Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1868786_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1084
Doknr.
520229
Dato
16-03-2018
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 21. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 580 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 580:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Danske Regioners
formandskab
om ”Opgørelse af konkurrenceudsættelse”, jf. SUU alm. del – bilag 227.”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet opgør årligt en indikator for konkurrenceudsættelse i
regionerne.
Formålet med den regionale indikator for konkurrenceudsættelse er at have en simpel
indikator for udviklingen i konkurrenceudsættelse, der primært er baseret på træk fra
budget- og regnskabssystemet for regionerne.
Med henblik på at kunne følge udviklingen i graden af konkurrenceudsættelse er det
valgt at fokusere alene på tjenesteydelser. Begrundelsen er, at det primært er i forhold
til tjenesteydelser, regionerne kan træffe et valg om, hvorvidt ydelsen skal være en del
af den regionale egenproduktion, eller om ydelsen skal udbydes til en privat leveran-
dør.
Den regionale indikator for konkurrenceudsættelse (RIKU) er således ikke en opgørel-
se af, hvor meget regionerne køber i den private sektor, lige som indikatoren heller
ikke er et udtryk for den samlede mængde af offentligt-privat samarbejde på det regi-
onale område. Jeg anerkender til fulde regionernes indsats for at øge det offentlige-
private samspil, der understøtter den stærke danske sundhedsindustri.
Det fremgår af henvendelsen fra Danske Regioner om ”Opgørelse af konkurrenceud-
sættelse”, at Danske Regioner mener, statens opgørelse af RIKU’en
overdriver poten-
tialet for konkurrenceudsættelse.
Konkret fremhæver Danske Regioner tre udfordringer ved opgørelsesmetoden.
For det
første
påpeger Danske Regioner, at varekøb ikke indgår i indikatorens tæller
som udgifter der er konkurrenceudsat, hvilket foreningen ikke finder retvisende.
Jeg kan oplyse, at varekøb ikke indgår i RIKU’ens
tæller af to årsager. Det er kun i
begrænset omfang, der finder regional egenproduktion sted, når det gælder varekøb,
og der er således sjældent tale om et valg imellem, hvorvidt regionen skal producere
varen selv eller købe den hos en privat leverandør. Hertil kommer hensynet til en sim-
pel opgørelse af indikatoren baseret på budget- og regnskabssystemet, hvor det ikke
er muligt at udskille varekøb, der er foretaget efter udbud eller igennem rammeaftaler.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 580: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/2-18 fra Danske Regioner om opgørelse af konkurrenceudsættelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1868786_0002.png
Som allerede nævnt er formålet med RIKU’en ikke at opgøre, hvor meget
regionerne
køber i den private sektor. Disse opgørelser bør foretages på anden vis. Og jeg mener
således ikke, der bør ændres på opgørelsen i RIKU for så vidt angår varekøb.
For det
andet
mener Danske Regioner, at praksisområdet og anlægsområdet bør
indgå i beregningerne, da opgaverne herunder er udlagt til private operatø-
rer/entreprenører.
I Danmark har det lovgivningsmæssigt ligget til grund for sundhedsvæsenets organi-
sering, at det er privatpraktiserende læger, der som erhvervsdrivende leverer den
primære lægehjælp til borgerne. I de senere år har der dog været udfordringer med at
få læger til at praktisere i visse områder. Det er derfor muligt for regionerne at udbyde
klinikker, som lægen ikke har kunnet sælge.
Til trods for regionernes mulighed for at udbyde klinikker, mener jeg ikke, det med den
nuværende lovregulering er retvisende at opfatte praksissektoren som værende kon-
kurrenceudsat, idet omfanget af faktiske udbud herunder er særdeles begrænset.
Økonomi- og Indenrigsministeriet opgør foruden
RIKU’en også Privat Tjeneste Indika-
toren (PTI) på det regionale område. PTI afspejler de tjenesteydelser, der leveres af
private, uanset om de er konkurrenceudsat. Praksissektoren medregnes således i PTI
men ikke i RIKU.
Når anlægsområdet ikke indgår
i RIKU’en er det med samme begrundelse som i for-
hold til varekøb. Ved store byggerier og andre anlægsprojekter står valget sjældent
imellem, hvorvidt regionen selv skal udføre opgaven, eller om den skal udbydes til en
privat leverandør.
Jeg mener derfor, vi skal holde fast i, at opgørelsen af konkurrenceudsættelse er af-
grænset til tjenesteydelser. Det tilsvarende princip gør sig gældende ved opgørelsen
af indikatoren for konkurrenceudsættelse i kommunernes IKU.
For det
tredje
mener Danske Regioner ikke, at akut- og specialiserede funktioner bør
indgå i indikatoren som områder, der potentielt kan konkurrenceudsættes, da områ-
derne er stærkt regulerede og fordrer et urealistisk højt volumen for private operatører.
Jeg anerkender, at det på nogle områder kan være en udfordring for private leveran-
dører at komme ind på markedet. Men i forhold til de tekniske indikatorer for konkur-
renceudsættelse bør vi fastholde det objektive kriterium, at opgaven potentielt kan
konkurrenceudsættes med mindre det ved lov er reguleret, at opgaven ikke kan løses
privat.
Overordnet set mener jeg, RIKU’en er en simpel indikator, der på en administrativ let
måde giver et billede af udviklingen i graden af konkurrenceudsættelse. Min politiske
holdning er, at graden af konkurrenceudsættelse skal øges i de kommende år.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2