Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPLCT
Sagsnr.: 1801342
Dok. nr.: 539773
Dato:
[Brevdato]
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 30. januar 2018 kl. 16.30-17.30]
Samråd AD
Tak for spørgsmålet, som jo handler om to ting, som blev
blandet lidt sammen i en artikel sidst på året 2017.
Men hvis vi kigger på det, og det er jo også det som spørgeren
siger, så kan vi se, at de fleste voksne danskere nyder alkohol, og
langt de fleste gør det heldigvis på en fornuftig og ansvarlig
måde. Men for nogle bliver forbrug til misbrug, og der er ingen
tvivl om, at det kan ødelægge tilværelsen både for den, der
drikker, og ikke mindst for familien. Derfor er det også vigtigt, at
vi forebygger, og at vi har et særligt fokus på den gruppe af
danskere, hvor forbruget af alkohol når et niveau, hvor det
bliver skadeligt.
Forebyggelse af skadeligt alkoholforbrug går på mange ben, og
vi har heldigvis set en positiv udvikling på området i de senere
år, hvor der har været et fald i danskernes alkoholforbrug.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Det gælder både, når vi ser på salget af alkohol i butikkerne, og
også når vi spørger danskerne til deres forbrug.
Den samme positive udvikling ser vi faktisk også, når det
kommer til de unges alkoholforbrug. De unge er generelt ældre,
når de begynder med at drikke alkohol. Og de drikker i
gennemsnit mindre end tidligere. Det gælder særligt de helt
unge aldersgrupper, og det synes jeg sådan set også godt, at vi
kan glæde os over.
Det er så ikke nogen hemmelighed, at Danmark stadig ligger højt
sammenlignet med andre europæiske lande, når det kommer til
det, vi kalder ”binge drinking” – altså at drikke mange genstande
på én gang. Og der er også fortsat behov for fokus på særligt de
unges kultur, når det kommer til alkohol, og det der går fra bare
at være et spørgsmål om alkohol, men bliver til reel druk.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Det er blandt andet også derfor, at der rundt omkring i landet
foregår en masse forebyggelsesaktiviteter både nationalt og
lokalt forankret, som skal være med til i endnu højere grad at
forebygge skadeligt alkoholforbrug både hos de unge, men også
hos de ældre generationer.
Eksempelvis gennemfører Sundhedsstyrelsen hvert år
kampagner, som skal få os danskere – unge som gamle – til at
tænke over vores alkoholforbrug.
Og hvert år udmønter vi i regi af blandt andet
Sundhedsfremmepuljen midler til aktiviteter inden for
alkoholområdet.
Og så er det jo, som spørgeren også siger, fuldstændig rigtigt, at
kommunerne bærer et vigtigt ansvar, når vi snakker
forebyggelse på alkoholområdet. Rigtig mange kommuner løfter
dette ansvar flot både i samarbejde med skoler, natteliv og
detailhandel - også i forhold til at sikre at ansvaret også bliver
løftet bredere ud og også i forhold til at have det integreret i
skoler.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Vi ser også skoler, der har taget selvstændigt ansvar for at sikre
en fornuftig alkoholkultur blandt deres elever. Eksempelvis
grupper af gymnasier i blandt andet Storkøbenhavn - også oven
på nogle meget uheldige sager omkring uforholdsmæssigt stort
alkoholforbrug i forbindelse med introuger - og på Fyn har de sat
sig sammen og lavet et fælles kodeks for alkohol på deres skoler.
Det synes jeg er et rigtig godt eksempel på nogle af de lokale
aktører, som har taget forebyggelsen i egen hånd, og også tager
ansvar i forhold til det her med at håndtere særligt de unges
alkoholforbrug, hvor der jo i høj grad også er og var behov for, at
der blev gjort noget.
***
Så bliver der spurgt til, hvilke forebyggelsesmæssig overvejelser,
der ligger til grund for beslutningen om afskaffelsen af
tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Det er sådan set meget enkelt: Den beslutning er ikke drevet af
nogen forebyggelsesmæssige forhold.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Det er en politiske aftale om en erhvervs- og iværksætterpakke,
som regeringen indgik d. 12. november 2017 sammen med
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, som har til formål at
mindske byrderne for erhvervslivet og at mindske
grænsehandlen.
