Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-02-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1800494
Dok. nr.: 549174
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. januar 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 410 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 410:
”Ministeren
bedes redegøre for udviklingen i antallet af arbejdsforbud og midlertidige
autorisationsfratagelser fra 2015 til 2017.”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at Styrelsen for Patientsikkerhed før 1. juli 2016
ikke havde hjemmel til at træffe afgørelse om arbejdsforbud. Muligheden herfor blev
indført ved vedtagelsen af lovforslag L 656 af 8. juni 2016, som et næsten enigt Folke-
ting stod bag.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at styrelsen traf 2 afgørelser om arbejdsfor-
bud i 2016 og 22 i 2017.
Styrelsen for Patientsikkerhed har ligeledes oplyst, at styrelsen traf afgørelse om 44
autorisationsfratagelser i 2015, 46 i 2016 og 64 i 2017.
Det bemærkes, at farekriteriet for afgørelser om midlertidige autorisationsfratagelser
blev lempet ved ovennævnte lovændring. Ændringen betyder, at Styrelsen for Patient-
sikkerhed nu kan træffe afgørelse om midlertidige autorisationsfratagelse, når der er
begrundet mistanke om, at sundhedspersonen er
til fare
for patientsikkerheden, hvor
det tidligere var et krav, at den pågældende sundhedsperson skulle være
til overhæn-
gende fare
for patientsikkerheden.
Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at styrelsen ved registrering i styrelsens syste-
mer ikke differentierer mellem midlertidige eller ikke-midlertidige autorisationsfrata-
gelser. Styrelsen har således ikke mulighed for alene at trække tal på midlertidige au-
torisationsfratagelser. Det betyder, at permanente autorisationsfratagelser og ret-
tighedsfrakendelser efter straffeloven, som begge afgøres ved domstolene, er inklude-
ret i ovenstående tal. Tallene omfatter ikke frivillige fraskrivelser af autorisationen.
Styrelsen oplyser desuden, at tallene er trukket fra et datasystem, der ikke kan gemme
historik på sanktioner af samme type. Det betyder, at såfremt en sundhedsperson har
fået en sanktion i 2016 og efterfølgende får samme sanktionstype i 2017, f.eks. ved
dom, så vil den forrige sanktion ikke fremgå af tallene. Det betyder, at især tallene fra
2015 og 2016 med en vis sandsynlighed vil fremstå som lavere, end de i realiteten er.