Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-09-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMDI
Sagsnr.: 1803892
Dok. nr.: 633266
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 928 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 928:
”Mi istere edes redegøre for, hvorda eslut i ger o
ges i he holdsvis Holla d, Norge og Sverige.”
spe ialepla eri g foreta-
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Su dhedsstyrelse har et velfu gere de sa ar ejde ed su dheds y digheder e i
de øvrige nordiske lande, og i de senere år har der været en meget frugtbar dialog om
særligt højt specialiseret behandling og sjældne sygdomme.
Både Norge og Sverige er aktuelt ved at udbygge deres systemer for planlægning af
specialiserede sygehusfunktioner, og i Finland er man midt i en meget omfattende
strukturreform. I de øvrige nordiske lande arbejdes der med modeller, som i høj grad
er inspireret af det seneste årtis danske erfaringer med specialeplanlægning. Myndig-
hederne i alle tre lande har via gensidige studiebesøg og anden udveksling af viden
ladet sig inspirere af de danske erfaringer.
I Norge er der med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven i en bekendtgørelse nr.
1706 af 17. december 2010 (Forskrift om godkjenning av sykehus, bruk av betegnel-
sen universitetssykehus og nasjonale tjenester) fastlagt et system for regulering af
’ asjo ale-
og flerregionale behandlingstjenester og nasjonale kompetansetjenester i
spesialisthelsetje este ’. I det orske syste er det i isteriet ved Helse-
og Om-
sorgsdepartementet der, på baggrund af rådgivning fra Helsedirektoratet (som svarer
til Sundhedsstyrelsen i Danmark) godkender oprettelsen af nye nationale højtspeciali-
serede funktioner m.v. samt tager stilling til ændring eller afvikling af samme. Helse-
direktoratet er ansvarlig for en årlig evaluering af de nationale tjenester.
I modsætning til det danske system, så er det norske betydeligt mere snævert i sit fo-
kus, idet man kun regulerer højtspecialiserede funktioner, som skal varetages et
’ asjo al eha dli gstje este’ eller to ’flerregio al eha dli gstje este’ steder i
landet.
I Sverige vedtog Riksdagen i marts 2018 et regeringsforslag (En ny beslutsprocess för
den högspecialiserade vården. Proposition 2017/18:40) vedr. en ny national speciale-
planlægning, som er meget inspireret af den danske model. Den nye lovgivning for
specialeplanlægning træder i kraft den 1. juli 2018, og giver den svenske Socialsty-
relse (som varetager både social- og sundhedsfaglige myndighedsopgaver i Sverige)