Det er hensigten at mindske grænsehandlen og gøre det mere
attraktivt for danskerne at købe deres varer i danske butikker
frem for eksempelvis at køre ned over grænsen og købe dem
billigere i Tyskland. Og måske ende med at købe langt flere
varer, når man nu er afsted alligevel. Og derfor er det initiativ,
der spørges til, jo ikke et forebyggelses- eller sundshedsinitiativ.
Det er et erhvervspolitisk initiativ og også et initiativ for at
begrænse grænsehandlen i Danmark.
Det er Skatteministeriets vurdering, at tillægsafgiften på
alkoholsodavand og cider medfører betydelig grænsehandel og
illegal handel. Og at afskaffelsen af tillægsafgiften på
alkoholsodavand blandt andet vil være med til at mindske den
illegale og grænsehandlen på området.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Det er også samtidig vurderingen, at påvirkningen af
alkoholforbruget vil være meget beskeden.
Og jeg vil da egentlig også tillade mig at håbe, at når
grænsehandlen flytter hjem til de danske butikker, at det så
forhåbentligtvis også vil betyde, at danskerne køber mindre
mængder af blandt andet alkoholsodavand og cider ad gangen.
Hvilket vi også ved har en effekt i forhold til forbruget, om man
har store mængder stående derhjemme eller ej, som vi har set
en tendens til, når vi taler grænsehandel.
***
Det leder mig videre til spørgsmålet om den pulje på
finanslovens § 16.21.36, som i en årrække har finansieret blandt
andet uddannelse af kommunale alkoholbehandlere og
forebyggelsesinitiativer vedrørende børn og unges
alkoholforbrug.
Der kunne man i Altinget d. 5. december læse, at den var blevet
halveret fra de tidligere 5 til 2,5 mio. kr.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Jeg vil gerne have lov at gennemgå forløbet i sin helhed for at
udrede de eventuelle misforståelser, der er, herunder også
henvise til det notat, der også er oversendt til Sundhedsudvalget
i relation til det her.
I foråret 2017 der blev der gennemført en puljesanering, hvor
man gennemgik puljerne også på Sundhedsministeriets område
og fandt, at der over en længere årrække forud havde været et
væsentligt mindreforbrug på puljen til alkoholbehandling og
forebyggelse.
Det blev i det lys besluttet – fordi man kunne se, at der over en
længere årrække ikke havde været efterspørgslen og trækket på
midlerne - at halvere beløbet i puljen fra 5 mio. kr. til 2,5 mio. kr.
årligt svarende til det faktiske forbrug, der havde været gennem
en årrække.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
Samtidigt valgte man at overføre de resterende 2,5 mio. kr. til
puljen sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse på
finanslovens § 16.21.02 med den bemærkning, at midlerne
skulle anvendes på de samme temaer som hidtil, dvs.
kvalitet i
alkoholbehandlingen, fremme af kommunale kompetencer og
indsatser vedrørende børn og unges alkoholforbrug.
Så reduktionen af puljen var altså en konsekvens af det faktiske
forbrug.
Og der lå derfor heller ingen forebyggelsesmæssig
nedprioritering til grund for, at puljen blev saneret, jævnfør også
at der blev tilført midler til puljen til sundhedsfremme.
Og jeg tror sådan set, at det er det, vi også har set under
tidligere regeringer, at når man har set et konstant
mindreforbrug over en årrække, så er det sådan, at man
selvfølgelig kigger på det, når man opskriver bevillingerne på
puljerne.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om afskaffelse af afgiften på alkoholsodavand, til sundhedsministeren
De forebyggende indsatser – eksempelvis kampagner målrettet
unge og alkohol eller materiale til kommuner og natteliv om
ansvarlig udskænkning – som puljen tidligere har finansieret, er
der ikke planer om at ændre på.
Og de bliver altså heller ikke berørt af, at vi fjerner den afgift,
der tidligere finansierede dem, fordi pengene tages ikke derfra.
Så man skal passe på med, at man ikke roder de to forskellige
sager sammen, såvel som man skal passe på med, at man ikke
tror, at puljesaneringen var relateret til et ønske om
nedskæring. Det var derimod et udtryk for, at der havde været
et mindreforbrug på puljen gennem en årrække.
Tak for ordet.
Side 9