Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1886306_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-04-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPIVR
Sagsnr.: 1803247
Dok. nr.: 590231
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 769 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 769:
”Vil i istere ko
e tere artikle ”Politikere og e beds æ d blev advaret i
2015: 'Ufaglærte medarbejdere administrerer insuli
” brugt i Ugeposte Gribskov
den 26. marts 2018, og vil ministeren oplyse, hvilke muligheder en kommune har og
bør foretage for at undersøge en konkret henvendelse vedrørende en borger, som
ikke har fået aftensmad flere dage i træk eller gentagne gange ikke har fået sin aften-
medicin? I forlængelse heraf bedes der redegjort for, om ministeren er vidende om,
at der har været sager og kritikpunkter i andre kommuner i Danmark eller Sverige i
forhold til Attendo på pleje- og omsorgsområdet og i givet fald hvilke.”
Svar:
Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for opgavevaretagelsen af både
personlig og praktisk hjælp efter serviceloven § 83 og hjemmesygepleje efter sund-
hedsloven § 138. Det gælder også i tilfælde, hvor opgaverne varetages af private le-
verandører.
Når kommunen indgår aftale med en privat leverandør om udførelse af personlig og
praktisk hjælp eller hjemmesygepleje er kommunalbestyrelsen ansvarlig for at sikre
sig, at den private leverandør er kvalificeret til at udføre opgaverne. Den private leve-
randør er ansvarlig for, at personalet er instrueret relevant i udførelsen af opgaverne,
og at der føres tilstrækkelig tilsyn hermed.
I de tilfælde, hvor aftalen om udførelse af hjemmesygepleje indebærer, at personalet
får delegeret opgaver, som er omfattet af et forbeholdt virksomhedsområde, som ek-
sempelvis anvendelse af receptpligtig medicin, skal reglerne om benyttelse af med-
hjælp overholdes. Dette indebærer bl.a., at den eller de personer, der får delegeret
opgaven, er ansvarlig for at frasige sig en opgave, som vedkommende ikke ser sig i
stand til at udføre forsvarligt. Reglerne om hjemmesygepleje og reglerne om benyt-
telse af medhjælp hører under sundhedsministerens ressort.
Personlig og praktisk hjælp efter serviceloven
I forhold til personlig og praktisk hjælp efter serviceloven skal kommunalbestyrelsen
føre tilsyn og følge op på, om borgerne får den hjælp, der er truffet afgørelse om, og
at hjælpen svarer til borgernes aktuelle behov. Dette gælder uanset, om den person-
lige og praktiske hjælp udføres af en kommunal eller en privat leverandør.
Som led i udøvelsen af sin tilsynspligt skal kommunalbestyrelsen sikre sig, at der sker
en tilbagemelding fra de private leverandører af personlig og praktisk hjælp, som bor-
gerne har valgt, hvis der måtte ske ændringer i borgernes hjælpebehov.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 769: Spm. om kommentar til artiklen Politikere og embedsmænd blev advaret i 2015: 'Ufaglærte medarbejdere administrerer insulin brugt i Ugeposten Gribskov den 26. marts 2018, til ældreministeren
Tilsynspligten indebærer, at kommunalbestyrelsen har pligt til at reagere, hvis med-
lemmerne får informationer om, at der er eller kan være grundlag for kritik, medmin-
dre informationerne er åbenlyst utroværdige. Kommer der f.eks. oplysninger frem
om, at plejen og omsorgen for beboere på et plejehjem tilsyneladende ikke svarer til
det, beboerne har krav på, har kommunalbestyrelsen pligt til at undersøge sagen og i
givet fald at få rettet op på forholdene hurtigst muligt.
Efter serviceloven skal kommunalbestyrelsen endvidere sørge for, at den tildelte per-
sonlige og praktiske hjælp efter servicelovens § 83 leveres inden for en rimelig frist,
hvis leverandøren ikke kan overholde de aftaler, der i forbindelse med afgørelsen er
indgået om levering af hjælpen. Kommunalbestyrelsen skal derudover i forbindelse
med afgørelsen om den personlig og praktiske hjælp efter servicelovens § 83 oplyse
modtageren af hjælpen om, hvor hos myndigheden denne kan rette henvendelse,
hvis den tildelte hjælp ikke leveres i overensstemmelse med afgørelsen.
I lovforslag (L 210/2017-2018) om et styrket tilsyn på ældreområdet som fremsat den
23. marts 2018 foreslås desuden et risikobaseret tilsyn under Styrelsen for
Patientsikkerhed med den personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§
83-87. Dette tilsyn foreslås også at gælde for private leverandører.
Hjemmesygepleje efter sundhedsloven
Kommunalbestyrelsen skal ligeledes føre tilsyn med, at opgaven udføres i overens-
stemmelse med lovgivningen, når kommunalbestyrelsen overlader udførelsen af op-
gaver i hjemmesygeplejen til private leverandører.
Sundhedspersoner, der for en privat arbejdsgiver udfører hjemmesygepleje, er endvi-
dere omfattet af de samme sundhedsfaglige forpligtelser efter sundhedsloven og
samme sundhedsfaglige tilsyn i henhold til autorisationsloven, som andre sundheds-
personer. Private leverandører, der yder hjemmesygepleje, er ligeledes omfattet af
reglerne om tilsyn med behandlingssteder efter sundhedsloven. Autorisationsloven
og sundhedsloven hører under sundhedsministerens ressort.
Jeg er ikke vidende om sager og kritikpunkter i andre kommuner i Danmark eller Sve-
rige i forhold til Attendo på pleje- og omsorgsområdet.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Ina Vang Runager
Side 2