Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1876115_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. april 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 690 alm. del stillet af udvalget den 14. marts
2018 efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes få Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at vurdere,
om det ville være ulovligt eller konkurrenceforvridende, hvis tobaksindu-
strien indgik aftaler med en detailhandelsvirksomhed, som indebar, at
tobaksindustrien ydede et ’markedsføringsbidrag’ til detailhandelsvirk-
somheden mod til gengæld at kunne diktere den præcise placering af to-
baksvarer i virksomhedens butikker.
Svar:
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at vurdere, om de
beskrevne aftaler er i overensstemmelse med konkurrencereglerne. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen kan ikke på det foreliggende grund-
lag vurdere, om de beskrevne aftaler er i overensstemmelse med konkur-
rencereglerne i konkurrenceloven §§ 6 og 11 samt TEUF artikel 101 og
102. Konkurrencelovens § 6 og TEUF artikel 101 forbyder virksomheder
m.v. at indgå aftaler, som direkte eller indirekte har til formål eller følge
at begrænse konkurrencen. Konkurrencelovens § 11 og TEUF artikel 102
forbyder én eller flere virksomheder m.v. at misbruge en dominerende
stilling.
Den konkurrenceretlige vurdering afhænger af de konkrete omstændighe-
der, herunder fx om aftalerne indgås med den samlede tobaksindustri, om
der indgås tilsvarende aftaler med andre detailhandelsvirksomheder, afta-
leparternes markedsandele, hvilken placering konkurrerende virksomhe-
ders produkter vil få i de pågældende butikker efter betalingen af mar-
kedsføringsbidraget, og hvilken betydning dette vil have for konkurrencen
på de relevante markeder.
Virksomheder, brancheorganisationer og borgere mv. er altid velkomne
til at tage kontakt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få vejled-
ning om konkurrencereglernes anvendelse. Det anbefales, at relevante
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 690: Spm. om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering af, om det ville være ulovligt eller konkurrenceforvridende, hvis tobaksindustrien indgik aftaler med en detailhandelsvirksomhed, som indebar, at tobaksindustrien ydede et ’markedsføringsbidrag’ til detailhandelsvirksomheden mod til gengæld at kunne diktere den præcise placering af tobaksvarer i virksomhedens butikker, til erhvervsministeren
2/2
virksomheder og brancheorganisationer tager direkte kontakt til Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, og forklarer om de nærmere omstændighe-
der vedrørende de i spørgsmålet beskrevne aftaler og i den forbindelse
efterspørger vejledning om, hvordan man foretager en overordnet konkur-
renceretlig vurdering af disse aftaler.”
Jeg har endvidere modtaget følgende bidrag fra Sundheds- og Ældremini-
steriet, idet placeringen af tobaksvarer i butikker er reguleret i tobaksre-
klameloven på Sundheds- og Ældreministeriets ressort:
”Det følger
af lov nr. 492 af 7. juni 2001 om forbud mod tobaksreklame
m.v., at alle former for reklame for tobaksvarer er forbudt. Efter lovens §
2, stk. 1 skal der ved reklame forstås enhver handling i erhvervsøjemed,
der har til formål at fremme afsætningen af tobaksvarer.
Forbuddet gælder dog ikke en neutral anbringelse af tobaksvarer i forbin-
delse med betalingskasser, barer og lignende. Tobaksvarer må kun place-
res på hylder, i skabe bag ved eller under kassen, disken, baren eller lig-
nende. Hertil i bokse og i specielle automater. Hylderne, skabene og bok-
sene må ikke få en størrelse eller udformning, som giver en reklameef-
fekt.”
Endelig kan jeg oplyse, at det er Forbrugerombudsmanden, som uaf-
hængig myndighed, der fører tilsyn med tobaksreklameloven. Tilsynet
føres efter markedsføringslovens regler. Forbrugerombudsmanden har i
efteråret 2016 politianmeldt 7-Eleven og House of Prince for deres brug
af cigaretbokse, der var placeret bag kasserne i 7 Eleven-butikkerne. For-
brugerombudsmanden vurderede, at cigaretboksene var i strid med to-
baksreklameloven på grund af boksenes størrelse og udformning, herun-
der lys, grafik og farvesammensætning.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen