven, således at det fremgår klart at også eventuelt fremtidige produkter, der anvender nikotin i fast form, også
er medtaget.
Af bemærkningerne til loven fremgår at grænseværdien er tilsvarende hvad der er defineret af
Tobaksvaredirektivet (2014/40/EU), altså 20 mg/ml + maksimalt 2 ml. Vi foreslår at denne grænseværdi
tydeliggøres klarere i loven, for at sikre en nemmere forståelse af loven. Idet ikke alle e-cigaretter anvender
væske i forbindelse med at udvikle damp, mener vi ligeledes, at det er nødvendigt at etablere en tilsvarende
nikotin-grænseværdi for de e-cigaretter, der anvender nikotin i fast form. En måde at løse dette på kunne være
at tilføje til love , at produ e ter e skal efterleve regle o 20 g/ l eller ”de o strere at ikoti dosis ved
8
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0009.png
DETTE ER EN VISNING
indtag ikke overstiger den dosis nikotin, der opnås ved en standardcigaret i det tidsrum, der kræves for at ryge
e såda igaret”
1
.
Lovens ikrafttrædelse er den 20. maj 2016 jf. §34. Vi forstår således, at medmindre, der er e-cigaretter med
nikotin, der er godkendt (som lægemiddel) inden denne dato, vil der ikke være e-cigaretter med nikotin i det
danske marked før den 20. november 2016 jævnfør §34, stk.2 og 3. Anmeldelse skal ske 6 måneder før, og
såfremt anmeldelsesfunktionen er oppe at køre fra starten, betyder det, at der vil kunne markedsføres e-
cigaretter med nikotin i Danmark fra den 20. november 2016. I den forbindelse vil vi gerne spørge, om der kan
orienteres om en tidsplan for de kommende bekendtgørelser i forhold til hvad der skal medgå af dokumentation
ved anmeldelse, dels om tidspunktet for, hvornår anmeldelsesportalen (forudsat det bliver navnet) er i luften.
Afslutningsvis er det afgørende for Philip Morris som virksomhed, at forbrugerne kun har adgang til registrerede
e-cigaretter i Danmark med reference til loven. Philip Morris anbefaler derfor, som tidligere kommunikeret,
som et nyt forslag til loven, at der kan indføres en mærkningsordning hvor certificerede e-cigaretter er mærket
ed ekse pelvis tekste ”registreret til salg i Da ark” eller ” registeret hos Sikkerhedsstyrelse ”.
Såfremt ovenstående måtte give anledning til yderligere spørgsmål eller behov for uddybning, står jeg
naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Thomas Aarestrup Jepsen
Manager Corporate Affairs
Philip Morris ApS
Weidekampsgade 14A, 3 2300 København S
Mobil: +45 31 15 48 71
[email protected]
Præa ble til EU’s tobaksvaredirektiv TPD fastsætter ratio alet for 20 g/ l-grænseværdien.
Grænseværdien
baseres på en sammenligning med den påståede nikotinkoncentration, der opnås ved en standardcigaret.
1
9
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0010.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Email: [email protected]
Cc : [email protected]
København den 18. januar 2016
Vedr. Høringssvar lov om elektroniske cigaretter m.v.
Tobaksproducenterne takker for muligheden for at kommentere lov om
elektroniske cigaretter m.v. Tobaksproducenterne repræsenterer BAT, JTI
og Imperial Tobacco, som tilsammen udgør ca. 85 pct. af det danske
cigaretmarked.
Tobaksproducenterne finder det positivt, at det regulatoriske tomrum nu
lukkes, og Tobaksproducenterne deler ministeriets ønske om at regulere
elektroniske cigaretter som et forbrugerprodukt med passende krav til
kvalitet, sikkerhed, forbrugerinformation mv.
Tobaksproducenterne er af den opfattelse, at nikotin ikke under nogen
omstændigheder bør nydes af personer under 18 år. Vi tilslutter os derfor
forbuddet mod salg af nikotinholdige produkter til personer under 18 år. Vi
støtter dermed også op om regulering af lov om røgfrie miljøer, så dampning
forbydes steder, hvor under 18-årige færdes.
Tobaksproducenterne har følgende konkrete bemærkninger til lovforslaget:
Overimplementering
Forslag til Lov om elektroniske cigaretter m.v. har til hensigt at gennemføre
artikel 20 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 (tobaksvaredirektivet) i dansk ret samt etablere hjemmel for en
administrativ implementering af de retsakter, som forventes udstedt af
Kommissionen i medfør af tobaksvaredirektivets artikel 20.
Dele af lovforslagets indhold er derfor kendt for Tobaksproducenterne, mens
nogle er nye, og nogle i deres nuværende form går videre end
tobaksvaredirektivets bestemmelser. Det drejer sig om:
Kapitel 4
§11 – Pligt til at træffe sikkerhedsforanstaltninger
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22
·
[email protected]
·
www.tobaksproducenterne.dk
1
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0011.png
Tobaksproducenterne er som udgangspunkt enige i, at det kan være
nødvendigt i visse tilfælde at tilbagekalde produkter fra markedet. Da pligten
til at tilbagekalde produkter er en særdeles indgribende foranstaltning spiller
den proportionalitetsafvejning, som ligger i anvendelsen af ordet
”nødvendig” en central rolle. Vi ønsker derfor nærmere præciseret, hvornår
tilbagetrækning anses for nødvendig.
Tobaksproducenterne henstiller til, at kravet om tilbagetrækning af
produkter fra markedet begrænses til tilfælde hvor lovpligtige sikkerheds- og
kvalitetskrav til produktet ikke overholdes.
Kapitel 7
Reklame m.v.
Lovforslaget indeholder et forbud for al reklame for e-cigaretter.
Tobaksproducenterne mener at det er en overimplementering af direktivet,
hvilket også fremgår i bemærkningerne til lovforslaget s.70 ”(…)foreslås det
imidlertid, at lovens reklamebegreb gøres bredere end reklamebegrebet i
tobaksvaredirektivet”. Desuden forhindrer reklameforbuddet, at relevant
forbrugerinformation om et mindre sundhedsskadeligt produkt (end
cigaretter) ikke kan formidles til forbrugerne.
Tobaksproducenterne kan ikke bakke op om dette forslag, da det går videre
end EU’s tobaksdirektiv artikel 20 stk. 5., som tillader en begrænset og
veldefineret række markedsføringstiltag fra producenternes side.
Regeringen begrunder i bemærkninger til lovforslaget s.37 reklameforbuddet
med, at nikotin er et farligt stof og at ”elektroniske cigaretter med nikotin og
traditionelle tobaksvarer er indbyrdes substituerbare”. Der er ikke noget, der
tyder på, at dette er tilfældet. Sundhedsstyrelsens årlige
rygevaneundersøgelse for 2015 viser, at to ud af tre ”dampere” enten er holdt
op med at ryge tobak eller ryger mindre tobak end tidligere, efter de er
begyndt at dampe. Modsat er der ingen undersøgelser, der understøtter
påstanden om, at e-cigaretter får flere til at ryge traditionelle
tobaksprodukter.
Med reklameforbuddet forhindres forbrugerinformation om et mindre
sundhedsskadeligt produkt i form af e-cigaretter at nå frem til den relevante
målgruppe. Denne tilgang står blandt andet i modsætning til eksempelvis
Storbritannien, hvor den britiske regering tillader ansvarlig formidling af
faktuel information om e-cigaretter til forbrugeren. I Storbritannien er
markedsføring af e-cigaretter reguleret i de såkaldte CAP/BCAP Codes, som
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22
·
[email protected]
·
www.tobaksproducenterne.dk
2
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0012.png
p.t. er ved at blive opdateret, så de stemmer overens med
Tobaksvaredirektivet.
Tobaksproducenterne henstiller til, at regeringen ikke forbyder reklame for
e-cigaretter men i stedet erstatter §§16 og 17 med bestemmelser, der svarer til
Storbritanniens CAP/BCAP Codes, således at relevant forbrugerinformation
om et mindre sundhedsskadeligt produkt ikke forbydes. De gældende
CAP/BCAP Codes er vedlagt som bilag.
Kapitel 8
Kontrol og forbud mod markedsføring
Sikkerhedsstyrelsens kontrolvirksomhed
Af § 21 fremgår det, at” "For at tilvejebringe oplysninger til brug for
gennemførelse af kontrollen efter §19, stk. 1, har Sikkerhedsstyrelsens
repræsentanter til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter hos fabrikanter,
importører, distributører og detailforhandlere af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin”
Tobaksproducenterne er kritiske overfor denne brede og generelle adgang for
Sikkerhedsstyrelsen til at foretage uanmeldte kontrolundersøgelser uden
retskendelse. At tillade myndigheder en sådan generel adgang uden
forudgående domstolskontrol strider imod grundlæggende
retssikkerhedsprincipper.
Tobaksproducenterne opfordrer til, at §21 fjernes fra lovforslaget subsidiært
revideres.
Kapitel 11
Gebyrer
Af § 32 fremgår det, at Sikkerhedsstyrelsen får bemyndigelse til at opkræve et
gebyr for anmeldelse efter § 5, stk.1 og for årlig opretholdelse af anmeldelsen.
Af bemærkningerne til lovforslaget s.45 fremgår det, at ” Det forventes, at
gebyret for anmeldelse af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
og for årlig opretholdelse af anmeldelsen vil udgøre henholdsvis 36.900 kr.
og 14.700 kr.”
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22
·
[email protected]
·
www.tobaksproducenterne.dk
3
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0013.png
Gebyrerne skal finansiere Sikkerhedsstyrelsens udgifter, men det er
Tobaksproducenternes vurdering, at udgifterne ikke står forholdsmæssigt
mål med gebyrernes størrelse. Denne vurdering beror på, at de foreslåede
gebyrer er mere end ti gange størrelsen af de tilsvarende gebyrer i
eksempelvis Storbritannien. Vi noterer os dog, at gebyrsatserne allerede kan
justeres om et par år jf. bemærkningerne.
Med venlig hilsen
Louise Feilberg
Direktør Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22
·
[email protected]
·
www.tobaksproducenterne.dk
4
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0014.png
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0015.png
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0016.png
16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0017.png
17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0018.png
18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0019.png
19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0020.png
20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0021.png
21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0022.png
DETTE ER EN VISNING
22
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0023.png
DETTE ER EN VISNING
23
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0024.png
DETTE ER EN VISNING
24
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0025.png
DETTE ER EN VISNING
København den 16. februar 2016
Sundheds- og Ældreministeriet
Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt per e-mail til [email protected] med kopi til [email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om tobaksvarer m.v. (Markedsføring, fremstilling, mærkning m.v. af
tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter) i høring.
Først og fremmest vil vi gerne takke for muligheden for at kommentere på udkast til lovforsalg om tobaksvarer
mv.
Philip Morris konstaterer, at regeringen med nærværende udkast implementerer Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014. Vi har bidt mærke i, at man flere steder i bemærkningerne
understreger, at man ikke ønsker at overimplementere. Det er fuldt forståeligt, da direktivet i store træk
afspejler det mandat, Europaudvalget gav til forhandlingen af dette i 2013. Vi har ligeledes bemærket, at man
har udskilt e-cigaretlovgivningen i selvstændig lovgivning, som vi tidligere har afgivet høringssvar til.
Vi forstår regeringens intention om at undgå overimplementering. I den kontekst har vi nogle generelle
bemærkninger og betragtninger. Vi håber, at disse konstruktive kommentarer vil blive godkendt og
efterfølgende reflekteret i det endelige lovforslag, der implementerer Tobaksvaredirektivet som vedtaget i
Bruxelles i dansk lov.
Generelle betragtninger om bekendtgørelser
Vi noterer, at man fra regeringens side lægger op til en implementering af direktivet ved hjælp af mange
bekendtgørelser. Det mener vi principielt bør undgås, medmindre der er særlige tekniske forhold der
nødvendiggør brugen af bekendtgørelser,
eksempelvis for at kunne foretage beslutninger på
ministerielt/styrelsesniveau. Der gøres brug af meget brede bemyndigelser til at udarbejde bekendtgørelser.
Flere steder i bemærkningerne bliver det gjort klart, at der fra regeringens side ikke er et ønske om at benytte
administrative processer til overimplementering. Vi foreslår derfor, at ministeriet gennemgår lovforslaget for at
sikre, at bemærkningerne til lovforslaget fastsætter snævre rammer for de bekendtgørelser, der gives
bemyndigelse til, således at overimplementering i videst mulig omfang undgås.
Generelle betragtninger om diverse henvisninger, overimplementering mv.
Såfremt regeringen ønsker at undgå overimplementering af Tobaksvaredirektivet, foreslår vi, at formuleringen
i § , d,
…toksikologiske oplys i ger o i gredie se , og…
æ dres til
…relevante
toksikologiske oplysninger
o i gredie se , og…
, hvor ed for uleri ge vil være i overe sste
else ed Tobaksvaredirektivet.
I sektion 3.4.2 i kommentarerne til lovforslaget står
Tobaksvaredirektivet indeholder forbud mod at
markedsføre nærmere bestemte typer af tobaksvarer og tobaksvarer, der indeholder nærmere opregnede
i gredie ser .
For ikke at afvige fra direktivets tekst, foreslår vi, at ordlyde æ dres til
Tobaksvaredirektivet
1
25
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0026.png
DETTE ER EN VISNING
forbyder at markedsføre bestemte typer af tobak og tobaksvarer, som har opregnede egenskaber (såsom
ke deteg e de aro aer i ko po e ter e v.
I sektio . . står:
…og for visse tilsæt i gsstoffer have e li dre de effekt. Dette etyder, at røge opfattes
som værende mindre irriterende, når den inhaleres. Den sundhedsfaglige bekymring er særligt, at en mildere
eller lødere s ag ka være særligt tiltrække de for u ge e esker,… .
Det går videre end
Tobaksvaredirektivet at lave formodninger om tilsætningsstoffer i forbindelse med kendetegnende aromaer,
hvorfor sætningen skal slettes, såfremt man fastholder at ville være på linje med Tobaksvaredirektivet.
I bemærkningerne til lovforslagets § 2 har man glemt #9 vedr. emissioner, hvormed numrene i den videre tekst
ikke stemmer overens med teksten i lovforslaget.
I bemærkningerne til lovforslagets § 14:
Sikkerhedsstyrelse vil desude ku e høre det særlige EU-panel,
inden et tilsætni
gsstof for ydes so følge af for uddet od ke deteg e de aro aer.
Hvis man vil reducere
overimplementering i forbindelse med at gennemgøre Tobaksvaredirektivet, foreslår vi, at sætningen ændres
til:
Sikkerhedsstyrelse vil desude ku e høre det særlige
EU-panel før man indføre et maximum
i dholds iveau for et tilsæt i gsstof so følge af for uddet od ke deteg e de aro aer.
I bemærkningerne til lovforslagets § 25 (4. afsnit):
E y kategori af to aksvarer er o fattet af lovforslagets
øvrige krav til tobaksvarer. Hvilke konkrete krav, der vil være gældende, vil afhænge af, om den pågældende
kategori af tobaksvarer er en røgfri tobaksvare eller røgtobak. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne
til § 7.
Er det korrekt at antage, at der skulle have været henvist til § 26, der omhandler nye kategorier med
tobak, og ikke § 27?
I bemærkningerne til lovforslaget § 45 henvises der, i de første to afsnit under Kapitel 15: Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v., til § 46 i stedet for § 45.
I bemærkningerne til § 15 skrives om et stk. 2. Går man lovteksten igennem, findes der ikke et stk. 2. Der
sy es at være faldet oget ud af love . I be ærk i ger e til etop stk. fre går det bla dt a det,
Det er
ikke hensigten med bemyndigelsesbestemmelsen at gennemføre lovgivning, der går ud over
tobaksvaredirektivets eller Europa-Kommissionens retsakters rammer
. Det lader til, at § , stk. skal sikre at
det fremtidige forbud, der etableres med lovtekstens § 14, stk.1, ikke skal kunne omgås. Se venligst også
kommentarerne vedrørende bestemmelserne i såvel § 14 og § 15.
Kapital 2: Indberetning af oplysninger om tobaksvarer til Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen
§ 4 stk. 2 siger:
Su dhedsstyrelse fastsætter ær ere regler o de u dersøgelser, der
skal foretages efter stk.
