Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1871234_0001.png
Puljeopslag: Praksisnært kompetenceløft i kommuner og re-
gioner
I satspuljeaftalen for 2016-2019 blev regeringen og satspuljepartierne enige om
at afsætte 470 mio. kr. til udmøntning af konkrete initiativer på baggrund af en
ny national demenshandlingsplan 2025. Handlingsplanen opstiller tre nationale
mål for demensindsatsen frem mod 2025, som understøttes af en lang række
konkrete initiativer fordelt på fem fokusområder.
De tre mål indebærer, at:
Danmark skal have 98 demensvenlige kommuner,
flere mennesker med demens skal udredes, og 80 procent skal have en
specifik diagnose, og at
en forbedret pleje- og behandlingsindsats skal nedbringe forbruget af
antipsykotisk medicin blandt mennesker med demens med 50 procent
frem mod år 2025.
Sagsnr. 7-2819-1/
Sundhedsstyrelsen inviterer hermed kommuner, regioner, almen praksis m.fl. til
at ansøge om puljemidler til at gennemføre praksisnært kompetenceløft.
Kompetenceløftet er målrettet de forskellige fagprofessionelle, herunder især
frontpersonalet, som beskæftiger sig med de primære indsatsområder, som
mennesker med demens er i berøring med.
Som en del af puljen til praksisnært kompetenceløft har kommunerne mulighed
for at ansøge om besøg af demensrejseholdet.
Der er afsat i alt 139 mio. kr. til en ansøgningspulje, der udmeldes to gange. I
2017 blev der udmøntet 91,5 mio. kr. og de resterende 47,5 mio. kr. fordelt med
21 mio. kr. i 2018 og 26,5 mio. kr. i 2019 udmøntes med dette puljeopslag.
Det
er ikke muligt at søge om besøg af Demensrejseholdet i denne anden og sidste
udmøntning af puljen.
Ansøgning til den anden udmelding skal være modtaget i Sundhedsstyrelsen se-
nest den
26. marts 2018.
Formål
Formålet med initiativet er at understøtte et kompetenceløft i kommuner og re-
gioner hos relevante medarbejdere, ledere, og faggrupper inden for behandling,
pleje og omsorg af mennesker med demens.
Puljen skal understøtte en kompetenceudvikling på demensområdet med fokus
på anvendelse og forankring af viden og kompetencer i praksis – både kommu-
nalt og regionalt. Kompetenceudviklingen kan både omfatte basis- og specia-
listviden og kan tilrettelægges tværfagligt og tværsektorielt.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
Der lægges vægt på dels praksisnær læring på alle niveauer i pleje- og behand-
lingsindsatsen, dels formel kompetencegivende efter- og videreuddannelse. Ini-
tiativet skal medvirke til at mennesket med demens og deres pårørende får den
bedst mulige behandling og pleje samt øget livskvalitet.
Baggrund
Siden lanceringen af demenshandlingsplanen 2010, hvor kompetenceudvikling
også var i fokus, er der sket en udvikling i uddannelses- og videreuddannelses-
aktiviteterne rettet mod demens.
I flere af de relevante
grunduddannelser,
herunder social- og sundhedsuddan-
nelsen, sygeplejer- skeuddannelsen og lægeuddannelsen, indgår undervisning i
demens bl.a. i den grundlæggende undervisning i den alderssvækkede borgers
behov og de hyppigst forekommende sygdomme, herunder demens.
En række forskellige
efter- og videreuddannelsesmuligheder
har derudover fo-
kus på demens og er tilpasset forskellige faggrupper. Eksempelvis udbyder Pro-
fessionshøjskolerne under den Sociale Diplomuddannelse, en uddannelsesret-
ning om Demens
i
. F.eks. giver tre moduler på den sociale diplomuddannelse i
demens adgang til medlemskab af demenskoordinatorforeningen. Diplomud-
dannelserne er målrettet faggrupper med en mellemlang, videregående uddan-
nelse som fx sygeplejersker, terapeuter, socialrådgivere m.fl.
En række professionshøjskoler udbyder fx en uddannelse til demenskoordinato-
rer
ii
. Uddannelsen retter sig både mod medarbejdere i de udførende plejefunk-
tioner og det administrative myndighedsniveau, herunder faggrupper som sy-
geplejersker, ergo- og fysioterapeuter, socialrådgivere, socialformidlere, pæda-
goger m.fl., som har brug for grundlæggende viden om feltet.
SOSU-assistenter og lignende faggrupper, der ønsker at specialisere sig inden
for demensområdet, kan nu tage demensrettede moduler inden for akademiud-
dannelsen i socialt arbejde. Modulerne, der udbydes er ”Omsorg for den de-
mente borger” og ”Socialt arbejde med den demente borger”
iii
.
Endvidere udbyder erhvervsskolerne korterevarende erhvervsrettede arbejds-
markedsuddannelser målrettet faggrupper som SOSU-hjælpere, SOSU- assi-
stenter, pædagogiske assistenter m.fl. Fx udbydes uddannelser i ”Personer med
demens, sygdomskendskab”
iv
og ”Tidlig opsporing af demens i omsorgsar-
bejde”
v
.
Andre kursustilbud og e-læring
De formelle uddannelsestilbud suppleres af kurser, temadage og konferencer
det, der udbydes af fx vidensinstitutioner, faglige organisationer og private ak-
tører.
Nationalt Videnscenter for Demens udbyder ligeledes kurser og konferencer
målrettet fx plejepersonale, demenskoordinatorer, sygeplejersker, læger, neuro-
psykologer og ph.d.-studerende. Endvidere udbyder videnscenteret e-lærings-
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
programmet ”ABC” der er målrettet forskellige målgrupper fx pleje og om-
sorgsmedarbejdere og læger under uddannelse
vi
.
Kompetenceudvikling med fokus på tværfaglige og tværsektorielle forløb
Mennesker med demens har ofte komplicerede forløb på tværs af sektorer og
fagligheder. Koordinerede og sammenhængende forløb, forudsætter kompe-
tente fagpersoner, med viden om demens og viden om tilbud og indsatser på
tværs af sektorer og fagligheder. Dette kan fx understøttes ved at etablere fæl-
les, tværsektorielle kompetenceudviklingsforløb, hvor deltagerne opnår fælles
faglig viden om demens og forståelse af de forskellige faggruppers perspektiver
og tilgange, hvilket understøtter muligheden for god kommunikation og koordi-
nation mellem parterne.
I Region Sjællands nye forløbsprogram har man eksempelvis etableret en fælles
tværgående kompetenceudviklingsindsats ”Demens Skolebænk på Tværs” (Re-
gion Sjælland 2016), hvor målet dels er sikre en basal forståelse og viden om
demens hos praktiserende læger, basispersonale, sygeplejersker og demensko-
ordinatorer i kommuner og personale på an lang række sygehusdelinger, dels at
sikre en klarhed om faggruppernes roller og ansvar i samarbejdet og om hvor
og til hvilke faggrupper, de skal henvende sig
vii
.
Praksisnær kompetenceudvikling
Praksisnær kompetenceudviklingen betyder både, at medarbejderen kan for-
binde viden til praksis og at kompetenceudviklingen bliver meningsfuld for den
enkelte i forhold til det daglige arbejde. Dette kan understøtte at den nye viden
bliver omsat i de daglige arbejdsgange. Nedenfor er givet eksempler på forskel-
lige måder at arbejde med praksisnær kompetenceudvikling og læring:
Transfer fra viden til praksis.
Transfer handler om at overføre noget, der
er lært i en sammenhæng, fx på et kursus, og bringe det i anvendelse i en
anden kontekst, fx den daglige praksis. Sundhedsstyrelsen har i samarbejde
med ti kommuner og otte uddannelsesinstitutioner udviklet og afprøvet fire
kompetenceudviklingsforløb understøttet af metoder til at arbejde med
transfer for medarbejdere og ledere af plejeboliger
viii
. Der er udarbejdet en
række materialer, hvor kommuner og plejecentre kan finde inspiration til,
hvordan livskvaliteten for beboere i plejebolig kan øges gennem kompeten-
ceudvikling og transferarbejde
ix
.
