Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1840338_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Koordineret med:
Sagsnr.: 1707496
Dok. nr.: 486342
Dato: 11-12-2017
NOTAT – Bilag 1 til SUU alm. del spm. 39
Notat om behandling med antiøstrogen
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af SUU alm. del spm. 39
indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen med henblik på at
besvare de fem spørgsmål, som fremgår af brevet, der er bilagt spørgsmålet (SUU alm. del
bilag 23). Nedenfor behandles spørgsmålene hver især under de overskrifter, som er
formuleret af patientgruppen, der har underskrevet bilaget.
Ad spørgsmål 1 om bivirkninger
Patientgruppen anfører til spørsmålet, at når man er i behandling med antiøstrogen, får
man intet at vide om bivirkninger. Nogle sundhedspersoner fraråder ligefrem patienterne
at læse om bivirkninger i indlægssedlen til medicinen.
Af sundhedslovens §§ 15 og 16 fremgår det, at en sundhedsperson som udgangspunkt skal
indhente informeret samtykke fra patienten, inden behandling indledes eller fortsættes.
Patienten har derfor ret til at få information om sin helbredstilstand og om
behandlingsmulighederne, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger.
Bestemmelserne præciseres nærmere i »Vejledning om information og samtykke og om
videregivelse af helbredsoplysninger mv.«. Heraf fremgår det blandt andet, at
informationen og omfanget heraf må hvile på den gældende, gode faglige norm på
området, og at sundhedspersonen skal tage udgangspunkt i, hvad der er væsentligt og
relevant for patienten at vide. Informationen skal altid gives mundtligt og kan, hvor det er
hensigtsmæssigt, suppleres med skriftlig information.
Der er således sundhedspersonens opgave at prioritere informationen for patienten.
Specifikke forhold hos den enkelte patient skal altid tages i betragtning. Især skal
patientens præferencer inddrages, hvis risikoen for bivirkninger er nærliggende, og
korrekt efterlevelse af behandlingen er vigtig, så patienten kan håndtere en eventuel
bivirkning hensigtsmæssigt.
Sundhedspersonalet skal ifølge Sundhedsstyrelsen guide patienten til at træffe
beslutninger, der inddrager patientens livsomstændigheder og personlige præferencer i
overvejelsen. Særlig vigtigt er det, at sundhedspersonalet får fremhævet de forskellige
bivirkninger og konsekvenser, som behandlingen kan have. Patienten kan dermed træffe
valg, hvor egne værdier også medvirker til beslutningen, så patienten på et oplyst
grundlag kan træffe en individuel beslutning ud fra personlige værdier. Står en patient
overfor at skulle vælge behandling, som f.eks. til- eller fravalg af anti-østrogenbehandling i
forbindelse med brystkræft, kan sundhedspersonalet ifølge styrelsen blandt andet ved
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen omdelt på SUU alm. del - bilag 23 om bivirkninger og konsekvenser ved behandling med antiøstrogen, til sundhedsministeren
hjælp af beslutningsstøtteværktøjer inddrage patientens personlige værdier og ønsker og
hjælpe patienten på vej med en svær beslutning.
Sundhedsstyrelsen oplyser videre, at de faglige miljøer, eksempelvis Dansk Bryst Cancer
Gruppe, udarbejder brystkræftspecifikke vejledninger og patientinformation om brug af
lægemidler, herunder bivirkninger. I Sundhedsstyrelsens ”Opfølgningsprogram for
brystkræft” beskrives, hvad der bør orienteres om, og hvilke senfølger og bivirkninger der
kan opstå på baggrund af antihormonbehandling.
Sundhedsloven giver også patienten ret til at frasige sig behandling. Et eventuelt fravalg af
lægemiddel må ikke føre til en forringelse i patientens adgang til tilbud om behandling og
kontrol i øvrigt. Samtidig er det sundhedspersonalets ansvar og pligt at tilbyde behandling,
når det vurderes fagligt relevant. Fravalg af behandling eller seponering af medicin sker
dermed i et samarbejde med patienten, og det er vigtigt, at sundhedspersonen i journalen
begrunder, hvorfor en behandling er fravalgt, eller medicin er seponeret, samt anfører, at
patienten er indforstået hermed.
