Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1903110_0001.png
Lotus Sofie Bast
Pernille Due
Anette Andersen
X:IT – en
rygeforebyggende
indsats i folkeskolen
STATENS INSTITUT FOR
FOLKESUNDHED
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0002.png
X:IT – en
rygeforebyggende
indsats i folkeskolen
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
X:IT
– en rygeforebyggende indsats i folkeskolen
Lotus Sofie Bast
Pernille Due
Anette Andersen
Copyright © 2017
Center for Interventionsforskning,
Statens Institut for Folkesundhed, SDU
Uddrag, herunder figurer og tabeller, er tilladt
mod tydelig gengivelse.
Grafisk design: Stig Krøger
Foto og illustrationer: s. 6: Kræftens Bekæmpelse,
s. 9: Colourbox, s. 11: Kræftens Bekæmpelse
Trykt udgave: ISBN 978-87-7899-351-9
Elektronisk udgave: ISBN 978-87-7899-352-6
Forskning til praksis, 002
1. udgave, 1. oplag
SIFs Forlag
Statens Institut for Folkesundhed
Øster Farimagsgade 5A, 2. sal
1353 København K
www.si-folkesundhed.dk
Center for Interventionsforskning er støttet af
TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Indhold
Forord
X:IT
Røgfri skole
Undervisning
Røgfri aftale og forældreinvolvering
Forankring
Kom godt i gang med X:IT
Forskningsprojektet X:IT
Resultater
Kontakt og download
5
7
8
10
12
14
15
16
17
21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Forord
Stadig alt for mange unge ryger. Næsten hver femte
af de 15-årige ryger lejlighedsvist, mens èn ud af 20
i denne aldersgruppe ryger hver dag.
Rygning i ungdomsårene har en stærk sammen-
hæng med rygning i voksenlivet, og der er derfor
god grund til at forebygge, at de unge begynder at
ryge.
Interventionen X:IT har netop dette som sit for-
mål, og målgruppen er de 13- til 15-årige. X:IT er
inkluderet i Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke
om tobak, og kører i dag på en række skoler rundt
om i Danmark. I perioden 2010 til 2013 blev X:IT
afprøvet på mere end 50 danske skoler, og viste sig
at kunne reducere andelen af rygere med op til 25
%. I denne minirapport beskrives, hvad X:IT er for
en indsats, samt hvilke resultater vi har fundet.
Vi skylder en stor tak til kommunekoordinatorer,
skoleledere, lærere og elever i de deltagende kom-
muner for deres opbakning og deltagelse i projektet.
Denne udgivelse er den anden i en serie under
navnet
Forskning til Praksis
fra Center for Inter-
ventionsforskning. Målet med serien er at tage
grundtankerne fra vores evidensbaserede sundheds-
interventioner og præsentere dem på lettilgængelig
vis for en bred målgruppe. Vores håb er, at erfarin-
gerne og resultaterne således kan bringes i spil i
praksis.
Morten Grønbæk,
Centerchef
Pernille Due,
Forskningsleder
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0006.png
18 %
AF DE 15-ÅRIGE RYGER JÆVNLIGT
5%
AF DEM RYGER HVER DAG
33 %
HAR PRØVET AT RYGE, INDEN DE
FORLADER FOLKESKOLEN
50 %
AF ELEVERNE PÅ UNGDOMSUDDAN-
NELSERNE RYGER HVER DAG ELLER
AF OG TIL
Kilder: Skolebørnsundersøgelsen 2014
og Ungdomsprofilen 2014,
Statens Institut for Folkesundhed
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
X:IT
For mange unge ryger
Rygning er stadig et af de største folkesundheds-
mæssige problemer i Danmark. Det skønnes, at
rygning er en medvirkende årsag til hvert femte
dødsfald, og selv om rygere gennemsnitligt lever i
kortere tid, er de samtidig i risiko for flere år med
langvarig sygdom.
De fleste voksne rygere er startet med at ryge
som teenagere, og vi ved, at hvis man kommer igen-
nem teenageårene uden at begynde at ryge, er der
gode chancer for, at man forbliver røgfri senere hen.
Blandt 15-årige danske skoleelever i 9. klasse
er hver femte lejlighedsvis ryger (20 %), mens så
mange som hver tyvende (5 %) ryger dagligt. Bare
to år tidligere – i 7. klasse – er andelen af lejlig-
hedsvise rygere 5 %, og 1-2 % ryger dagligt.
X:IT
X:IT er en skolebaseret rygeforebyggende indsats,
som har til formål at reducere andelen af rygere
med 25 % over en treårig periode (7.- 9. klasse).
Rigtig mange unge i denne aldersgruppe eksperi-
menterer med rygning, og andelen af rygere stiger
markant fra 7. til 9. klassetrin. Det er derfor vigtigt,
at vi sætter fokus på at forebygge rygning netop i
denne aldersgruppe.
X:IT styrker elevernes evne til at modstå presset
til at ryge og giver viden om rygningens skadelige
virkninger. Samtidig skal X:IT sikre, at de unge
i dagligdagen færdes i et røgfrit skolemiljø, hvor
hverken elever eller lærere ryger. X:IT bygger på
tre indsatsområder:
1.
2.
3.
Røgfri skole
Undervisning
Røgfri aftale og forældreinvolvering
Indsatsområderne beskrives på de følgende sider.
X:IT er blevet evalueret i et stort forsknings-
projekt med 94 skoler (51 indsatsskoler og 43
sammenligningsskoler) fra hele landet i perioden
august 2010 til juni 2013. I begyndelsen, undervejs
og bagefter spurgte vi elever og lærere om deres
rygevaner, holdninger til rygning og meget mere.
Projektet er implementeret af Kræftens Bekæm-
pelse og evalueret af Center for Interventions-
forskning. Evalueringen af projektet var støttet af
TrygFonden.
Forskningsprojektet viser, at X:IT overordnet
reducerer andelen af rygere blandt eleverne med
18-25 %. Hvis skolerne følger alle indsatsområder
i projektet tæt, kan så mange som 50 % af rygerne
forebygges.
Evalueringen viser imidlertid også, at kun en
fjerdedel af skolerne implementerer alle indsatsele-
menter i projektet. Efterfølgende er X:IT derfor
rettet til, sådan at det nu er lettere for skoler at
implementere indsatsen.
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Røgfri skole
X:IT skoler skal være røgfri.
Vi ved, at unges rygning påvirkes af rygning
i deres omgivelser. Unge har større risiko for at
begynde at ryge, hvis nogen i familien eller i ven-
negruppen ryger, men også lærernes rygning har
markant betydning.
I Danmark er det et lovmæssigt krav, at der ikke
ryges på skolens matrikel. Det betyder imidlertid,
at rygningen på nogle skoler foregår lige uden for
skolen, og på den måde stadig er meget synlig.
Når skolerne deltager i X:IT, skal de sikre, at
eleverne ikke oplever rygning i skoletiden. Dette
kan ske ved at fjerne al synlig rygning, sådan at
ansatte og elever, der ryger, ikke kan ses af andre
elever, eller ved at skolen indfører totalt rygefor-
bud i skoletiden.
Kom godt i gang med røgfri skole
Fjern al synlig rygning på skolens område
– elever må ikke kunne se andre elever og
lærere, der ryger.
Få skabt bred opbakning til røgfri skole blandt
skoleledere og lærere – det er lettere at gen-
nemføre røgfri skole, hvis skoleleder og lærere
bakker op om det.
Røgfri skoletid – skoler kan vælge at gøre sko-
letiden totalt røgfri for både elever og lærere,
således at skolemiljøet ikke påvirker de unge
til at ryge. Dette kan eventuelt indføres grad-
vist over en periode, sådan at de, der ryger, kan
vænne sig til de ændrede forhold.
Læs mere om røgfri skole her:
www.xit-web.dk/roegfri-skole
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0009.png
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Undervisning
Undervisning skal klæde de unge på til at modstå
rygning.
Kræftens Bekæmpelse har udviklet undervis-
ningsmaterialet ’Gå op i Røg’ specifikt til X:IT.
Det består af en hjemmeside med lærervejledning.
Her findes tekster, opgaver og små film, som sam-
men klæder de unge på til en røgfri fremtid. ’Gå op
i Røg’ findes online og gratis her:
http://www.op-i-roeg.dk/.
Gennem undervisningen i X:IT lærer eleverne
om rygningens skadelige virkninger, om hvor man-
ge af deres jævnaldrende, der reelt ryger, og om
hvordan industrien påvirker unge til at ryge. Des-
uden får de oparbejdet kompetencer til at modstå
pres omkring rygning. Alt dette er vigtige emner i
den rygeforebyggende undervisning.
Hvis lærerne foretrækker at undervise efter an-
dre materialer, kan disse også anvendes i X:IT, så
længe materialerne dækker samme vigtige emner.
Eleverne skal undervises mindst 8 timer årligt
over en treårig periode (7.-9. klasse). Timerne
kan enten lægges løbende over året eller i form af
temadage. ’Gå op i Røg’ er designet til at kunne
indgå både i enkelte fag, fx dansk eller biologi,
som tværfagligt forløb eller i et projektforløb.
Kom godt i gang med undervisningen
Planlæg undervisningen, som det bedst passer
ind i skolens eller klassens øvrige aktiviteter.
Undervisningen kan fx afholdes som temadage
eller projektforløb.
Brug undervisningsmaterialet som en del af
den obligatoriske fagundervisning i fx dansk,
samfundsfag eller biologi.
Brug gerne ressourcepersoner omkring jeres
skole – fx kommunens rygestop-koordinator
– til at komme med spændende input i under-
visningen.
Læs mere om undervisningen på:
www.xit-web.dk/undervisning/
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0011.png
Interaktiv grafik fra hjemmesiden til ’Gå op i røg’
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0012.png
Røgfri aftale og forældreinvolvering
Det virker, når forældre involverer sig i deres børns
liv – også når det gælder rygning.
X:IT opfordrer forældre til at tage en snak om ryg-
ning med deres barn – og til at indgå en røgfri af-
tale, hvor barnet forpligter sig til at holde sig røgfri
det kommende skoleår. Aftalen, som udleveres af
skolen, underskrives i begyndelsen af skoleåret, og
der opfordres til at indgå en ny aftale i begyndelsen
af hvert skoleår (7., 8. og 9. klasse).
Det kan være vanskeligt at tage hul på snakken om
rygning og tobak med sit barn. Derfor har Kræftens
Bekæmpelse i forbindelse med X:IT udviklet en
hjemmeside, www.snakomtobak.dk, hvor forældre
kan finde inspiration og gode råd til at komme i
gang.
Hjemmesiden er bygget op med fire indgange,
hvoraf de tre henvender sig til forskellige foræld-
regrupper, mens den sidste er til børn og forældre,
som sammen gerne vil blive klogere på rygning:
1. Til forældre, der ikke selv ryger, og gerne vil
støtte deres barn i at forblive røgfri.
2. Til forældre, der selv ryger, men gerne vil støt-
te deres barn i at forblive røgfri.
3. Til forældre, som har en mistanke om eller
ved, at deres barn ryger, og som gerne vil hjæl-
pe deres barn af med denne vane.
4. Til forældre og børn, som gerne vil blive klo-
gere på rygning sammen.
Skoler, der deltager i X:IT, udleverer den røgfri
aftale til eleverne, som tager den med sig hjem. På
aftalen findes også gode råd til forældre om, hvor-
dan de kan komme i gang med snakken om tobak
og den røgfri aftale. Den ene del af aftalen opbeva-
res hjemme – gerne et synligt sted, mens den anden
del returneres til skolen.