. Efter vores mening bør sådanne regler fastsættes af EU og gælde for alle medlemslande, eller overlades
til fabrikanternes skøn. Ydermere siger stk. 2:
… og regler o , at e fa rika t eller i portør, der er o fattet
af forpligtelsen efter stk. 1, i visse tilfælde kan foretage undersøgelser sammen med andre fabrikanter eller
i portører …
. Vi vil gerne understrege, at direktivet beskriver de omstændigheder, hvor fabrikanter og
importører kan foretage studier sammen. Disse regler skal derfor ikke overlades til medlemsstaterne og skal
ikke være begræ set til i visse tilfælde . Ifølge direktivets artikel , stk. :
Fa rika ter eller i portører, der
anvender det samme tilsætningsstof i deres tobaksvarer, kan foretage en fælles undersøgelse, når de bruger det
pågælde de tilsæt i gsstof i e sa
e lig elig produktsa
e sæt i g.
§ 5 stk. 3 lyder:
Sikkerhedsstyrelse fastsætter ær ere regler o i dse delse af rapporter efter stk. , og o
for krav til rapporter e.
Vi vil gerne understrege, at disse regler fastsættes af EU for alle medlemslande.
§ 7 stk. 2 bestemmer, at der skal indberettes salgstal i april. Det har ikke tidligere været muligt at have validerede
salgstal klar før maj. Vi opfordrer derfor ministeriet til, at indberetningen skubbes en måned fra april til maj. De
2
26
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0027.png
DETTE ER EN VISNING
samlede salgstal for 2015 vil blive rapporteret 20. november 2016. Med hensyn til salgstal for kalenderåret 2016
kan de rapporteres i maj det efterfølgende år.
§ 7 stk. 3 lyder:
Erhvervs-
og vækstministeren fastsætter nærmere regler om de oplysninger, der skal indberettes
til Sikkerhedsstyrelse …
. Vi vil gerne understrege, at disse regler fastsættes af EU for alle medlemslande.
Kapitel 4: Forbud mod at markedsføre visse tobaksvarer m.v.
Vi konstaterer, at man med § 14 og § 15 dækker artikel 7 i Tobaksvaredirektivet. Det gør således, at man i den
danske lovgivning får en paragraf til bestanddele af en cigaret og en aroma-paragraf. Som vi læser lovforslaget,
kan mentolcigaretter blive på markedet indtil 2020, som foreskrevet i Tobaksvaredirektivet. Men allerede fra
den 20. maj 2016 forbyder lovforslaget de fleste af de måder, hvorpå mentol tilsættes i cigaretten (f.eks. at
tilsætte mentol til pakkefolien, i filtre eller i kapsler). Ifølge udkastet til lovforslaget vil mentolprodukter, som i
dag er på det danske marked, ikke kunne markedsføres efter den 20. maj 2016.
Forbrugerne vil derfor ikke få fordel af en overgangsordning, men vil allerede fra 2016 være forhindret i at købe
de mentol cigaretter, de foretrækker. Vi foreslår derfor, at man tydeliggør loven ved at tilføje § 15 til teksten i
§ 45 stk. 2. Den vil herefter lyde:
For igaretter og rulleto ak ed ke deteg ede aro a af e tol, fi der § ,
stk. og § først a ve delse de
. aj
.
I Tobaksvaredirektivet er undtagelsen gående på hele artikel
7 og dermed også komponenterne, der bibringer cigaretten mentolsmagen. I Tobaksvaredirektivet hedder det
i artikel stk. :
In the case of tobacco products with a characterising flavour whose Union-wide sales volumes
represent 3 % or more in a particular product category, the provisions of this Article shall apply from 20 May
2020.
1
Den foreslåede ændring sikrer, at loven ikke opstiller en teknisk hindring i forhold til Tobaksvaredirektivet artikel
7 stk. 14. Såfremt man ikke følger direktivet, vil man lave en teknisk handelsbarriere i forhold til handel i det
indre marked.
Kapitel 6: Mærkning og Emballage
Vi noterer, at man med lovforslagets § 20 og § 21 implementerer de krav og retningslinjer vedrørende mærkning
og emballage, der er vedtaget med Tobaksvaredirektivet. Som bemærket indledningsvis er der tale om en
specifik implementering, der fastsættes gennem en bredt-formuleret bemyndigelse til udarbejdelse af
bekendtgørelse. Det konstateres dog i bemærkningerne, at bemyndigelsesbestemmelsen ikke har til hensigt at
fastsætte regler, der går ud over de krav til pakninger og emballage, som fremgår af artikel 14 i
Tobaksvaredirektivet. Vi vil derfor gerne understrege, at Tobaksvaredirektivets artikel 8, 9, 10, 11 og 12 alle skal
implementeres, som foreskrevet i direktivet.
Kapitel 8: Anmeldelse af nye kategorier af tobaksvarer
Loven foreskriver, at nye tobaksprodukter kun kan markedsføres på det danske marked, såfremt de er anmeldt
til Sikkerhedsstyrelsen. Det mener vi er et godt valg og på lige fod med e-cigaretlovgivningen. I § 25, stk. 3 står
der, at erhvervs- og vækstministeren skal fastsætte regler om de oplysninger og erklæringer, der skal ledsage
en anmeldelse efter stk. 1. I den kontekst foreslår vi, at kommende regler inkluderer følgende bestemmelser
fra Tobaksvaredirektivets artikel 19:
a. Foreliggende videnskabelige undersøgelser af toksicitet, afhængighedsskabende egenskaber og
tiltrækningskraft af den nye kategori af tobaksvarer, i særdeleshed hvad angår dens ingredienser og
emissioner.
b. Foreliggende undersøgelser, resuméer heraf og markedsanalyser af forskellige forbrugergruppers,
herunder unges og nuværende rygeres, præferencer.
