Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1871229_0001.png
Initiativ 22
1. Initiativ
2. Fokusområde
3. Beskrivelse
Praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner
Øget videns- og kompetenceniveau
Formålet med initiativet er dels at understøtte et kompetenceløft i
kommuner og regioner dels at sikre en kompetenceudvikling på
demensområdet med fokus på anvendelse og forankring af viden
og kompetencer i praksis – både kommunalt og regionalt.
Udmøntningen af initiativet sker i følgende trin:
a)Forarbejde forud for puljeopslag
Sundhedsstyrelsen er tovholder på et forarbejde, som skal bidrage
til at afklare krav til og udformning af puljeopslaget, herunder
hvordan man i puljeudmøntningen kan sikre fokus på implemente-
ring og forankring af viden i organisationerne.
Sundhedsstyrelsen vil derfor indledningsvist indsamle viden og gå i
dialog med relevante parter i forhold til indhold og rammer for den
efterfølgende puljeansøgning.
I forarbejdet kan der være behov for at se nærmere på, hvilke vi-
densbehov og hvilke typer kompetenceudvikling de forskellige
faggrupper på tværs af demensindsatsen har behov for. Det vil i
den forbindelse blive afklaret, om der med fordel kan udvikles
overordnede kompetencebeskrivelser til at understøtte målrettet
kompetenceudvikling generelt og i den enkelte organisation i for-
bindelse med ansøgning om midler fra puljen, jf. under 2.
I udviklingen af krav til puljen vil der blive lagt vægt på følgende
hovedspor:
1) Praksisnær læring på alle niveauer i pleje og behandlings-
indsatsen, herunder læring på arbejdspladsen, sidemands-
oplæring, supervision m.v.
2) Formel kompetencegivende efter- og videreuddannelse,
som fx akademi- og diplomuddannelser.
For begge spor bør der samtidig være fokus på kompetenceudvik-
ling på ledelsesniveau med henblik på at understøtte, at der sker en
reel praksisændring og dermed reel implementering og forankring.
Rammerne for kompetenceudviklingen
Målgruppen for kompetenceudviklingen er de forskellige fagpro-
fessionelle, herunder især frontpersonalet, som beskæftiger sig med
de primære indsatsområder, som mennesker med demens er i berø-
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
1871229_0002.png
2
ring med, dvs. i hjemmet, i plejebolig/plejecenter samt i behand-
lingssystemet (praktiserende læge, sygehus mv.).
Et særligt fokus vil derudover være på demenskoordinatorerne på
det kommunale niveau og på demensnøglepersoner på det regiona-
le niveau.
Kompetenceudviklingen kan både omfatte basis- og specialistviden
og kan tilrettelægges tværfagligt og eventuelt tværsekorielt.
Indholdet i kompetenceudviklingen kan bl.a. omfatte:
Generel basisviden og kompetencer i demens
Specialistviden, herunder sundhedsfaglige kompetencer in-
den for demens
Kompetencer til tidlig opsporing af demens
Kompetencer til godt pårørendesamarbejde
Viden om regler, rettigheder og magtanvendelse
Kompetencer til personcentreret omsorg
Kompetencer til håndtering af adfærdsforstyrrelser og psy-
kiske symptomer ved demens, herunder blandt andet fore-
byggelse af vold på plejecentre.
Den faglige ledelse af demensindsatsen, bl.a. også med
henblik på at sikre implementering i praksis.
Livskvalitet og selvbestemmelse for mennesker med de-
mens.
Det er ikke en del af initiativet at udvikle nye kurser eller efterud-
dannelsestilbud. Initiativet skal tage afsæt i den store mængde af
eksisterende kurser og tilbud mv.
Initiativet skal bl.a. medvirke til at forebygge vold med medarbejde-
re på demensområdet. Det skal ses i sammenhæng med den faglige
sparring og supervision, som kommunerne i dag har mulighed for
at få tilbudt i regi af VISO (Videns- og SpecialrådgivningOrganisa-
tion). VISO giver gratis og landsdækkende rådgivning, når der er
behov for supplerende ekspertise, viden og erfaring. Det kan bl.a.
omfatte konkret rådgivning og vejledning i at forebygge udadreage-
rende adfærd blandt mennesker med demens.
b) Ansøgningspulje
I forlængelse af a) forarbejdet udmeldes en ansøgningspulje, hvor
kommuner og regioner m.fl. kan søge om midler målrettet de
nævnte to hovedspor:
1) Praksisnær læring på alle niveauer i pleje og behandlings-
indsatsen, herunder læring på arbejdspladsen, sidemands-
oplæring, supervision m.v.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
1871229_0003.png
3
2) Formel kompetencegivende efter- og videreuddannelse,
som fx akademi- og diplomuddannelser.
I spor 1 kan der bl.a. ansøges om besøg af Demensrejseholdet, som
blandt andet er kendetegnet ved, at undervisningen foregår ude på
de enkelte plejecentre. Demensrejseholdet er målrettet plejebolig-
området, men kan også tilpasses til at inkludere dele af hjemmeple-
jen, som har med hjemmeboende mennesker med demens at gøre.
Arbejdet med Demensrejseholdet har vist, at rejseholdet bidrager
med at omsætte eksisterende viden til organisatorisk læring, der
skaber mulighed for øget livskvalitet for borgere med demens. Der
vil endvidere være fokus på, at kompetenceudviklingen kommer ud
og virke hos frontpersonalet i blandt hjemmeplejen.
Implementeringsstøtten, der skal sikre forankringen af uddannel-
sesaktiviteterne, kan bl.a. omfatte proceskonsulentbistand til i sam-
arbejde med organisationen og medarbejderne at tilpasse, tilrette-
lægge og organisere kompetenceudviklingsforløbene, herunder
uddannelse af demenskoordinatorer og -nøglepersoner.
I spor 2 kan der gives støtte til gennemførelse af konkrete efter- og
videreuddannelsesforløb, herunder til eksempelvis finansiering af
akademiuddannelse eller diplomuddannelse.
Der vil bl.a. blive lagt en parathedsvurdering og behovsvurdering til
grund for tildelingen af puljemidler, ligesom organisationerne skal
gøre rede for transfer og implementering af den nyerhvervede vi-
den på lang sigt. Puljemidlerne kan bl.a. anvendes til frikøb af med-
arbejdere (vikardækning), økonomisk støtte til kursusdeltagelse,
konsulentbistand til implementering og lokal tilpasning m.m.
Ansøgningspuljen udmeldes af minimum 2 omgange. Puljen kan
søges af kommuner, regioner, almen praksis m.fl.
Der kan søges om midler til kursus- og implementeringsaktiviteter
ud fra de rammer, der afklares i forarbejdet, herunder midler til at
sikre implementering og forankring af kompetenceudviklingen i
organisationen. Ansøgningspuljen administreres af Sundhedsstyrel-
sen.
c) Monitorering
Sundhedsstyrelsen forestår et udbud på monitorering af kompeten-
ceudviklingsaktiviteterne.
Monitoreringen kan bl.a. give svar på, hvorvidt medarbejdernes
viden om demens og kompetencer er blevet styrket på baggrund af
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om oversendelse af de notater, oversigter m.v., som er tilgået forligskredsen vedr. udmøntning af midlerne fra demenshandlingsplanen, til sundhedsministeren og ældreministeren
1871229_0004.png
4
kompetenceudviklingen, om de er bedre rustet til at udføre deres
arbejde med mennesker med demens, og om de oplever, at de har
en styrket faglig tilgang til arbejdet med mennesker med demens.
En del af dataindsamlingen til monitoreringen tænkes ind som et
krav i puljeopslaget.
4. Økonomi
(mio.kr.)
2016
0
2017
92,82
2018
22,92
2019
29,62
I alt
145,36
Der afsættes i alt 6,3 mio. kr. til Sundhedsstyrelsens forarbejde forud for
puljeopslag, administration af puljen, styrelsens arbejde med demensrejse-
hold samt betaling af eksterne aktører for deltagelse i demensrejseholdet
samt monitorering og evaluering. De resterende midler udmøntes i en
ansøgningspulje, som administreres af Sundhedsstyrelsen.