Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1858227_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-02-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1801046
Dok. nr.: 531312
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 462 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 462:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan administrationsomkostningerne vil stå i for-
hold til indtægterne ved det gebyr på fremmedsprogstolkning i sundhedsvæsenet,
der er aftalt med finanslovsaftalen for 2018 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.”
Svar:
Formålet med aftalen om indførelse af gebyr for offentlig betalt tolkebistand for per-
soner, der har haft bopæl i landet i mere end 3 år, er ikke at fjerne retten til tolkebi-
stand, men at sætte en grænse for, hvor længe en person med bopæl i Danmark kan
modtage tolkebistand i forbindelse med behandling ved praktiserende læger og spe-
ciallæger og på sygehuse for det offentliges regning.
For regeringen er det afgørende, at incitamentet til at lære dansk øges for udlæn-
dinge, der er bosat i Danmark. Formålet hermed er at styrke de herboende udlændin-
ges integration i det danske samfund til gavn for den enkelte og for samfundet som
helhed.
Det bemærkes i den forbindelse, at reglerne for tolkebistand i sundhedsvæsenet, så
vidt Sundheds- og Ældreministeriet er orienteret, varierer i de forskellige EU-lande.
Der forekommer således en vis egenbetaling for tolkebistand i nogle af de lande, som
vi i Danmark normalt sammenligner os med.
Som det fremgår af bemærkningerne til det udkast til lovforslag, som har været er
sendt i høring, er det hensigten, at det fortsat vil være lægen, der konkret vil skulle
vurdere behovet for tolkebistand. Dermed vil det ikke være overladt til patienten at
beslutte, om den pågældende
eventuelt mod betaling
ønsker tolkebistand. En pa-
tient vil dermed ikke kunne fravælge tolkebistand af økonomiske årsager, og eventuel
opkrævning af gebyr vil efterfølgende blive foretaget af regionen.
Som det desuden fremgår af Finanslovsaftalen for 2018 og bemærkningerne til det
udkast til lovforslag, som har været sendt i høring, forventes det, at den foreslåede
ordning med egenbetaling for tolkebistand vil indebære et samlet provenu for det of-
fentlige på ca. 1,2 mio. kr. i 2018 (halvårseffekt) og ca. 2,4 mio. kr. årligt i 2019 og
frem.
Det forventes desuden, at lovforslaget i begrænset omfang vil have administrative
konsekvenser for det offentlige, idet regionsrådene
udover som hidtil at afregne
med de anvendte tolke
fremover vil skulle opkræve gebyr henholdsvis fuld betaling
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om, hvordan administrationsomkostningerne vil stå i forhold til indtægterne ved det gebyr på fremmedsprogstolkning i sundhedsvæsenet, der er aftalt med finanslovsaftalen for 2018 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, til sundhedsministeren
for tolkebistand hos patienterne i overensstemmelse med de bestemmelser, der vil
blive fastsat i en ny bekendtgørelse om tolkebistand efter sundhedsloven.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Patrick Kofod Holm
Side 2