Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1862264_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-12-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPSIOL
Sagsnr.: 1707044
Dok. nr.: 464112
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. september stillet følgende
spørgsmål nr. 1230 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1230:
”Ministeren bedes oplyse, hvilken effekt det vil have på unges rygevaner, hvis man a)
fordobler tobaksafgiften eller b) hæver prisen på en pakke cigaretter med 50 pct. Mi-
nisteren bedes samtidig oplyse, hvilke besparelser til sundhedsudgifter der må for-
ventes i de to beskrevne scenarier.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af første del af spørgsmålet, har Sundheds- og Ældremini-
steriet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, som jeg henholder mig til:
”Generelle forbehold
For at estimere fremtidige effekter af enkeltstående interventioner på befolkningens
rygevaner er det nødvendigt at gøre en række antagelser vedr. fx den demografiske
udvikling, relative risici for sygdom blandt rygere, ændringer i efterspørgsel ved pris-
ændring og antagelser om udviklingen i befolkningens generelle, ikke ryge-relaterede
sygelighed. Estimater vil desuden være påvirket af, om der sker andre strukturelle æn-
dringer, som vil påvirke danskernes rygevaner. Det betyder, at estimater vil være be-
hæftet med usikkerhed.
Vedr. effekt af fordobling af tobaksafgiften
Sammenhængen mellem rygeadfærd og prisniveau er stærkest blandt unge under 18
år. Prisniveauet har særlig betydning for de unges rygestart og rygestop. Vidensråd for
forebyggelse
1
har estimeret, har estimeret, at selvom aldersgruppen af 16-24 årige ud-
gør omkring 16 procent af det samlede antal rygere, vil de tegne sig for ca. en tredje-
del af faldet i cigaretforbrug ved en afgiftsstigning. Forebyggelseskommissionen
2
esti-
merede i sin rapport, at en stigning i tobaksafgifter på 100 procent
3
vil betyde, at le-
vetiden for en 0-årig vil stige mellem 0,27 og 0,92 år afhængig af den faktiske pris-
følsomhed.
Vedr. effekt af at hæve prisen på en pakke cigaretter med 50 pct.
1
2
http://www.vidensraad.dk/sites/default/files/vidensraad_tobaksafgift_2015.pdf
”Vi kan leve længere og sundere – Forebyggelseskommissionens anbefalinger til en styrket forebyggende
En fordobling af tobaksgiften vil betyde, at tobaksafgiften vil gå fra 118,25 øre pr. styk + 1,00 pct. af detail-
indsats” 2009.
3
prisen inkl. tobaksafgift og moms (Kilde:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2084870)
til 236,50 øre pr. styk
+ 2,00 pct. af detailprisen inkl. tobaksafgift og moms.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om redegørelse for de forventede konsekvenser for henholdsvis leveår og sundhedsudgifter, såfremt afgiften på cigaretten hæves med 75 pct., til sundhedsministeren
1862264_0002.png
Statens Institut for Folkesundhed publicerede i 2013 rapporten ”Sundhedsmæssige
konsekvenser ved ændringer i tobaksprisen”, der bl.a. viser, hvordan en højere pris vil
påvirke antallet af unge, der begynder eller stopper med at ryge, og hvilken effekt det
vil have på rygerelaterede sygdomstilfælde. Det fremgår af rapporten, at der med en
prisstigning på 50 procent vil være ca. 80.000 færre rygere efter tre år, svarende til en
reduktion i antallet af rygere på 10 procent, og af disse vil ca. 11.000 være unge under
25 år, der ikke vil starte med at ryge.”
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke umiddelbart kendskab til, at der foreligger un-
dersøgelser, som belyser de økonomiske konsekvenser af de to konkrete scenarier,
som nævnes i spørgsmålet. Der foreligger forskellige forskningsmæssige undersøgel-
ser og estimater vedrørende offentlige udgifter som følge af rygning, herunder bespa-
relsespotentialer som følge af prisændringer på cigaretter.
KORA
4
har foretaget en undersøgelse af offentlige merudgifter til rygere sammenlig-
net med hhv. aldrig rygere og tidligere rygere
5
. Dagligrygere koster i gennemsnit i sund-
hedsvæsenet mellem ca. 3.200 kr. og 6.700 kr. mere pr. person pr. år end ”aldrig ry-
gere”. Aldrig rygere omfatter personer, som aldrig har røget. Intervallet dækker over
en stigning i merudgiften i takt med alderen, samt forskelle mellem kvinder og mænd.
På tilsvarende vis viser KORA’s analyse, at dagligrygere i gennemsnit koster sundheds-
væsenet mere end tidligere rygere med godt helbred. Tidligere rygere har generelt set
lavere udgifter i sundhedsvæsenet sammenlignet med dagligrygere.
Herudover foreligger der, jf. svar på SUU alm.del spm. 1231 en rapport fra 2011 fra
Dansk Sundhedsinstitut
6
, som har beregnet de forventede besparelser i totale livstids-
udgifter (direkte sundhedsudgifter og produktionsgevinst) ved en prisstigning på tobak
på henholdsvis 20, 25, 45 og 65 procent.
Forskningen indikerer dermed, at færre rygere med stor sandsynlighed vil give et fald
i sundhedsudgifterne.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Rikke Skaarup Schjødt
4
Jakobsen, Kolodziejczyk & Rasmussen (2017) Offentlige merudgifter ved rygning: En registeranalyse af of-
I undersøgelsen ses på offentlige udgifter til sundhedsvæsenet, kommunale serviceopgaver såsom hjem-
Nørregård (2011) Økonomiske konsekvenser af forhøjet tobaksafgift. DSI.
fentlige merudgifter til rygere sammenlignet med aldrig rygere og tidligere rygere. KORA
5
mehjælp og overførselsindkomster.
6
Side 2