Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1888693_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3. maj 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 790 alm. del stillet af udvalget den 5. april
2018 efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren bede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at vurdere,
om det ville være lovligt rent konkurrencemæssigt, hvis en samlet detail-
handel indgik en frivillig aftale med hinanden om at putte ’tobak under
disken’?
Svar:
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at forholde sig til
spørgsmålet om, hvorvidt den beskrevne frivillige aftale er i overens-
stemmelse med konkurrencereglerne. Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det
er efter konkurrencelovens § 6 og Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmådes artikel 101 forbudt for virksomheder m.v. at ind-
gå konkurrencebegrænsende aftaler, medmindre særlige omstændigheder
gør sig gældende. For at vurdere om en frivillig aftale er eller ikke er om-
fattet af forbuddet i disse bestemmelser, skal der foretages en nærmere
vurdering af de konkrete omstændigheder i en sag. En aftale er således
ikke forbudt efter konkurrencereglerne alene, fordi der er tale om en fri-
villig aftale mellem konkurrenter. Det afhænger af indholdet i den kon-
krete aftale og de nærmere omstændigheder i øvrigt.
Styrelsen har derfor ikke kunnet foretage en umiddelbar vurdering af,
hvorvidt en frivillig aftale mellem en samlet detailhandel om at putte
´tobak under disken’, vil være i strid med
konkurrencelovens § 6 og Trak-
taten om Den Europæiske Unions Funktionsmådes artikel 101. For at
gennemføre den konkrete vurdering kræves udførlige undersøgelser og en
lang række yderligere specifikke oplysninger om omstændighederne i den
konkrete aftale og detail- og tobaksmarkederne.
Hvis den frivillige aftale, som er nævnt i spørgsmålet vurderes at påvirke
konkurrenceparametre, kan det i sidste ende begrænse konkurrencen i
strid med konkurrencelovens § 6 og Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmådes artikel 101. Konkurrenceparametre er betingelser og
forhold, som virksomhederne under normale omstændigheder vil konkur-
rere på i et effektivt marked. Konkurrenceparametre kan fx være forhold,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om det ville være lovligt rent konkurrencemæssigt, hvis en samlet detailhandel indgik en frivillig aftale med hinanden om at putte ’tobak under disken', til erhvervsministeren
der påvirker virksomhedernes priser, mængder, kvalitet, service, design,
markedsføring, leveringstid, kvalitet, returret og ansvarsfraskrivelser.
I forhold til det konkrete spørgsmål kan et produkts placering i en butik
og emballagen udgøre konkurrenceparametre i nogle brancher og for nog-
le produkter, mens placering i butikken og emballage spiller en ubetyde-
lig rolle for andre produkter og brancher.
Den mulige frivillige aftale, som er nævnt i spørgsmålet, kan således efter
omstændighederne påvirke konkurrencen. Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen har ikke tidligere gennemført analyser, der gør det muligt på for-
hånd at afgøre om en frivillig aftale om tobakkens placering ”under
di-
sken” begrænser konkurrencen mærkbart. Ved
den konkurrencemæssige
vurdering af en aftale kan det også have betydning for den konkurrence-
retlige vurdering, hvilken konkret betydning ”frivilligheden” har for de
enkelte detailhandlende i en frivillig aftale.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2