Alle elever med en røgfri aftale deltager ved skole-
årets slutning i en lodtrækning om en præmie.
Hjemmesider med information om
røgfri aftale og forældreinvolvering
Røgfri aftale:
www.xit-web.dk/roegfri-aftale
Til forældre:
www.xit-web.dk/foraeldre
Snak om tobak:
www.snakomtobak.dk
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0013.png
Kom godt i gang med røgfri aftale og snak om
tobak
Til skoler
Sørg for at aftalerne bliver uddelt til alle elever
i skolens 7., 8. og 9. klasser – tal gerne med ele-
verne om aftalerne jævnligt, så de ikke bliver
glemt.
Tal med eleverne om, hvordan det går med at
overholde aftalen – og highlight gerne mulig-
heden for at deltage i lodtrækningen om en
præmie i slutningen af skoleåret.
Præsenter gerne de røgfri aftaler for forældrene
på et forældremøde.
FOTO: SØ
REN SOL
K ÆR
røgfr
i afta
le
TIL ELE
VEN
Elev
Jeg skriver
under på, at
jeg ikke vil ry
skoleår. Hve
ge i løbet af
rken cigaret
dette
ter, vandpib
eller e-cigar
e, anden to
etter. Hvis je
bak
g ikke overh
tæller jeg d
older af tale
et til min læ
n, for-
rer.
Forælde
Jeg skrive
mit barn o
om og er fa
Til forældre
Orienter jer på hjemmesiden, sådan at I kan
anvende de bedste argumenter for, at jeres barn
skal forblive røgfri.
Tal om den røgfri aftale – og hæng gerne den
underskrevne aftale op et synligt sted i hjem-
met, sådan at I jævnligt ser den.
Dato
Underskrif t
Dato
Valgfrit – b
esk y t dit b
arn mod rø
Ud over at in
g
dgå en Røg
fri af tale, bes
k ytter jeg m
it barn mod
røg sådan
(v
Mit hjem er
ælg selv
røgfrit
Min bil er rø
Jeg lader ik
gfri
ke cigarette
r ligge
Jeg ryger ik
Jeg giver ik
ke, når mit
ke mit barn
barn ser det
cigaret
Andet
snako
mtoba
k.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0014.png
Forankring
X:IT er organiseret således, at der på hver delta-
gende skole og i hver deltagende kommune udpe-
ges en koordinator for projektet.
Skolekoordinatorer
Skolekoordinatoren fungerer som tovholder for
X:IT på sin skole. Det er koordinatorens rolle at
informere skolen om projektet og i samarbejde
med skoleledelsen involvere de lærere, som skal
undervise eleverne i X:IT.
Forankring i kommunen
Den kommunale forankring af X:IT tjener flere
formål:
Gennem kommunal forankring sikres en konti-
nuitet af projektet over tid.
Kommunekoordinatoren kan samtidig hjælpe
sin kommunes X:IT skoler med større eller
mindre opgaver i forbindelse med projektet.
Ledelsens opbakning
For at få mest muligt ud af X:IT er det vigtigt at få
skolens ledelse til at bakke op om projektet.
Det er ikke skoleledelsen, der skal udføre selve
opgaverne i projektet, men det overordnede ansvar
for projektet ligger hos ledelsen.
Vores erfaringer med X:IT har vist, at ledelsens
engagement spiller en stor rolle for implemente-
ringen på den enkelte skole. Især ændringer af de
strukturelle rammer på skolen – såsom røgfri skole
– er afhængig af ledelsens opbakning.
Brug Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse har udviklet X:IT på bag-
grund af tidligere forskning og ved derfor rigtig
meget om, hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Kræftens Bekæmpelse har tidligere hjulpet
skoler og kommuner med at komme i gang med
X:IT. De ligger derfor inde med gode erfaringer,
som kan bruges i arbejdet med X:IT.
For at blive klædt rigtig godt på til at køre
projektet anbefales det, at man starter op med en
2-3 timers workshop afholdt af Kræftens Bekæm-
pelse. For mere information om program og pris,
skriv til projektleder Louise Wohllebe på e-mail:
[email protected].
