Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tale til samrådsspørgsmål AK og AL om
køkkenpuljen og puljeadministration
Tak til spørgerne for invitationen til samrådet her i dag.
Der er stillet to samrådsspørgsmål, spørgsmål AK om
administrationen af køkkenpuljen og spørgsmål AL om
puljeadministration generelt, som jeg vil besvare samlet.
***
I forhold til udmøntning af midler på ældreområdet, så står vi
ofte her på Christiansborg med to ønsker, der har samme gode
sigte, men lidt trækker i hver sin retning.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Vi vil alle gerne have, at midlerne skal udmøntes så nemt og
ubureaukratisk som muligt. De skal komme borgerne til gode, i
dette tilfælde vores svage ældre. Samtidig er der et helt legitimt
ønske om at følge projekterne og sikre, at midlerne går til
formålet.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der altid vil være noget
administration forbundet med puljer – for siger vi, at pengene
skal bruges til noget bestemt, inden for et fastsat tidsrum og
efter nogle bestemte kriterier, så er vi også nødt til at følge op.
Vi skal dog altid forsøge at gøre det så nemt som overhovedet
muligt – og det vil jeg gerne komme tilbage til.
***
I spørgsmål AK spørges der til, om det er rimeligt, at
kommunerne skal bruge op mod 200 timer på administration i
forbindelse med ansøgning til køkkenpuljen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Vi har med køkkenpuljen, som er en del af finanslovsaftalen for
2017, givet kommunerne nogle fordelagtige muligheder for at
rykke maden tættere på de ældre og gøre madlavningen til en
større del af hverdagen på landets plejecentre.
Med puljen har vi sikret, at næsten 800 køkkener på plejehjem
enten er blevet renoveret, etableret eller genetableret. Over
14.000 plejehjemsbeboere får dermed glæde af, at måltidet
bringes tættere på dem. Det er jeg utrolig glad for.
Jeg har i forskellige skriftlige svar til Folketinget forklaret,
hvordan puljen er blevet administreret. I forlængelse heraf vil
jeg gerne slå fast, at mit udgangspunkt for køkkenpuljen har
været, at vi skulle sikre, at midlerne kom de ældre til gavn uden
at skabe unødigt bureaukrati.
Det har vi bestræbt os på, men samtidig skal man – som jeg
sagde indledningsvis – være opmærksom på, at der er nødt til at
være en vis dokumentation, når vi udmønter via puljer og
ønsker at sikre, at de afsatte midler anvendes til et bestemt
formål.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
I forhold til samrådsspørgsmålet, så har jeg ingen mulighed for
at vurdere det konkrete timeforbrug i en kommune. Men det
ville undre mig, hvis det, ministeriet har bedt om, ligger langt ud
over, hvad man i øvrigt selv må have styr på, når man som
kommune skal gennemføre et anlægsprojekt.
Jeg forstår altså godt, at der kan være en del administration,
planlægning og papirarbejde ved at lave køkkener. Jeg tror, de
fleste, der selv har prøvet det, har fået samlet en pæn mappe
med papirer sammen i processen.
Det afgørende er selvfølgelig, om man beder om noget helt
andet, meget mere eller noget helt unødvendigt. Det skal vi
selvfølgelig undgå, samtidig med, at vi skal have tilpas
information til at være trygge ved, at pengene anvendes, som de
skal. Det ansvar har enhver offentlig myndighed.
Som det fremgår af mit svar på udvalgsspørgsmål nummer 333,
så fyldte kommunernes ansøgninger til køkkenpuljen i alt
omkring 800 sider, hertil kom omkring 900 siders
dokumentation og bilag vedlagt ansøgningerne samt
supplerende materiale.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Samlet kan man sige, at maden er kommet tættere på 14.000
plejehjemsbeboere, og kommunerne har i gennemsnit indsendt
2-3 siders ansøgning, dokumentation, bilag og supplerende
materiale pr. køkken.
***
Jeg vil nu gå over til spørgsmål AL, hvor der spørges til,
hvorledes jeg vil sikre, at store dele af de midler, som vi i
Folketinget afsætter til at løfte ældreplejen, ikke bliver ædt op af
bureaukrati.
Først vil jeg sige, at jeg er glad for, at Astrid Krag med sit
spørgsmål anerkender, at regeringspartierne og Dansk
Folkeparti i de sidste tre års finanslovsaftaler har afsat mange
penge til at løfte ældreområdet.
Men jeg ved ikke, hvor spørgeren har fra, at store dele af
midlerne er blevet ædt op af bureaukrati.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Hvis vi ser på de store puljer, som regeringen og Dansk
Folkeparti de sidste par år har afsat til at styrke ældreområdet,
så er det i hvert fald ikke tilfældet.
