Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1880684_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16-04-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 1802683
Dok. nr.: 572938
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål 716 (alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål 716:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke juridiske barrierer, der findes for indførelse
af FTRI og GCMS test af kvalitet af euforiserende stoffer?”
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at der med FTRI- og GCMS-tests sigtes til tests af
euforiserende stoffer, hvorved stofferne analyseres med henblik at fastslå deres ind-
hold og renhed mv.
Af lovgivning på sundhedsområdet er det lovgivningen om euforiserende stoffer, som
er relevant for besvarelsen af spørgsmålet.
Hovedformålet med og hovedindholdet af lov om euforiserende stoffer og den i med-
før heraf udstedte bekendtgørelse om euforiserende stoffer er reguleringen af den
lovlige anvendelse af euforiserende stoffer.
Med reguleringen af den lovlige anvendelse sætter lovgivningen også grænser for
denne anvendelse og definerer dermed bl.a., hvornår besiddelse af euforiserende
stoffer er forbudt.
For nogle få stoffers vedkommende; nemlig de stoffer, som er optaget på liste A i bi-
lag 1 til bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, gælder det, at de som udgangs-
punkt slet ikke må forefindes her i landet. Lægemiddelstyrelsen kan dog under gan-
ske særlige omstændigheder og på nærmere fastsatte vilkår meddele tilladelse dertil.
Bortset fra forhold omfattet af en sådan tilladelse og i visse andre tilfælde, som ikke
er relevante i denne sammenhæng, er besiddelse af disse stoffer forbudt.
For alle andre euforiserende stoffer, dvs. de stoffer, som er optaget på liste B-E i bila-
get til bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, gælder det, at de her i landet kun
må anvendes i medicinsk eller videnskabeligt øjemed. Besiddelse af disse stoffer i an-
dre øjemed er som udgangspunkt forbudt.
Besiddelse af euforiserende stoffer i videnskabeligt øjemed er i visse tilfælde tilladt
for statens naturvidenskabelige, lægevidenskabelige og tekniske laboratorier og insti-
tutioner. I visse tilfælde er det også tilladt for statens og kommunernes laboratorier
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om, hvilke juridiske barrierer, der findes for indførelse af FTRI og GCMS test af kvalitet af euforiserende stoffer, til sundhedsministeren
og institutioner at besidde euforiserende stoffer med henblik på stoffernes anven-
delse i klinisk-kemisk øjemed. Endelig kan besiddelse af euforiserende stoffer være
tilladt for laboratorier og institutioner i øvrigt, hvis der foreligger en tilladelse fra Læ-
gemiddelstyrelsen til virksomhed med euforiserende stoffer, og besiddelsen finder
sted i overensstemmelse med de i tilladelsen fastsatte vilkår.
I det omfang tests af euforiserende stoffer kan indføres og anvendes på en måde, så
stofbesiddelsen falder inden for de ovenfor skitserede rammer, udgør lovgivningen
om euforiserende stoffer ingen barriere for indførelse og anvendelse af sådanne
tests.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Lars Petersen
Side 2