Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1893086_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-05-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 1803384
Dok. nr.: 606352
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. april 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 843 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 843:
Ministeren bedes redegøre for, hvilket fagligt grundlag, herunder forskning og
erfaringer fra ind- og udland, der var for Sundhedsstyrelsen anbefaling om at
indføre røgfri skoletid, da Sundhedsstyrelsen i sit faglige oplæg til Kræftplan
IV i
bl.a. skrev, at Skoletide
- ikke kun matriklen - bør gøres røgfri på
alle gru dskoler ?
Svar:
Mit ministerium har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som jeg henholder mig til:
Sundhedsstyrelsens arbejde på tobaksområdet
og dermed også Sundhedsstyrel-
sens faglige oplæg til kræftplan IV -
er stærkt i spireret af WHO’s ra
eko ve tio
om tobak, som Danmark tiltrådte i 2004. Et af kerneelementerne i rammekonventio-
nen er forpligtelsen til at beskytte befolkningen mod tobaksforurenet luft (Artikel 8).
MPOWER, som er en handlingsorienteret oversættelse af rammekonventionen, be-
skriver blandt andet, at kun et totalt forbud mod rygning på offentlige steder beskyt-
ter folk mod skader fra passiv rygning, hjælper rygere til at stoppe og reducere ryg-
ning blandt unge. Det beskrives, at politikker vedr. røgfri miljøer forebygger rygning
blandt unge samt at det er nødvendigt, at røgfri politiker stadfæstes ved lov
1
.
Udover rammekonventionen dannede evalueringen af Kræftens Bekæmpelses ryge-
forebyggende program, X:it, fra 2015 grundlag for anbefalingen
2
.
X:IT bygger på international forskning i, hvordan vi får unge til
ikke
at ryge. Forsknin-
gen viser blandt andet, at rygning smitter (dvs. at risikoen for, at elever begynder at
ryge stiger hvis de oplever, at lærerne ryger udendørs) og at strammere rygeregler
betyder, at færre elever ryger.
Det er vigtigt at understrege, at Røgfri skoletid blot er én af flere anbefalinger til en
styrket tobaksforebyggelse i Sundhedsstyrelsens faglige oplæg til Kræftplan IV, og at
Røgfri Skoletid ikke kan stå alene i forhold til at forebygge, at børn og unge begynder
at ryge.
1
2
http://www.who.int/tobacco/mpower/protect/en/
Andersen, A.; Krølner, R.; Bast, L.S.; Thygesen, L.C.; Due, P. Effects of the X:IT smoking inter-
vention: a school-based cluster randomized trial
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 843: Spm. om, hvilket fagligt grundlag, der var for Sundhedsstyrelsen anbefaling om at indføre røgfri skoletid, til sundhedsministeren
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Maria Ramskov Larsen
Side 2