Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1860999_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-02-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1800494
Dok. nr.: 548327
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. januar 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 408 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 408:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange gange Styrelsen for Patientsikkerhed har igang-
sat hhv. organisatoriske (afgrænset til reaktive tilsyn) og individuelle (tilsyn rettet imod
enkeltstående sundhedsperson) tilsyn i 2016 og 2017.”
Svar:
Styrelsen for Patientsikkerhed førte før 1. januar 2017 alene et reaktivt tilsyn med be-
handlingssteder og med sundhedspersoner, bortset fra de lovbunde proaktive tilbage-
vendende tilsyn med plejehjem, kosmetiske klinikker og private lægelige behandlings-
steder.
Reglerne indebar, at Styrelsen for Patientsikkerhed ikke efter de daværende regler
(uden for rammerne af de lovbundne proaktive tilsyn med bl.a. plejehjem) var forplig-
tet til at foretage aktiv kontrol i form af eksempelvis tilsynsbesøg, hvis styrelsen ikke
var i besiddelse af oplysninger, der konkret gav begrundet mistanke om væsentlige
risici for patientsikkerheden. Det var således ikke med de daværende regler forudsat,
at styrelsen løbende og aktivt indsamlede viden med det formål at identificere områ-
der, hvor der var væsentlige patientsikkerhedsmæssige problemer.
I kølvandet på en række ulykkelige sager med svigt fra både sundhedspersoner og den
daværende tilsynsmyndighed indgik den daværende regering (Socialdemokraterne og
Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti den 7. maj 2015 en politisk aftale om
elementerne i tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn. Der blev som led i aftalen beslut-
tet at afsætte 46 mio. kr. i perioden 2016-2019 til styrelse af områder, hvor der er størst
behov for at fokusere på patientsikkerheden, fx individtilsynet.
Aftalen blev suppleret med en politisk aftale mellem den senere regering (Venstre),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, So-
cialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti af 11. februar 2016, som indebar,
at Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med behandlingssteder skulle omlægges til et
risikobaseret tilsyn. Således skulle den eksisterende pligt til at føre et reaktivt tilsyn på
området suppleres med indførelsen af en pligt for styrelsen til også at føre et proaktivt,
risikobaseret tilsyn. Det blev samtidig besluttet, at udgifterne hertil skulle finansieres
af et nyt gebyr, der skulle opkræves hos behandlingsstederne.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvor mange gange Styrelsen for Patientsikkerhed har igangsat hhv. organisatoriske og individuelle tilsyn i 2016 og 2017, til sundhedsministeren
1860999_0002.png
Den politiske aftale fra februar 2016 blev udmøntet ved lovforslag L 656 af 8. juni 2016.
Loven gav
ud over de retlige rammer for det risikobaserede tilsyn med behandlings-
steder
Styrelsen for Patientsikkerhed bedre muligheder for at skride ind over for au-
toriserede sundhedspersoner, der udgør en fare for patientsikkerheden.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst følgende om antallet af organisatoriske (af-
grænset til reaktive tilsyn) og individuelle (tilsyn rettet imod enkeltstående sundheds-
person) tilsyn i 2016 og 2017, som jeg kan henholde mig til:
”I dividuelle tilsy
Styrelsen for Patientsikkerhed sender hermed et dataudtræk fra styrelsens journalise-
ringssystem, der viser antal oprettede individuelle tilsynssager i henholdsvis 2016 og
2017, der ifølge sagernes registrering vedrører sundhedspersonens faglige mangler eller
manglende egnethed, fx sygdom eller misbrug.
Af nedenstående dataudtræk fremgår, at styrelsen i 2016 og 2017 oprettede faglige sa-
ger og egnethedssager på i alt 1477 sundhedspersoner. Styrelsen har således som ud-
gangspunkt ikke medtaget flere tilsynssager på samme sundhedsperson i tallene. Så-
fremt den samme sundhedsperson har både en faglig sag og en egnethedssag, vil begge
sager dog være medtaget.
Styrelsen skal oplyse, at styrelsen har registreret 185 tilsynssager i styrelsens journalise-
ringssystem, som ikke er registreret med et tema. Styrelsen kan således ikke ud fra da-
taudtrækket angive, om der er tale om udredningssager vedrørende egnethed eller fag-
lighed, eller om sagerne drejer sig om noget tredje, som f.eks. en landstandlægenævns-
sag, hvor der ikke er givet kritik. De 185 sager indgår derfor ikke i tabellen nedenfor.
Styrelsen skal bemærke, at styrelsen opretter tilsynssager på baggrund af mange for-
skellige kilder, der vedrører problemer med patientsikkerheden. Styrelsen kan således
oprette en tilsynssag på baggrund af f.eks. bekymringshenvendelser fra f.eks. arbejdsgi-
vere, pårørende, kolleger, hospitaler, patienter, misbrugscentre, plejehjem og politi.
Styrelsen kan også finde det nødvendigt at oprette en tilsynssag på baggrund af en klage
indgivet til Styrelsen for Patientsikkerhed eller på baggrund af et ligsyn, foretaget af sty-
relsens overlæger. Styrelsen foretager derudover overvågning af læger, der udskriver
ekstraordinært store mængder af afhængighedsskabende medicin, hvilket også kan føre
til oprettelse af en tilsynssag. Endvidere kan omtale i medierne også føre til oprettelsen
af en tilsynssag. Ovenstående er ikke en udtømmende liste af mulige kilder, da styrelsen
er forpligtet til at reagere på alle de oplysninger, som skaber en begrundet mistanke om
en fare for patientsikkerheden uanset kilde.
Endelig skal styrelsen bemærke, at styrelsen fik en mere strømlinet praksis for registre-
ring i 2017. Risikoen for fejlregistreringer vurderes således at være højere for 2016 end
i 2017, hvilket efter styrelsens vurdering indebærer, at tallet for 2016 er lavere end det
reelle antal tilsynssager.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvor mange gange Styrelsen for Patientsikkerhed har igangsat hhv. organisatoriske og individuelle tilsyn i 2016 og 2017, til sundhedsministeren
1860999_0003.png
Tabel:
År
2016
2017
I alt
Antal oprettede individuelle tilsynssager
468
1009
1477
Styrelsen skal bemærke, at det ikke er alle oprettede tilsynssager, som har ført til en
sanktion eller anden indgribende tilsynsforanstaltning. Styrelsen kan således have mod-
taget oplysninger, som styrelsen har reageret på ved at oprette en udredningssag, men
hvor den nærmere undersøgelse har ført til en vurdering af, at sundhedspersonen ikke
udgør en fare for patientsikkerheden. For at give et bedre billede af, hvor ofte tilsynssa-
gerne har ført til en sanktion, har styrelsen inddraget en oversigt over antallet af sankti-
oner i 2017, der omfatter de fleste af styrelsens sanktionsmuligheder.
Tallene over antallet af sanktioner er trukket fra styrelsens CRM-system, som er syste-
met bag Autorisationsregistret. Derfor vil der nedenfor kun fremgå sanktioner, som of-
fe tliggøres i Autorisatio sregistret. Det vil sige, at a tal af ”afgørelse ed vilkår” og
”påbud o at edvirke til oplys i g af sage ”, er det ikke uligt at trække tal for.
Styrelsen skal bemærke, at CRM-systemet ikke kan gemme historik på sanktioner af
samme type. Det vil sige, at såfremt en sundhedsperson har fået en sanktion i 2017 og
så efterfølgende får samme sanktionstype i 2018, f.eks. ved dom, så vil den forrige sank-
tion ikke fremgå af tallene. Dette vurderes dog at have et meget begrænset omfang i
nedenstående tal.
Da der er tale om et udtræk på antal sanktioner, som styrelsen har truffet afgørelse om,
er der ikke trukket tal for frivillige autorisationsfraskrivelser, ligesom frivillige ordinati-
ons- og virksomhedsindskrænkninger er manuelt fratrukket tallene nedenfor.
Sanktioner 2017
Sanktionstype
Arbejdsforbud
Autorisationsfratagelse
Fagligt påbud
Ordinationsindskrænkninger
Skærpet tilsyn
Suspension
Virksomhedsindskrænkning
I alt
Antal
22
64
27
6
68
23
19
229
Organisationstilsyn:
Styrelsen for Patientsikkerhed har siden den 1. januar 2017 ført et risikobaseret tilsyn
med behandlingssteder.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvor mange gange Styrelsen for Patientsikkerhed har igangsat hhv. organisatoriske og individuelle tilsyn i 2016 og 2017, til sundhedsministeren
1860999_0004.png
Styrelsen udvælger behandlingssteder til planlagte tilsyn, dels ud fra en løbende vurde-
ring af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden, dels på stikprøvebasis
som led i afdækningen af risikoprofilen for forskellige typer af behandlingssteder.