Lad os starte med kommunernes administration af
værdighedsmilliarden. Her afsatte kommunerne i 2016 0,5
procent af værdighedsmilliarden til udarbejdelse af en
værdighedspolitik, dialog med interessenterne på ældreområdet
og administration af midlerne. Og hvis vi ser på anvendelsen af
værdighedsmilliarden i 2017, så blev 0,4 procent afsat til dialog
og administration.
Ud over midlerne til køkkener på plejehjemmene, så afsatte
regeringen sammen med Dansk Folkeparti i finanslovsaftalen
2017 også 380 mio. kr. årligt til et klippekort til
plejehjemsbeboere.
Her har kommunerne i deres budgetter for 2017 og 2018 i
gennemsnit afsat ca. 3 procent af midlerne til oplysning- og
informationsvirksomhed, dokumentation og administration af
klippekortsordningen samt under 0,3 procent af midlerne til
revision.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Hvis vi ser på den seneste finanslovsaftale, så afsatte vi sammen
med Dansk Folkeparti igen mange penge til at styrke
ældreområdet.
I forhold til administrationen af midlerne fra den seneste
finanslovsaftale, så kan jeg fortælle, at den halve milliard til en
bedre bemanding vil blive udmøntet nogenlunde ligesom
værdighedsmilliarden – for netop at gøre det så administrativt
enkelt som muligt.
Jeg kan også fortælle, at de 120 mio. kr. årligt, der er afsat til en
styrket pårørendeindsats i kommunerne og halvt til
kommunernes arbejde med at sikre en værdig død, vil blive
udmøntet direkte via bloktilskuddet og dermed uden ansøgning.
De mange midler til ældreområdet, der er afsat i
finanslovsaftalerne, bliver altså ikke ædt op af puljebureaukrati.
***
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
1858219_0008.png
Et sted, som vi traditionelt udmønter midler via puljer, er i
satspuljeaftalerne. Med den seneste satspuljeaftale for 2018
udmøntede vi i fællesskab en række initiativer i puljer, og nogle
af puljerne er ret små.
Jeg tager i den forbindelse gerne en diskussion i satskredsen om,
hvorledes vi i efteråret skal sætte mål og retning på
satspuljemidlerne i perioden 2019-22.
Kan det eksempelvis ske i færre og større puljer, eller ønsker vi
fortsat med midlerne at sætte fokus og understøtte en udvikling
på en række forskellige områder?
I den forbindelse skal vi også være opmærksomme på, at uanset
hvor meget vi forsøger at begrænse bureaukratiet i puljerne, så
vil kommunerne nok altid mene, at det er for stort. Allerhelst vil
de have midlerne direkte i hånden, så de kan anvende midlerne,
som det passer dem bedst i hver enkelt kommune. Men det
hører jeg ikke, at der er politisk opbakning til.
***
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Vælger vi at udmønte midler til ældreområdet via puljer, så skal
der ikke være tvivl om, at jeg altid vil arbejde for, at de
administrative krav skal være mindst mulige.
Det betyder, at hver gang en pulje udmeldes, så skal der
foretages en afvejning mellem ønsket om mindst mulige
administrative byrder, de revisionsmæssige krav og så behovet
fra politisk side for at kunne følge, hvad de udmøntede midler
anvendes til.
I forhold til at sikre en god puljeadministration kan vi bl.a. finde
inspiration i afrapporteringen fra KL og Sundheds- og
Ældreministeriet om forenkling af regler og dokumentationskrav
i ældreplejen, som blev offentliggjort den 11. januar i år.
Arbejdsgruppen understreger, at både stat og kommuner har en
interesse i, at det administrative ressourceforbrug vedrørende
puljer begrænses mest muligt.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Arbejdsgruppen kommer med en række anbefalinger med
henblik på at minimere dokumentationsbyrden ved udmøntning
af puljer.
For det første, at der afholdes et dialogmøde mellem KL,
kommunale repræsentanter, kommunale revisorer samt
Sundheds- og Ældreministeriet med henblik på at sikre
tydeligere kommunikation af henholdsvis statslige og de
kommunale krav til dokumentation
For det andet, at ministeriet sætter fokus på at kommunikere
kommende puljeopslag samt den forventede proces herfor
tydeligere ud.
Og endeligt for det tredje, at ministeriet igangsætter en proces
med gennemgang af ministeriets rammer for tilskud med
henblik på at gøre dem mere tilgængelige og brugervenlige.
Jeg synes, at det er gode forslag, som vi vil arbejde videre med i
samarbejde med KL.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/1-18 om administration og bureaukrati ifm. afsatte midler og puljer på ældreområdet, til ældreministeren
Afslutningsvist vil jeg gerne slå fast, at jeg – ligesom spørgerne –
er meget optaget af, at de midler, der afsættes til ældreplejen,
kommer de ældre til gode. Og at de dygtige medarbejdere i
ældreplejen har frihed i opgaveløsningen og kan bruge deres
faglighed til at give god omsorg og pleje.
Derfor er det også en vigtig drøftelse, vi skal have her på
samrådet i dag.
Tak for ordet.
Side 11