Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-03-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1801261
Dok. nr.: 537424
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 517 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 517:
”Ministeriet
bedes redegøre for, hvilken lovgivning der gælder for brugen af product
placement i Danmark, særligt i relation
til to aksprodukter”.
Svar:
I gældende lovgivning på Sundheds- og Ældreministeriets ressortområde anvendes
ikke betegnelsen product placement, herunder i relation til tobaksprodukter.
Det fremgår dog af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., at alle former for re-
klame for tobaksvarer er forbudt, jf. lovens § 3. Efter lovens § 2, stk. 1 skal der ved re-
klame forstås enhver handling i erhvervsøjemed, der har til formål at fremme afsæt-
ningen af tobaksvarer.
Efter loven gælder desuden, at tobaksvarer kun må placeres 1) på hylder og i skabe
bag ved eller under kassen, disken, baren eller lignende steder, 2) i bokse, der hæn-
ger over kassen, over baren eller lignende steder eller 3) i specielle automater, hvortil
benyttes kort, der kun forefindes og betales ved kasserne. Disse hylder, skabe og
bokse må efter lovens § 3, stk. 4 ikke få en størrelse eller udformning, som giver en
reklameeffekt. Endelig fremgår det af loven, at al sponsorering til fordel for tobaksva-
rer er forbudt, ligesom enhver form for uddeling, der har til formål at fremme afsæt-
ningen af tobaksvarer, er forbudt, jf. lovens §§ 4 og 5.
Til brug for besvarelsen har mit ministerium tillige indhentet bidrag fra Erhvervsmini-
steriet og Kulturministeriet.
Erhvervsministeriet oplyser i den forbindelse:
”Produktpla eri g er e ha delspraksis o fattet af arkedsføri gslove . Efter ar-
kedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse om den kommercielle
hensigt med enhver form for handelspraksis. Efter markedsføringsloven er der såle-
des krav om, at det klart oplyses, at der er tale om produktplacering. Endvidere frem-
går det af bilag 1 til markedsføringsloven, at det er vildledende at anvende redaktio-
nelt indhold i medierne til at promovere et produkt, hvor en erhvervsdrivende har
betalt for en sådan reklame, uden at dette fremgår tydeligt af indholdet eller af bille-
der eller lyd, som tydeligt kan identificeres af forbrugeren. Markedsføringsloven inde-
holder ikke særlige regler om tobaksprodukter.
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder
markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, herunder lov om
forbud mod tobaksreklame m.v. Det følger af bemærkningerne til § 2 i lovforslag 134