Styrelsen foretager herudover reaktive tilsyn, hvis styrelsen får en konkret mistanke om,
at forholdene på et behandlingssted udgør en fare for patientsikkerheden. En del af de
reaktive tilsyn sker som opfølgning på tidligere planlagte tilsyn. Styrelsen gennemfører
således ofte et reaktivt tilsyn på et behandlingssted, hvis styrelsen ved et tidligere plan-
lagt tilsyn på et behandlingssted har fundet, at der var så store problemer med patient-
sikkerheden, at det har givet anledning til et påbud.
Styrelsen har i 2017 gennemført 875 tilsynsbesøg som planlagte tilsyn på behandlings-
steder. Styrelsen gennemførte i 2017 herudover 106 reaktive tilsynsbesøg på behand-
lingssteder, hvoraf en del af disse skete som led i opfølgningen på et tidligere planlagt
tilsyn.
Styrelsen har herudover i 2017 gennemført et antal administrative tilsyn, hvor tilsynet
er foregået på skriftligt grundlag f.eks. med indhentning af en redegørelse fra et behand-
lingssted. Styrelsen har dog ikke opgjort tal for disse administrative tilsyn.
I 2016 gennemførte Styrelsen for Patientsikkerhed frekvensbaserede tilsyn på pleje-
hjem, kosmetiske behandlingssteder og på privatsygehuse og klinikker. Tilsynet med ple-
jehjem ophørte med virkning pr. 1. juli 2016, mens de faste tilsyn med kosmetiske be-
handlingssteder og med privatsygehuse og klinikker ophørte pr. 1. januar 2017.
Da ordningen med plejehjemstilsyn ophørte, havde styrelsen i 2016 gennemført 299 fre-
kvensbaserede tilsyn på plejehjem. I perioden fra 1. juli 2016 til 31. december 2016 gen-
nemførte styrelsen desuden 14 reaktive tilsyn på plejehjem.
Styrelsen gennemførte 83 tilsyn på kosmetiske behandlingssteder i 2016. Styrelsens tal
på kosmetiske tilsynsbesøg er fundet ved en manuel optælling, hvorfor disse tal er be-
hæftet med en vis usikkerhed.
Styrelsen gennemførte 160 tilsyn på privatsygehuse og klinikker i 2016.
An-
tal
risi-
ko-
ba-
se-
rede
til-
syn
-
875
-
Antal
reak-
tive
tilsyn
(2017)
År
Antal
tilsyn
pleje-
hjem
Antal tilsyn
på kosmeti-
ske behand-
lingssteder
Antal til-
syn på
privatsy-
gehuse
og klinik-
ker
i alt
2016
2017
I alt
313
-
-
83
-
-
160
-
-
-
106
-
556
981
1537
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvor mange gange Styrelsen for Patientsikkerhed har igangsat hhv. organisatoriske og individuelle tilsyn i 2016 og 2017, til sundhedsministeren
1860999_0005.png
Styrelsen skal bemærke, at det ikke er alle oprettede tilsynssager inden for det risikoba-
serede tilsyn med behandlingssteder, der har ført til et påbud. Styrelsen har således af-
holdt tilsynsbesøg, hvor der ikke er konstateret en risiko for patientsikkerheden, eller
hvor der alene er konstateret forhold af mindre betydning for patientsikkerheden.
Nedenfor ses en oversigt over antallet af påbud til behandlingssteder givet i 2017. Tal-
lene over antallet af påbud er baseret på en manuel optælling. Det bemærkes, at styrel-
sen endnu ikke har foretaget en endelig opgørelse af, hvor stor en andel af organisati-
onstilsynene i 2017, der har givet anledning til påbud. Der er således flere verserende
sager vedrørende tilsyn fra 2017, som kan give anledning til udstedelse af påbud i 2018.
Sanktioner 2017
Sanktionstype
Påbud om at efterleve krav
Påbud om at indstille virksomhed helt eller delvist
I alt
Antal
44
6
50
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 5