Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1881928_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-04-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1802009
Dok. nr.: 567471
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 617 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 617:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvornår en overskridelse af ventetiden på de lovplig-
tige brystkræftscreeninger kan
legiti eres ed ” a gle de ressourcer”?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til, om en skade, der kan henføres til
en forsinkelse af en screeningsundersøgelse for brystkræft, er en patientskade omfat-
tet af klage- og erstatningsloven, i de tilfælde, hvor forsinkelsen skyldes ressourcebe-
grænsninger.
Efter klage- og erstatningslovens § 21, stk. 1, jf. § 20, stk. 1, nr. 1, ydes erstatning, hvis
det må antages, at en erfaren specialist på det pågældende område under de i øvrigt
givne forhold ville have handlet anderledes ved undersøgelse, behandling el. lign.,
hvorved skaden ville være undgået. I forhold til kriteriet
”under
de givne forhold” skal
der efter bestemmelsernes forarbejder tages hensyn til den konkrete undersøgelses-
og behandlingssituation, herunder de ydre faciliteter, der stod til rådighed.
De e ’ressourceregel’ fører til, at der
ikke er tale om en erstatningsberettigende pa-
tientskade efter klage- og erstatningsloven, hvis skaden må henføres til, at der på
grund af ressourcebegrænsninger er sket en forsinkelse i indkaldelsen til den forebyg-
gende screeningsundersøgelse for kræft.
Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatningen anvender i deres afgørel-
ser en højesteretsdom U.2008.2813.H, hvor retten slog fast, at politisk-økonomiske
prioriteringer ikke kan pålægge regionerne erstatningspligt, da klage- og erstatnings-
lovens § 20 ikke baseres på den
”optimale sta dard” for su dhedsvæse ets kvalitet,
men på den faktiske standard med de begrænsninger, det indebærer.
Denne retstilstand er senest bekræftet ved Østre landsretsdom af 15. januar 2018,
som er indbragt for Højesteret.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga