Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1861383_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. februar 2018
Besvarelse af spørgsmål 530 alm. del stillet af udvalget den 5. februar
2018 efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål:
I forlængelse af Konkurrencerådets politianmeldelse af CD Pharma for
krav om overbetaling af det vestimulerende middel Syntocinon bedes
ministeren oplyse, hvad de nøjagtige indikationer skal være for at Kon-
kurrencerådet vil/kan gribe ind i spørgsmål om overbetaling på medicin-
området. Der henvises til artiklen
”Medicinalfirma politianmeldt
for at
20-doble
medicinpris” bragt på www.ritzau.dk den 31. januar 2018.
Svar:
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at besvare spørgs-
målet, da der spørges til forhold vedrørende Konkurrencerådets håndhæ-
velse af konkurrencereglerne. Styrelsen oplyser følgende:
”Ifølge konkurrencelovens § 11 og artikel 102 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde er det forbudt for en eller flere virksomhe-
der at misbruge en dominerende stilling ved fx at kræve urimeligt høje
salgspriser. Der er særligt to betingelser, der skal være opfyldt for, at der
kan være tale om en sådan overtrædelse:
a) virksomheden skal besidde en dominerende stilling, og
b) virksomheden skal have misbrugt denne dominerende stilling
a) Dominerende stilling
Der foreligger en dominerende stilling, når en virksomhed indtager en
økonomisk magtposition, som sætter den i stand til at hindre, at der opret-
holdes en effektiv konkurrence på det relevante marked. Idet den domine-
rende virksomhed kan anlægge en i betydeligt omfang uafhængig adfærd
over for sine konkurrenter, kunder og i sidste ende forbrugerne. jf. rets-
praksis.
I sagen om CD Pharmas prissætning af Syntocinon har Konkurrencerådet
fastslået, at CD Pharma havde en dominerende stilling bl.a. i lyset af de-
res eksklusive distributionsaftale med producenten af Syntocinon. Dertil
høje adgangsbarrierer på markedet, herunder at virksomheder, som har
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om, at i forlængelse af Konkurrencerådets politianmeldelse af CD Pharma for krav om overbetaling af det vestimulerende middel Syntocinon bedes ministeren oplyse, hvad de nøjagtige indikationer skal være for at Konkurrencerådet vil/kan gribe ind i spørgsmål om overbetaling på medicinområdet, til erhvervsministeren
1861383_0002.png
2/2
haft den eksklusive distributionsaftale, også har haft meget høje markeds-
andele.
b) Misbrug
Det er ikke i strid med konkurrencereglerne, at en virksomhed har en do-
minerende stilling. Det er misbruget heraf, fx gennem opkrævelsen af
urimelig høje priser, der er forbudt. En pris er urimelig høj, hvis den ikke
står i rimeligt forhold til produktets økonomiske værdi, jf. retspraksis. Det
skal vurderes, om der består et urimeligt forhold mellem de faktisk af-
holdte omkostninger og den opkrævede pris. Og det skal undersøges, om
der er tale om påtvingelse af en pris, som enten i sig selv eller i forhold til
prisen for konkurrerende varer er urimelig. Der skal her tages hensyn til
fx udviklingsomkostninger mv., jf. retspraksis.
Ifølge retspraksis er der ikke nogen generel minimumsgrænse for, hvornår
en pris kan anses for så betydelig, at prisen kan anses for at være urimelig
høj. Det afhænger af omstændighederne i den enkelte sag. En afvigelse
anses for betydelig, hvis den er væsentlig og vedvarende. Afvigelsen skal
således bestå i et stykke tid og må ikke være midlertidig eller episodisk.
I den konkrete sag gennemførte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en
række misbrugstests for at fastslå, om CD Pharmas pris var urimelig høj.
Konkurrencerådet fastslog på denne baggrund, at CD Pharmas profitmar-
gin på 80-90 pct. (svarende til at 80-90 pct. af prisen var egentlig avance)
ved en salgspris på 945 kr. pr. pakning var urimelig høj for en lægemid-
deldistributør. Bl.a. set i lyset af, at der ikke var særlige hensyn til innova-
tion eller forskning og udvikling i den konkrete sag, som talte imod at
gribe ind.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i øvrigt oplyse, at Konkurrence-
rådet endnu ikke har politianmeldt CD Pharma. Anmeldelsen afventer
udfaldet af en eventuel anke til Konkurrenceankenævnet.
Vedlagt er Konkurrencerådets
www.kfst.dk.”
afgørelse,
som
offentliggjort
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen