Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1890475_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-05-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPRSC
Sagsnr.: 1801284
Dok. nr.: 599215
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 512 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 512:
”Ministeren
bedes få Sundhedsstyrelsen til at vurdere, hvor god evidens der er for, at
følgende værktøjer kan bidrage til at forhindre, at børn og unge begynder at ryge:
Højere tobakspriser
Neutrale cigaretpakker
Tobak under disken
Røgfri skoletid
Håndhævelse af aldersgrænsen for salg af tobak til mindreårige
Sundhedsstyrelsen bedes i sin redegørelse inddrage og henvise til forskning og erfa-
ringer fra ind- og udland og derudover tilføje yderligere værktøjer, som styrelsen vur-
derer vil have en effekt i forhold til at forhindre børn og unges rygestart. Endelig be-
des styrelsen rangordne værktøjerne efter, hvor god evidens der er for, at de kan for-
hindre børn og unges rygestart, således det værktøj med bedst evidens oplistes
øverst.
Svar:
Mit ministerium har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Den efterspurgte redegørelse indeholdende Sundhedsstyrelsens vurdering af, hvor
god evidens, der er for, at de nævnte værktøjer kan bidrage til at forhindre, at børn
og unge begynder at ryge samt en efterfølgende rangordning, er en omfattende op-
gave. Denne opgave forudsætter en systematisk gennemgang af al relevant forskning,
der er publiceret vedr. tobaksforebyggelse blandt børn og unge. Det er derfor Sund-
hedsstyrelsens vurdering, at spørgsmålet ikke kan besvares inden for de givne ram-
mer, da det vil være for ressourcekrævende både tidsmæssigt og økonomisk.
./.
Vidensrådet for Forebyggelse har den 24. april 2018 udgivet rapporten
Forebyggelse
af rygning blandt børn og unge. Hvad virker?,
som er udarbejdet af en arbejdsgruppe
bestående af en række danske forskere
1
. Arbejdsgruppen har indsamlet, sammenfat-
Jørgen Vestbo, professor, University of Manchester og Manchester University NHS Founda-
tion Trust, England; Charlotta Pissinger, professor, Center for Klinisk Forskning og Forebyg-
gelse, Bispebjerg-Frederiksberg Hospital og Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns
Universitet; Lotus Sofie Bast, post.doc., PhD., Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Uni-
versitet; Dorthe Gryd-Hansen, professor, PhD., COHERE Center for Sundhedsøkonomisk Forsk-
ning, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om, hvor god evidens der er for, at diverse værktøjer kan bidrage til at forhindre, at børn og unge begynder at ryge, til sundhedsministeren
1890475_0002.png
tet og vurderet den nyeste forskningsviden, om hvilke indsatser, der bedst muligt fo-
rebygger rygestart blandt børn og unge i Danmark. Rapporten er vedhæftet dette bi-
drag.
Baggrund for rapporten
Baseret på erfaringer fra danske og udenlandske forskningsprojekter og indsatser, be-
skriver rapporten en række indsatser, evidensen bag indsatserne samt indsatsernes
effekt på forebyggelse af børn og unges rygestart. I rapporten skelnes der mellem at
måle indsatsens effekt og at måle evidensen bag indsatsen. Effektniveauet beskriver
resultatet af indsatsen og dermed om studierne, der har analyseret indsatsen, har
vist, at indsatsten har en positiv effekt på at forebygge rygestart blandt børn og unge.
Evidensniveauet angiver derimod, hvor veldokumenteret indsatsen er, dvs. hvilke ty-
per studier, der har undersøgt effekten af indsatsen samt antallet af studier, der har
undersøgt effekten af indsatsen.
Konklusioner i Videnrådets rapport
I rapporten konkluderes det, at følgende indsatser er virksomme til at forebygge ry-
gestart blandt børn og unge:
-
Høj pris på tobak (stor effekt og stærk evidens)
-
Røgfri hjem (stor effekt og moderat evidens)
-
Flerstrengede indsatser i skolen (moderat effekt og stærk evidens)
-
Reklameforbud (moderat effekt og moderat evidens)
-
Forebyggelseskampagner (moderat effekt og moderat evidens)
-
Håndhævet forbud mod salg af tobak til mindreårige (moderat effekt og mo-
derat evidens)
-
Håndhævet rygeforbud på skolens matrikel (moderat effekt og moderat evi-
dens)
-
Ung til ung-indsatser (moderat effekt og moderat evidens)
Standardiserede pakker omtales også i rapporten fra Vidensrådet for Forebyggelse.
Som det fremgår af rapporten er dette tiltag dog nyt, hvorfor implementering forelø-
big kun er evalueret i Australien. Standardiserede pakker (kun cigaretter eller alle to-
bakspakker) er indført i bl.a. Frankrig, Storbritannien, Norge, New Zealand og Irland.
Evalueringsresultaterne fra Australien er positive, og har vist et signifikant fald i ryg-
ning efter implementeringen af de standardiserede cigaretpakker.
-
-
-
-
Reducere tobaksvarerne tiltrækning
2
Eliminere effekten af tobaksvarernes reklamer og kampagner
Håndtere pakkernes design-teknik, der kan antyde, at nogle tobaksvarer er
mindre skadelige end andre
Øge synliggeden og effekten af sundhedsadvarsler
I rapporten fra Vidensrådet konkluderes det, at det er effektivt at kombinere alle
ovennævnte indsatser inkl. standardiserede pakker, og at det er summen af indsat-
ser, der har vist sig at have effekt i de lande, der har stor succes med rygeforebyg-
gelse blandt børn og unge.
I tråd med konklusionen i Videnrådets rapport og anbefalinger fra organisationer som
WHO og den amerikanske Surgeon General, U.S. Department of Health and Human
Services, er det Sundhedsstyrelsens vurdering, at en effektiv forebyggelse af rygestart
2
Omtalt som attractiveness i WHO: Legal Disputes Concering Tobacco Plain Packaging
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om, hvor god evidens der er for, at diverse værktøjer kan bidrage til at forhindre, at børn og unge begynder at ryge, til sundhedsministeren
blandt børn og unge kræver flerstrengede og sideløbende indsatser, der foregår både
lokalt, nationalt og internationalt, og at forskellige indsatser, som f.eks. højere priser
på tobak, håndhævet rygeforbud på skolers matrikel og ung-til-ung indsatser, kombi-
neres.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Rikke Skaarup Schjødt
Side 3