Ad spørgsmål 2 om tilbagefaldsrisiko
Patientgruppen spørger her, hvorfor patienterne ikke informeres om deres individuelle
tilbagefaldsrisiko, og hvorfor alle medicineres ens uanset forskelle i tilbagefaldsrisiko.
Sundhedsstyrelsen henviser til retningslinjer fra det faglige selskab Dansk Bryst Cancer
Gruppe (DBCG). Det fremgår heraf, at på baggrund af blandt andet alder, brystkræfttype
og størrelsen på tumor er det muligt at inddele patienterne i forhold til risiko for
tilbagefald (recidiv). Lavrisikogruppen har en 10- års recidivrisiko under 10 % og tilrådes
ikke anti-hormonbehandling. Alle andre patienter, der har hormonfølsom brystkræft,
tilbydes anti-hormonbehandling, da det statistisk set øger deres overlevelse. Patienter,
der har en ikke-hormonfølsom brystkræft, skal ikke have anti-hormonbehandling.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at styrelsen forventer, at patienter med brystkræft tilbydes
behandling i henhold til DBCG’s retningslinjer, og at anti-hormonbehandling derfor kun
tilbydes patienter, som behandlingen forventes at gavne.
Endelig oplyser styrelsen, at beslutningen om at starte eller stoppe anti-
hormonbehandling tages af læge og patient i fællesskab på baggrund af information og
samtykke samt respekt for patientens selvbestemmelse. Behandlingen beror på en
lægefaglig vurdering af den individuelle patient, herunder om den forventede effekt af
behandlingen opvejer bivirkningerne.
Ad spørgsmål 3 om bivirkninger
Patientgruppen spørger, om deres bivirkninger registreres og bruges. Gruppen kan ikke se,
at bivirkningerne fremgår af deres journaler, selv om de har bedt om, at de blev noteret.
Sundhedsstyrelsen oplyser – som også nævnt under punkt 1 – at autoriserede
sundhedspersoner har journalføringspligt, og at det i henhold til sundhedsloven skal
noteres i journalen, hvad der er givet af information om eventuelle bivirkninger og
senfølger, og hvad patienten på denne baggrund har tilkendegivet.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at læger, tandlæger og jordemødre til styrelsen har pligt til
at indberette alvorlige eller uventede formodede bivirkninger (bortset fra bivirkninger som
følge af medicineringsfejl) hos patienter, som de har i behandling eller har behandlet med
antiøstrogener og aromatasehæmmere, jf. § 4, stk. 3 og stk. 4, i bekendtgørelse om
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen omdelt på SUU alm. del - bilag 23 om bivirkninger og konsekvenser ved behandling med antiøstrogen, til sundhedsministeren
indberetning af bivirkninger ved lægemidler. Andre sundhedspersoner, patienter og
pårørende kan indberette alle bivirkninger, som de får formodning om, jf. § 6.
Ved en alvorlig bivirkning fremkaldt af et lægemiddel til mennesker forstås en bivirkning,
som er dødelig, livstruende, kræver hospitalsindlæggelse eller forlængelse af hidtidig
hospitalsindlæggelse, eller som resulterer i vedvarende eller betydelig invaliditet eller
uarbejdsdygtighed, eller som er en medfødt anomali eller fødselsskade. Ved en uventet
bivirkning forstås en bivirkning fremkaldt af et lægemiddel, hvis art, alvor eller resultat
ikke er nævnt i produktresumeet.
