Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1862662_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
2. marts 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 527 alm. del stillet af udvalget den 2. februar
2018 efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes få Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at vurdere,
om det ville være lovligt rent konkurrencemæssigt, hvis man fra politisk
hold i samarbejde med detailhandlen satte fokus på overholdelse af al-
dersgrænsen på 18 år for salg af tobak ved eksempelvis at lave en kam-
pagneuge, hvor hele detailhandlen systematisk spurgte deres kunder om
ID ved tobakskøb, og staten eksempelvis bidrog med en sideløbende
kampagne.
Svar:
Jeg er generelt glad for tiltag, hvor erhvervslivet vil sætte fokus på at sik-
re overholdelsen af gældende regler.
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at vurdere det be-
skrevne tiltag rent konkurrenceretligt. Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har oplyst følgende:
”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen kan ikke på det foreliggende
grundlag vurdere, om et sådant samarbejde er lovligt i henhold til konkur-
rencereglerne. Det afhænger helt af de konkrete omstændigheder, herun-
der den nærmere udformning af initiativet, hvilket ikke er oplyst i
spørgsmålet. Det afgørende ift. konkurrencereglerne er overordnet, om
samarbejdet begrænser konkurrencen udover det, som er en direkte og
nødvendig følge af offentlig regulering.
I medfør af tobaks- og alkoholsalgsforbudsloven påhviler det den enkelte
erhvervsdrivende at opfylde pligten om ID-kontrol i tvivlstilfælde.
Da lovgivningen ikke kræver systematisk ID-kontrol af samtlige kunder i
detailhandlen uanset alder, kan det på det foreliggende grundlag ikke ude-
lukkes, at det ville kunne være i strid med konkurrencereglerne, hvis
konkurrerende virksomheder indgår en aftale om at indføre dette. Hvis de
forhold som konkurrenter samarbejder om, er en væsentlig konkurrence-
parameter, vil aftalen som hovedregel være i strid med konkurrencereg-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om det ville være lovligt rent konkurrencemæssigt, hvis man fra politisk hold i samarbejde med detailhandlen satte fokus på overholdelse af aldersgrænsen på 18 år for salg af tobak ved eksempelvis at lave en kampagneuge, hvor hele detailhandlen systematisk spurgte deres kunder om ID ved tobakskøb, og staten eksempelvis bidrog med en sideløbende kampagne, til erhvervsministeren
lerne. Et eksempel på et samarbejde om en væsentlig konkurrencepara-
meter kan være et samarbejde om serviceniveauet i en branche.
Om den kampagne, som er omtalt i spørgsmålet, påvirker væsentlige
konkurrenceparametre i detailhandlen, afhænger af en nærmere analyse af
flere forhold, herunder den nærmere udformning af kampagnen og kon-
kurrencen i detailhandlen. Virksomhederne i detailhandlen vil være i en
god position til at vurdere, om en kampagne berører væsentlige konkur-
renceparametre. I konkurrencesager vil virksomheders vurderinger være
den væsentlige kilde til information for konkurrencemyndighederne.
Generelt vil ethvert frivilligt samarbejde mellem detailhandlen og evt.
også myndigheder, hvor man fx udveksler information og vejledning om
nuværende eller ny lovgivning, som udgangspunkt kunne forventes at
være i overensstemmelse med konkurrencereglerne. Det gælder også
kampagner om sådanne forhold.
Virksomheder, brancheorganisationer og borgere er altid velkommen til
at tage kontakt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for konkret vej-
ledning om konkurrenceforhold.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2