Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1911015_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-06-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMMI
Sagsnr.: 1802850
Dok. nr.: 605861
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 763 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 763:
”Kan ministeren bekræfte, at lægemangel i Region Sjælland ofte er årsag til, at opera-
tioner og undersøgelser rykkes til sygehuse, som befinder sig langt fra patientens
bopæl?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Re-
gion Sjælland, som oplyser følgende:
”Region Sjælland lider under en generel lægemangel i lighed med de øvrige regioner,
men udfordringen er særligt udtalt inden for specialerne onkologi, billeddiagnostik og
urologi. Derudover er der i større eller mindre grad udfordringer inden for de medicin-
ske specialer, inden for psykiatri og i almen praksis.
Lægemanglen generelt har i sagens natur en direkte afsmitning på den samlede be-
handlingskapacitet i Region Sjælland og får dermed også indflydelse på ventetiderne.
Men langt de fleste patienter vælger alligevel at gøre brug af regionens egne tilbud
på hhv. udredning og behandling. På nogle få områder som grå stær og varicer
[åreknuder],
har Region Sjælland indgået samarbejdsaftaler dels med regionens prak-
tiserende speciallæger for at sikre en vis geografisk spredning i behandlingstilbuddene
og dels med private og offentlige sygehuse med status som samarbejdssygehus, for at
sikre korte ventetider til behandling.
Fordelingen af henvisninger til sygehusbehandling er en central opgave, hvor såvel
hensynet til patientens præference til behandlingssted som patientens bopæl altid
indgår som et væsentligt kriterium.
Frit og udvidet frit sygehusvalg:
I forhold til at sikre patienters retstilling og ventetidsreglerne, så tilbyder Region Sjæl-
land at viderehenvise de patienter, som ønsker at gøre brug af deres rettigheder både
i forhold til hurtig udredning eller behandling inden for 30 dage. Der henvises primært
til de private aftalesygehuse eller andre offentlige sygehuse oftest beliggende i Region
Hovedstaden.
For nogle patienter kan det være en udfordring at gøre brug af enten det frie eller det
udvidede frie sygehusvalg, idet retten til befordring bortfalder og der kun i mindre
grad kan ydes befordringsgodtgørelse. Region Sjælland yder befordring eller befor-
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 765: Spm. om ministeren er bekendt med, at borgere i Region Sjælland kan havne i situationer, hvor de selv må betale for transport til og fra operationer på sygehuse, som er affødt af lægemangel, til sundhedsministeren
1911015_0002.png
dringsgodtgørelse, når der henvises enten til et sygehus med samarbejdsstatus eller
når regionen anviser udredning på et specifikt privat aftalesygehus. Men de patienter,
som vælger at gøre brug af enten det frie eller det udvidede frie sygehusvalg, vil kun
kunne få befordringsgodtgørelse svarende til det sted, hvor patienten skulle have væ-
ret udredt eller behandlet i henhold til regionens visitationsretningslinjer.
Specialiserede behandlingstilbud:
Derudover henviser Region Sjælland de patienter, som regionen ikke selv er godkendt
til at behandle i relation til Specialeplanen eller hvor helt særlige kompetencer efter-
spørges, til et udenregionalt behandlingstilbud enten i Region Hovedstaden, Odense
Universitetshospital og i mindre grad Aarhus Universitetshospital. I relation til befor-
dring vil de patienter være omfattet af såvel befordring som befordringsgodtgørelse,
jf. bekendtgørelsen på befordringsområdet, idet udenregional behandling på det spe-
cialiserede behandlingsniveau betragtes som en samarbejdsaftale.”
Jeg kan henholde mig til Region Sjællands oplysninger.
For en god ordens skyld bemærkes det til Region Sjællands bidrag om det frie og det
udvidede frie sygehusvalg, at retten til befordring ikke bortfalder – som det kan op-
fattes af bidraget – men at der er mulighed for at få befordringsgodtgørelse efter
gældende regler. Reglerne om retten til befordring ved anvendelse af det frie syge-
husvalg eller det udvidede frie sygehusvalg er ikke blevet ændret. Man kan således
fortsat få befordringsgodtgørelse svarende til det sted, hvor patienten skulle have
været udredt eller behandlet i henhold til regionens visitationsretningslinje.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at regeringen prioriterer lægedækningsområdet højt. Det var
baggrunden for, at V-regeringen i januar 2016 nedsatte et lægedækningsudvalg, som
afleverede deres analyse og anbefalinger i januar 2017. Som bekendt indgik alle Fol-
ketingets partier i februar 2017 en lægedækningsaftale med iværksættelse af en
række tiltag, som skal være med til at styrke lægedækningen i hele landet.
I januar 2018 er offentliggjort en status for parternes implementering af forslagene,
som viser, at alle forslagene fra Lægedækningsudvalget, som blev løftet med den po-
litiske aftale fra februar 2017, er sat i gang.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Stinna Kruse Sonnichsen
Side 2
2