Indberetningerne indgår i Lægemiddelstyrelsens lægemiddelovervågningssystem til at
overvåge lægemidlers sikkerhed, og styrelsen fører et register over indberettede
bivirkninger. Bivirkningerne registreres i Lægemiddelstyrelsens bivirkningsdatabase, og
alle indberetninger om formodede alvorlige bivirkninger videresendes til den fælles
europæiske Eudravigilance-database i Det Europæiske Lægemiddelagentur. Fra 22.
november 2017 – når en ny bekendtgørelse om bivirkningsovervågning af lægemidler
træder i kraft – skal alle modtagne indberetninger om formodede bivirkninger sendes til
Eudravigilance-databasen.
Ad spørgsmål 4 om kontrol
Patientgruppen stiller her spørgsmålet, hvorfor indtagelse af antiøstrogen hænger
sammen med kontrol for brystkræft.
Rammerne for opfølgning af brystkræft med henblik på opsporing af tilbagefald og ny
brystkræft er beskrevet i Sundhedsstyrelsens ”Pakkeforløb for brystkræft” og
”Opfølgningsprogram for brystkræft” samt i det faglige selskab Dansk Bryst Cancer
Gruppes (DBCG’s) retningslinjer.
Det fremgår af ovenstående publikationer, at opsporing af tilbagevenden af brystkræft
(tilbagefald eller recidiv) og ny brystkræft tilrettelægges individuelt, under hensyn til typen
af brystkræft, den givne behandling, bivirkninger, patientens ønsker m.m. Helt overordnet
gælder det dog, at patienter under 50 år tilbydes undersøgelse en gang årligt med
mammografi og palpation (gennemføling) af brystet, mens kvinder på 50-79 år tilbydes
undersøgelse med screeningsmammografi hvert andet år. Alle patienter, der er
færdigbehandlet for brystkræft, har mulighed for at henvende sig direkte på den afdeling,
hvor de fik behandling, hvis de har mistanke om tilbagefald eller ny brystkræft. Desuden
kan patienten kontakte egen læge ved bekymring.
Patienter, der modtager anti-hormonbehandling, følges derudover hver 6.-12. måned på
onkologisk afdeling, så længe de modtager behandlingen, det vil sige typisk 5-10 år.
Formålet med disse undersøgelser er at følge effekt og bivirkninger af antihormonbehand-
lingen, og fokus er dermed et andet end opsporing af tilbagefald eller ny kræftsygdom.
I henhold til disse faglige anbefalinger har opsporing af recidiv og ny brystkræft således
ikke sammenhæng med, hvorvidt man modtager anti-hormonbehandling. Såfremt
patienten oplever anti-hormonbehandling som en betingelse for tilbud om opsporing af
recidiv, kan patienten klage over dette.
Ligeledes oplyser Danske Regioner, at det er beklageligt, hvis nogen patienter oplever, at
de presses til at tilvælge en behandling på hospitalet, de ikke ønsker. Patienter har ret til
at fravælge behandling, og de skal opleve, at de bliver lyttet til og taget alvorligt, når de er
i kontakt med sundhedsvæsenet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen omdelt på SUU alm. del - bilag 23 om bivirkninger og konsekvenser ved behandling med antiøstrogen, til sundhedsministeren
Ad spørgsmål 5 om følgesygdomme
Her anfører patientgruppen, at antiøstrogen har gjort dem meget syge, og de spørger
derfor, hvorfor lægerne ikke ser på det hele menneske og de sygdomme, som
behandlingen kan afstedkomme.
Af Sundhedsstyrelsens ”Opfølgningsprogram for brystkræft” og ”Forløbsprogram for
rehabilitering og palliation i forbindelse med kræft” fremgår det, at de faglige indsatser
falder inden for fire hovedområder: fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle/åndelige
indsatser, herunder også støtte til pårørende.
Ved planlægning af opfølgningsforløbet bør der ifølge styrelsen tages udgangspunkt i
individets behov og den specifikke kræftsygdom, herunder den givne behandling,
bivirkninger, senfølger, sygdomsprogression og -udbredelse samt til patientens samlede
situation ved opfølgningen. Opfølgning og relevante indsatser kan være forankret hos
egen læge, kommunen eller på sygehuset afhængig af, hvad der er relevant for borgeren.
Side 4