Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1866872_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-03-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1801261
Dok. nr.: 537424
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 517 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 517:
”Ministeriet
bedes redegøre for, hvilken lovgivning der gælder for brugen af product
placement i Danmark, særligt i relation
til to aksprodukter”.
Svar:
I gældende lovgivning på Sundheds- og Ældreministeriets ressortområde anvendes
ikke betegnelsen product placement, herunder i relation til tobaksprodukter.
Det fremgår dog af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., at alle former for re-
klame for tobaksvarer er forbudt, jf. lovens § 3. Efter lovens § 2, stk. 1 skal der ved re-
klame forstås enhver handling i erhvervsøjemed, der har til formål at fremme afsæt-
ningen af tobaksvarer.
Efter loven gælder desuden, at tobaksvarer kun må placeres 1) på hylder og i skabe
bag ved eller under kassen, disken, baren eller lignende steder, 2) i bokse, der hæn-
ger over kassen, over baren eller lignende steder eller 3) i specielle automater, hvortil
benyttes kort, der kun forefindes og betales ved kasserne. Disse hylder, skabe og
bokse må efter lovens § 3, stk. 4 ikke få en størrelse eller udformning, som giver en
reklameeffekt. Endelig fremgår det af loven, at al sponsorering til fordel for tobaksva-
rer er forbudt, ligesom enhver form for uddeling, der har til formål at fremme afsæt-
ningen af tobaksvarer, er forbudt, jf. lovens §§ 4 og 5.
Til brug for besvarelsen har mit ministerium tillige indhentet bidrag fra Erhvervsmini-
steriet og Kulturministeriet.
Erhvervsministeriet oplyser i den forbindelse:
”Produktpla eri g er e ha delspraksis o fattet af arkedsføri gslove . Efter ar-
kedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse om den kommercielle
hensigt med enhver form for handelspraksis. Efter markedsføringsloven er der såle-
des krav om, at det klart oplyses, at der er tale om produktplacering. Endvidere frem-
går det af bilag 1 til markedsføringsloven, at det er vildledende at anvende redaktio-
nelt indhold i medierne til at promovere et produkt, hvor en erhvervsdrivende har
betalt for en sådan reklame, uden at dette fremgår tydeligt af indholdet eller af bille-
der eller lyd, som tydeligt kan identificeres af forbrugeren. Markedsføringsloven inde-
holder ikke særlige regler om tobaksprodukter.
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder
markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, herunder lov om
forbud mod tobaksreklame m.v. Det følger af bemærkningerne til § 2 i lovforslag 134
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om, hvilken lovgivning der gælder for brugen af product placement i Danmark, særligt i relation til tobaksprodukter, til sundhedsministeren
af 13. december 2000 om forbud mod tobaksrekla
e .v., at ”det er ude e-tyd-
ning, om tilkendegivelsen er mundtlig, skriftlig, formidlet via presse, film (herunder
produktpla e e t), I ter et .v.”. Det er på de aggru d For rugero uds a -
dens fortolkning, at produktplacering er omfattet af reklamebegrebet i lov om forbud
od to aksrekla e .v.”
Kulturministeriet oplyser desuden:
”Kulturministeriet
kan oplyse, at brugen af produktplacering i radio- og tv mv. er
reguleret i radio- og fjernsynsloven. Reglerne heri er baseret på Europa-Parlamentets
og Rådets Direktiv 2010/12/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet). Det følger af radio-og fjernsynslovens § 85 a, stk.
1, at produktplacering i programmer i fjernsyn og on demand-audiovisuelle
medietjenester ikke er tilladt. Det fremgår imidlertid af bestemmelsens stk. 4, at
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om produktplacering, herunder om
fravigelse af forbuddet mod produktplacering i stk. 1.
Kulturministeren har med hjemmel heri fastlagt særregler om produktplacering i
bekendtgørelse nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og sponsorering m.v. af
programmer i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester samt
indgåelse af partnerskaber (reklamebekendtgørelsen). Udgangspunktet i
reklamebekendtgørelsen er, at produktplacering i programmer i fjernsyn og on
demand-audiovisuelle medietjenester ikke er tilladt, jf. § 31, stk. 1.
Ifølge § 32, stk. 1, kan der dog i fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester
vises indkøbte programmer, som indeholder produktplacering, der er produceret i
udlandet, indenfor genrerne kort- og dokumentarfilm, spillefilm, film og serier
produceret til fjernsyn eller on demand-audiovisuelle medietjenester,
sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer, såfremt de overholder de i
bestemmelsen oplistede krav.
Dog må programmer i fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester ikke
indeholde produktplacering af tobaksprodukter eller varer, der fortrinsvis benyttes i
forbindelse med tobaksrygning, jf. lov om forbud mod tobaksreklamer m.v., eller
varer fra virksomheder, hvis hovedvirksomhed er at producere eller sælge
tobaksprodukter eller andre varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med rygning,
jf. § 32, stk. 1, nr. 5.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anja Gade Andersen
Side 2