Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
2. marts 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 527 alm. del stillet af udvalget den 2. februar
2018 efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes få Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at vurdere,
om det ville være lovligt rent konkurrencemæssigt, hvis man fra politisk
hold i samarbejde med detailhandlen satte fokus på overholdelse af al-
dersgrænsen på 18 år for salg af tobak ved eksempelvis at lave en kam-
pagneuge, hvor hele detailhandlen systematisk spurgte deres kunder om
ID ved tobakskøb, og staten eksempelvis bidrog med en sideløbende
kampagne.
Svar:
Jeg er generelt glad for tiltag, hvor erhvervslivet vil sætte fokus på at sik-
re overholdelsen af gældende regler.
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at vurdere det be-
skrevne tiltag rent konkurrenceretligt. Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har oplyst følgende:
”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen kan ikke på det foreliggende
grundlag vurdere, om et sådant samarbejde er lovligt i henhold til konkur-
rencereglerne. Det afhænger helt af de konkrete omstændigheder, herun-
der den nærmere udformning af initiativet, hvilket ikke er oplyst i
spørgsmålet. Det afgørende ift. konkurrencereglerne er overordnet, om
samarbejdet begrænser konkurrencen udover det, som er en direkte og
nødvendig følge af offentlig regulering.
I medfør af tobaks- og alkoholsalgsforbudsloven påhviler det den enkelte
erhvervsdrivende at opfylde pligten om ID-kontrol i tvivlstilfælde.
Da lovgivningen ikke kræver systematisk ID-kontrol af samtlige kunder i
detailhandlen uanset alder, kan det på det foreliggende grundlag ikke ude-
lukkes, at det ville kunne være i strid med konkurrencereglerne, hvis
konkurrerende virksomheder indgår en aftale om at indføre dette. Hvis de
forhold som konkurrenter samarbejder om, er en væsentlig konkurrence-
parameter, vil aftalen som hovedregel være i strid med konkurrencereg-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk