Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1874185_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-03-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMKT
Sagsnr.: 1802144
Dok. nr.: 569120
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 643 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 643:
”Ministeren
oplyse, om det er normal procedure, at et ministerium ændrer i en
beregning fra sine rådgivere om det mulige salgsprovenu på mellem 0-285 mio. kr.
bereg et af PwC til ”op til” 285 io. kr., år det tilgår aftalepartier.
Baggrunden for
spørgsmålet er Rigsrevisionens beretning 2017/8 side 12, punkt 26. I forlængelse
heraf bedes ministeren oplyse, om det er normal procedure, at beslutningsgrundlag
ikke opdateres med de nyeste regnskabstal, jf. side 12, punkt 27 i Rigsrevisionens be-
retning 2017/8 og om aftalepartierne blev informeret herom i forbindelse med salgs-
processen.
Svar:
Det kan oplyses, at Rigsrevisionen ikke i sin beretning 8/2017 har kommenteret pro-
cessen med aftalepartierne, som spørgsmålet omhandler. Rigsrevisionens kritik, som
fremgår af beretningens punkt 26, side 12, vedrører derfor alene det materiale, der
er gået til det daværende økonomiudvalg.
Jeg har fået oplyst, at formuleringen om, at salget af vaccineproduktionen kan give en
pris på ”op til” 285 io. kr.
indgik i beslutningsgrundlaget for igangsættelse af salget.
Det fremgik ligeledes af beslutningsgrundlaget, at det var usikkert, om der kunne fin-
des en køber, og at provenuet i sidste ende afhænger af, hvad en eventuel køber er
villig til at betale, hvorfor der i sagens natur er betydelig usikkerhed om provenuet.
Det kan i denne forbindelse bemærkes, at ministeriet modtog en række indikative
bud i april 2015, herunder flere negative bud, dvs. at der var flere, der skulle have
penge for at overtage vaccineproduktionen. De indikative bud lå således i spændet
fra ÷450 mio. kr. (minus 450 mio. kr.) til 145 mio. kr., hvorfor det meget tidligt blev
klart, at salgsprisen nok ikke ville blive i den høje ende.
Jeg har ligeledes fået oplyst, at det aldrig har været hensigten med
beslutningsgrundlaget, at det skulle opdateres løbende med nyeste regnskabstal, da
en opdatering af regnskabstallene ikke ville ændre ved, at prisen i sidste ende
afhænger af, hvad en eventuel køber er villig til at betale.
Jeg har desuden fået oplyst, at den finansielle rådgiver EY i forbindelse med udarbej-
delse af Informations Memorandum (detaljerede oplysninger om virksomheden til en
potentiel køber), ligeledes har foretaget vurderinger af virksomheden med opdate-
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om det er normal procedure, at et ministerium ændrer i en beregning fra sine rådgivere om det mulige salgsprovenu på mellem 0-285 mio. kr. beregnet af PwC til op til 285 mio. kr., når det tilgår aftalepartier, til sundhedsministeren
rede tal. Regeringens økonomiudvalg er ligeledes løbende blevet orienteret om ud-
viklingen i vaccineproduktionens økonomi, ligesom aftalepartierne er blevet informe-
ret herom.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Kis Thuesen
Side 2