Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMVK
Sagsnr.: 1706359
Dok. nr.: 490961
Dato: 22. december 2017
VEJLEDNING
Regler og dokumentationskrav vedrørende Klippekortsordningen til
plejehjemsbeboere
I aftalen om finansloven for 2017 blev der afsat 380 mio. kr. årligt fra 2017 og frem til et
klippekort til ekstra hjælp til ældre plejehjemsbeboere. De afsatte midler i 2017 og 2018
blev udmøntet som én samlet pulje.
Kravene til administration af Klippekortsordningen til plejehjemsbeboere har været
problematiseret, og Sundheds- og Ældreministeriet har derfor udarbejdet nærværende
vejledning, som indeholder en præcisering af de oplysninger, som kommunerne skal
indsende til ministeriet.
Der er fastsat følgende afleveringsfrister til ministeriet:
Senest d. 15. november 2017
skulle kommunerne indsende en foreløbig status for
anvendelsen af de tildelte midler (opgjort pr. 1. november 2017).
Den 1. april 2018
skal kommunerne indsende regnskab og rapport for 2017-
midlernes anvendelse.
Den 1. april 2019
skal kommunerne indsende regnskab og rapport for 2018-
midlernes anvendelse.
I det følgende redegøres for kravene til:
1) Midlernes anvendelse
2) Afrapportering
3) Regnskab, herunder gives et eksempel på godkendte udgiftsposter under ordningen.
1. Midlernes anvendelse
Klippekortsordningen indebærer, at plejehjemsbeboerne får det, der svarer til
ca. en halv
times
ekstra hjælp og støtte om ugen. I de fleste kommuner vil midlerne række til mere
end en halv times hjælp.
Klippekortet er borgerens tid, og beboerne skal selv være med til at bestemme, hvad
hjælpen skal anvendes til. Hjælpen kan både anvendes til mindre aktiviteter eller spares
op og anvendes til aktiviteter, der tager længere tid.
Klippekortet skal anvendes til aktiviteter, der ligger
ud over
den eksisterende plejeindsats.
Klippekortet må således ikke anvendes til aktiviteter, som beboeren i forvejen bliver
tilbudt og er visiteret til, eller til aktiviteter, som borgeren kan deltage i som led i de
almindelige tilbud.