Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1893736_0001.png
20-08-2012
Finansielle udfordringer på SSI
SSI’s samlede økonomi er under pres på flere fronter. Samtidig står SSI overfor at skulle fastlægge
og kommunikere strategi, strategibudget og budget 2013 til medarbejdere, departement, finansmi-
nisterium og øvrige relevante interessenter. Særligt diagnostikken, vaccineområdet og finansierin-
gen af fællesomkostninger er udfordret. Resultatet er, at det vil være yderst vanskeligt at opret-
holde en positiv bundlinje i 2013.
Med henblik på videre dialog om en samlet plan for SSI gennemgås udfordringerne kort, og der
skitseres en række handlemuligheder. Dialogen bør igangsættes hurtigt, således der kan opsættes
budgetkrav for 2013, planlægges og gennemføres relevante tiltag og kommunikere disse til rele-
vante parter, herunder medarbejdere.
Diagnostik
presses af voldsomme decentraliseringer til regionerne af rutinediagnostik og efterla-
der alene kompetence- og ressourcekrævende specialdiagnostik på SSI. Økonomimodellen har
hidtil været, at overskud på rutinediagnostik bidrager til faglig og fysisk kritisk masse samt medfi-
nansierer specialdiagnostik med tilhørende forsknings- og udviklingsbehov, der er afgørende for et
dækkende smitteberedskab.
Hjemtagelserne pr. 1/1 2013 (jf. orientering fra Ole Allin Jensen af 10/8 2012) medfører behov for
besparelser for et stort to-cifret millionbeløb. Det er usikkert, om kritisk masse til kvalificeret opret-
holdelse af specialdiagnostik og beredskab kan opretholdes, og det vil formentlig kun kunne ske til
0-resultat forudsat prisstigninger på disse ydelser (der kan generere yderligere hjemtagelser), al-
ternativt øgede statsbevillinger til opretholdelse af beredskabet.
Besparelser og deraf følgende betydelige afskedigelser som følge af de senest varslede hjemta-
gelser forberedes og iværksættes i sensommeren 2012 med henblik på at forsøge at skabe økono-
misk balance på området i 2013.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om, hvornår ministeriet konstaterede, at eksportstrategien fra 2009 slog fejl, og kommunikerede ministeriet eller den daværende minister dette til folketingets partier, til sundhedsministeren
1893736_0002.png
Model-forslag:
Kortsigtet gennemføres en kombination af ressourcereduktion og evt. prisstigninger. Endvidere bør
der overvejes en national beredskabstankegang i finansiering af diagnostikken; f.eks. fælles finan-
siering imellem sundhedsvæsnets aktører og afregning efter en forbrugs-fordelingsmodel. Et ud-
valgsarbejde ser på om en samling af det veterinære og humane beredskab (one health) kan bi-
drage til at sikre kritisk masse trods af fald i rutinediagnostikken på såvel det humane som det ve-
terinære område.
Vaccineområdet
er økonomisk udfordret på følgende områder:
Pålagte prisreduktioner på børnevacciner til Danmark.
Fortsat store F&U-udgifter til udvikling af vacciner. Bortfald vil afskære fremtidig ind-
tægtsmulighed.
Afventning af internationale myndighedsgodkendelser før eksport kan ekspandere.
Efterspørgselsfald og prispres på eksportmarkeder.
Forsinkede milestone-betalinger fra strategiske partnere.
Vaccineområdet er, bl.a. som følge af de pålagte prisreduktioner, p.t. underskudsgivende. Vaccine-
sektorens ressourcer er endvidere reduceret til smertegrænsen. På kort sigt er det er kun muligt at
reducere omkostninger til 0-resultat ved at stoppe/afhænde majoriteten af forsknings- og udvik-
lingsaktiviteterne og dermed væsentlige aktiver og fremtidige indtjeningsmuligheder.
Model-forslag:
Der bør snarest, dvs. sensommer 2012, besluttes strategi for vaccineområdet. Der ses umiddelbart
følgende alternativer:
Acceptere at vaccineområdet, og dermed SSI, har underskud frem til eksport-strategi-reali-
sering fra 2014 og frem, og i øvrigt afvente resultatet af varslede budgetanalysen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om, hvornår ministeriet konstaterede, at eksportstrategien fra 2009 slog fejl, og kommunikerede ministeriet eller den daværende minister dette til folketingets partier, til sundhedsministeren
1893736_0003.png
Hvis et underskud ikke kan accepteres, ser SSI følgende muligheder:
Afhænde, selskabsgøre eller lukke forsknings- og udviklingsaktiviteterne, og drive den øv-
rige forretning til 0-resultat. Herved tabes relaterede aktiver og fremtidig indtjening. Det kan
nævnes at forskningsområdet aktuelt genererer licensindtægter på mere end 50 mio. kr. pr
år og tiltrækker store forskningsbevillinger fra nationale og internationalefonde og forsk-
ningsråd som udtryk for forskningens store kvalitet. En nedlukning eller frasalg af aktivite-
terne vil, bl.a. grundet kontraktlige forpligtigelser, ikke kunne få fuld effekt på 2013 regnska-
bet.
Påbegynde selskabsgørelse af vaccineområde til et p.t. underskudsgivende biotek-selskab
- enten i statsligt regi eller privatiseret. Der må påregnes underskud i vaccineområdet og på
SSI i processen frem til realisering. Selskabet kan evt. gives koncession til at forsyne Dan-
mark med de nuværende egenproducerede børnevacciner i en overgangsperiode, hvilket
vil sikre stabil forsyning og tilføre selskabet værdi. SSI opretholder fortsat indkøb af vacci-
ner til programmet efter udbud og sikrer levering specialvacciner og sera til sikring af bered-
skabet, men producerer ikke længere vacciner.
Producere børnevacciner til lager, udbyde fremtidig levering til Danmark og lukke vaccine-
området. Det vil medføre afskrivning af aktivmassen i vaccinesektoren og dermed under-
skud i overgangsfasen. SSI opretholder indkøb af vacciner til programmet efter udbud og
sikrer levering specialvacciner og sera til sikring af beredskabet.
Infrastruktur og støttefunktioner (FO) samt ressourcer i NSF og koncern-HR.
Indtægtsreduktionerne på SSI kombineret med nye aktiviteter i NSI og NSF som følge af SUM-om-
organiseringen i foråret 2012 sætter ressourcerne til infrastruktur og støttefunktioner under pres.
Udfordringerne er bl.a. flg.:
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om, hvornår ministeriet konstaterede, at eksportstrategien fra 2009 slog fejl, og kommunikerede ministeriet eller den daværende minister dette til folketingets partier, til sundhedsministeren
1893736_0004.png
Omsætningsfald i forretningen medfører kun i meget begrænset omfang reduktion i art og
omfang af opgaver i støttefunktionerne, med mindre der træffes beslutning om substantielle
omlægninger som selskabsudskillelse, overførsel af jord og bygninger, lukning m.v.
Tilgang af nye opgaver til SSI i form af NSI og NSF afføder nye opgaver og ressourcebe-
hov i støttefunktionerne.
Manglende bevillingsfinansiering af støttefunktioner relateret til NSF og koncern-HR forvær-
rer problemstillingen.
SSI følger det omkostningsbaserede regnskabsprincip (og årsregnskabsloven) og allokerer om-
kostninger retvisende til forbrugende enheder. Fællesomkostninger pr. enhed reduceres ved aktivi-
tetsvækst og stiger ved aktivitetsfald. Fællesomkostningerne kan, grundet bortfald af stordriftsfor-
dele, dog ikke reduceres i samme omfang som et aktivitetsfald.
Model-forslag:
Beslutning om organiseringsmodel for SSI fremover er afgørende for tilpasning af fæl-
lesomkostningerne. Der kan dog først påregnes reduktioner efter overgangsperioden.
Alle de nye indlejrede funktioner på SSI skal bidrage til betaling af fællesomkostningerne.
Side 4