Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds‐ og Ældreministeriet
 
Enhed: SPOLD 
Sagsbeh.: DEPLCHR 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 1803494 
Dok. nr.: 601034 
Dato: 
 
 
 
[Brevdato]
TALEPAPIR
Det talte ord gælder 
[Sundheds‐ og Ældreudvalget den 19. april 2018 kl. 15‐16] 
Samråd om brystkræftscreening
Samrådsspørgsmål BC: 
Ministeren bedes redegøre for, hvilke nye tiltag regeringen agter at tage for 
at sikre, at kvinders lovfæstede ret til at blive screenet for brystkræft hvert 
andet år, når de er mellem 50 og 69 år, bliver overholdt?  
 
Samrådsspørgsmål BD: 
Ministeren bedes redegøre for, hvordan situationen ser ud på tværs af 
landet, når det kommer til overskridelse af ventetiderne på 
brystkræftscreeninger, herunder hvordan kapaciteten på tværs af landet er 
tilpasset opgaven? 
 
Tak til Flemming Møller Mortensen for de to spørgsmål, som jo, 
som spørgeren siger, både forholder sig til konkrete sager, der 
kører ved domsstolssystemet og vores samlede 
screeningsprogram. 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Jeg vil kort indlede med nogle tal for at vise vigtigheden af 
screeningsprogrammet for brystkræft. 
 
Danmark har en høj hyppighed af brystkræft ligesom andre 
vestlige lande. Hvert år får cirka 4.600 kvinder konstateret 
brystkræft, og omkring 1.100 dør af sygdommen. 
 
En gennemgang af evidensen på området udarbejdet af U.S. 
Preventive Services Task Force i 2016 viste, at mammografi‐
screening kan reducere dødeligheden af brystkræft med ca. 22 
pct. blandt kvinder i aldersgruppen 50‐69 år, hvis man ser på alle 
inviterede.  
 
Omregnet til faktiske tal betyder det, at hvis 10.000 kvinder i 
alderen 50‐69 år følges i et screeningsprogram for brystkræft i 
10 år, vil 13 ud af 58 kvinder undgå at dø af brystkræft, og det 
viser vigtigheden af de screeningsprogrammer, vi har i Danmark. 
 
Men selvom vi har en høj hyppighed af brystkræft, så er det 
også sådan, at i Danmark lever mere end 88 pct. af kvinderne 
fem år eller længere efter diagnosen.  
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Og overlevelsen efter brystkræft har været stigende siden 2001‐
2003 ‐ fra 81 pct. til 88 pct. i 2013‐2015. 
 
Der er selvfølgelig ikke tale om, at den stigende overlevelse 
udelukkende skyldes brystkræftscreeningsprogrammet. En lang 
række andre faktorer har også haft betydning for den 
forbedrede overlevelse, specielt de bedre behandlingsmetoder, 
som er udviklet over årene.  
 
Men vi ved jo alle, at jo tidligere man finder kræftsygdommen, 
jo større er chancen for helbredelse. Derfor er 
brystkræftscreeningsprogrammet vigtigt – og det skal fungere.  
 
Jeg vil gerne understrege, at det er selvfølgelig er helt 
afgørende, at loven overholdes, og at alle kvinder inviteres til at 
deltage i screeningsprogrammet for brystkræft ‐ og at der følges 
op på screeningsresultaterne. 
 
I forhold til de konkrete spørgsmål vil jeg starte med spørgsmål 
BD om redegørelse for ventetider og kapacitet ‐ og derefter 
spørgsmål BC om regeringens tiltag. 
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
1890502_0004.png
 
I forhold til ventetid kan jeg oplyse, som det også fremgår af min 
besvarelse af SUU alm. del. 616, at screening for brystkræft ikke 
er omfattet af fx reglerne om maksimale ventetider eller de 
almindelige udrednings‐ og behandlingsrettigheder. Derfor 
opgøres de heller ikke på samme måde.  
 
Det fremgår af Sundhedslovens § 85, stk. 1, at personer mellem 
50 og 69 år, der har kvindeligt brystvæv, har ret til 
brystundersøgelse hvert andet år i bopælsregionen.  
 
