Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1881955_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-04-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMMI
Sagsnr.: 1801835
Dok. nr.: 573494
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 572 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 572:
”Ministeren
bedes oplyse, om det er korrekt, at Region Hovedstaden har indført som
praksis om, at afbrydelse af respirationsbehandling efter patientens ønske og med li-
vets afslutning som konsekvens kun kan ske ved indlæggelse på Respirationscenter
Øst på trods af patienters ønske om at dø i eget hjem. Ministeren bedes i givet fald
begrundelse baggrunden herfor.”
Svar:
Ministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet om bidrag fra Region
Hovedstaden, som oplyser følgende:
”Forespørgsle har været forelagt Respiratio sce ter Øst og Neuroce tret, so Respi-
rationscenter Øst organisatorisk er underlagt. Det oplyses herfra, at afbrydelse af en
livsnødvendig behandling, som umiddelbart medfører døden, er meget kompleks ud
fra en række forhold af både lov- og vejledningsmæssig, praktisk og etisk karakter.
Respirationscenter Øst vil i videst muligt omfang efterkomme patienternes ret og øn-
sker til behandling og i givet fald afbrydelse af denne. Erfaringen hos Respirationscen-
ter Øst er, at det kan være en meget vanskelig situation at afbryde en behandling i
hjemmet, når dette medfører døden. Det gælder for alle involverede, herunder de in-
volverede sundhedspersoner, som arbejder uden for de sædvanlige rammer og støtte-
muligheder, der ellers findes på hospitalet, for de pårørende, som efterlades, samt for
patienten.
En afbrydelse af livsnødvendig respiratorbehandling foregår derfor på Respirations-
center Øst efter nøje beskrevne forholdsregler og tager i videst muligt omfang hensyn
til patientens og de pårørendes ønsker, således at det foregår værdigt og ordentligt.
Lov- og vejledningsmæssigt er der med fremsættelse af Forslag til Lov om ændring af
sundhedsloven i efteråret 2017 sat fokus på de begrænsninger, der er ifølge de gæl-
dende faglige vejledninger, i patienternes ret til afbrydelse af behandling, hvis dette
umiddelbart vil medføre døden. Der er ligeledes sat fokus på Straffelovens bestem-
melser om drab efter begæring, som sundhedspersoner (læger), der efterkommer en
patients ønske om afbrydelse af livsnødvendig respiratorbehandling, vil kunne ifalde
strafansvar for.
Respirationscenter Øst vil i forbindelse med ændringen af sundhedsloven tage kontakt
til de øvrige respirationscentre med henblik på udarbejdelse af en fælles praksis på
dette o råde, så patie ter es ø ske i videst uligt o fa g tilgodeses.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Region Hovedstaden.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om det er korrekt, at Region Hovedstaden har indført som praksis om, at afbrydelse af respirationsbehandling efter patientens ønske og med livets afslutning som konsekvens kun kan ske ved indlæggelse på Respirationscenter Øst på trods af patienters ønske om at dø i eget hjem, til sundhedsministeren
I forhold til Region Hovedstadens omtale af lovforslaget om ændring af sundhedslo-
ven (Øget selvbestemmelse for patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder
oprettelse af en behandlingstestamenteordning - L 99) kan jeg oplyse, at lovforslaget
blev vedtaget af et enigt Folketinget den 20. marts 2018.
Det element af lovforslaget, som vedrører øget selvbestemmelse for en patient til
i
en aktuel behandlingssituation
at afvise, at en behandling indledes, og at forlange
en igangværende behandling bragt til ophør, uanset om dette betyder, at patienten
derved afgår ved døden, træder i kraft den 1. juli 2018.
Der vil i tilknytning hertil blive foretaget tilpasninger af Styrelsen for Patientsikker-
heds faglige vejledninger.
Lovændringen og ændringerne af de faglige vejledninger vil indebære, at afbrydelse
af en behandling for en habil og ikke-uafvendeligt døende patient, som ønsker sin be-
handling afbrudt, ikke vil være en overtrædelse af straffelovens drabsbestemmelser,
selvom patienten umiddelbart efter afbrydelsen afgår ved døden.
Kernen i ovennævnte lovændring er netop at sikre patienters selvbestemmelsesret i
forhold til fravalg af behandling. Det gælder også i tilfælde, hvor patientens beslut-
ning om at afbryde en behandling vil medføre patientens død.
Derfor er det også min forventning, at Region Hovedstaden vil have et stort fokus på
patienternes selvbestemmelse, når de tilrettelægger deres fremadrettede praksis,
som skal gælde fra den 1. juli 2018.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annemette Juul
Side 2