Konkrete råd
Kommunekoordinatoren kan skabe et større fæl-
lesskab omkring X:IT ved eksempelvis at samle
koordinatorer fra alle kommunens skoler til fælles
erfaringsdeling og opsamling. Her kan skolerne in-
spirere hinanden til at arbejde med X:IT og hjælpe
hinanden, hvor det er svært.
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Kom i gang med X:IT
Til kommuner som gerne vil i gang med X:IT
• Skab opbakning fra flere sider, fx i kommu-
nens skole- og sundhedsforvaltning og blandt
lokalpolitikere.
Præsenter X:IT på møder og i udvalg, som
kunne have interesse for det, sådan at flest mu-
ligt i kommunen bakker op om projektet.
Inviter kommunens skoler til at være med i
X:IT – alle skoler behøver ikke starte samtidig,
og man kan eventuelt lade de mest motiverede
skoler starte først. Så kan det være, at andre
skoler fatter interesse for X:IT senere hen.
Kom godt fra start med X:IT med en 2-3 timers
workshop for kommuner og skoler afholdt af
medarbejdere fra Kræftens Bekæmpelse.
Til skoleledere som gerne vil i gang med X:IT
• Skab opbakning fra flere sider – så er der større
sandsynlighed for, at I får succes med X:IT. Få
gerne både kommunen og andre skoler i kom-
munen med i projektet, sådan at I kan sparre
med hinanden om successer og udfordringer.
Sørg for at skabe opbakning blandt lærerne.
Det er lærerne, som løfter en del af opgaverne
i forbindelse med X:IT. Deres opbakning er
vigtig for, at I får mest muligt ud af projektet.
Kom godt fra start med X:IT med en 2-3 timers
workshop for kommuner og skoler afholdt af
medarbejdere fra Kræftens Bekæmpelse.
Til lærere som gerne vil i gang med X:IT
Skab opbakning på skolen. X:IT sætter ind
over for elevernes rygning fra flere sider. Der-
for er det vigtigt, at I som skole bakker op om
projektet, sådan at I i fællesskab kan planlægge
aktiviteterne i X:IT.
Sørg ligeledes for skolelederens opbakning til
projektet. Især de strukturelle rammer omkring
det røgfri skolemiljø er afhængige af lederop-
bakning. Få også gerne opbakning i skolebe-
styrelsen.
Til elever som gerne vil i gang med X:IT
Forsøg at skabe opbakning til X:IT på din
skole. Du kan henvende dig til din lærer eller
skoleleder og tale med dem om mulighederne
for at få X:IT på skolen.
Tal også gerne med dine klassekammerater om
projektet, sådan at I alle ved, hvad det handler
om.
Til forældre som gerne vil have X:IT på skolen
Skab opbakning til X:IT på dit barns skole.
X:IT sætter ind over for elevernes rygning
fra flere sider. Derfor er det vigtigt, at skolen
bakker op om projektet.
Tal med lærere eller skoleleder og skolebe-
styrelsen om mulighederne for at få X:IT på
skolen.
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Forskningsprojektet X:IT
I perioden 2010-2013 blev X:IT evalueret af Center
for Interventionsforskning ved Statens Institut for
Folkesundhed. I evalueringen deltog mere end
4.000 elever i 7. klasse fordelt over hele landet.
Evalueringen foregik som et lodtrækningsforsøg,
hvor 94 skoler i 17 kommuner blev fordelt til ind-
satsskoler (51 skoler) og sammenligningsskoler (43
skoler). I 2010 fik elever i 7. klasse det første spør-
geskema, og siden har de samme elever besvaret
spørgeskemaer i slutningen af 7., 8. og 9. klasse.
Viden fra spørgeskemaer
Eleverne har besvaret spørgeskemaer om egen
rygning, rygning i deres omgivelser, holdninger
til rygning, baggrundsforhold (eksempelvis køn,
familiestruktur og forældres erhverv), trivsel, an-
den sundhedsadfærd, samt spørgsmål relateret til
implementeringen af indsatsområderne i X:IT.
Det overordnede mål er elevernes rygning. Må-
let er baseret på spørgsmålet: ”Hvor ofte ryger du
nu?” med svarkategorierne ”dagligt”, ”ugentligt”,
”månedligt”, ”sjældnere” eller ”aldrig”. Svarene er
samlet i to grupper; ”ryger overhovedet” og ”ryger
aldrig”.
X:IT koordinatorer på skolerne og i kommuner-
ne har ligeledes besvaret spørgeskemaer omkring
forhold ved skolen (skolestørrelse, elevtal, lærertal
etc.), om selve interventionen og om implemente-
ringen af den undervejs i evalueringsperioden.
16
Viden fra interviews
X:IT er også evalueret gennem interviews med
koordinatorer, lærere, elever og forældre om
forskellige emner, fx rekruttering til projektet,
implementering af røgfri skole, undervisningen og
den røgfri aftale.
Implementering
Grundige undersøgelser af implementeringen er
vigtig i forbindelse med at kunne vurdere en ef-
fekt. Uden viden om den faktiske implementering
er der risiko for fejlkonklusioner; eksempelvis at
konkludere at interventionen ingen effekt havde,
når den i virkeligheden ikke var implementeret,
eller at konkludere en stærk effekt, når effekten
i virkeligheden skyldtes andre bagvedliggende
faktorer.
Implementering er et komplekst fænomen, som
er kompliceret at måle. Ofte rapporteres kun en
enkelt dimension af implementering, fx hvor stor
dosis af indsatsen, der er leveret. Men måling af en
enkelt dimension er ikke nok til at give et fyldest-
gørende billede af den reelle implementering.
Implementeringen på X:IT er målt gennem fire
dimensioner; adherence, dose, quality of delivery
og participant responsiveness, som anbefalet i
litteraturen. Baseret på disse dimensioner har vi
konstrueret et indeks over implementeringen for
hver deltagende skole.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0017.png
Resultater
Karakteristik af deltagerne
I tabel 1 ses antallet af indskrevne elever på de
deltagende X:IT skoler og på sammenligningssko-
lerne, fordelt på de tre udførte dataindsamlinger.
Overordnet er der høje svarprocenter blandt ele-
verne på begge typer af skoler. Det ses samtidig
også, at svarprocenten falder over tid, hvilket er
et billede man ofte ser ved sådanne undersøgelser.
Ved første dataindsamling deltog alle udvalgte 94
skoler. Ved anden dataindsamling deltog alle 51
Tabel 1. Karakteristik af deltagere
indsatsskoler, mens en enkelt af sammenlignings-
skolerne havde valgt at trække sig fra projektet.
Ved tredje dataindsamling er antallet af skoler i
begge grupper faldet en del. Dette skyldes dels
skolesammenlægninger (6 interventionsskoler og
2 sammenligningsskoler blev lagt sammen med
andre skoler), dels skoler som ikke længere ønske-
de at besvare spørgeskemaer (4 interventionssko-
ler og 2 sammenligningsskoler).
Indsatsskoler
Første dataindsamling
(start 7. klasse)
Anden dataindsamling
(slut 7. klasse)
Tredje dataindsamling
(slut 8. klasse)
2.538 indskrevne elever (51 skoler)
2.380 besvarelser
Svarprocent = 93,8 %
2.526 indskrevne elever (51 skoler)
2.202 besvarelser (50 skoler)
Svarprocent = 87,2 %
2.286 indskrevne elever (41 skoler)
1.748 besvarelser (39 skoler)
Svarprocent = 76,4 %
Sammenligningsskoler
1.930 indskrevne elever (43 skoler)
1.781 besvarelser
Svarprocent = 92,3 %
1.908 indskrevne elever (42 skoler)
1.562 besvarelser (40 skoler)
Svarprocent = 81,9 %
1.887 indskrevne elever (38 skoler)
1.521 besvarelser
Svarprocent = 80,6 %
* I foråret 2013 blev de danske skoler ramt af en lock-out på tidspunktet for sidste dataindsamling i evalueringen af X:IT
(slutningen af 9. klasse). Til trods for en ekstra indsats for at få eleverne til at besvare spørgeskemaer, lykkedes dette ikke
med en tilfredsstillende svarprocent. Data fra 9. klasse er som følge heraf ikke inkluderet i resultaterne, som derfor kun
omhandler elever fra 7. og 8. klassetrin.
17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0018.png
Spørgeskemaresultater
Det betyder, at X:IT virker endnu bedre, hvis
Resultaterne i slutningen af 7. klasse viser, at X:IT
skolen har fokus på at følge alle tre indsatsom-
råder. Derfor er der en stor opgave i at hjælpe
virker. Analyserne af forekomst af rygning blandt
skolerne til at følge hele indsatsen, som den er
eleverne fra starten af 7. klasse til slutningen af 7.
tiltænkt – særligt set i lyset af, at kun omkring en
klasse viser, at der er 25 % færre rygere på indsats-
Tre indsatsområder implementeret
To indsatsområder implementeret
Et eller ingen indsatsområder implementeret skoler)
Sammenligningsskoler
(22
(42 (16 skoler)
(12 skoler)
skoler)
skolerne end på sammenligningsskolerne. Sagt an-
fjerdedel af skolerne fulgte alle tre indsatsområder.
5,5
8,6
10,1
11,8
derledes, så forebygger X:IT op til 25 % nye rygere.
Ud af de 51 indsatsskoler fulgte 12 skoler alle
FØRSTE ÅR
tre indsatsområder. På disse skoler var andelen af
rygere blandt elever i de deltagende klasser efter
Implementeringsresultater
første år 5,5 %. 22 skoler fulgte to af indsatsom-
På de indsatsskoler, som fulgte alle tre indsatsom-
råderne, og her var andelen af rygere 8,6 % efter
råder (røgfri skole, undervisning, røgfri aftale og
forældreinvolvering), var der efter første år halvt
første år. 16 af skolerne fulgte kun én eller ingen
af indsatserne, og her var der 10,1 % rygere efter
så mange rygere i forhold til sammenlignings-
et år. Til sammenligning røg 11,8 % af eleverne på
skolerne, som fulgte den almindelige lovpligtige
samme klassetrin på sammenligningsskolerne.
forebyggelsesundervisning (se figur 1).
14
12
10,1
10
8
%
6
4
2
0
Tre indsatsområder
implementeret
(12 skoler)
To indsatsområder
implementeret
(22 skoler)
Et eller ingen
indsatsområder
implementeret
(16 skoler)
Sammenligningsskoler
(42 skoler)
5,5
8,6
11,8
Figur 1. Andelen af elever i 7. klasse, der røg efter et års X:IT
18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0019.png
Af figur 2 ses det, at skoler med høj implemen-
Ved slutningen af 8. klasse var der 11 skoler,
tering har halvt så mange rygere som sammen-
som havde implementeret alle tre indsatsområder,
ligningsskolerne ved slutningen af 8. klasse (9,6
9 skoler, som havde implementeret to områder,
% imod 19,5 %). Skoler med medium implemen-
mens 19 skoler kun havde indført ét eller ingen af
tering har 12,2 % rygere, mens skoler med lav
indsatsområderne.
