Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1864336_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
6. marts 2018
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Anna-Sophie Saugmann-
Jensen
Sagsnr.: 2018-0032/37-0017
Dok.:
656030
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 548 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 8. februar
2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Sine Langskov Hansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om, hvornår en byrådspolitiker generelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 548 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvornår en byrådspolitiker ge-
nerelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvalt-
ningslovens § 3, herunder specifikt foretage en juridiske vurde-
ring af, om hhv. Caroline Stage og Louise Feilberg har haft ha-
bilitetsproblemer ift. forvaltningsloven, når de begge har været
ansat som tobakslobbyister, samtidig med at de har siddet i by-
rådene i Københavns og Gentofte kommuner, sådan som pro-
fessor i forvaltningsret ved Københavns Universitet, Michael
Gøtze, og lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, Sten
Bønsing, begge stiller spørgsmålstegn ved i Altinget 3. novem-
ber 2017?”
Svar:
1.
Habilitetsreglerne kan groft sagt inddeles i følgende tre kategorier: Reg-
lerne om henholdsvis speciel inhabilitet, generel inhabilitet og almindelig
inhabilitet. Reglerne om
speciel inhabilitet
vedrører situationer, hvor der fo-
religger en inhabilitetsbegrundende interesse i en allerede foreliggende sags
udfald, som bevirker, at f.eks. en indehaver af en bestemt stilling ikke må
deltage i sagens behandling og afgørelse. Reglerne om
generel inhabilitet
vedrører situationer, hvor der foreligger interesser af en art eller et omfang,
som bevirker, at vedkommende helt afskæres fra at beklæde en bestemt stil-
ling. Endelig vedrører reglerne om
almindelig inhabilitet
situationer, hvor
vedkommende ikke kan beklæde en stilling pga. manglende opfyldelse af
betingelser om f.eks. fagkundskab, straffri vandel eller tilknytning til det
danske samfund. Der kan herved henvises til f.eks. Steen Rønsholdt, For-
valtningsret
Retssikkerhed, proces, sagsbehandling, 4. udgave, s. 211 ff.
Reguleringen af de nævnte habilitetsformer findes i såvel skrevne retskilder
(navnlig forvaltningsloven og lov om kommunernes styrelse) som uskrevne
retskilder. Endvidere indeholder god forvaltningsskik relevante normer.
Der spørges til, hvornår et kommunalbestyrelsesmedlem generelt kan
komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3 om spe-
ciel inhabilitet, og til, om der har foreligget speciel inhabilitet i de konkrete
sager, hvor de i spørgsmålet nævnte medlemmer af kommunalbestyrelser
(byråd) har medvirket.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om, hvornår en byrådspolitiker generelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet. Økonomi- og Indenrigsministeriet er ressort-
ansvarlig for lov om kommunernes styrelse, som bl.a. regulerer visse
spørgsmål vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmers habilitet. Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet er herudover øverste tilsynsmyndighed i det
kommunale tilsyn.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det følger af
§ 14, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, at
kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt et kom-
munalbestyrelsesmedlem har en sådan interesse i en sag, at med-
lemmet er udelukket fra at deltage i kommunalbestyrelsens for-
handling og afstemning om sagen.
Bestemmelsen omfatter således fremgangsmåden ved kommu-
nalbestyrelsens stillingtagen til et medlems eventuelle specielle
inhabilitet. Om en interesse i en sag har en sådan karakter, at
medlemmet er udelukket fra at deltage i behandlingen af sagen,
afgøres efter forvaltningslovens § 3 eller tilsvarende uskrevne
forvaltningsretlige grundsætninger.
Et kommunalbestyrelsesmedlem skal underrette kommunalbe-
styrelsen, hvis der foreligger forhold, som kan give anledning til
tvivl om vedkommendes habilitet, jf. § 14, stk. 2, i lov om kom-
munernes styrelse.
Forvaltningslovens § 6, stk. 1, indeholder en tilsvarende oplys-
ningspligt. Efter denne bestemmelse gælder oplysningspligten
dog ikke, hvor det er ”åbenbart”, at et forhold er uden betydning.
Det antages, at undtagelsesbestemmelsen i forvaltningslovens §
6, stk. 1, må fortolkes snævert. I lyset heraf fortolkes de tilfælde,
hvor underretning efter § 14 i lov om kommunernes styrelse kan
undlades, også snævert.
Underretningspligten efter § 14, stk. 2, i lov om kommunernes
styrelse bortfalder således kun, hvis det er åbenbart, at det på-
gældende forhold er uden betydning.
Spørgsmål om et kommunalbestyrelsesmedlems eventuelle in-
habilitet i forhold til behandlingen af en konkret sag er omfattet
af det almindelige tilsyn med kommuner, der varetages af An-
kestyrelsen med Økonomi- og Indenrigsministeriet som øverste
tilsynsmyndighed, medmindre særlige klage- eller tilsynsmyn-
digheder kan tage eller har taget stilling til spørgsmålet.
Det kommunale tilsyn er et retligt tilsyn, som fører tilsyn med,
at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder
for offentlige myndigheder.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om, hvornår en byrådspolitiker generelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3, til justitsministeren
Det kommunale tilsyn kan ikke tage stilling til, om kommuners
dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige, eller til spørgs-
mål om skønsudøvelse, så længe skønnet udøves inden for de
rammer, der er fastsat i lovgivningen. Tilsynet kan herudover
ikke tage stilling til spørgsmål om god forvaltningsskik.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning
til at rejse en tilsynssag som led i det kommunale tilsyn.
Det kommunale tilsyn omfatter ikke sager eller spørgsmål, her-
under spørgsmål om inhabilitet, som særlige klage- eller tilsyns-
myndigheder kan tage eller har taget stilling til.
Det bemærkes, at ministeriet som led i det kommunale tilsyn
ikke i almindelighed er klageinstans over for Ankestyrelsen,
men ministeriet kan bl.a. af egen drift tage spørgsmål om lov-
ligheden af kommunale dispositioner eller undladelser, som An-
kestyrelsen har udtalt sig om som tilsynsmyndighed, op til be-
handling, når ministeriet skønner, at sagen er af principiel eller
generel betydning eller har alvorlig karakter. Tilsvarende gæl-
der, hvis Ankestyrelsen har besluttet ikke at tage spørgsmål om
lovligheden af kommunale dispositioner eller undladelser op til
behandling.
Det kan i øvrigt henvises til kapitel VI og VII i lov om kommu-
nernes styrelse, hvor rammerne for det kommunale tilsyn er fast-
sat.”
3.
Som det fremgår af ovenstående, er det kommunalbestyrelserne, der træf-
fer beslutning om, hvorvidt et kommunalbestyrelsesmedlem har inhabili-
tetsbegrundende interesser i en sag. Endvidere er det rejste spørgsmål om-
fattet af det kommunale tilsyn. På den baggrund finder Justitsministeriet det
rigtigst ikke at forholde sig til de konkrete tilfælde omtalt i spørgsmålet.
Justitsministeriet kan dog generelt oplyse følgende om reglerne vedrørende
speciel inhabilitet:
3.1.
Forvaltningslovens §§ 3-6 indeholder en række bestemmelser om spe-
ciel inhabilitet. Forvaltningslovens habilitetsregler gælder som udgangs-
punkt for forvaltningens
afgørelsessager.
Efter forvaltningslovens § 2, stk.
2, gælder forvaltningslovens inhabilitetsregler dog også for behandlingen af
sager om indgåelse af kontraktforhold og lignende privatretlige dispositio-
ner.
Forvaltningslovens § 3, stk. 1, indeholder en opregning af de former for in-
teressekollission, der er egnede til at begrunde inhabilitet. Det beror på en
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om, hvornår en byrådspolitiker generelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3, til justitsministeren
konkret vurdering, om der foreligger de inhabilitetsbegrundende omstæn-
digheder, der anføres i denne bestemmelse. Bestemmelsen, der også gælder
for vurderingen af kommunalbestyrelsesmedlemmers specielle inhabilitet,
har følgende ordlyd:
Ӥ
3.
Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er in-
habil i forhold til en bestemt sag, hvis
1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk
interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har
været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,
2) vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op-
eller nedstigende linie eller i sidelinien så nær som søskende-
børn eller andre nærstående har en særlig personlig eller økono-
misk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen,
der har en sådan interesse,
3) vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær
tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juri-
disk person, der har en særlig interesse i sagens udfald,
4) sagen vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller til-
synsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed, og ved-
kommende tidligere hos denne myndighed har medvirket ved
den afgørelse eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger,
sagen angår, eller
5) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at
vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.”
Som det fremgår, indeholder § 3, stk. 1, nr. 1-4, en opregning af en række
forhold, der er egnede til at begrunde inhabilitet i forhold til en sag. Forvalt-
ningslovens § 3, stk. 1, giver ikke en udtømmende opregning af de forhold,
der kan begrunde inhabilitet. Der er derfor i § 3, stk. 1, nr. 5, indsat en op-
samlingsbestemmelse, hvorefter der også indtræder inhabilitet, hvis der i
øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om ved-
kommendes upartiskhed. I lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen i
forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, anføres bl.a. følgende (FT 1985/86, til-
læg A, sp. 122):
”Efter denne bestemmelse vil f.eks. et nært venskabsforhold el-
ler omvendt et konstaterbart uvenskab over for en person, der er
part i sagen, kunne begrunde inhabilitet, og det samme vil, men
kun i særegne tilfælde, kunne gælde, hvis den pågældende of-
fentligt har tilkendegivet sin opfattelse af den sag, der foreligger
til behandling. Det forhold, at f.eks. et kommunalbestyrelses-
medlem som led i sin almindelige politiske virksomhed på for-
hånd har givet udtryk for en stillingtagen til udfaldet af en be-
stemt sag, vil således i almindelighed ikke kunne begrunde in-
habilitet.
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om, hvornår en byrådspolitiker generelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3, til justitsministeren
Tilsvarende vil det forhold, at en interesserepræsentant i en for-
valtningsmyndighed har givet udtryk for sin holdning til en fo-
religgende sag, i almindelighed ikke begrunde inhabilitet.”
Bestemmelsen i § 3, stk. 1, skal ses i sammenhæng med § 3, stk. 2, hvorefter
der ikke foreligger inhabilitet, hvis det må antages, at den pågældende om-
stændighed ikke indebærer fare for, at afgørelsen af sagen vil kunne blive
påvirket af uvedkommende hensyn. Det fremgår af forarbejderne til bestem-
melsen bl.a., at bestemmelsen navnlig vil have praktisk betydning i forhold
til de typer af interessekollision, som er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 3 (selskabs-
inhabilitet mv.) og 4 (toinstansinhabilitet) (FT 1985/86, tillæg A, sp. 123-
124).
3.2.
Retsvirkningen af, at en person er inhabil i forhold til en sag, er som
udgangspunkt, at vedkommende ikke må ikke træffe afgørelse, deltage i af-
gørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag,
jf. forvaltningslovens § 3, stk. 3.
Forvaltningslovens § 4 giver dog mulighed for i visse tilfælde at se bort fra
retsvirkningen af en foreliggende inhabilitet. Bestemmelsen har følgende
ordlyd:
Ӥ
4.
Bestemmelserne i § 3 gælder ikke, hvis det ville være umu-
ligt eller forbundet med væsentlige vanskeligheder eller betæn-
kelighed at lade en anden træde i den pågældendes sted under
sagens behandling.
Stk. 2.
For medlemmer af en kollegial forvaltningsmyndighed
gælder bestemmelserne i § 3, selv om en stedfortræder ikke kan
indkaldes. Bestemmelsen gælder dog ikke, hvis myndigheden
ville miste sin beslutningsdygtighed eller det af hensyn til myn-
dighedens sammensætning ville give anledning til væsentlig be-
tænkelighed, dersom medlemmet ikke kunne deltage i sagens
behandling, og behandlingen ikke kan udsættes uden væsentlig
skade for offentlige eller private interesser.
Stk. 3.
Ved kollegiale forvaltningsmyndigheders valg af med-
lemmer til hverv kan et medlem uanset bestemmelserne i § 3
deltage, selv om medlemmet er bragt i forslag. Bestemmelserne
i § 3 gælder ikke for regionsråds eller kommunalbestyrelsers be-
slutninger om vederlag m.v. til medlemmer.”
3.3.
Inhabilitetsreglerne baserer sig grundlæggende på en balance mellem
på den ene side
garantihensyn
(forebygge usaglig interessepåvirkning og
øge sikkerheden for, at myndighedens afgørelser bliver lovlige og rigtige)
og
tillidshensyn
(sikre befolkningens tillid til den offentlige forvaltning) og
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om, hvornår en byrådspolitiker generelt kan komme i habilitetsproblemer på baggrund af forvaltningslovens § 3, til justitsministeren
på den anden side visse
modhensyn.
Som modhensyn kan bl.a. anføres hen-
synet til forvaltningens funktionsmuligheder. I forhold til kommunalbesty-
relsesmedlemmer er et centralt modhensyn endvidere hensynet til ikke at
afskære bestemte befolknings- og erhvervsgrupper fra at varetage kommu-
nalt arbejde og til ikke at forrykke den demokratisk sammensatte balance i
sådanne organer. Der henvises herved til Hans Gammeltoft-Hansen, Inha-
bilitet i forvaltningen, 1. udgave, 2011, s. 11 ff., og Steen Rønsholdt, Om
saglig kommunalforvaltning og kommunalbestyrelsesmedlemmers habili-
tet, 1987, s. 133 ff.
7