Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1870698_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-03-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPKGH
Sagsnr.: 1802464
Dok. nr.: 566993
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. marts 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 633 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 633:
”Ministeren
bedes kommentere bilag 235, og samtidig oplyse, hvem der har pligt til
at erstatte høreapparater i en sådan situation.”
Svar:
Det er ikke rimeligt, når borgere oplever ikke at kunne få den nødvendige hjælp, de
har brug for.
Regionerne har i dag ansvaret for bevilling og finansiering af høreapparatbehandling.
Hvis en privat leverandør af høreapparater lukker ned eller går konkurs, vil regionen
fortsat have en forsyningsforpligtelse og derved skulle sørge for, at borgeren kan få et
høreapparat. Det er i den forbindelse underordnet, om regionen indgår aftale med en
privat leverandør om at udføre opgaven, eller regionen selv påtager sig opgaven.
Der kan opstå situationer hvor regionen ikke fører samme høreapparat, som købt i
privat regi med offentligt tilskud, eller hvor regionen ikke kan skaffe de relevante dele
til reparation af høreapparat, som den private leverandør, der er lukket, har kunnet
tilbyde. I disse tilfælde kan der ikke stilles krav om at regionen skal reparere et høre-
apparat, som borgeren tidligere har fået tilskud til at købe ved en privat leverandør.
Den offentlige høreklinik udbyder muligvis ikke samme modeller som i privat regi,
hvorfor en sådan pligt kan være unødigt byrdefuld for den offentlige leverandør. I
praksis er det derfor op til de enkelte regioner at organisere, hvordan de vil leve op til
deres forsyningsansvar, og derved om de vælger at erstatte eller reparere et høreap-
parat.
Jeg kan desuden oplyse, at regeringen er ved at gennemføre et serviceeftersyn af det
frie valg på høreapparatsområdet. Serviceeftersynet kigger blandt andet nærmere på,
hvordan vi sikrer gennemsigtighed og ensartede vilkår ved både offentlig og privat
høreapparatbehandling.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Kjersti Metliaas