Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, lokale 1-133,
den 27. februar 2018 kl. 15.15-16.15]
TALEPAPIR
Samråd
Samrådsspørgsmålene AM, AN og AO er stillet af Astrid Krag (S) og Jeppe Jakobsen (DF).
Samrådsspørgsmål AM:
Mener ministeren, at der er tilstrækkeligt gode muligheder for at give de ældre
en værdig ældrepleje, hvis en sosu-assistent har 38 besøg på en aftenvagt,
hvilket betyder, at der i snit er 11 minutter pr. ældre inkl. transport? Der henvises
til ”SOSU-assistent skulle besøge 38 borgere på en vagt: Jeg blev flov
over mit arbejde”, TV2 Nord den 25. december 2017.
Samrådsspørgsmål AN
Vil ministeren tage initiativ til at få afdækket, hvor udbredt det er, at der i hjemmeplejen
ikke afsættes tid nok til hvert besøg og til køretid mellem besøgene?
Samrådsspørgsmål AO
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at forbedre forholdene i ældreplejen, så
vi skaber en mere værdig pleje og omsorg for de ældre og bedre arbejdsforhold
for de ansatte?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Først og fremmest tak til spørgerne for invitationen til samrådet
her i dag.
Der er stillet 3 samrådsspørgsmål, som handler om
tilrettelæggelsen af opgaverne i hjemmeplejen.
Lad mig starte med at sige, at det for mig som ældreminister er
helt afgørende:
at plejetrængende borgere får den hjælp, de har brug for,
og at vores mange fantastik dygtige medarbejdere i
ældreplejen har gode arbejdsvilkår.
Gode arbejdsforhold for medarbejderne er fundamentet for, at
vi kan videreudvikle og fastholde en værdig pleje og omsorg for
vores ældre.
Det ligger heri, at rammerne for vores medarbejdere skal være
sådan, at de har mulighed for at yde værdig pleje og omsorg til
de mennesker, som har behov for hjælp.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Det er et kommunalt ledelsesansvar at organisere og
tilrettelægge arbejdet i hjemmeplejen. Det indebærer fx at
fastlægge konkrete kørelister for, hvilke borgere der skal have
besøg, på hvilket tidspunkt samt hvilke opgaver, der skal løses.
Dette skal kommunerne blandt andet gøre under hensyn til:
at der er tid til, at borgerne får den hjælp, som de har
brug for.
at personalet skal have tid til at køre mellem besøgene.
I samrådsspørgsmål AM henvises der til presseomtale af en sag,
hvor en sosu-assistent oplyser at hun skulle besøge 38 borgere
under en aftenvagt i hjemmeplejen.
Jeg skal være den første til at anerkende det store arbejde
medarbejderne i vores ældrepleje udfører. Der bliver ofte løbet
stærkt.
Det er klart, at 38 besøg på én aftenvagt lyder af rigtig mange –
også selvom det så nok har vist sig, at der er tale om færre
besøg.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Jeg har derfor også gennem KL modtaget et bidrag til samrådet
her i dag. Heri redegør Aalborg Kommune for forløbet i den
omtalte aftenvagt, og det fremgår, at sosu-assistenten ifølge
kommunen foretog et betydeligt lavere antal besøg.
Mit udgangspunkt er, at kommunerne skal tilrettelægge
arbejdet, så medarbejderne har tid til at gennemføre en god og
værdig ældrepleje.
Jeg synes også, vi skal anerkende, at der netop er rigtig mange
hensyn at tage, når man planlægger og tilrettelægger
hjemmeplejen. Og der kan opstå uforudsete situationer, som
kræver ekstra opmærksomhed og ændrer en køreliste, når man
arbejder med mennesker.
I beskrivelsen, som Aalborg Kommune har sendt til KL, oplyser
kommunen følgende om tilrettelæggelsen af opgaverne i
hjemmeplejen:
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
For det første så afhænger antallet af besøg på kørelisten
af de konkrete minutter, der er knyttet til de enkelte
besøg.
o
Det vil sige, at hvis der er tale om tidsmæssigt lange
besøg, vil en aftenvagt således bestå af 14-15
besøg.
o
Er det udelukkende besøg på
minimumstidsangivelsen for et besøg, [som er 8
minutter], så kan en køreliste i aftenvagt indeholde
op til 30 besøg.
For det andet har det betydning, om der er tale om by-
eller landzone. Således planlægges der i Aalborg
Kommune med færre besøg i landzone, hvis afstanden
mellem borgerne er lang.
For det tredje sker planlægningen i Aalborg Kommune
under hensynstagen til, om det er en vikar eller fast
medarbejde, der er til rådighed. Borgere med komplekse
behov, som derfor modtager længere besøg, vil oftest få
besøg af en fastansat medarbejder bl.a. for at mindske
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
utrygheden. En vikar vil typisk få kørelister med
korterevarende besøg og dermed flere besøg.
Beskrivelsen her fra Aalborg Kommune er et eksempel på, at der
er rigtig mange hensyn, der skal tages i tilrettelæggelsen af
opgaverne i hjemmeplejen.
Det afgørende må være, at arbejdet er tilrettelagt, så
medarbejderne oplever, at de kan udføre et godt og værdigt
stykke arbejde.
***
Det er vigtigt for regeringen, at kommunerne har nogle gode
rammer for at skabe en værdig ældrepleje. Derfor har
regeringen også sammen med Dansk Folkeparti prioriteret
ældreområdet højt med de seneste tre finanslovsaftaler.
Med finanslovene for 2016 og 2017 har regeringen prioriteret
markante og varige løft til ældreområdet for at understøtte
mere værdighed i ældrepleje.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Med dette års finanslov afsætter regeringen og Dansk Folkeparti
yderligere 2,7 mia. kr. over fire år til at understøtte en værdig
ældrepleje. Blandt andet er der permanent afsat en halv milliard
kroner årligt til bedre bemanding i hjemmeplejen og på
plejehjem. Midlerne kan eksempelvis bruges til at ansætte nye
medarbejdere eller opjustere arbejdstiden for de eksisterende
medarbejdere.
Vi er sammen med Dansk Folkeparti enige om, at midlerne
hovedsageligt skal anvendes til at opjustere arbejdstiden for
deltidsansatte medarbejdere og til at ansætte nye
medarbejdere i fuldtidsstillinger i hjemmeplejen og på
plejehjem.
Kommunerne får derfor mulighed for at styrke bemandingen i
ældreplejen lige præcis der, hvor de finder et behov for det.
Der er også med dette års finanslov afsat midler til en
ansøgningspulje til kommunale initiativer, der systematisk skal
nedbringe sygefraværet i ældreplejen.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Alt sammen initiativer som understøtter kommunerne i at
tilrettelægge og prioritere arbejdsmiljø og værdighed i
ældreplejen.
***
[Spørgsmål AN]
I samrådsspørgsmål AN spørges til, om jeg vil tage initiativ til at
afdække, hvor udbredt det er, at der i hjemmeplejen ikke
afsættes tid nok til hvert enkelt besøg og til køretid mellem
besøgene.
Som jeg tidligere har været inde på, så er det kommuner, der
tilrettelægger den kommunale hjemmepleje.
Det, synes jeg, er rigtig vigtigt, da kommunen dermed har
mulighed for at planlægge ud fra borgernes ønsker og de lokale
behov.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Jeg er dog også bekendt med, at FOA for nyligt har offentliggjort
en undersøgelse blandt landets ældrechefer, som viser, at 33
procent ’slet ikke’ ikke mener, at der er afsat tilstrækkelig
køretid.
Det er jo ikke acceptabelt. Og de svar virker uforståelige, da det
jo netop er en del af de pågældende ældrechefers opgave at
sørge for, at medarbejderne har tid til at udføre opgaven og har
tid til transport mellem besøgene.
Derfor har jeg allerede i sidste uge på et politisk møde med KL
spurgt ind til dette. Der tilkendegav KL klart, at det er
kommunernes ansvar at planlægge og organisere området, og at
det er en opgave, som kommunerne tager alvorligt.
Jeg har i forlængelse af mødet bedt mit ministerium om at gå i
dialog med KL om, hvordan en undersøgelse af området kan se
ud.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
For hvis nogle ældrechefer oplever et problem her, så må det jo
frem på bordet, så de relevante kommuner kan tage
ledelsesmæssigt og politisk hånd om det. Af hensyn til de ældre,
til medarbejderne og deres arbejdsmiljø.
Og her vil jeg gerne tilføje, at der selvfølgelig er mulighed for, at
midlerne, som Dansk Folkeparti og regeringen afsatte på
finansloven for 2018 til bedre bemanding, kan anvendes til
hjemmeplejen i de kommuner, som synes, at det er der, skoen
trykker mest.
For hvis nogle ældrechefer mener, at der er et problem med at
der afsættes for lidt køretid i deres kommune, så er det deres
ledelsesmæssige og kommunens politiske ansvar at løse
problemet.
***
I samrådsspørgsmål AO spørges der til, hvilke initiativer jeg vil
tage for at forbedre forholdene i ældreplejen, så vi skaber en
mere værdig pleje og omsorg for de ældre og bedre
arbejdsforhold for de ansatte.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
For regeringen, og ikke mindst jeg som ældreminister, er det
helt afgørende, at vores ældre borgere får en værdig pleje og
omsorg, som giver dem mulighed for at fortsætte med at leve
deres liv, med mest mulig selvbestemmelse og livskvalitet.
Jeg er derfor rigtig glad for at være en del af en regering, der
sammen med Dansk Folkeparti prioriterer ældreområdet så
markant.
Her tænker jeg ikke mindst på værdighedsmilliarden, på
klippekortet til alle landets plejehjemsbeboere, på de omkring
800 køkkener på plejehjemmene, på de 120 mio. kr. årligt til
pårørende og arbejdet med at sikre en værdig død, og
selvfølgelig på de 500 mio. kr. årligt til bedre bemanding.
Derudover er vi jo i hele satspuljekredsen blevet enige om at
etablere et nyt center og rejsehold for værdig ældrepleje, som
jeg forventer mig meget af.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/2-018 om arbejdsforhold i ældreplejen, til ældreministeren
Jeg vil naturligvis også fremadrettet arbejde for, at vi
igangsætter initiativer, som kan støtte den fortsatte udvikling
med at skabe og videreudvikle gode arbejdsforhold for vores
ansatte og en værdig ældrepleje.
Tak for ordet.
Side 12