I de da ske oversættelse af Tobaksvaredirektivet hedder det:
For så vidt angår tobaksvarer med en kendetegnende
aroma, der har et salgsvolumen i Unionen på 3 % eller mere inden for en bestemt produktkategori, finder bestemmelserne
i denne artikel anvendelse fra den 20. maj 2020.
1
3
27
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0028.png
DETTE ER EN VISNING
c. Andre tilgængelige og relevante oplysninger, herunder en analyse af risici og fordele ved produktet,
dets forventelige konsekvenser med hensyn til antallet af personer, der holder op med at bruge tobak,
dets forventelige konsekvenser med hensyn til antallet af personer, der indleder et tobaksforbrug, og
forudsigelige aspekter af forbrugernes opfattelse af produktet.
Vi undrer os over, at man i lovforslaget taler om en årlig opretholdelse af anmeldelsen af et nyt produkt jf.
kapitel 13, § 43. Tobaksvaredirektivet bestemmer, at man skal anmelde et nyt produkt senest 6 måneder før
lancering til en instans udpeget af de enkelte medlemslande, men der er ikke tale om en efterfølgende
opretholdelse.
Kapitel 12: Klageadgang
Med kapitel
Klageadga g §
fastsættes det,
at afgørelser truffet af Sikkerhedsstyrelsen ikke kan
indbringes til anden administrativ myndighed. De beslutninger, som Sikkerhedsstyrelsen træffer, vil i væsentlig
grad være af teknisk karakter. Herudover er der tale om nye typer produkter, hvorfor det må antages at danske
myndigheder på nuværende tidspunkt ikke har tilstrækkelig forhåndsviden om produktkategorierne og deres
funktionsmåde. Derfor finder vi det beklageligt, at en uenighed ikke kan genbehandles og fejlfortolkninger ikke
kan korrigeres. En konsekvens er, at man vil blive nødt til at indbringe en sag for domstolene med dertilhørende
øget sagsbehandlingstid og omkostninger.
Kapitel 13: Omkostninger og gebyrer
I § 42 står der, at
Sikkerhedsstyrelse opkræver ge yrer hos fa rika ter og i portører
af tobaksvarer, der er
omfattet af indberetningspligten i § 3 stk. 1. Gebyret fastsættes på de årlige bevillingslove og fordeles på
baggrund af den enkelte fabrikants eller importørs markedsandel på det danske marked. Vurderingen af den
enkelte fabrika
ts eller i portørs arkedsa del foretages på aggru d af to aksafgifte i d erettet til SKAT
.
Direktivet 2014/40/EU tillader medlemslandene at opkræve gebyrer hos fabrikanterne i forbindelse med at
modtage, opbevare, håndtere, analysere og offentligøre information, der er indrapporteret i forlængelse af
direktivets artikel 5
Indberetning af oplysninger om ingredienser og emissioner. Vi mener ikke, at gebyret,
som i lovforslaget baseres på fabrikantens markedsandel, er proportionalt, såfremt de foreslåede gebyrer ikke
skal overstige de reelle omkostninger for myndighederne. Vi foreslår derfor en ændring af ordlyden således, at
man refererer til proportionale gebyrer samt et fast gebyr relateret til opgaverne, hvormed man undgår at
overimplementere direktivet.
Bestemmelser om identitetsmærker og sikkerhedsfeatures
Vi har noteret os, at lovforslaget ikke gennemfører artikel 15 og 16 i tobaksvaredirektivet. Om end vi gerne
havde set en tidlig implementering, forstår vi, at man afventer de endelig vedtagne gennemførselsretsakter.
Hos Philip Morris arbejder vi konstant på at minimere den illegale handel med tobaksprodukter og en god
implementering af artikel 15 og 16 i Tobaksvaredirektivet vil være en hjælp i kampen mod den illegale handel.
Vi håber, at man fra regeringens side vil sikre, at industrien, herunder den samlede værdikæde inklusive
grossister, transportvirksomheder og detailhandlen, vil blive involveret i det fremtidige arbejde med at
implementere disse to artikler. Det er vores håb, at man på den måde sikrer, at fremtidig lovgivning giver
mulighed for implementering af et effektivt sporingssystem for tobaksvarer til gavn for både forbrugere og
resten af samfundet. I denne henseende skal det sikre, at omkostningerne ved implementering og drift ikke
bliver uforholdsmæssigt høje.
Afsluttende kommentarer
Arbejdet med implementeringen af Tobaksvaredirektivet er fremskredent i mange lande. Vi hilser det
velkomment, at vi nu har en lovgivning til implementering af direktivet i Danmark. Vi vil fra Philip
Morris ApS’
side gøre vores til at implementeringen af Tobaksvaredirektivet sker smidigt og hurtigt. For at sikre lige vilkår
for lokale producenter og importører, og på samme tid sikre en rettidig overholdelse af reglerne i
4
28
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
DETTE ER EN VISNING
Tobaksvaredirektivet for tobaksprodukter på markedet, foreslår vi at begrænse perioden hvor produkter
produceret under direktiv 2001/37/EC kan blive på markedet. Vi foreslår, at produkter produceret under det
gamle direktivs regler kan forblive på markedet indtil den 19. november 2016. For størstedelens af lovforslagets
vedkommende er teksten tydelig, og vi håber, at vores konstruktive bemærkninger vil blive positivt modtaget.
Jeg står naturligvis til rådighed, såfremt ovenstående måtte give anledning til spørgsmål eller behøver yderligere
uddybning, står jeg naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Thomas Aarestrup Jepsen
Manager Corporate Affairs
Philip Morris ApS
Weidekampsgade 14A, 3.
2300 København S
Mobil: +45 31 15 48 71
[email protected]
5
29
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0030.png
DETTE ER EN VISNING
Sundheds- og Ældreministeriet
Att: Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Email: [email protected]
Cc : [email protected]
København d. 15. februar 2016
Vedr. Høringssvar lov om tobaksvarer m.v.
Tobaksproducenterne takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med udkast til
lovforslag om tobaksvarer m.v. Tobaksproducenterne repræsenterer British American Tobacco, JTI og
Imperial Tobacco, som tilsammen udgør ca. 85 pct. af det danske cigaretmarked.
Indledningsvist skal Tobaksproducenterne beklage den meget korte frist tobaksbranchen får til at
omstille sig den nye lovgivning i Danmark. De nye regler skal ifølge lovudkastet allerede træde i kraft
den 20. maj 2016. Branchen har således mindre end 3 måneder til at tilpasse os et helt nye regelsæt,
der stiller væsentlige nye krav til produkt og emballage med deraf følgende omlægninger i
produktionen. Det er en særdeles uhensigtsmæssig behandling af hele værdikæden fra producent til
forhandler.
Lovforslaget er en implementering af EU direktiv 2014/40/EU. Helt overordnet mener
Tobaksproducenterne, at EU lovgivning ikke bør overimplementeres. Den danske implementering bør
derfor være en direkte en-til-en gennemførelse af det af Europa-Parlamentet og Rådets vedtagne
direktiv. Derved undgås en overimplementering, der stiller danske forbrugere og detailhandel ringere
end i de øvrige EU-lande.
Tobaksproducenterne finder, at lovforslaget i store træk lever op til princippet om ikke at
overimplementere - dog med væsentlige undtagelser. I den henseende finder Tobaksproducenterne
det stærkt bekymrende, at udkastet indeholder hjemmel til administrativ udstedelse af sekundær
lovgivning.
Det bør derfor fremgår klart af lovforslaget, at sekundær lovgivning minimumimplementeres i
henhold til EU-lovgivningen, således at administrativ overimplementering undgås. Det bør være
Sundheds- og Ældreministeriet, subsidiært et andet relevant ministerium, der udarbejder den
sekundære lovgivning.
Tobaksproducenterne har derudover følgende konkrete bemærkninger:
Definition nr. 15
Der henvises til ”dette direktiv” i stedet for ”denne lov”.
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
1
30
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0031.png
DETTE ER EN VISNING
§ 5 Oplysninger om ingredienser og emissioner
Når fabrikanter og importører skal udarbejde og rapportere om ingredienser, bør det ske til ét sted.
Der bør ikke være unødige administrative byrder forbundet med rapportering. Derfor ønsker
Tobaksproducenterne at sikre at rapportering til hhv. Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommission er
identisk og ikke betyder to forskellige indrapporteringer. Desuden må vi forstå fra bemærkningerne,
at indberetningen fremover skal ske til Sikkerhedsstyrelsen og ikke Sundhedsstyrelsen.
§ 7 Oplysninger om markedsundersøgelser
Tobaksproducenterne henstiller til, at det præciseres i § 7, stk. 1, at fabrikanter og importører skal
fremlægge
tilgengænglige
markedsanalyser og undersøgelser, således som det står skrevet i
direktivet.
§§ 14 og 15 Markedsføring af visse tobaksvarer
Med lovforslaget bliver det forbudt at markedsføre cigaretter m.v. med kendetegnede aromaer. Dog
fremgår det af overgangsbestemmelsen § 45, stk. 2, at forbuddet mod cigaretter m.v. med
kendetegnende aroma af mentol først finder anvendelse fra 20. maj 2020.
Tobaksproducenterne læser bemærkningerne således, at alle metoder for tilsætning af mentol, der er
tilladt i dag, også er tilladt frem til 20 maj 2020 i uændret form.
Imidlertid fremgår det ikke klart af lovudkastet, at dette er tilfældet. Tobaksproducenterne henstiller
derfor til at dette præciseres, så alle metoder for tilsætning af mentol, hvad enten det tilsættes i filter,
papir, direkte i tobakken eller som kapsel, forbliver tilladt på danske marked indtil 20. maj 2020.
Dette vil i øvrigt være i tråd med det danske forhandlingsmandat under EU forhandlingerne tilbage i
2014, som tilsagde, at mentol ikke skulle forbydes.
§19 Sundhedsadvarsler
Som anført ovenfor i de overordnede bemærkninger finder Tobaksproducenterne, at beføjelserne til at
fastsætte krav til pakkernes udformning i § 19 er unødigt vide.
Selv om det fremgår af bemærkningerne, at det ikke er hensigten med loven at overimplementere
direktivet, kan § 19 læses som en åben hjemmel fremfor konkrete krav og definitioner.
Tobaksproducenterne henstiller derfor til, at eventuelle ændringer eller nye regler for udformning af
pakkerne ikke besluttes administrativ, ikke går videre end direktivets minimumskrav, og aldrig sker
uden forudgående drøftelse med høringsberettigede parter.
§§ 20, 21 Mærkning og emballage
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
2
31
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0032.png
DETTE ER EN VISNING
Tobaksproducenterne henviser til de generelle bemærkninger om at undgå overimplementering og
dels bemærkningerne til § 19. Beføjelserne til at fastsætte de nærmere krav til hhv. mærkning og krav
til pakningerne er unødigt vide.
§ 33 Sikkerhedsstyrelsens kontrolvirksomhed
Af § 33 fremgår det, at Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter uden retskendelse kan skaffe sig adgang
til offentlige og private ejendomme og lokaliteter hos fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandler.
Tobaksproducenterne er imod overfor denne brede og generelle adgang for Sikkerhedsstyrelsen til at
foretage uanmeldte kontrolundersøgelser uden retskendelse. At tillade myndigheder en sådan generel
adgang uden forudgående domstolskontrol strider imod grundlæggende retssikkerhedsprincipper.
Medlemslandene skal jf. EU-direktivet monitorere indholdet af ingredienser og kendetegnende
aromastoffer i tobak. Tobaksproducenterne mener, at gældende lovgivning allerede giver
Sikkerhedsstyrelsen tilstrækkelig hjemmel til at foretage disse kontrolundersøgelser. Samtidig er der
tale om kendte produktkategorier og ikke nye produkter. Det er en markant overimplementering at
tildele Sikkerhedsstyrelsen adgang til at foretage ransagninger.
For tobak skal Sikkerhedsstyrelsen monitorere indholdet af ingredienser og kendetegnende
aromastoffer. Der er tale om kendte produktkategorier og ikke nye produkter, der bliver underlagt
Sikkerhedsstyrelsens tilsyn. Derfor er de tillagte efterforskningsmæssige værktøjer et udtryk for en
klar overimplementering.
Tobaksproducenterne henstiller derfor til, at § 33 tages ud, subsidiært revideres, således at
kontrolbesøg på private ejendomme kun kan finde sted efter forudgående retskendelse.
§ 40 Klageadgang
Af § 40 fremgår det, at afgørelser truffet efter denne lov (…) ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Tobaksproducenterne mener, at denne manglende rekursmulighed for
virksomheder strider imod de grundlæggende retsprincipper.
Af bemærkningerne fremgår det, at begrundelse for dette er, at de afgørelser der træffes efter loven, vil
være af teknisk og faglig karakter som forudsætter teknisk/faglig indsigt på området, som man ikke
kan forvente en klageinstans har. Tobaksproducenterne finder imidlertid, at manglende indsigt ikke
bør afskrive muligheden for rekurs.
§ 42 Omkostninger og gebyrer
Det fremgår af bemærkningerne til §§ 41 og 42, at Sikkerhedsstyrelsen opkræver gebyr for blandt
andet at håndtere indberetninger fra tobaksproducenter – og importører. Sikkerhedsstyrelsen
vurderer, at det koster gennemsnitligt 9 mio. kr. årligt at administrere denne opgave.
Tobaksproducenterne finder ikke, at dette beløb er proportionelt med hvad omkostningerne ved
indberetning må forventes at koste. Tobaksproducenterne anmoder derfor om en præcis
udspecificering af dette beløb.
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
3
32
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0033.png
DETTE ER EN VISNING
Staten modtager årligt i omegnen af 8 mia. kr. i skatter og afgifter fra salg af tobak.
Tobaksproducenterne mener derfor som udgangspunkt, at omkostningerne ved håndhævelsen af
lovgivningen bør være omfattet af de eksisterende punktafgifter på tobak. På samme måde som det er
rimeligt at e-cigaretter bliver pålagt et gebyr for anmeldelse, fordi de ikke er omfattet af andre afgifter,
er det naturligt, at de afgifter, der allerede er pålagt tobak, dækker de relevante
administrationsomkostninger ved håndhævelsen af lovgivningen.
§ 45 Overgangsbestemmelser
Undtagelsen i §45 stk.2 skal henvise til både §14 stk. 1 og §15. I øvrigt henvises til bemærkninger
under §§ 14 og 15.
§ 46 Overgangsbestemmelser
Der er en dato fejl i de særlige bemærkninger, datoen i bemærkningerne bør være 20. maj 2016 og
ikke 20. november 2016, som anført.
Med venlig hilsen
Louise Feilberg
Direktør Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
4
33
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0034.png
DETTE ER EN VISNING
34
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0035.png
DETTE ER EN VISNING
35
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0036.png
DETTE ER EN VISNING
36
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0037.png
DETTE ER EN VISNING
37
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0038.png
DETTE ER EN VISNING
38
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0039.png
DETTE ER EN VISNING
39
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0040.png
DETTE ER EN VISNING
40
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0041.png
DETTE ER EN VISNING
41
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0042.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Att: Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Email: [email protected]
Cc : [email protected]
København d. 4. maj 2016
Vedr. Høringssvar udkast til bekendtgørelse om kvalitet, mærkning,
alderskontrolsystem og reklame m.v. af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere m.v.
Tobaksproducenterne takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med udkast til
bekendtgørelse om kvalitet, mærkning, alderskontrolsystem og reklame m.v. af elektroniske cigaretter
og genopfyldningsbeholdere m.v.
Tobaksproducenterne repræsenterer British American Tobacco, JTI og Imperial Tobacco, som
tilsammen udgør ca. 85 pct. af det danske cigaretmarked.
Tobaksproducenterne noterer med tilfredshed, at bekendtgørelsen er meget direktivnær, og vi har
derfor kun en enkelt opklarende bemærkning vedr. § 12 stk 2, nr. 1: Det er uklart, hvad der forstås ved
”end andre”. Dette bedes præciseres.
Med venlig hilsen
Louise Feilberg
Direktør Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
1
42
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0043.png
DETTE ER EN VISNING
Sundheds- og Ældreministeriet
Att: Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Email: [email protected]
Cc : [email protected]
København d. 4. maj 2016
Vedr. Høringssvar udkast til bekendtgørelse om grænseværdier, sundhedsadvarsler og
alderskontrolsystem m.v. af tobaksvarer m.v.
