Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1857985_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
25. januar 2018
2017-0035-0013
595202
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AB og AC fra Folke-
tingets Sundheds- og Ældreudvalg den 30. januar 2018
Samrådsspørgsmål AB:
”Er regeringen tilfreds med, at det i dag i Danmark reelt er straffrit at
bryde lovgivningen ved at sælge cigaretter til børn og mindreårige? Og
hvilke tiltag agter regeringen i givet fald at tage for at rette op på den
næsten ikke-eksisterende håndhævelse af loven?”
Samrådsspørgsmål AC:
”Mener regeringen, at håndhævelsen af forbuddet mod salg af cigaret-
ter til børn og mindreårige fortsat ligger bedst hos politiet, eller kunne
man i højere grad forhindre, at der bliver solgt cigaretter til børn og min-
dreårige, hvis man enten flyttede myndighedsansvaret for håndhævelsen
af loven til en anden instans, eller hvis man fra politisk hold gav politiet
nye værktøjer, eksempelvis i form af muligheden for at benytte mystery
shopping?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Der er tale om et fælles samråd med sundhedsministeren. Justitsministe-
ren lægger ud ved besvarelsen.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om salg af cigaretter til børn og mindreårige, til justitsministeren
Svar:
Tak for muligheden for at komme her i dag og tale om
håndhævelsen af forbuddet mod salg af tobaksvarer til
personer under 18 år.
Jeg vil først besvare de dele af samrådsspørgsmålene,
som vedrører politiet. Herefter vil jeg give ordet videre
til sundhedsministeren, som blandt andet vil komme nær-
mere ind på de tiltag, der er gjort for at styrke kontrollen
med, at reglerne bliver overholdt.
Forbuddet mod at sælge tobaksvarer til personer under
18 år fremgår som bekendt af en lov, som hører under
sundhedsministerens ressort. Men jeg sidder her i dag i
kraft af, at det er politiet, som håndhæver forbuddet.
For lige så vel som politiet håndhæver så meget anden
særlovgivning, der indeholder straffebestemmelser, så
håndhæver politiet også forbuddet mod salg af tobaksva-
rer til personer under 18 år.
Og på det her område har vi måtte konstatere, at der er et
meget lavt antal afgørelser om overtrædelser.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om salg af cigaretter til børn og mindreårige, til justitsministeren
[Faktuelt om håndhævelsen]
Som led i håndhævelsen af forbuddet kan politiet fore-
tage kontrolaktioner i detailhandlen.
I den forbindelse har Rigspolitiet oplyst, at kontrolaktio-
ner på det her område i praksis forudsætter en tæt og
ikke-synlig politimæssig overvågning af et salgssted i
længere tid, hvis politiet skal kunne konstatere og doku-
mentere en overtrædelse af forbuddet.
Når politiet modtager en anmeldelse om overtrædelse af
forbuddet, så iværksætter politiet de relevante og nød-
vendige politimæssige tiltag.
Det gælder selvfølgelig også, hvis politiet selv bliver op-
mærksom på, at forbuddet bliver overtrådt. Det kan for
eksempel være, hvis politiet er ude i detailhandlen eller i
café- og nattelivet i forbindelse med andre politiopgaver.
Udover at kontrolaktioner kan være svære at gennemføre
i praksis, så er de ifølge Rigspolitiet også ressourcetunge,
netop fordi de forudsætter, at politiet er til stede på det
enkelte forretningssted over en længere periode.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om salg af cigaretter til børn og mindreårige, til justitsministeren
Og med det kriminalitetsbillede, vi har for tiden i Dan-
mark – og i hele verden for den sags skyld – er det klart,
at politiet er nødt til at prioritere ressourcerne. Det gæl-
der særligt i en tid, hvor indsatsen mod terror, grænse-
kontrol og det massive pres på banderne gennem en pe-
riode har lagt beslag på betydelige politiressourcer.
Det skal også ses i lyset af, at der er andre måder at sætte
ind over for problemet på. For spørger butikkernes med-
arbejdere eksempelvis om ID på køberen, så er vi faktisk
godt på vej i forhold til at forhindre, at tobaksvarer bli-
ver solgt til personer under 18 år.
[Nye værktøjer]
Der bliver spurgt til, hvorvidt man i højere grad ville
kunne forhindre salg af tobaksvarer til personer under 18
år, hvis man fra politisk hold gav politiet nye værktøjer.
Og spørgeren nævner konkret muligheden for såkaldt
”mystery shopping” – altså at personer under 18 år skal
tage ud i butikker og undersøge, om de kan købe tobaks-
varer trods deres alder.
Jeg forstår godt intentionen bag forslaget. Men jeg synes,
at vi skal overveje mere principielt, om det er noget, vi
vil have, at politiet skal bede mindreårige om.
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-18 om salg af cigaretter til børn og mindreårige, til justitsministeren
Det vil reelt indebære, at politiet skal bede
mindreårige
om at overtage en del af politiets arbejde. Og om at være
med til en lovovertrædelse.
Før vi sætter unge under 18 år i den situation, synes jeg i
hvert fald, at vi bør afvente og se, om ikke det øgede fo-
kus på problemstillingen, og de tiltag, der er gjort for at
styrke kontrollen, har en gavnlig effekt.
Men jeg vil generelt sige, at jeg selvfølgelig lytter, hvis
politiet kommer til mig og beder om nye værktøjer.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg sige, at det er glædeligt, at der –
som sundhedsministeren om lidt vil komme ind på – er
taget nogle initiativer til at styrke kontrollen på det her
område.
Dermed synes jeg netop, at vi tager fat på nogle af de an-
dre relevante tiltag, som kan bidrage til, at unge under 18
år ikke kan købe tobaksvarer.
Og nu vil jeg give ordet videre til sundhedsministeren.
Tak for ordet!
5