Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-09-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMDI
Sagsnr.: 1803892
Dok. nr.: 633234
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 921 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 921:
”Mi istere edes redegøre for, hvilke kriterier Su dhedsstyrelse ligger til gru d for
en beslutning om placering af et givet speciale.”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Su dhedsstyrelse forstår ove ståe de spørgs ål so o ha dle de pla eri ge af
specialfunktioner og ikke omhandlende de lægelige specialer.
Ifølge sundhedslovens § 208 fastsætter Sundhedsstyrelsen krav til specialfunktioner
(i loven benævnt lands- og landsdelsfunktioner) på regionale og private sygehuse og
godkender placeringen af specialfunktioner på sygehusene. Sundhedsstyrelsen har
dermed den lovgivningsmæssige kompetence til at oprette og nedlægge special-
funktioner, samt til at tildele og fratage godkendelser af varetagelsen af specialfunk-
tioner. Det er Sundhedsstyrelsens opgave at foretage en regelmæssig revision med
henblik på, at den gældende specialeplanlægning er tidssvarende, relevant og dæk-
ke de. Et gru dlægge de udga gspu kt for spe ialepla læg i ge er, at ’øvelse
gør ester’ ud fra e erke delse af sa
e hæ ge
elle su dhedsfaglig erfa-
ring, kvalitet og volumen på både individ-, enheds- og sygehusniveau. Et andet afgø-
rende udgangspunkt er, at borgerne sikres ensartet behandling af høj kvalitet i hele
landet. Dette sikres blandt andet gennem planlægningen af, hvor og på hvilket
grundlag forskellige funktioner kan varetages. I det omfang hensyn til høj faglig kva-
litet og til nærhed er indbyrdes modstridende, vægtes hensynet til den faglige kvali-
tet højest.
Proces og kriterier ved tildeling af godkendelse til varetagelse af specialfunktioner
Sundhedsstyrelsen vil, når det er relevant, indkalde ansøgninger om varetagelse af
specialfunktioner. Ud fra ansøgningsmateriale og eventuelt supplerende oplysninger
træffer Sundhedsstyrelsen beslutning om, hvilke sygehuse der tildeles en godken-
delse til at varetage specialfunktioner. I forbindelse med en ansøgningsrunde foreta-
ger Sundhedsstyrelsen en bedømmelse af det samlede ansøgningsmateriale fra ansø-
gerne. Ansøgningerne bliver vurderet i forhold til de krav, der er fastsat til varetagel-
sen i bl.a. specialevejledningerne for de relevante specialfunktioner samt i øvrige ud-
meldinger fra Sundhedsstyrelsen. Der skelnes mellem sundhedsfaglige kernekrav og
øvrige krav i vurderingen. De sundhedsfaglige kernekrav har med selve setuppet og
varetagelsen af specialfunktionen at gøre, og omhandler bl.a. ansøgerens beskrevne