Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-02-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1800494
Dok. nr.: 548327
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. januar 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 408 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 408:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange gange Styrelsen for Patientsikkerhed har igang-
sat hhv. organisatoriske (afgrænset til reaktive tilsyn) og individuelle (tilsyn rettet imod
enkeltstående sundhedsperson) tilsyn i 2016 og 2017.”
Svar:
Styrelsen for Patientsikkerhed førte før 1. januar 2017 alene et reaktivt tilsyn med be-
handlingssteder og med sundhedspersoner, bortset fra de lovbunde proaktive tilbage-
vendende tilsyn med plejehjem, kosmetiske klinikker og private lægelige behandlings-
steder.
Reglerne indebar, at Styrelsen for Patientsikkerhed ikke efter de daværende regler
(uden for rammerne af de lovbundne proaktive tilsyn med bl.a. plejehjem) var forplig-
tet til at foretage aktiv kontrol i form af eksempelvis tilsynsbesøg, hvis styrelsen ikke
var i besiddelse af oplysninger, der konkret gav begrundet mistanke om væsentlige
risici for patientsikkerheden. Det var således ikke med de daværende regler forudsat,
at styrelsen løbende og aktivt indsamlede viden med det formål at identificere områ-
der, hvor der var væsentlige patientsikkerhedsmæssige problemer.
I kølvandet på en række ulykkelige sager med svigt fra både sundhedspersoner og den
daværende tilsynsmyndighed indgik den daværende regering (Socialdemokraterne og
Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti den 7. maj 2015 en politisk aftale om
elementerne i tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn. Der blev som led i aftalen beslut-
tet at afsætte 46 mio. kr. i perioden 2016-2019 til styrelse af områder, hvor der er størst
behov for at fokusere på patientsikkerheden, fx individtilsynet.
Aftalen blev suppleret med en politisk aftale mellem den senere regering (Venstre),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, So-
cialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti af 11. februar 2016, som indebar,
at Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med behandlingssteder skulle omlægges til et
risikobaseret tilsyn. Således skulle den eksisterende pligt til at føre et reaktivt tilsyn på
området suppleres med indførelsen af en pligt for styrelsen til også at føre et proaktivt,
risikobaseret tilsyn. Det blev samtidig besluttet, at udgifterne hertil skulle finansieres
af et nyt gebyr, der skulle opkræves hos behandlingsstederne.