Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, lokale S-092, den 22. februar 2018 kl. 16.00]
TALEPAPIR
Tale til samrådsspørgsmål AS og AT vedr.
afbureaukratisering
Samrådsspørgsmål AS og AT er stillet af Astrid Krag (S) og Jeppe Jakobsen
(DF).
Samrådsspørgsmål AS:
Ministeren bedes oplyse, hvilke perspektiver ministeren i dag ser i forhold til
at frigøre medarbejdernes tid til de ældre i lyset af anbefalingerne fra task
forcen for afbureaukratisering i ældreplejen.
Samrådsspørgsmål AT:
Ministeren bedes oplyse, hvad resultatet af task forcen for
afbureaukratisering i ældreplejens arbejde betyder for ministerens
opfattelse af, hvad væksten i det offentlige forbrug skal være fremover, for
at velfærden for de ældre ikke udhules i takt med, at der bliver flere ældre.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Tak til spørgerne for invitationen til samråd her i dag.
Samrådsspørgsmålene handler om de anbefalinger, der er
kommet ud af arbejdet med forenkling af regler og
dokumentationskrav i ældreplejen. Et arbejde, som jeg i
december 2016 igangsatte sammen med KL, og som der blev
afrapporteret fra her den 11. januar i år.
Der er stillet to samrådsspørgsmål, spørgsmål AS og AT, som jeg
vil besvare samlet i dag.
I spørgsmål AS spørges til, hvilke perspektiver jeg, på baggrund
af anbefalingerne, ser i forhold til at frigøre medarbejderne i
ældreplejens tid.
Afbureaukratisering er en vigtig dagsorden for mig og for
regeringen, og jeg er derfor også glad for, at vi nu har fået
resultaterne af det fælles arbejde, som jeg og KL satte i gang.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Jeg har tidligere i dag har haft mulighed for at drøfte
anbefalingerne med formanden for KL’s Social- og
Sundhedsudvalg, Thomas Adelskov. Drøfte, hvordan vi tager
anbefalingerne videre herfra. Rapporten er jo et fælles produkt,
og derfor vil vi også samarbejde tæt om den videre opfølgning.
I rapporten er der i alt 14 anbefalinger, som på forskellige
områder viser, at der er ting, som vi kan gøre nemmere og
bedre.
Der er bl.a. en anbefaling om at fjerne kravet om, at
kommunerne hvert år skal udforme tilsynspolitikker for
personlig og praktisk hjælp til borgere i eget hjem.
Der er også en anbefaling om at lave et ”fast track”, så
bl.a. plejehjem kan kontakte Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvis de er i tvivl om styrelsens
bemærkninger i forbindelse med tilsyn. Formålet er at
undgå overdokumentation på grund af tvivl om, hvad der
skal dokumenteres.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Anbefalingerne har også fokus på puljeadministrationen.
Det anbefales blandt andet, at der sikres tydeligere
kommunikation af statslige og kommunale revisorers krav
til dokumentation i forbindelse med puljer.
Det anbefales også, at dokumentationen af utilsigtede
hændelser skal gøres nemmere ved samlerapportering. Et
pilotprojekt har nemlig vist, at denne fremgangsmåde
både sparer medarbejdernes tid og samtidig får skabt
synlighed og åbenhed omkring registrering og fokus på
kvaliteten i plejen.
Og det drejer sig ikke om få hændelser. Kommunale
medarbejdere rapporterer ca. 120.000 utilsigtede
hændelser årligt, og de to hændelser [”medicin ikke givet”
og ”fald”], som har indgået i pilotprojektet, vil svare til
knap halvdelen af de tilfælde. Det vil sige ca. 60.000
tilfælde, som medarbejderne kan indrapportere på en
mere hensigtsmæssig måde.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Jeg har bare nævnt nogle af anbefalingerne her, og jeg synes
bestemt, at der er noget at gå videre med. Thomas Adelskov og
jeg er, efter vores møde i dag, enige om at følge op på alle
anbefalingerne, herunder samlerapporteringen på utilsigtede
hændelser, kravet om udarbejdelse af tilsynspolitik og
puljebureaukratiet.
Derudover er vi enige om, at vi skal udarbejde en fælles plan for
opfølgningen på anbefalingerne, der skal fastlægge processen
og ansvaret for de forskellige elementer i opfølgningen, sådan at
vi kan få ført anbefalingerne ud i livet.
I det arbejde der venter os, vil vi selvfølgelig huske på, at mange
ældre
er
meget syge og
har
brug for en omfattende og
koordineret indsats. Og at en del dokumentation
er
derfor helt
nødvendig og vigtig for at sikre den rette pleje og behandling.
Vi skal derfor også kigge på, hvordan vi kan hjælpe med at gøre
dokumentationsopgaven så enkel som muligt. Borgerne skal
selvfølgelig ikke afgive de samme oplysninger flere gange,
ligesom medarbejderne ikke skal bruge tid på at dokumentere
oplysninger, som de allerede burde have ved hånden.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Og derudover skal vi have skabt en dokumentationskultur, hvor
medarbejderne tilbringer så meget tid som muligt sammen med
de ældre. Også når de dokumenterer.
***
Jeg synes faktisk, at min og regeringens ambition om at fjerne
unødvendige regler og krav, der står i vejen for, at
medarbejderne i ældreplejen bruger deres dyrebare tid bedst
muligt, er helt nødvendig.
Dermed ikke sagt, at afbureaukratisering og regelforenkling kan
løse alle udfordringerne i ældreplejen.
Afbureaukratisering er ikke nogen nem opgave, og jeg er helt
klar over, at den her regering ikke er den første, der forsøger at
løse den. Men derfor mener jeg ikke, at vi skal give op.
Vi gør i regeringen et ærligt forsøg på at undersøge alle de
hjørner og vinkler, der kan stjæle medarbejdernes tid. Og vi er
ikke færdige med det arbejde.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
For selvfølgelig skal vi afbureaukratisere så meget, som vi
overhovedet kan, så medarbejderne bruger deres tid mest
fornuftigt, ikke overdokumenterer og har rum til at lade den
sunde fornuft styre og deres faglighed komme i spil.
Over de næste måneder vil vi, i regi af
Sammenhængsreformen, blandt andet præsentere
resultaterne af kulegravningen på ældreområdet.
En kulegravning, der bl.a. vil kortlægge
plejemedarbejdernes arbejdsdag og tidsanvendelse på
konkrete opgaver, herunder tidsforbruget på
dokumentation og proceskrav samt den reelle tid, der
bruges hos borgerne.
Regeringen har også igangsat arbejdet med
frikommuneforsøg og en udvidet udfordringsret.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Og i arbejdsprogrammet for Sammenhængsreformen
lægger vi op til et nyt forsøg med friinstitutioner, der skal
give blandt andet plejehjem mulighed for at blive fritaget
fra statslig og kommunal regulering. Så kvaliteten i
opgaveløsningen kan styrkes i dagligdagen, og så de kan
få mere tid til kerneopgaven.
Rapporten om forenkling af regler og dokumentationskrav i
ældreplejen er derfor kun første skridt på vejen. Regeringen vil
fortsat have fokus på afbureaukratisering og bedre styring i
ældreplejen og i resten af den offentlige sektor.
***
Nu vil jeg gå videre til at besvare spørgsmål AT, hvor der, i lyset
af resultaterne af rapporten, spørges til min opfattelse af, hvad
væksten i det offentlige forbrug skal være fremover i forhold til
det voksende antal ældre.
I det spørgsmål ligger der en indirekte præmis om, at jeg skulle
have fået en ny opfattelse af økonomien på ældreområdet på
baggrund af rapporten. Men det er altså ikke tilfældet.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Regeringspartierne har, sammen med Dansk Folkeparti, de
seneste år prioriteret ældreområdet højt.
Jeg har været ældreminister i lidt mere end et år. I den tid har vi,
med en ambitiøs satspuljeaftale og finanslov, samlet afsat ca. 3
mia. kr. over de næste fire år til ældreområdet. Heraf er de
fleste midler varige, og skal sikre bedre bemanding i
ældreplejen. Kommunerne får bl.a. fast en halv mia. kr. årligt fra
2018 og frem til at ansætte flere medarbejdere på
plejehjemmene og i hjemmeplejen.
Det er op til kommunerne at vurdere, hvor behovet for ekstra
medarbejdere er størst og hvilke kompetencer, der er behov for
lokalt. Mit ønske er, at de ældre vil mærke, at der er lidt mere
tid til nærhed, pleje og omsorg, og at medarbejderne vil opleve
bedre arbejdsvilkår.
I finanslovsaftalerne for 2016 og 2017 var der også betydelige
aftryk på ældreområdet. For eksempel afsatte
regeringspartierne, sammen med Dansk Folkeparti, 1 mia. kr.
årligt til en mere værdig ældrepleje i finansloven for 2016.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Nye tal viser, at næsten hele milliarden planlægges brugt på
flere medarbejdere i 2018. Faktisk er andelen af penge til
lønudgifter steget fra år til år. I 2018 bruger kommunerne 89
pct. af pengene til lønkroner. Sidste år var tallet 86 pct.
Det synes jeg, er meget positivt, for der er ingen tvivl om, at
medarbejderne i ældreplejen er omdrejningspunktet for den
gode og værdige pleje og omsorg.
Initiativerne som regeringen har taget er også udtryk for, at
ældreområdet har høj prioritet.
Løftet på ældreområdet afspejler blandt andet, at der er
kommet flere ældre.
Men det er jo ikke sådan, at alle ældre medfører nøjagtigt de
samme udgifter. Og det vil det heller ikke være fremover bl.a.
pga.:
Et øget fokus på rehabilitering, så ældre i højere grad kan
blive selvhjulpne.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 591: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ældreministeren
Udviklingen af ny velfærdsteknologi, der kan hjælpe med
at effektivisere plejen.
Og at kommunerne hele tiden udvikler nye måder at
skabe god ældrepleje på, som betyder, at pengene kan
bruges bedre.
***
Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at det er vigtigt for mig – og for
regeringen i det hele taget – at vi skaber nogle gode rammer for
den hjælp og pleje, som vores ældre borgere modtager.
Jeg er derfor også stolt over alle de initiativer, som vi allerede
har igangsat. Og regeringen vil naturligvis følge udviklingen på
ældreområdet tæt med henblik på at sikre, at ældre også
fremover oplever værdighed og selvbestemmelse i plejen.
Side 11