Fokus på læring og forandring i praksis.
Projekt I sikre hænder har som
mål at give borgerne i ældreplejen en sikker pleje og behandling ved at re-
ducere tryksår, medicinfejl, fald og infektioner
x
. Det sker ved, at medarbej-
derne kompetenceudvikles og får metoder til at systematisere deres arbejds-
gange og dermed fokusere på forandring i praksis. Projektet har end-videre
fokus på den faglige ledelse og der er udarbejdet et katalog om for-bed-
ringsledelse med redskaber og metoder, som lederne i kommunerne kan an-
vende i forbindelse med arbejdet med at sikre pleje og behandling af høj
kvalitet.
Rejsehold med fokus på aktions- og organisationslæring.
Demensrejse-
holdet uddanner nøglepersoner på plejecentre, som kan kvalificere plejen af
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
mennesker med demens som har komplekse behov. Demensrejseholdet er
sammensat af faglige specialister og tilbyder kompetence- og organisations-
udviklingsforløb til udvalgte plejecentre
xi
. Demensrejseholdet har specifikt
fokus på praksisnær læring og refleksion (aktionslæring), ved at medarbej-
dere og ledere gennem deltagelse i læringsgrupper og beboerkonferencer,
parallelt med en undervisningsindsats, bliver støttet i at omsætte ny og eksi-
sterende viden til nye praksisser og nye lokale arbejdsgange (organisations-
læring).
Praksisnær læring med fokus på de daglige arbejdsgange.
Projekt De-
mens – fra ambitioner på papir til handling i praksis under
Viden på tværs –
Fremfærd Ældre,
fokuserer på bedre kvalitet i pleje, omsorg, rehabilitering,
den palliative fase eller behandlingen af ældre med demens gennem at
højne kompetenceniveauet hos medarbejderne og ledere samt styrke og ud-
vikle de organisatoriske kompetencer
xii
. Målet med projektet er at omsætte
den eksisterende viden i de daglige arbejdsgange gennem praksisnær
læring
xiii
.
Fokus på faglige ledelse.
Den faglige ledelse spiller en rolle i de fleste ini-
tiativer med fokus på transfer og forankring af viden i hverdagen. Faglig le-
delse kan således understøtte, at relevant faglig viden når ud til medarbej-
derne og at medarbejderne får tid og rum, hjælp og støtte, til refleksion,
faglig vejledning og opfølgning. Faglig ledelse kan ligeledes sikre en de-
mensvenlig organisering og en italesættelse af selvbestemmelse. Faglig le-
delse skal understøtte, at der sker en reel praksisændring og dermed reel im-
plementering og forankring.
Arenaer, kompetenceniveauer og kompetenceprofiler
Demensalliancen har i deres oplæg til kompetenceløft på demensområdet 2016-
2020
xiv
givet input til en række forhold, man med fordel kan have fokus på ift.
et bredt kompetenceløft på demensområdet. I oplægget er der således både fo-
kus på de arenaer, som mennesket med demens befinder sig – hjemmet, pleje-
centret og behandlingssystemet – samt de forskellige kompetenceniveauer – in-
dividuelle, kollektive og organisatoriske kompetencer – der skal styrkes.
Ift. de individuelle kompetencer skelnes der i oplægget mellem:
Basis:
Alle medarbejdere omkring mennesket med demens, bør have en ba-
sisviden om demenssygdomme og symptomer, så de kan møde den de-
mensramte hvor denne er og give den nødvendige tryghed (fx portørerne,
læger, fysioterapeuter, køkken- og servicepersonale, og chaufføren).
Generalist:
Alle medarbejdere og ledere med pleje, omsorgs- eller rehabili-
teringsansvar, der har jævnlig kontakt med den demensramte, bør have et
generalistniveau af viden, der giver dem en dybere indsigt i sygdommene
og redskaber til bl.a. at kunne kommunikere med den demensramte og ana-
lysere og forstå sygdommens udvikling.
