Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1939918_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
[email protected]
Flemming Møller Mortensen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 5. april 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 787 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 787:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilke andre nordiske lande lønmodtagerne på lig-
nende vis får investeret deres pensionspenge i tobaksaktier uden at have direkte
mulighed for at frasige sig disse investeringer for deres egne penge, som tilfældet
er med ATP i Danmark?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har taget kontakt til de relevante myndigheder i Finland,
Island, Norge og Sverige med henblik på at indhente bidrag til svar. Det er desvær-
re ikke lykkedes at modtage svar fra Sverige.
Baseret på de tilbagemeldinger, som Beskæftigelsesministeriet har modtaget, er det
ministeriets vurdering, at de tre lande har nogenlunde sammenlignelige pensionssy-
stemer, som i mere eller mindre grad minder om det danske pensionssystem.
Fælles for Island og Norge er, at de har en skattefinansieret pensionsordning, som i
høj grad minder om den danske folkepension. Finland har ikke oplyst, om de har en
tilsvarende skattefinansieret pensionsordning. Derudover har alle tre lande tjene-
stemandspensioner
nogenlunde svarende til de danske arbejdsmarkedspensioner
hvor arbejdsgiveren og/eller lønmodtageren indbetaler en del af lønnen til en
nærmere bestemt pensionsordning.
De norske myndigheder har oplyst, at de fleste norske pensionskasser opererer med
flere risikoprofiler, som kunden kan vælge imellem. Island og Finland har ikke op-
lyst, hvorvidt det også er typisk for pensionskasser i disse lande.
De finske myndigheder har oplyst, at selvom ingen regulering begrænser finske
pensionskasser i at investere i tobaksindustrien, har de ingen investeringer heri.
Norge og Island har ikke oplyst om dette forhold.
På baggrund af de modtagne bidrag kan det således overordnet siges, at ingen af
landene har tilsvarende ordninger som ATP, men at det fælles for de tre landes sy-
stemer er, at kunderne ikke umiddelbart kan frasige sig, at deres pensionsmidler in-
19. september 2018
J.nr.
2018 - 2518
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om, i hvilke andre nordiske lande lønmodtagerne på lignende vis får investeret deres pensionspenge i tobaksaktier uden at have direkte mulighed for at frasige sig disse investeringer for deres egne penge, som tilfældet er med ATP i Danmark, til beskæftigelsesministeren
vesteres i særlige industrier. Det skyldes, at det er pensionsselskabet, som bærer
ansvaret for, at kundernes pensionsmidler bliver forvaltet på en sådan måde, at det
sikres, at pensionsmidlerne kan udbetales i det fornødne omfang.
På den tekniske gennemgang for Beskæftigelsesudvalget, Finansudvalget, Sund-
hedsudvalget samt Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
af ATP’s internationale
investeringer, som fandt sted i Folketinget den 7. juni 2018, blev der i øvrigt spurgt
ind til ATP’s investeringer i tobak,
herunder i lyset af, at FN Global Compact har
anført tobaksproduktion på deres eksklusionsliste.
Jeg har i den forbindelse indhentet et bidrag fra ATP, som oplyser følgende:
”UN
Global Compact har i UNGC Board Meeting Report af 19. juli 2017 oplyst, at
UN Global Compacts eksklusion af tobaksindustrien fra sin medlemskreds er mål-
rettet virksomheder, der er direkte involveret i tobaksproduktion. Det fremgår af
UN Global Compact Integrity Policy af 13. oktober 2017, at der er tale om en pro-
duktbaseret eksklusion, der er begrænset til virksomheder, som produce-
rer/fremstiller tobak, deltager i et joint venture, har et datterselskab eller en associe-
ret aktiepost i et selskab, der producerer/fremstiller tobak, jf. bilag 1 [vedlagt].
Eksklusion finder ikke anvendelse på bl.a. salg og distribution af tobak og tobaks-
relaterede produkter, ligesom den ikke omfatter virksomheder, fx banker, eller in-
vestorer, som financierer tobak og tobaksrelaterede produkter gennem udlån eller
investeringer, herunder som minoritetsaktionærer i tobaksindustrien.
Under disse forudsætninger har UN Global Compacts eksklusion af tobaksindustri-
en fra sin medlemskreds ikke uden videre betydning for ATP’s tobaksinvesterin-
ger, dels da ATP’s investeringsportefølje ikke indebærer ejerskab, som
kan be-
grunde eksklusion efter UNGC’s kriterier, dels da det er lovligt at producere og
sælge tobak i Danmark, og bestyrelsen på den baggrund ikke finder grundlag for at
ekskludere tobaksinvesteringer.”
Beskæftigelsesministeriet har
gennem Udenrigsministeriet
fået bekræftet
ATP’s udlægning af indholdet af eksklusionen hos FN Global Compact.
Afslutningsvis kan jeg til udvalgets orientering oplyse, at Iværksætterpanelet i
2017 foreslog, at ATP i højere grad bør orientere sig mod at investere i danske
start-ups, og jeg vil ved lejlighed drøfte med
ATP’s formand og direktør,
hvordan
det eventuelt kan ske inden for rammerne af den gældende lovgivning.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2