Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1885187_0001.png
Til Sundheds-og Ældreministeriet
Sundhedsstyrelsens bidrag til besvarelse af:
SUU almindelig del – spm. nr. 715
Spørgsmålet lyder:
Vil ministeren bede Sundhedsstyrelsen om at udarbejde
retningslinjer for, hvordan vi undgår et stigende antal misbrugere af synte-
tiske superpotente opiodier (f.eks. fentanyl) og redegøre for, hvilke planer
ministerens har for at begrænse udbredelsen heraf?
Sundhedsstyrelsens bidrag
Indenfor gruppen af opioider, er der dels tale om lægeordineret medicin,
herunder lægeordineret syntetiske opioider, og dels syntetiske opioider som
omfatter analoger af fentanyl, og som ikke er registreret lægemidler. Disse
fentanyl analoger importeres illegalt primært via postforsendelser og beslag-
lægges af SKAT i lufthavnene.
Sundhedsstyrelsen har i marts 2018 revideret sin
vejledning om ordination af
afhængighedsskabende lægemider
(VEJ nr. 9166 af 19/03/18). Vejledningen
beskriver de rammer, som gælder, når en læge eller tandlæge ordinerer af-
hængighedsskabende lægemidler. Hovedprincipperne er, at der skal være en re-
gelmæssig, personlig kontakt mellem patienten og lægen, hvor fordele og
ulemper ved behandlingen drøftes. Det vil typisk være ved hver receptfornyel-
se.
Lægen bør altid overveje, om patienten kan hjælpes bedre med andre behand-
linger end lægemidler eller med medicin, som ikke er afhængighedsskabende.
Det skal også foreligge en behandlingsplan ved behandlinger ud over helt akut-
te eller enkeltstående ordinationer. Endelig skal lægen generelt være opmærk-
somhed på, hvor lang tid den enkelte patient behandles med afhængighedsska-
bende lægemidler.
13-04-2018
Sagsnr.
1-2613-184/1
Reference [email protected]
T 72227757
E [email protected]
Som supplement til vejledningen rettet mod læger og tandlæger (VEJ nr.
9166 af 19/03/18) har Sundhedsstyrelsen påbegyndt et arbejde med en bor-
gerrettet folder om vanedannende medicin. Folderen har til formål at støtte
samtalen mellem læger og patienter, der enten får eller ønsker vanedannen-
de medicin, og beskriver mulige bivirkninger til vanedannende medicin
samt vigtigheden af en plan for den samlede behandling, herunder hvordan
patienten kan stoppe med medicinen. Folderen forventes udgivet i anden
halvdel af 2018.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 715: Spm. om, hvordan vi undgår et stigende antal misbrugere af syntetiske superpotente opiodier (f.eks. fentanyl), til sundhedsministeren
1885187_0002.png
Ydermere kan Styrelsen for Patientsikkerhed oplyse, at styrelsen overvåger læ-
gers ordinationer med opioider i Styrelsen for Patientsikkerheds Ordinations
Overvågnings Program. Det sker på den måde, at ordinationsmønstret for de
læger, der ordinerer det største antal daglige doser (DDD) af opioider opgjort
på et kvartal, analyseres detaljeret for hvor mange patienter, det udskrives til,
og i hvor høje doser. Det betyder i praksis, at der hvert kvartal analyseres ca. 15
lægers ordinationsmønster for så vidt angår opioider - såfremt der er læger, som
ordinerer mere end en fastlagt grænse på 800 DDD. Såfremt det ved analysen
fremgår, at vejledningen om behandling med afhængighedsskabende lægemid-
ler ikke følges, indledes en tilsynssag. Fentanyl indgår i opgørelsen over antal
daglige doser, men Fentanyl overvåges ikke særskilt.
Udover fentanyler som lægemidler, ses der i stigende grad i Danmark og i
øvrige europæiske lande, såkaldte nye fentanyl analoger, og som forveksles
eller erstattes typisk af heroin blandt stofbrugere. En række dødsfald hvor
disse fentanyl analoger er involveret er indrapporteret fra øvrige europæiske
medlemslande og mange fra Sverige. Der foreligger kun få indberetninger
om dødsfald i Danmark (se nedenunder).
I samarbejde med alle øvrige europæiske lande, overvåger Danmark tæt dis-
se fentanyl analoger som øvrige nye psykoaktive stoffer (NPS) på det illega-
le marked. Overvågningen sker i regi af det europæiske narkotikaovervåg-
ningscenter, EMCDDA. I Danmark foregår overvågningen af det illegale
marked i samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Rigspolitiet, SKAT og de
tre retskemiske/retsmedicinske institutter i Odense, Aarhus og København,
og der overvåges for beslaglæggelser og skader, såsom dødsfald forbundet
til fentanyl analogerne.
Omfanget af syntetiske fentanyl analoger.
I Danmark er indtil nu indrapporteret i alt 7 forskellige fentanyl analoger.
Samlet på europæisk plan, er aktuelt 30 nye fentanyl analoger under euro-
pæisk overvågning via det europæiske Early Warning system i regi af
EMCDDA. Stofferne er løbende dukket op på markedet fra 2012.
Indrapporterede dødsfald
Sundhedsstyrelsen har fra de tre retsmedicinske institutter indhentet speci-
fikke oplysninger om narkotikarelaterede dødsfald (Rigspolitiets opgørelse),
hvor fentanyl og fentanyl analogerne er
dødsårsag
eller
medvirkende døds-
årsag
eller blot
påvist
i dødsfaldene i årene 2014 frem til dags dato. Tabel-
len nedenunder viser, at der i Danmark er registreret mellem 5 og 13 døds-
fald årligt, der relaterer sig til fentanyler i alt.
N
arkotikarelaterede dødsfald i årene hvor fentanyl enten er årsag/medvirkende årsag
eller påvist i det enkelte døsfald.
2014
Fentanyl lægemiddel år-
sag /medvirkende årsag
2015
4
2016
4
2017
5
2018
(foreløbig)
2*
3
 