Specialist:
Omkring den demensramte og de nære medarbejdere skal der
være medarbejdere med specialiseret viden, der kan støtte og vejlede andre
medarbejdere samt pårørende og igangsætte praksisnær læring til medarbej-
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
dere. Desuden skal medarbejdere med specialiseret viden kunne fungere
som sparringspartner ift. ledelsesniveauerne med afsæt i den nyeste viden
på demensområdet. Dette omfatter fx demenskoordinatorer/konsulenter.
I oplægget beskrives specifikke kompetenceprofiler for fire fagprofessionelle
grupper, herunder social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter,
sygeplejersker og ergoterapeuter.
Forebyggelse af vold, udadreagerende adfærd og magtanvendelse
Kommunerne har i dag mulighed for at få tilbudt faglig sparring og rådgivning i
regi af VISO (national videns- og specialrådgivningsorganisation på det sociale
område og på specialundervisningsområdet)
xv
. Det kan bl.a. omfatte konkret rå-
dgivning og vejledning i indsatser til at forebygge udadreagerende adfærd
blandt mennesker med demens ved fx at anvende socialpædagogiske tilgange.
Dette vil kunne medvirke til at reducere behovet for magtanvendelse og ned-
bringe forbruget af antipsykotisk medicin.
Sundhedsstyrelsen har derudover udviklet en model til nedsættelse af udadrea-
gerende adfærd. Centrale elementer er kompetenceudvikling og systematisk an-
vendelsen af beboerkonference-metoden, som er et tværfagligt møde på ar-
bejdspladsen om en bestemt beboer, hvis adfærd har givet anledning til over-
vejelser i medarbejdergruppen (og dermed i bedste fald læring). Beboerkonfe-
rencen er et forum for at forstå og træffe fagligt velfunderede beslutninger an-
vendes fx i forløb med demensrejseholdet
xvi
.
Andre initiativer
Initiativet Praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner, skal ses i sam-
menhæng med en række andre initiativer i demenshandlingsplan 2025:
Værktøj til tidlig opsporing af demens (initiativ 1).
Færre, tværfaglige udrednings- og behandlingsenheder (initiativ 3).
Nye nationale kliniske retningslinjer på demensområdet (initiativ4)
Nedbringelse af forbruget af antipsykotika blandt mennesker med demens
(initiativ 5)
Håndbøger med vidensbaserede anbefalinger til social- og sundhedsfaglig
praksis på demensområdet (initiativ 7).
Initiativet skal endvidere ses i sammenhæng med den nationale handlingsplan
for den ældre medicinske patient, hvor der er afsat 125 mio. kr. i perioden
2016-2018 til at medfinansiere en yderligere styrkelse af kompetencerne hos de
medarbejdere, der løser sygeplejefaglige opgaver i kommunerne.
Målgruppe
Målgruppen for kompetenceløftet er de forskellige fagprofessionelle, herunder
især frontpersonalet, som beskæftiger sig med de primære indsatsområder, som
mennesker med demens er i berøring med, dvs. i hjemmet, i plejebolig/pleje-
center samt i behandlingssystemet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
Målgruppen omfatter således alle lige fra social-og sundhedsmedarbejderne,
der kommer i borgerens eget hjem og lægerne og sygeplejerskerne, der tager
imod borgeren på udredningsklinikken og pædagogerne og terapeuterne, som
står for de daglige aktiviteter i plejecenteret.
Krav til ansøgere
Kompetenceløftets indhold
Kompetenceløftet skal enten være målrettet:
1) Praksisnær læring på alle niveauer i pleje- og behandlingsindsatsen, herun-
der læring på arbejdspladsen, sidemands- oplæring, supervision m.v.
2) Formel kompetencegivende efter- og videreuddannelse, som fx akademi-
og diplomuddannelser.
Kompetenceløftet kan både omfatte basis- og specialistviden og kan derudover
med fordel tilrettelægges tværfagligt og tværsektorielt.
Gennemførelsen af det konkrete kompetenceløft vil kunne spænde lige fra det
mindre initiativ, hvor der søges om midler til at få en afgrænset gruppe medar-
bejdere på fx et konkret AMU-forløb, understøttet af en enkel transfermodel, til
store tværfaglige/tværsektorielle projekter med deltagelse af mange medarbej-
dere, inddragelse af konsulenter, flere typer af indsatser i et projektforløb, fx
kombination af undervisning, aktionslæring, organisationslæring og tilrettelæg-
gelse af arbejdsgange mv.
Indholdet i kompetenceløftet kan bl.a. omfatte:
Generel basisviden, sygdomslære og kompetencer i demens.
Specialistviden, herunder sundhedsfaglige kompetencer inden for demens.
Kompetencer til tidlig opsporing af demens.
Kompetencer til personcentreret omsorg.
Kompetencer til håndtering af adfærdsforstyrrelser og psykiske symptomer
ved demens.
Kompetencer til forebyggelse af udadreagerende adfærd, vold på plejecen-
tre, reduktion af magtanvendelse og nedsættelse af anvendelsen af antipsy-
kotika.
Viden om regler, rettigheder og magtanvendelse.
Kompetencer til godt pårørendesamarbejde.
Den faglige ledelse af demensindsatsen, bl.a. også med henblik på at sikre
implementering i praksis.
Livskvalitet og selvbestemmelse for mennesker med demens.
Det er et krav, at:
Kompetenceløft, der baserer sig på tilegnelse af ny teoretisk viden i en un-
dervisningssituation i et vist omfang understøttes med transfer og/eller an-
dre metoder til at sikre forankring, så det der læres bringes i anvendelse i
praksis. En teoretisk tilegnelse af viden kan derfor ikke stå alene.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
1871234_0007.png
Det er ikke et krav, at:
Kompetenceløftet indebærer tilegnelse af ny teoretisk viden. Kompetence-
løftet kan derfor alene bestå af læringsprocesser, som fx gennemføres situe-
ret, dvs. i eller tæt på anvendelsessituationen, og hvor eksisterende vi-
den/erfaringer anvendes til perspektivering.
Kurser og tilbud er godkendte og at de gennemføres på et godkendt uddan-
nelsessted. Kurser og tilbud udbudt af selskaber, forsknings-og vidensinsti-
tutioner, faglige organisationer, konsulenthuse mv., kan ligeledes indgå i et
kompetenceløft.
Det konkrete kompetenceløft tildeles ECTS-point.
Hvem kan søge om midler fra puljen?
Puljen kan søges af kommuner, regioner, almen praksis m.fl., dvs. offentlige og
private arbejdsgivere.
Der kan i forbindelse med ansøgningen etableres partnerskaber eller indgås
samarbejdsaftaler med andre arbejdsgivere, herunder på tværs af sektorer,
og/eller andre relevante aktører på demensområdet såsom fx faglige selskaber
og organisationer, forsknings- og vidensaktører, uddannelsesinstitutioner og an-
dre udbydere af kurser, tilbud mv.
Hvordan skal der søges om midler fra puljen?
Hvis der søges om midler til samme type kompetenceløft for to eller flere ar-
bejdspladser med samme arbejdsgiver (fx to eller flere plejecentre), skal der sø-
ges samlet for alle arbejdspladser.
Ansøgning fra en kommune eller region kan ligeledes omfatte private leveran-
dører, som indgår i kommunens eller regionens forsyning. Private leverandører
kan, uanset om de indgår i kommunens eller regionens forsyning, søge særskilt.
.
Hvad kan der søges om støtte til?
Der kan ansøges om støtte til:
Udgifter (udbyders pris) til deltagelse i efteruddannelse/kurser/tilbud.
Konsulentbistand (i nødvendigt og begrænset omfang) til implementering
og lokal tilpasning m.m.
Ansættelse og løn til evt. tovholder/projektleder/projektansatte.
Honorering af relevante oplægsholdere og fagpersoner (i nødvendigt og be-
grænset omfang).
Udvikling af materialer, der er afgørende for gennemførelse af kompetence-
løftet.
Frikøb af medarbejdere (kun dækning af løn til vikar) – ekskl. evt. VEU
godtgørelse (det er et krav, at der ansøges herom, hvis dette er muligt).
Kørselsudgifter i hht. statens regler – ekskl. evt. befordringsgodtgørelse fra
uddannelsesstedet (det er et krav, at der ansøges herom, hvis dette er mu-
ligt).
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
1871234_0008.png
Egenevaluering i begrænset omfang.
Der kan ikke ansøges om midler til:
Udvikling af nye kurser, efteruddannelsestilbud mv.
Køb af it-udstyr og andet apparatur.
Forskningsprojekter.
Aktiviteter og lønmidler, der har karakter af almindelig drift, fx husleje og
telefon.
Betingelser for at modtage støtte
Ansøger skal beskrive følgende i ansøgningen:
Indhold, omfang og varighed af kompetenceløftet.
Tidsplan for initiativet/projektet med milepæle.
Antal deltagere i kompetenceløftet – fordelt på medarbejderkategorier.
Udgift pr. deltager i kompetenceløftet, heraf andel til evt. konsulentbistand,
– fordelt på medarbejderkategorier.
Evt. partnerskaber/samarbejder (ved interessetilkendegivelse på ansøg-
ningstidspunktet med efterfølgende fremsendelse af partnerskab-/samar-
bejdsaftale).
Evt. tværfagligt eller tværsektorielt element i kompetenceløftet.
Hvordan kompetenceløftet understøttes af transfer/praksisnær læring og på
organisatorisk niveau.
Hvordan kompetenceløftet understøttes af faglig ledelse.
Kriterier for udvælgelse af ansøgninger
Sundhedsstyrelsen vil vurdere ansøgningerne ud fra følgende kriterier, som vil
blive vurderet på grundlag af i hvor høj grad de skønnes opfyldt:
I hvilken grad det foreslåede initiativ/projekt understøtter puljens formål
om praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner hos relevante med-
arbejdere og ledere.
I hvilken grad ansøger har sandsynliggjort organisationens behov for kom-
petenceløft, og at kompetenceløftet vil styrke demensindsatsen til gavn for
mennesket med demens og de pårørende.
I hvilken grad der er opstillet klare mål for projektet/initiativet, kriterier for
hvornår disse er opfyldt, samt hvordan målopfyldelsen evalueres.
I hvilken grad det er sandsynliggjort, at viden og kompetenceudvikling i de-
mens gennem transfer/praksisnær læring og refleksion kan omsættes i prak-
sis og blive implementeret i de daglige arbejdsgange.
I hvilken grad indsatsen/projektet er funderet i ledelsen, så fx den faglig le-
delse sikrer, at kompetenceudviklingen forankres i hverdagen.
I hvilken grad ansøger har sandsynliggjort, at kompetenceløftet kan blive
implementeret og forankret i organisationen på lang sigt.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
I hvilken grad ansøger har sandsynliggjort, at der sikres sammenhæng til
tidligere/igangværende kompetenceløft på demensområdet og at kompeten-
celøftet hænger sammen med andre relevante strategiske indsatser.
Det vurderes positivt:
Hvis kompetenceløftet omfatter demenskoordinatorer og/eller demensnøg-
lepersoner,
Hvis kompetenceløftet kan styrke det tværfaglige og tværsektorielt samar-
bejde og kompetenceudvikling – fx gennem samarbejder og partnerskaber i
initiativer/projekter.
Hvis der i projektet opnås viden eller afprøves modeller til kompetenceløft,
der efterfølgende kan deles og udbredes til andre regioner/kommuner.
Hvis medfinansiering indgår i initiativet/projektet.
Sundhedsstyrelsen vil ved den samlede prioritering af de modtagne ansøgninger
tilstræbe, at der kan gennemføres kompetenceløft for alle de relevante fagpro-
fessionelle indenfor og på tværs af faggrupper og sektorer og på alle relevante
vidensniveauer. Under hensyn til puljens størrelse og størrelsen af det enkelte
projekt, kan Sundhedsstyrelsen ud fra et fagligt skøn foretage en reduktion af
den støtte, der tildeles i det samlede budget.
Økonomi
Der er afsat i alt 139 mio. kr. i 2017-2019 til ansøgningspuljen. Herudover er
der afsat 6,3 mio. kr. til Sundhedsstyrelsens forarbejde forud for puljeopslag,
administration af puljen, styrelsens arbejde med demensrejsehold samt betaling
af eksterne aktører for deltagelse i demensrejseholdet samt monitorering mv.
Ansøgningspuljen vil i 2018 udgøre 47,5 mio. kr., som vil blive fordelt med til-
sagn for 21 mio. kr. i 2018 og tilsagn for 26,5 mio. kr. i 2019. Den resterende
del af puljen blev udmøntet i 2017.
De tildelte tilsagn i 2018 kan anvendes i projektperioden. Projektet skal være
igangsat i 3. kvartal 2018, og være afsluttet senest ved udgangen af november
2019.
Der stilles ikke krav til medfinansiering, men såfremt der sker medfinansiering
af kompetenceløftet, vil dette blive vurderet positivt.
Demensrejsehold
Det er ikke muligt at søge om besøg af Demensrejseholdet i den anden og sid-
ste udmøntning af puljen.
Monitorering, evaluering og afrapportering
Det samlede kompetenceløft vil blive monitoreret af en ekstern leverandør. Mo-
nitoreringen skal bl.a. give svar på, om medarbejdernes viden om demens og
kompetencer er blevet styrket på baggrund af kompetenceløftet, om der er
bedre rustet til at udføre deres arbejde med mennesker med demens, og om de
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
oplever, at de har en styrket faglig tilgang til arbejdet med mennesker med de-
mens.
Monitoreringen gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse med en base-
line og en eftermåling på samtlige medarbejdere, der deltager i kompetenceløf-
tet. Herudover vil der blive gennemført en kvalitativ evaluering, hvor enkelte
projekter vil blive udvalgt som cases (projekterne udvælges fra alle projekter,
der har modtaget tilsagn om støtte i perioden 2017-2019).
Ansøger er forpligtet til at deltage i monitoreringen og indgå i et samarbejde
med den leverandør, der forestår monitoreringen. Det bestræbes, at deltagelsen
i monitoreringen bliver så lidt tidskrævende som muligt.
Ansøger er ligeledes forpligtet til at indsende en (årlig) statusrapport og en af-
sluttende rapport til Sundhedsstyrelsen.
Den afsluttende rapport skal indeholde en egenevaluering der skal sandsynlig-
gøre hvorvidt, hvordan og hvorfor projektets mål er opnået. Alt efter initiati-
vets/projektets størrelse vil der være forskellige forventninger til formen og
omfanget af den valgte egenevalueringen. Rapporten skal endvidere kunne vise,
hvordan projektets resultater og evt. metoder vil blive gjort tilgængelige og for-
midlet til andre aktører, hvor relevant. Hvor muligt vedlægges eventuelle pro-
dukter af projektet, som kan inspirere og anvendes af andre.
Ansøgningsprocedurer
Ansøgningen (skema 2) må maksimalt fylde 5 sider ekskl. forsiden, budgetske-
maer mv. og evt. andre bilag ansøger har vedlagt.
Sundhedsstyrelsens ansøgningsskema (inklusive budgetskemaer) skal anvendes
og udfyldes.
Ansøgningen sendes
underskrevet,
elektronisk, til [email protected]. I emnefel-
tet ”Praksisnært kompetenceløft ”.
Ansøgningsfristen er mandag den 26. marts 2018, kl. 12.00.
Ansøgerne kan forvente svar på deres ansøgning ultimo maj 2018.
Yderligere oplysninger
Sundhedsstyrelsen kan kontaktes i ansøgningsperioden vedr. spørgsmål til
puljen. Spørgsmål stillet efter 26. februar 2018 kan ikke forventes besvaret.
Spørgsmål og svar af generel karakter vil blive offentliggjort på Sundhedssty-
relsens hjemmeside: https://www.sst.dk/da/puljer-og-projekter/2017/demens-
handlingsplan-kompetenceloeft-i-kommuner-og-regioner.
Generelle faglige spørgsmål kan rettes til projektleder Kristian Gribskov, tlf. 93
59 01 70, e-mail [email protected].
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
Spørgsmål vedr. økonomi og administration kan rettes til Kasper Dahl, tlf.: 72
26 94 54, e-mail: [email protected].
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
1871234_0012.png
Litteratur
Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere af plejeboliger – erfaringer
fra fire initiativer til styrkelse af livskvalitet og selvbestemmelse for beboere i
plejebolig, Sundhedsstyrelsen, marts 2016
National undersøgelse af forholdene på plejecentre, Sundheds - og Ældremini-
steriet marts, 2016
Statusrapport på demensområdet i Danmark, Sundheds- og Ældreministeriet,
maj 2016
Livet med demens – styrket kvalitet i indsatsen. Sundhedsstyrelsen faglige op-
læg til den nationale handlingsplan 2025, juni 2016
Aftale om den nationale demenshandlingsplan 2015
Et trygt og værdigt liv med demens – National demenshandlingsplan 2025
Referencer
Diplomuddannelse.
https://www.ug.dk/uddannelser/diplomuddannelser/oekonomiskmer-
kantilediplomuddannelser/den-sociale-diplomuddannelse
ii
Demenskoordinatoruddannelse.
http://www.demens-dk.dk/uddannelse/
iii
Akademiuddannelse.
https://www.ug.dk/uddannelser/akademiuddannelser/administratio-
nogforvalt/akademiuddannelsen-i-socialt-arbejde/omsorg-den-demente-borger-akademiud-
dannelsen-i-socialt-arbejde
og
https://www.ug.dk/uddannelser/akademiuddannelser/admini-
strationogforvalt/akademiuddannelsen-i-socialt-arbejde/socialt-arbejde-med-demente-bor-
gere-akademiuddannelsen-i-socialt-arbejde
iv
Erhvervsskoleuddannelse.
https://www.ug.dk/uddannelser/arbejdsmarkedsuddannelse-
ramu/paedagogiskomraadeogsocialogsundhedsomraadet/aeldrepleje-sygepleje-og-sundhed-
i-kommunerne/personer-med-demens-sygdomskendskab
v
Erhvervsskoleuddannelse.
https://www.ug.dk/uddannelser/arbejdsmarkedsuddannelse-
ramu/paedagogiskomraadeogsocialogsundhedsomraadet/aeldrepleje-sygepleje-og-sundhed-
i-kommunerne/tidlig-opsporing-af-demens-i-omsorgsarbejdet
vi
National Videnscenter for Demens.
http://www.videnscenterfordemens.dk/abc/
vii
Demens Skolebænk på Tværs.
http://www.regionsjaelland.dk/Sundhed/samarbejde-og-
indsatser/DemensSjaelland/Fagpersoner/Documents/08052015ABC-demens-Evalue-
ring.pdf
viii
Transfer.
https://sst.dk/da/aeldre/plejeboliger/kompetenceudvikling
ix
Transfer.
https://www.sst.dk/da/aeldre/plejeboliger/~/me-
dia/0C7F0092818B429088626785C4D4E2FC.ashx
x
I Sikre Hænder.
http://www.isikrehaender.dk
xi
Demensrejseholdet.
https://www.sst.dk/da/puljer-og-projekter/2015/demensrejsehold
xii
Fremfærd Ældre.
http://vpt.dk/fremfaerd-aeldre
xiii
Fremfærd Ældre.
http://vpt.dk/emne/demens
xiv
Demensalliancen.
https://www.demensalliancen.dk/kompetenceudviklingsplan/
xv
VISO.
https://socialstyrelsen.dk/viso/radgivning-til-fagfolk
xvi
Beboerkonference.
https://www.sst.dk/da/aeldre/demens/guide-til-forebyggelse-af-
udadreagerende-adfaerd/~/media/F66BF23427F04BB58C63291EB7A833D9.ashx
i
Side 12