Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1858369_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. februar 2018
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 26. januar 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 480 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 480:
J.nr. 2018 - 1116.
”I forlængelse af bl.a. sagen, som er beskrevet i artiklen ”Jobcenter til demente
Helle: Du
skal i job!” bragt i Avisen.dk den 16. januar 2018, bedes ministeren re-
degøre for, om kommunen har ret i, at borgere med diagnosticeret Alzheimer skal
igennem et forløb på jobcentret - med alt hvad det indebærer - før de kan tilkendes
førtidspension uagtet, at alzheimer er en progredierende sygdom?”
Svar:
Jeg hverken kan eller vil på baggrund af en artikel om en sag vurdere, hvorvidt en
kommune har administreret i overensstemmelse med reglerne.
Men jeg vil gerne slå fast, at borgere med en varig og væsentligt nedsat arbejdsev-
ne, hvor det er åbenbart formålsløst at iværksætte tiltag med henblik på at opnå til-
knytning til arbejdsmarkedet, har ret til førtidspension, uanset hvilken diagnose der
er tale om. Det er den enkelte borgers konkrete situation og ikke bestemte diagno-
ser, der er udgangspunktet for, hvilke tilbud og ydelser, der er relevante.
Ikke desto mindre har der løbende været enkeltsager i pressen, der har givet indtryk
af, at kommunernes praksis ikke er i overensstemmelse med lovgivningen, og hen
over sommeren 2017 fremførte en række af landets kommuner en kritik af lovgiv-
ningen på reformområdet.
På den baggrund blev forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob i
august 2017 enig om at intensivere og fremrykke en del af evalueringen af refor-
men af førtidspension og fleksjob, som handler om reglerne for tilkendelse af før-
tidspension. Formålet med den fremrykkede delevaluering har været at undersøge,
om den praksis, der har udviklet sig i takt med implementeringen af reformen,
stemmer overens med de politiske intentioner med reformen.
Delevalueringen er nu afsluttet og peger samlet set på, at der er behov for at præci-
sere reglerne på nogle områder, så de understøtter intentionerne med reformen.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at forligskredsen bag førtidspension og fleksjob -
som opfølgning på delevalueringen
for nyligt har indgået en aftale om at præcise-
re lovgivningen om tilkendelse af førtidspension. Det sker allerede i indeværende
folketingssamling og lovforslaget er sendt i ekstern høring den 6. februar 2018.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om kommunen har ret i, at borgere med diagnosticeret alzheimer skal igennem et forløb på jobcentret før de kan tilkendes førtidspension uagtet, at alzheimer er en progredierende sygdom, jf. artiklen Jobcenter til demente Helle: Du skal i job! bragt i Avisen.dk den 16. januar 2018, til beskæftigelsesministeren
1858369_0002.png
Aftalen indeholder forslag til tre præciseringer i lovteksten, som tilsammen skal
skabe klarhed om:
At dokumentationskravet ved tilkendelse af førtidspension i visse situationer
kan være opfyldt uden, at borgeren har deltaget i et ressourceforløb. Det bety-
der bl.a., at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående res-
sourceforløb i sager, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige)
er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, men også
i sager, hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
At det er en forudsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på
indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte
af indsatsen og kan udvikle sin arbejdsevne.
Ændringerne skal tydeliggøre, at kommunerne i hver enkelt sag skal vurdere om og
i givet fald hvilke indsatser, det er
relevante
at afprøve i forhold til udvikling af
borgerens arbejdsevne, og at kravet om dokumentation ikke indebærer, at kommu-
nen skal have afprøvet alle indsatser
herunder ressourceforløb
i praksis.
Kammeradvokaten har været inddraget i det lovforberedende arbejde og har der-
med været med til at kvalificere det kommende lovforslag.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2