Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1887578_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2018-17203
VBE
1. maj 2018
SUU alm. del
svar på spørgsmål 786 fra Flemming Møller
Mortensen (S) stillet den 4. april 2018 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for FN Global Compacts beslutning om at
sætte tobaksindustrien i samme kategori som de industrier, der
fremstiller klyngebomber, landminer, atomvåben, kemiske våben og
biologiske våben, herunder hvilke andre industrier der også er i denne
kategori, hvilke overvejelser og hvilket beslutningsgrundlag der lå til
grund for beslutning, hvordan Danmark stillede sig i spørgsmålet, og
hvilken betydning beslutningen sidenhen har haft for den førte politik i
regeringen?
Svar
FN Global Compacts bestyrelse har på et bestyrelsesmøde den 19. juli
2017 anbefalet til FN’s generalsekretær at udvide Global Compacts
kriterier for eksklusion til at omfatte virksomheder, der producerer eller
fremstiller tobak. De nye regler trådte i kraft pr. 15. oktober 2017.
Beslutningen var led i et bredere eftersyn af Global Compacts
integritetsregler (Integrity Review).
Eftersynet af Global Compacts integritetsregler blev sat i gang af Global
Compacts sekretariat i New York og forløb fra februar til juli 2017.
Eftersynet havde til formål at sikre, at de virksomheder man samarbejder
med lever op til FN’s grundlæggende mål og værdier. Processen omfattede
konsultationer med en række forskellige partnere, herunder Global
Compacts bestyrelse, lokale Global Compact-netværk i forskellige lande,
donorgruppen inkl. Danmark samt andre FN-organisationer. Processen
mundede ud i otte anbefalinger, herunder anbefalingen om at udvide
kriterierne for eksklusion. Anbefalingerne blev forelagt Global Compacts
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om redegørelse for FN Global Compacts beslutning om at sætte tobaksindustrien i samme kategori som de industrier, der fremstiller klyngebomber, landminer, atomvåben, kemiske våben og biologiske våben, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
bestyrelse og herefter blev de endelige anbefalinger videregivet til FN’s
generalsekretær.
En anbefaling var at udvide eksklusionskriterierne fra hhv. virksomheder,
der er underlagt FN-sanktioner, virksomheder, som er anført på FNs-liste
over leverandører, der ikke kan anvendes af etiske grunde (UN Ineligible
Vendors List) samt virksomheder, der har omsætning fra produktion, salg
eller transport af landminer eller klyngeammunition til også at omfatte
virksomheder der producere eller fremstiller tobak samt virksomheder,
der fremstiller, sælger eller transporterer atomvåben, biologiske våben eller
kemiske våben.
Til grund for beslutningen om at eksludere tobaksindustrien lå således
gennemgangen af integritetsreglerne, herunder et ønske fra Global
Compacts ledelse om at sikre, at Global Compact initiativet er på linje med
det øvrige FN-system og at understøtte en sammenhængende tilgang til
partnerskabskriterier i FN
baseret på FN’s mål og værdier.
Flere andre
FN-organisationer, som har partnerskaber med virksomheder,
ekskluderede således allerede tobakssektoren. Global Compact har
herudover anført, at tobaksprodukter ses at være i direkte konflikt med
retten til sundhed.
Danmark blev sammen med de øvrige medlemmer i Global Compacts
donorgruppe konsulteret som led i den bredere gennemgang af
integritetsreglerne. Danmark støttede overordnet anbefalingerne fra
denne gennemgang, herunder justeringen af eksklusionskriterierne.
I forhold til spørgsmålet om regeringen politik, skal det understreges, at
FN Global Compact er et frivilligt initiativ, som virksomheder kan vælge
at tilslutte sig. Danmark støtter FN Global Compacts arbejde med at
fremme ansvarlighed i erhvervslivet og skabe en global bevægelse blandt
virksomheder for at indfri verdensmålene. Fra dansk side ydes et årligt
bidrag til Global Compact på 3 mio. kr. over udviklingsbistanden til og
med 2020. Justeringen af eksklusionskriterierne har ikke betydning herfor.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs