Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1864585_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPCHS
Koordineret med:
Sagsnr.: 1800609
Dok. nr.: 530943
Dato: 29-01-2018
Det talte ord gælder
Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, tirsdag den 6. februar 2018, kl. 14.00-15.00
TALEPAPIR
Tale til samråd AR om pårørende
Samrådsspørgsmål AR er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Samrådsspørgsmål AR:
”I forlængelse af tre artikler bragt på
www.denoffentlige.dk,
”Efterlyser
almindelig sund fornuft: Overlevelsesguide for pårørende” fra den 22.
september 2017, ”En pårørende-beretning: Min mor og velfærdssystemet”
fra den 25. september 2017 og ”Ældreministeren lukker døren for
pårørende” fra den 19. december 2017, bedes ministeren oplyse, om
ministeren mener, at initiativer som pårørende- og værdighedspolitikker og
pårørendekonsulenter kan løse de opgaver og udfordringer, som journalist
Nanna Holst peger på i sine artikler. Ministeren bedes herunder oplyse, om
ministerens samtaler med Nanna Holst og Nick Allentoft har givet
ministeren anledning til nogle helt konkrete handlinger og forslag til,
hvordan pårørende lettere kan hjælpe deres ældre og plejekrævende
familiemedlemmer, og samtidig leve et normalt liv der eksempelvis ikke
kræver unødigt fravær fra arbejde.”
Tak til spørgeren for invitation til samrådet i dag. Det er et
vigtigt emne, som vi skal drøfte, så derfor har jeg også set frem
til samrådet i dag.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Samrådsspørgsmålet tager udgangspunkt i tre artikler, som er
bragt på Den Offentlige.dk. En artikelserie, som startede med en
personlig pårørendeberetning fra en datter, som har beskrevet
sine oplevelser i mødet med velfærdssystemet i forbindelse med
hendes mors sygdom og svækkelser.
Jeg vil starte med at sige, at jeg selv blev berørt af datterens
fortælling. Det var også derfor, at jeg inviterede hende ind til en
snak – for med fortællingen ønskede datteren jo at påpege en
lang række ting, som hun mener er udenfor ´almindelig sund
fornuft´ i hendes møde med velfærdssystemet. Og jeg fandt
også datterens ”Overlevelsesguide til pårørende” både
tankevækkende og men også konstruktiv.
Der er ingen tvivl om, at det er en stor opgave, man løfter, når
man bliver pårørende til en ældre, der ikke længere kan klare sig
selv. Og mange pårørende yder en stor og uvurderlig indsats.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Det kan være ægtefæller, søskende, børn, børnebørn eller andre
familiemedlemmer, som både hjælper med praktiske ting og
juridiske eller økonomiske forhold, og som samtidig støtter
deres ældre familiemedlem igennem en tid, som for mange kan
være svær. Og der er nok ingen tvivl om, at geografiske afstande
mellem den syge og svækkede ældre og de pårørende kan være
en ekstra udfordring.
***
Som ældreminister ligger det mig meget på sinde, at pårørende
til svækkede ældre får både støtte og anderkendelse for den
uvurderlige indsats, de yder. Både regeringen og jeg som
ældreminister har derfor også sat støtte til pårørende højt på
den politiske dagsordenen.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Med den nationale demenshandlingsplan har vi sat 37,5 mio. kr.
af til etablering af 13 nye rådgivningscentre for mennesker med
begyndende demens og deres pårørende. Det er
rådgivningscentre, hvor man skal kunne komme direkte ind fra
gaden – både som pårørende og som demensramt – og få
rådgivning og vejledning. Pengene er udmøntet af
Sundhedsstyrelsen her i slutningen af 2017.
I demenshandlingsplanen er der også afsat 39 mio. kr. til flere og
meningsfulde dag- og aflastningstilbud. Midlerne skal medvirke
til at styrke kvaliteten og fleksibiliteten i både dag- og
aflastningstilbud samt i tilbuddene om afløsning i hjemmet.
Formålet med at styrke kommunernes indsatser er jo netop at
give de pårørende et tiltrængt pusterum i hverdagen, så der kan
blive plads til andre gøremål.
Det er Sundhedsstyrelsen, som udmønter midlerne, og
puljeopslaget komme op meget snart.
I forlængelse af puljeopslaget forventes Sundhedsstyrelsen også
at udgive et idékatalog om ”Nye og mere fleksible indsatser til
pårørende til personer med demens”.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Idékataloget er baseret på erfaringer fra en pulje på 17,4 mio.
kr. fra 2015 til ”Aflastning af pårørende til demente i egen
bolig”. En af de centrale anbefalinger til kommuner og frivillige
er, at aktiviteterne skal kunne tilpasses de aktuelle behov, og
man skal kunne træde til med fx aflastning i hjemmet indenfor
forholdsvis kort frist. Det fremhæves også, at det er vigtigt at
være fleksibel i forhold til de pårørendes ønsker og at tilpasse
indsatserne efter dem.
Med satspuljeaftalen for 2018-2021 er der afsat 15,8 mio. kr. til
en landsdækkende udrulning af kursusforløbet ”Lær at tackle”,
som er et kursus målrettet pårørende til ældre og til mennesker
med demens.
Vi har sammen med Dansk Folkeparti prioriteret 60 mio. kr.
årligt fra 2018 og fremover til at styrke kommunernes vigtige
arbejde med at støtte og aflaste de pårørende. Med pengene,
som blev afsat i forbindelse med finanslovsaftalen for 2018,
følger et krav om, at alle kommuner i deres
værdighedspolitikker skal beskrive, hvordan kommunen
understøtter de pårørende til svækkede ældre. Den nye
forpligtelse er trådt i kraft her den 1. februar 2018.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Alle landets kommunalbestyrelser skal inden for det første år i
den kommunale valgperiode vedtage en værdighedspolitik for
kommunens ældrepleje. Da der som bekendt har været
kommunalvalg i november sidste år, betyder det, at alle landets
kommunalbestyrelser i løbet af 2018 skal vedtage en ny eller
revideret værdighedspolitik for kommunens ældrepleje
gældende for den nye kommunale valgperiode. Og dermed også
tage stilling til, hvordan de understøtter de pårørende.
Endelig er der på justitsministerens område gennemført en
vigtig lovgivning om fremtidsfuldmagter. Ordningen er et enkelt
alternativ til almindelige fuldmagter og det offentligt fastsatte
værgemål. I en fremtidsfuldmagt kan man i god tid udpege én
eller flere fuldmægtige, der i fremtiden kan repræsentere én i
økonomiske og personlige forhold, hvis man senere hen i livet
mister evnen til at varetage sine forhold som følge af sygdom,
svækket mental funktion eller lignende.
***
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
1864585_0007.png
I den første del af samrådsspørgsmålet spørges der til, om
pårørende- og værdighedspolitikker og pårørendekonsulenter
løser de opgaver og udfordringer, som er beskrevet i artiklerne.
Og for mig at se, er svaret nok både ja og nej.
Ja, fordi jeg faktisk tror på, at det, at vi forpligter kommunerne
til at forholde sig til deres pårørendeindsatser, når de skal
beslutte en værdighedspolitik for ældreplejen, gør en forskel.
For det forpligter de kommunale politikkere til at forholde sig til,
hvordan de bedst kan hjælpe og støtte de pårørende.
Og – ikke mindst – så skal kommunalbestyrelsen jo inddrage
både ældreråd og andre relevante parter, når de udarbejder
deres værdighedspolitikker, som nu også omfatter støtte til
pårørende. Det gør det muligt, at alle relevante parter kan blive
hørt og derved kan bidrage med deres synspunkter, erfaringer
og forslag til forbedringer på området. Det betyder, at også
interesseorganisationer på området, som fx Ældre Sagens og
Alzheimerforeningen lokalforeninger, kan komme på banen og
påvirke beslutninger lokalt.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
1864585_0008.png
Hvis en kommune vælger at bruge de ekstra midler, som vi har
afsat til området, til fx at ansætte pårørendevejledere, så tror
jeg faktisk også på, at vi kommer et stykke af vejen i forhold til at
sikre bedre sammenhæng i indsatserne og ikke mindst i forhold
til at bygge bro og understøtte den gode dialog med og
inddragelse af de pårørende i samarbejdet omkring den ældre.
Og det er vigtigt, for de pårørende spiller en meget vigtig rolle
som arbejdspart for kommunerne. Og det er afgørende for et
godt samarbejde og en god dialog, at de pårørende bliver
inddraget.
***
Men modsat må jeg også gøre klart, at værdighedspolitikker
eller lokale beslutninger om fx at ansætte pårørendevejleder
selvfølgelig ikke løser alt! De problemstillinger, som er beskrevet
i artiklerne, og som ligger til grund for samrådsspørgsmålet her,
rækker på nogle punkter langt ud over, hvad en værdigheds- og
pårørendepolitik eller en pårørendevejleder kan forventes at
løse.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Derimod har jeg en klar forventning om, at de nye
fremtidsfuldmagter, som trådte i kraft 1. september sidste år,
forhåbentlig vil kunne hjælpe andre pårørende og mennesker
med begyndende demens til at komme nemmere igennem
nogle af de situationer, der opstår, når man gradvist mister
evnen til at klare sig selv og håndtere praktiske og økonomiske
forhold. Fremtidsfuldmagter er jo netop møntet på, at man i
rette tid får talt igennem og forholdt sig til, hvad der skal ske,
når man ikke længere kan tage vare på sig selv.
Det stiller selvfølgelig nogle krav til, at man som ægtefæller eller
som forældre eller nære pårørende tager det på sig at få talt
disse ting igennem. Men det er en vigtig snak, som kan gøre
mange ting meget nemmere, når man senere hen i livet
pludselig kastes ud de her både følelsesmæssige og praktiske
problemstillinger.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
I den anden del af samrådsspørgsmålet spørges der til, om mine
samtaler med Nanna Holst og Nick Allentoft har givet mig
anledning til nogle helt konkrete handlinger og forslag til,
hvordan pårørende lettere kan hjælpe deres ældre og
plejekrævende familiemedlemmer og samtidig leve et normalt
liv, der ikke kræver unødigt fravær fra arbejdet.
Som jeg allerede har sagt tidligere, så står bedre støtte til
pårørende til svækkede ældre meget højt på min og regeringens
dagsorden. Og det synes jeg også fremgår ret klart af de
initiativer, som vi allerede har igangsat på området.
Det betyder ikke, at vi stopper her. Men der er – udover
initiativerne her – også nedsat en sammenhængsreform og
herunder en ledelseskommission. Det arbejde er stadig i gang og
ikke effektueret endnu.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Min dialog med Nanna Holst om hendes erfaringer som
pårørende har helt klart givet mig stof til eftertanke, og som sagt
finder jeg hendes forslag til en Overlevelsesguide til pårørende
både tankevækkende og konstruktiv. Og i den sammenhæng vil
jeg nævne, at Demensalliancen også har lavet en
Pårørendeguide, som blandt andet giver råd og vejledning til
pårørende om, hvordan man skal forholde sig til en
demensdiagnose, og hvilke dokumenter man bør overveje at få
styr på. Og som også har gode råd omkring, hvordan arbejdslivet
som pårørende kan opretholdes.
***
[Afslutning]
Jeg tror også, at uanset hvor meget, vi som samfund gør, for at
støtte og aflaste de pårørende, så kan vi ikke ændre på, at det
altid vil være en svær tid for de pårørende, når ens kære bliver
syge og svækkede og ikke længere kan klare sig selv. Det
påvirker næsten altid vores hverdags- og arbejdsliv, hvis en af
vores forældre bliver alvorligt syge, eller når tiden er kommet til,
at der skal tages stilling til at flytte på plejehjem eller plejebolig.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/2-18 om pårørendepolitik på ældreområdet, til ældreministeren
Derfor skal vi også sikre, at vores velfærdssamfund er indrettet
sådan, at vi giver den bedst mulige støtte og aflastning til de
pårørende, og sørger for at inddrage dem mest muligt. For de
pårørende er nogle af de vigtigste samarbejdsparter, vi har.
Nu har vi for første gang sat støtte til pårørende til svækkede
ældre på finansloven. Og vi også sikret en lovgivning, der
forpligter kommunerne til at have politikker for hjælp og støtte
til de pårørende.
Sammen med de andre centrale initiativer målrettet de
pårørende mener jeg, at vi har taget nogle vigtige skridt, så vi får
sat de pårørende og deres behov endnu mere i centrum. Det er
for mig at se også ”almindelig sund fornuft”.
***
Tak for ordet.
Side 12