Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1906358_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-06-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1804043
Dok. nr.: 628498
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 949 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 949:
”Vil i istere arbejde for, at der i dføres e ”bagatelgræ se” i forhold til i drappor-
tering til den elektroniske patientjournal, således at eksempelvis udlevering af et
stykke plaster eller en panodil ikke skal indrapporteres? Eller kan ministeren forestille
sig, at akuthjælp uden indlæggelse i forbindelse med festivaler og sportsarrangemen-
ter bliver undtaget fra indrapporteringspligten til Sundhedsportalen?”
Svar:
Pligten til at føre journal følger af autorisationsloven og journalføringsbekendtgørel-
sen, hvor de nærmere regler for, hvilke oplysninger der skal journalføres ligeledes er
reguleret. Pligten til at føre patientjournal påhviler enhver autoriseret sundhedsper-
son, der som led i sin virksomhed foretager behandling af en patient.
En patientjournal kan føres elektronisk eller på papir, og det er regionerne, der indkø-
ber og driver deres elektroniske patientjournaler, som i Region Sjælland er sundheds-
platformen, jf. mit samtidige svar på spm. 948 (Alm. del).
Jeg har for at reducere bureaukrati og frigøre tid til kerneopgaven nedsat en arbejds-
gruppe i Sundheds- og Ældreministeriet, der skal komme med forslag til nye regler, der
sikrer, at der af hensyn til patientsikkerheden journalføres de oplysninger, der måtte
være relevante, men ikke sker unødig journalføring.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Frederik Rechenback Enelund