Tobaksproducenterne takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med udkast til
bekendtgørelse om grænseværdier, sundhedsadvarsler og alderskontrolsystem m.v. af tobaksvarer
m.v.
Tobaksproducenterne repræsenterer British American Tobacco, JTI og Imperial Tobacco, som
tilsammen udgør ca. 85 pct. af det danske cigaretmarked.
Tobaksproducenterne har følgende konkrete bemærkninger:
§ 11, stk. 2 Sundhedsadvarsel på røgtobak
For at blive klar til ikrafttræden af tobaksvaredirektivet den 20. maj 2016, har cigaretproducenterne
planlagt og tilrettelagt deres produktion tidligere i år. Ændringerne af pakkernes udseende kræver
væsentlig omstilling.
Cigaretproducenter traf i Danmark den beslutning at bruge ”Rygning dræber – Stop i dag” som
generel sundhedsadvarsel i henhold til direktivets art. 9, stk. 1.
Da endnu en ændring vil have store produktionsmæssige konsekvenser, ønsker Tobaksproducenterne,
at §11, stk. 2 ændres således, at den generelle sundhedsadvarsel bliver ”Rygning dræber – Stop i dag”
og ikke den korte version ”Rygning dræber”.
Subsidiært ønsker vi at benytte ”Rygning dræber – Stop i dag” i overgangsperioden det vil sige frem til
20. maj 2017.
§ 14, stk. 2 Specifikke krav til den kombinerede sundhedsadvarsel for røgtobak
§ 14, stk. 2 henviser til at de kombinerede sundhedsadvarsler skal indeholde følgende
rygestopoplysninger: Rygestoplinje: 80 31 31 31
www.stoplinien.dk.
På samme måde som anført
ovenfor har samtlige cigaretproducenter valgt at skrive ”Rygestoplinjen”.
Tobaksproducenterne ønsker en tilkendegivelse af, at det er ok, subsidiært at der i overgangsperioden
kan benyttes ”Rygestoplinjen”.
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
1
43
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0044.png
DETTE ER EN VISNING
Beslutningen blev taget tidligt for at gøre produktionen klar til den 20. Maj 2016.
§§ 29, stk. 3 og 30 stk. 3 Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
Det bør præciseres, at logoer og handelsnavne ikke må anbringes oven over de kombinerede
sundhedsadvarsler og ikke blot ”oven over sundhedsadvarslerne”.
Med venlig hilsen
Louise Feilberg
Direktør Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne
Rådhuspladsen 16, 1550 København V
+45 53 58 20 22 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
2
44
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0045.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jens Hennild <[email protected]>
6. maj 2016 15:49
DEP PRIMAEJUR Kontorpostkasse
Patrick Kofod Holm
Høring over udkast til bekendtgørelse om kvalitet, mærkning, alderskontrolsystem
og reklame m.v. af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v.
Tak for lejligheden til at kommenterer på ovennævnte bekendtgørelsesudkast.
Udkastet giver ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1E,3.tv.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
45
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985091_0046.png
DETTE ER EN VISNING
TOBAKSINDUSTRIEN
TOBACCO MANUFACTURERS ASSOCIATION OFDENMARK
Vesterbrogade 1 E. 3 tv.
DK-1620 København V.
Telephone: + 45 39 62 68 99
Fax:
+ 45 39 62 43 21
E-mail:
[email protected]
København d.6 maj. 2016
Sundheds- og Ældreministeriet
Sendt pr. e-mail:
[email protected]
[email protected]
Vedr. Udkast til bekendtgørelse om grænseværdier mv. for tobaksvarer.
Tak for lejligheden til at kommentere på ministeriets udkast til ovennævnte bekendtgørelse.
Udkastet giver anledning til følgende bemærkninger:
1. Ad § 11, stk. 2: Ministeriet har tidligere oplyst, at den generelle advarsel skulle stå uden et punktum bag
(”Rygning dræber”). Dette svarer også til direktivets danske oversættelse, se art. 9, stk. 1. Vi skal derfor
anbefale, at teksten for den generelle sundhed advarsel ændres til at have følgende ordlyd ”Rygning
dræber” i stedet for ”Rygning dræber. ”
2. Ad § 14, stk.1 fremgår; at visningen af hver enkelt kombineret sundhedsadvarsel, som kan anvendes i et
givent år, ”skal være talmæssigt ligeligt fordelt på hvert tobaksmærke”. Ordlyden er en klar skærpelse af
direktivets ordlyd i art. 10, stk. 2, der om rotationen angiver ” så vidt muligt er talmæssigt ligeligt for-
delt”. Vi skal foreslå, at ordlyden bringes i overensstemmelse med direktivets.
3. Ad §15, stk.6. Da Danmark har valgt at benytte den såkaldte art 11 undtagelse, synes stk.6 ikke at være
relevant at medtage i bekendtgørelsen
4. Ad § 18 stk.1 :Her anføres at produkterne skal opfylde kravene i §§ 15-17.Dette er ikke i overensstem-
melse med direktivet der alene henviser til art 10 stk. 1 litra b). Sidstnævnte bestemmelse er er gengivet
i §15 stk.2. Det skal anbefales at henvisningen i § 18 stk. 1 gøres mere præcis.
5. For en god ordens skyld bemærkes at de medsendte billedsæt ikke er identisk med de opdaterede sæt fra
Kommissionen.
Tobaksindustrien står gerne til rådighed for en uddybning af sine synspunkter.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, cand.jur.
46
1