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 715: Spm. om, hvordan vi undgår et stigende antal misbrugere af syntetiske superpotente opiodier (f.eks. fentanyl), til sundhedsministeren
1885187_0003.png
Fentanyl lægemiddel
påvist
3
0
4
0
1
2
6
2
13
0
3*
5
 
Nye syntetiske opioider
(fentanyl analoger)
 
Fentanyl og fentanyl
6
8
7
analoger i alt
 
* Et af disse er præliminært, idét den endelig dødsårsag, ikke foreligger pt.
Årligt registreres ca. 250 narkotikarelaterede dødsfald – med årligt udsving.
Omkring 80 pct. af disse dødsfald skyldes forgiftninger med stofferne, mens
de resterende 20 pct. skyldes anden form for narkotikarelateret død – fx an-
den ulykke end forgiftning, sygdom eller en ukendt dødsårsag. I den senest
samlede årsopgørelse over forgiftningsdødsfaldene der er fra 2016 ses, at
opioiderne i 70 pct. af tilfældene er den formodede dødsårsag, mens 30 pct
skyldes forgiftning med andre stoffer end opioider
1
. Set i denne sammen-
hæng er antallet af årlige fentanylrelaterede dødsfald således relativ lavt.
Det kan langt fra siges, at DK oplever den form for fentanyl epidemi, der fo-
rekommer i USA pt. Dog kan der forsigtigt antages jf. tabel ovenover, at der
kan forekomme en vis stigning fra 2017.
Der er ikke Sundhedsstyrelsens vurdering, at der på nuværende tidspunkt er
behov for en egentlig retningslinje på området, andet end den EU-
forordning der er besluttet, og som blandt andet forpligter medlemslandene
til overvågning og informationsudveksling af alle de nye NPS der dukker
op, herunder fentanyl analogerne
2
.
Det skal dog understreges, at overvågningen følges tæt – både herhjemme
og i de øvrige EU-lande, blandt andet på grund af fentanyl analogernes sær-
lige potente egenskaber og heraf den store forgiftningsrisiko, der er ved
brugen af dem. Der sker løbende indrapporteringer af forgiftningstilfælde
og dødsfald med fentanyl analogerne fra EU-landene til EMCDDA, og især
det seneste år er en række af disse blevet risikovurderet på europæisk plan,
og herefter bestemt at skulle opføres på de nationale narkotikalister (i DK,
bekendtgørelsen om euforiserende stoffer).
Udover de europæiske risikovurderinger og heraf europæisk beslutning om
regulering nationalt, har Danmark selvstændigt taget initiativ til at få øvrige
fentanyl analoger opført på bekendtgørelsen. Efter det første registrerede
dødsfald med fentanyl analog i Danmark indstillede Sundhedsstyrelsen den
9.11.2016 i alt 12 forskellige fentanyl analoger, der umiddelbart efter kom
på bekendtgørelsen. Tre af disse var konstateret i Danmark, de øvrige 9 var
1
Narkotikasituationen i Danmark 2017
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2017/2101 af 15. november
2
2017 om ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 for så vidt angår udveksling af oplysninger om et
system for tidlig varsling af og risikovurderingsprocedure for nye psykoaktive stoffer
(http://eur-
lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R2101&from=EN)
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 715: Spm. om, hvordan vi undgår et stigende antal misbrugere af syntetiske superpotente opiodier (f.eks. fentanyl), til sundhedsministeren
konstateret i Sverige, og Sundhedsstyrelsen vurderede dengang, at det kun
handlede om tid, før de også blev set på det danske marked, hvorfor de blev
medtaget i den danske indstilling.
I skrivende stund, foretager Sundhedsstyrelsen en risikovurdering af øvrige
15 nye fentanyl analoger. To af disse er nye i Danmark,
mens de øvrige 13 er
set i øvrige medlemslande, og flere af dem er allerede reguleret i Sverige.
Der foregår som nævnt en intens overvågning af disse fentanyl-analoger, og
så hurtigt et nyt fentanyl analog dukker op i sager fra politi eller SKAT, el-
ler der indrapporteres om et dødsfald, igangsætter Sundhedsstyrelsen en ri-
sikovurdering, der typisk ender op i en indstilling fra Sundhedsstyrelsen til,
at stoffet/stofferne så hurtigt som muligt optages på bekendtgørelsen om eu-
foriserende stoffer.
At stofferne reguleres og kommer på bekendtgørelsen betyder ikke per defi-
nition, at stofferne herefter ikke (mis)bruges. Det kan sammenlignes med, at
de kendte stoffer som kokain, amfetamin mv. er opført og reguleret på be-
kendtgørelsen, men hvor der trods forbud, forekommer et vist brug. Men
det er dog Sundhedsstyrelsens vurdering, at en risikovurdering og herefter
en regulering af stoffet på bekendtgørelsen om euforiserende stoffer har den
effekt, at tilgængeligheden og hermed misbruget, minimeres.
Konklusion
Sundhedsstyrelsen vurderer, at der er en begrænset udbredelse af de synteti-
ske fentanyl analoger i Danmark, og at løbende reguleringer af de nye der
dukker op, foreløbig er et tilfredsstillende redskab til, at misbruget holdes
relativt begrænset. Fsva. fentanyler som lægemiddel, foreligger allerede vej-
ledning til ordination af de afhængighedsskabende lægemidler.
Kari Grasaasen
Chefkonsulent
Side 4