Høj implementering
Lav implementering
Sammenligningsskoler (25 skoler)
20,9
(7 skoler)
implementering har
elever, der
Da vi kombinerede det
Høj implementering
Sammenligningsskoler (25 skoler)
(7 skoler)
%
(38 skoler)
ryger.
med
Høj implementering
første års imple-
Medium implementering
Lav implementering
(7 skoler)(7 skoler)
(38 skoler)
12,2
20,9
19,5
mentering, fandt vi, at
9,6
skoler
12,2
7
lykkedes med at
9,6
20,9
19,5
FØRSTE ÅR
implementere alle tre indsatsområder begge år
FØRSTE ÅR
(høj implementering). Andre 7 skoler implemen-
terede alle tre indsatsområder det ene år (medium
implementering), mens de resterende 25 skoler
ikke implementerede alle tre indsatsområder på
noget tidspunkt (lav implementering).
25
25
20,9
20,9
20
20
19,5
19,5
15
15
%
%
10
10
9,6
9,6
12,2
12,2
5
5
0
Høj implementering
implementering
skoler)
(7 s oler)
Høj implementering
Medium implementering
(7 skoler)
Lav implementering
La implementering
(25 skoler)
(25
Sammenligningsskoler
Sammenligning oler
(38 skoler)
(38 skoler)
Figur 2. Andelen af elever i 8. klasse, der røg efter to års X:IT
19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Interviewresultater
De kvalitative interviews er udført i 2012 og har
haft det formål dels at belyse nogle af de forhold,
der ligger bag resultaterne fra effektmålingen, dels
at belyse, hvilke dele af X:IT der fungerede og
ikke fungerede, med henblik på at forbedre materi-
alerne og projektet fremadrettet.
Den overordnede holdning blandt deltagerne
var, at X:IT fungerede fint. Især hvis skolelederen
bakkede op om projektet.
Undervisningsmaterialet blev evalueret som
relevant for målgruppen, dog med en høj svær-
hedsgrad. Dette har gjort, at undervisningsmateri-
alet efterfølgende er revideret, sådan at det nu er
lettere at læse og forstå.
Eleverne angiver, at de synes godt om de røgfri
aftaler, og at de godt kan lide, at deres forældre
inddrages.
Interview med forældre viste, at forældrene
generelt ikke brugte materialet, hvis de selv var
rygere. Derfor er materialet til forældre revideret,
sådan at det i sin nuværende form henvender sig
til flere grupper af forældre, også til forældre, der
selv ryger (se side 12).
20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
Kontakt og download
Vi håber, at denne minirapport har givet inspiration til at sætte gang i X:IT på din skole/din kommunes sko-
ler, og derigennem hjælpe flere unge til at forblive røgfri.
Man kan læse mere om X:IT på projektets hjemmesider:
Kræftens Bekæmpelse:
www.xit-web.dk
Center for Interventionsforskning:
www.interventionsforskning.dk/boerns-sundhed-xit-roegfri-unge
Resultaterne fra forskningsprojektet på X:IT er udgivet i flere internationale tidsskrifter:
Artikel om studiets design
Andersen A, Bast LS, Ringgaard LW, Wohllebe L, Jensen PD, Svendsen M, Dalum P, Due P. Design of a
school-based randomized trial to reduce smoking among 13 to 15-year olds, the X:IT study (2014) BMC
Public Health.
Artikel om effekt efter første år
Andersen A, Krølner R, Bast LS, Thygesen LC, Due P. Effects of the X:IT smoking intervention: a
school-based cluster randomized trial (2015) International Journal of Epidemiology.
Artikel om implementering af X:IT
Bast LS, Due P, Bendtsen P, Ringgaard L, Wohllebe L, Damsgaard MT, Grønbæk M, Ersbøll AK, Andersen
A. High impact of implementation on school-based smoking prevention: The X:IT Study – a randomized
smoking prevention trial (2016) Implementation Science.
Artikel om hvad der karakteriserer skoler, der lykkes med projektet
Bast LS, Due P, Ersbøll AK, Damsgaard MT, Andersen A. Association between school characteristics and
implementation of the X:IT Study – a school randomized smoking prevention program (2017) Journal of
School Health.
21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvad den norske indsats mere præcist går ud på med røgfri miljøer og røgfri skoletid, som Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, roste under Forespørgsel 18 den 15. marts 2018, til sundhedsministeren
1903110_0022.png