Det er ikke nærmere defineret i lovgivningen, hvornår dette er 
overholdt. Der er i Danish Breast Cancer Groups kliniske 
retningslinjer for mammografi‐screening fastsat en 
kvalitetsstandard for rettidig invitation på 2 år +/‐ 3 måneder.  
 
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
1890502_0005.png
 
Data vedr. kræftscreeningsprogrammet for brystkræft 
registreres i dag i regionale databaser. Dansk Kvalitetsdatabase 
for Mammografiscreening (DKMS) henter data fra de lokale 
invitationsdatabaser, Patobanken, CPR‐registeret samt 
Landspatientregisteret, og udgiver en årlig rapport med et bredt 
spektrum af kvalitetsindikatorer. Det fremgår af årsrapporten 
for 2017, (som giver information om 3., 4. og halvdelen af 
screeningsrunde 5), at 90,4 pct. af screeningspopulationen på 
landsplan gen‐inviteres inden for den fastsatte kvalitetsstandard 
på 2 år +/‐ 3 måneder. Det fremgår også, at der er sket en 
markant forbedring over de seneste runder.  
 
Det fremgår også af årsrapporten, at 98,7 pct. af 
screeningspopulationen gen‐inviteres inden for standarden fra 
European Guidelines, som er på 2 år +/‐ 6 måneder. 
 
I forhold til kapacitet har regionerne, som det fremgår af min 
besvarelse af SUU alm. del 620, oplyst, at man ikke for 
nuværende er udfordret af manglende kapacitet. 
 
Som en del af min besvarelse af SUU alm del. 615 fremgår det 
også, at Danske Regioner har oplyst, at: 
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
 
Brystkræftscreening er en integreret del af de radiologiske 
afdelinger, og personalet indgår også i andre opgaver på 
afdelingerne. Personalet kan flyttes mellem de forskellige 
funktioner afhængig af ressourcebehov. Det er derfor vanskeligt 
præcist at opgøre antallet af stillinger i brystkræftscreeningen.  
 
Regionerne oplyser også, at der generelt ikke er ledige stillinger i 
forbindelse med arbejdet med at foretage og vurdere 
brystkræftscreeninger. 
 
Endelig fremgår det af min besvarelse af SUU alm. del 619, at 
antallet af invitationer til screening for brystkræft har svaret til 
det forventede. Der er en generel stigende tendens i 
screeningspopulationens størrelse, hvilket primært skyldes 
ændringer i demografien. 
 
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Det fremgår også, at samtlige regioner planlægger kapaciteten. 
Dette sker bl.a. ved at overvåge fremdriften i de enkelte 
screeningsrunder og planlægge efter summen af kvinder i 
screeningspopulationen. Der er i regionerne eksempler på, at 
der er tilvejebragt yderligere kapacitet ved udvidede 
åbningstider, omlægning af mobile tilbud og rekruttering og 
uddannelse af fotograferende personale. 
 
Samlet er det min vurdering – på baggrund af oplysningerne fra 
Danske Regioner – at regionerne ser ud til at arbejdet målrettet 
med brystkræftscreeningsprogrammet, og at spørgsmålet om 
kapacitet også besvares af regionerne ift., at de har kapacitet. 
 
Som tidligere nævnt følger det af sundhedsloven, at kvinder 
mellem 50 og 69 år har ret til brystkræftundersøgelse hvert 
andet år, dvs. med et interval på 24 måneder.  
 
Lovgivningen fastsætter ikke nærmere regler om tilbuddet for 
mammografiundersøgelse, eller hvordan regionerne skal 
planlægge og tilrettelægge tilbuddet. 
 
 
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Egentlig er det også ganske simpelt – alle kvinder i 
aldersgruppen 50‐70 år skal have tilbud om screening for 
brystkræft – og ansvaret for at det sker, ligger i regionerne. 
 
Jeg har svært ved at se, at der kan være nogen ”undskyldninger” 
for, at dette ikke kan lade sig gøre. Det handler i mine øjne jo 
om planlægning, da man jo ret sikkert kan beregne, hvor mange 
kvinder der er i screeningspopulationen. 
 
Og tallene fra Kvalitetsdatabasen viser også, at antallet af 
kvinder, der geninviteres indenfor 2 år +/‐ 3 måneder, er på 90,4 
pct. og på 98.7 pct. inden for 2 år +/‐ 6 måneder.  
 
Af den seneste årsrapport fra Dansk Kvalitetsdatabase for 
mammografiscreening fra november 2017 fremgår, at der er en 
deltagelsesprocent på 82,8 i screeningsprogrammet. Der er tale 
om en svagt faldende deltagelse de seneste runder – fra 84,4 til 
82,8. 
 
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Det er vigtigt, at der løbende er fokus på at oplyse og sikre en 
høj deltagelse i screeningsprogrammer som dette. Ikke mindst 
når man ser tallene, som jeg tillod mig at nævne i starten ift. 
betydningen af programmet. 
 
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at styrelsen er i gang med at 
revidere sin patientrettede informationspjece, der sendes til de 
kvinder, der inviteres til brystkræftscreening. 
Informationspjecen fokuserer på både gavnlige og skadelige 
virkninger af screeningsprogrammet. Og forventes udgivet i 
april‐maj 2018.  
 
Sundhedsstyrelsen har også udarbejdet en FAQ om de mest 
stillede spørgsmål om brystkræft og brystkræftscreening, som 
lægges på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. 
 
Jeg kan også oplyse, at der som led i den Nationale Strategi for 
Digital Sundhed 2018‐2022 er igangsat et projekt i regi af 
Sundhedsdatastyrelsen, som skal afklare mulighederne for at 
give borgere og deres praktiserende læger adgang til et samlet 
overblik over borgerens deltagelse i befolkningsrettede, 
forebyggende tiltag, herunder kræftscreeningsprogrammerne.  
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Til slut vil jeg benytte lejligheden til at omtale sagen fra Østre 
Landsret om den såkaldte ”ressourceregel”. Som bekendt er 
sagen nu indbragt for Højesteret, og derfor vil jeg ikke gå 
nærmere ind i dommen her.  
 
Men når det er sagt, så er jeg meget opmærksom på, at en 
række kvinder i Region Hovedstanden, der er ramt af brystkræft, 
har fået afslag på erstatning. Selvom de ikke er blevet indkaldt 
eller er indkaldt for sent til mammografiscreening.  
 
Fordi regionen har henvist til, at den manglende eller sene 
indkaldelse kan henføres til ressourcemangel i regionen.  
 
Dermed er betingelserne for at pålægge regionen et ansvar ikke 
er opfyldt.  
 
Men det er jo faktisk sådan, at der her er tale om en lovfæstet 
ret for de her kvinder, som regionerne har fået penge til at sikre 
bliver opfyldt.  
 
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
Og de her ting kan jo planlægges. For regionerne ved jo, at 
kvinderne skal indkalde hvert andet år. Derfor undrer det mig 
også, at regionen ikke har levet op til sit ansvar. Og at de har 
brugt ressourceargumentet som argumentation.  
 
Jeg har også noteret mig, at Ulla Astmann (S), næstformand i 
Danske Regioner, har været ude at sige, at Region Nordjylland i 
hvert fald ikke vil bruge ressourceregel‐argumentet i en lignende 
sag. Det er værd at notere sig i forhold til, at det kræver politisk 
opmærksomhed fra både Danske Regioner og fra 
regionsformændene. 
 
Den her regel benyttes jo generelt meget sjældent; nemlig i 2‐4 
sager om året ud af ca. 11.000 afgørelser, Patienterstatningen 
træffer. Det er ikke et automatkort.  
 
Og det skal ikke være sådan, at man i en region skal kunne slippe 
for erstatning på grund af dårlig planlægning og prioritering. Og 
da slet ikke, når vi taler et område, hvor der gælder nogle meget 
klare rettigheder, og hvor der er fulgt økonomi med.  
 
Men nu synes jeg, at vi skal afvente Højesterets 
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 863: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/4-18 om kvinders ret til brystkræftscreening, til sundhedsministeren
 
dom i sensommeren, før vi træffer endelige beslutninger på 
området. Alt afhængig af, hvad dommen bliver, så kommer jeg 
til at følge op. 
 
Tak for ordet. 
 
Side 12