Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1853446_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018-359
Doknr.
539058
Dato
06-02-2018
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 12. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 406 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 406:
”Ministeren bedes
svare på, om det er muligt for par der foretager hjemmeinseminati-
on med kendt donorsæd, at en medmoder opnår forældremyndighed ved fødslen af
barnet, hvis en autoriseret sundhedsperson underskriver Statsforvaltningens blanket 9
som behandlende sundhedsperson, og denne sundhedsperson har indhentet informe-
ret samtykke fra moder, medmoder og donor, men ikke er til stede ved selve hjemme-
inseminationen. I benægtende fald bedes ministeren oplyse, hvordan en medmoder
kan opnå forældremyndighed ved fødslen af et barn undfanget ved hjemmeinsemina-
tion.”
Svar:
Foretager et par insemination med kendt donorsæd, uden at en sundhedsperson er til
stede ved selve inseminationen, er børnelovens regler ikke iagttaget, idet behandlin-
gen ikke er udført af en sundhedsperson. Dette gælder også, selv om en autoriseret
sundhedsperson underskriver den omtalte blanket 9, og sundhedspersonen har ind-
hentet samtykke fra moren, hendes partner og donoren. Statsforvaltningen kan heref-
ter ikke registrere morens partner som medmor ved barnets fødsel. Moren vil derfor
have forældremyndigheden alene.
En forælder, der har forældremyndigheden alene, kan med Statsforvaltningens god-
kendelse aftale fælles forældremyndighed med sin ægtefælle eller samlever. Desuden
er det muligt at opnå fælles forældremyndighed ved adoption, idet en ægtefælle eller
samlever, der adopterer sin ægtefælle eller samlevers barn (stedbarnsadoption), får
del i forældremyndigheden. Dette følger af hhv. forældreansvarslovens § 7 a, stk. 3,
og § 13 samt punkt 2.4.4. i vejledningen om forældremyndighed og barnets bopæl.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 27. januar 2017 af SUU alm. del
spm. 363
(folketingsåret 2016-17) (vedlagt). Det fremgår bl.a. heraf, at reglerne i børneloven om
medmoderskab skal fortolkes i sammenhæng med reglerne i lov om assisteret repro-
duktion. Formålet hermed er blandt andet at sikre, at parterne på forhånd vejledes om
og kender deres retsstilling om medmoderskab og kan indrette sig i tillid hertil. Jeg
henviser i den forbindelse til min samtidige besvarelse af SUU alm. del
spm. 407.
Børneloven regulerer ikke, hvor behandlingen (inseminationen) kan finde sted, men
alene at behandlingen skal foretages af en sundhedsperson eller under en sundheds-
persons ansvar, hvis børnelovens regler om medmoderskab skal finde anvendelse.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om det er muligt for par der foretager hjemmeinsemination med kendt donorsæd, at en medmoder opnår forældremyndighed ved fødslen af barnet, hvis en autoriseret sundhedsperson underskriver Statsforvaltningens blanket 9 som behandlende sundhedsperson, og denne sundhedsperson har indhentet informeret samtykke fra moder, medmoder og donor, men ikke er til stede ved selve hjemmeinseminationen, til børne- og socialministeren
Børnelovens regler om registrering af medmoderskab i forbindelse med fødslen vil
således finde anvendelse i de tilfælde, hvor inseminationen foretages af en sund-
hedsperson eller under en sundhedspersons ansvar, og hvor den kommende medmor
har givet samtykke til behandlingen og erklæret at ville være barnets medmor. Det
gælder uanset, hvor inseminationen foretages. Der er således ikke noget til hinder for,
at behandlingen foregår i parternes hjem, hvis en autoriseret sundhedsperson medvir-
ker ved inseminationen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Svar på SUU alm. del
spm. 363.
2