Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1847928_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPJJJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 1709193
Dok. nr.: 503004
Dato: 19-12-2017
Det talte ord gælder
[Skriv tid, sted og overordnet tilhørerkreds]
TALEPAPIR
Talepapir - samråd vedr. overbelægning 19. december
2017 (uden bagkant)
Samrådsspørgsmål AG
Ministeren bedes redegøre for forløbet med oversendelsen af adskillige urigtige
svar til Folketinget om overbelægning på landets sygehuse, herunder om der er
noget i de oversendte redegørelser, som det har taget Sundhedsministeriets
departement og Sundhedsdatastyrelsen en måned at udarbejde, som stadig
undrer ministeren?
Samrådsspørgsmål AH
Agter ministeren at lægge alle forelæggelser og al kommunikation frem for
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg om mødet i departementet 3. marts 2016,
opdagelsen af ”fejlen” i maj 2017, den efterfølgende urigtige besvarelse af
spørgsmål nr. 1014 (2016-2017) og definitionen på overbelægning generelt fra de
seneste to år, som det blev efterspurgt for over en månes siden, d. 17. november,
i spørgsmål nr. 179-181 (2017-2018) og af et samlet udvalg i spørgsmål nr. 213?
Samrådsspørgsmål AI
Ministeren bedes oplyse, hvornår erkendelsen om den ændrede definition på
overbelægning nåede videre til hhv. afdelingschef- og departementschefniveau?
Samrådsspørgsmål AJ
Mener ministeren, at ministeren har levet op til Ministeransvarsloven i denne sag,
hvor hun flere gange har oversendt urigtige oplysninger til Folketingets Sundheds-
og Ældreudvalg?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1847928_0002.png
Tak for spørgsmålet.
Nu har vi lige haft et samråd, og det jo klart at holde det for øje,
og derfor også sammenhængen i relation og hele diskussionen,
men jeg vil dog lige kort nævne, at der med finansloven for 2016
blev afsat 1,2 mia.kr. over 4 år, som blev udmøntet i en
Akutpakke mod overbelægning og en Handlingsplan for den
Ældre Medicinske Patient, fordi regeringspartierne og Dansk
Folkeparti er optagede af at nedbringe overbelægning på de
medicinske afdelinger.
Med Akutpakken fra februar 2016 er der taget konkrete skridt til
at nedbringe overbelægning bl.a. gennem:
Midler til øget kapacitet i form af mere personale
Medfinansiering af udbredelse og videreudvikling af de
gode erfaringer med ”Sikkert Patientflow”.
Styrkelse af sygehusenes overblik over
belægningssituationen og understøtte en bedre
udnyttelse af senge og personale
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Ud over det økonomiske løft har der været fokus på at etablere
et bedre datagrundlag for belægningssituationen. De to
eksisterende indikatorer byggede på uensartede opgørelser og
metoder på tværs af regionerne.
Med Akutpakken blev der igangsat et arbejde med at etablere
en mere ensartet og retvisende monitorering af belægningen på
tværs af sygehuse og afdelinger.
Så der er sat rigtig meget i gang.
***
I sidste uge hhv. d. 14. december og d. 15. december modtog jeg
de to endelige redegørelser om forløbet med ændring af
tærskelværdi for opgørelse af overbelægningsdage. Der er en
redegørelse fra Sundheds- og Ældreministeriets departement,
og en redegørelse fra Sundhedsdatastyrelsen.
Redegørelserne er oversendt til Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg d. 15. december.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Redegørelserne kortlægger, hvordan der opstår misforståelser
og fejl, bl.a. i kommunikationen mellem Sundheds- og
Ældreministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen, og i
departementets håndtering af opdagelsen af tærskelværdien på
105.
Jeg er blevet oplyst, at for at belyse, hvad der er op og ned i
forløbet over den knap to-årige periode, er der gennemgået et
meget stort antal dokumenter, og der har været drøftelser med
relevante sagsbehandlere.
Jeg noterer mig, at redegørelserne om ændringerne i
tærskelværdi for den ene af de to overbelægningsindikatorer
grundlæggende er i tråd med den foreløbige redegørelse og det
sagsforløb, som jeg oplyste på hastesamrådet d. 15. november.
Der er nogle få, nye oplysninger, jeg gerne vil fremhæve.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Som jeg er blevet oplyst var der åbenhed om ændringen af
tærskelværdien fra 100 til 105 i den pågældende sektion i
Sundhedsdatastyrelsen. Der blev også lagt dokumentation ud på
esundhed i oktober 2016. Der var således flere i
Sundhedsdatastyrelsen, der var vidende om ændringen af
tærskelværdien i løbet af 2016, som det også fremgår af
redegørelsen.
Ændringen af tærskelværdien blev dog ikke eksplicit
kommunikeret til hverken departementet eller regionerne
på daværende tidspunkt.
Og der foreligger heller ikke dokumentation for, at der
skulle have været tale om en formel chefgodkendelse.
Der har været medieomtale af hvorvidt Region Hovedstaden har
brugt tærskelværdien 105 eller ej.
Med redegørelsen fra Sundhedsdatastyrelsen er der
kommet lys på det område
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Region Hovedstaden oplyser over for
Sundhedsdatastyrelsen i januar 2016, at den bruger en
definition for overbelægning på 100. Og at der dertil, i
interne belægningsoversigter ses på, hvor stor en andel af
dagene i en måned, hvor belægningsgraden har været
over 95, over 100, over 105 og over 115. Det er gengivet i
svaret på spørgsmål 204.
Der peges i redegørelserne på en række omstændigheder, som
kan have haft indflydelse på forløbet.
Der er bl.a. tale om et relativt nyt dataområde, som stadig er
under udvikling. Modsat andre sundhedsdata er der ikke de
samme rutiner og det samme kendskab til data.
Samtidig sker kritiske dele af udviklingsarbejdet og
sagsbehandlingen i perioder under indflydelse af
organisationsændringer, spidsbelastningsperioder og
medarbejderskift.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Jeg vil godt sige, som jeg også bliver spurgt til, at det stadigvæk
undrer mig, hvordan disse misforståelser og fejl kunne finde
sted, og at de ikke blev korrigeret tidligere i forløbet.
Jeg mener, at gennemgangen i redegørelserne tydeliggør, hvad
der bør gøres anderledes for at modvirke lignende fejl fremover.
Med redegørelserne, mener jeg, det er blevet tydeligere,
hvordan misforståelser af denne karakter kan forekomme og nå
så langt.
Ifølge redegørelserne foregår der flere parallelle udviklingsspor,
hvor belægningsindikatorerne indgår.
Det første spor handler om en arbejdsgruppe vedr. sengepladser
og belægning. Arbejdsgruppen består af Sundheds- og
Ældreministeriets departement, Sundhedsdatastyrelsen, Danske
Regioner og de enkelte regioner. Arbejdsgruppen mødes i januar
2016 og drøfter indberetning af belægningsdata i januar 2016.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
I den forbindelse drøftes også forskellige intervaller for
opgørelse af overbelægningsdage, og én region fremsender et
eksempel på, hvordan forskellige intervaller for belægning
bruges i interne oversigter, fx dage med en belægningsgrad over
105.
Det andet spor handler om Akutpakken og afledt af akutpakken
igangsættes en konsulentanalyse, som skal analysere den
indberettede belægningsdata og komme med forlag til
forbedringer.
Det tredje spor er et større udviklingsarbejde om Nationale Mål.
Her er belægningsindikatoren en blandt flere indikatorer, der
arbejdes med, og der er derfor tale om en bredere kreds af
medarbejdere.
Det er i regi af de Nationale mål, altså det der er spor 3, at en
sagsbehandler fra Sundhedsdatastyrelsen og to sagsbehandlere
fra SUM mødes den 3. marts 2016.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
I forsøget på at udvikle en ny indikator for belægning til
Nationale mål for 2016 – altså en tredje indikator - er der
angiveligt flere idéer på bordet. Jeg har fået oplyst, at der i et
stykke tid er overvejelser om en tærskelværdi på 105.
Som jeg læser redegørelserne, er der ikke lagt op til en ny
definition på overbelægning. Men en tredje indikator, som skal
bruges til Nationale mål.
Som jeg læser redegørelserne, søges der efter en indikator, som
kan kvalificere graden af overbelægning og sandsynligheden for,
om patienter har ligget på gangene.
Og det er i den forbindelse, der sker en sammenblanding af
udviklingsspor og dermed en misforståelse. Sagsbehandlerne fra
Sundheds- og Ældreministeriets departement har sigte på en ny
tredje indikator til Nationale Mål, mens sagsbehandleren fra
Sundhedsdatastyrelsen åbenbart har haft den opfattelse, at der
var tale om en af de eksisterende indikatorer på esundhed.dk.
Jeg kan som minister godt undre mig over, at denne
misforståelse ikke fanges og korrigeres tidligere i forløbet.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Og jeg mener, at det er udtryk for, at der mangler nogle klarere
procedurer for, hvordan ændringer i opgørelser foretages, og
hvordan ændringer kommunikeres. Det vil jeg vende tilbage til.
Som det fremgår af departementets redegørelse bliver
departementet opmærksom på den ændrede tærskelværdi fra
100 til 105 i begyndelse af maj 2017, og den her ændring har så
betydning for den ene af de to indikatorer på esundhed.
Departementet sender en mail den 3. maj til
Sundhedsdatastyrelsen om, at tærskelværdien skal ændres
tilbage til 100 til næste offentliggørelse i september 2017.
Den information kommunikeres ikke videre i departementet. Og
som jeg allerede har sagt meget klart på det første samråd, d.
15. november, så mener jeg den burde have været
kommunikeret. Jeg burde have været orienteret, og havde jeg
været orienteret, så ville jeg også have sørget for, at Folketinget
var blevet orienteret, og at fejlen var blev rettet hurtigst muligt,
og ikke først i september.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Det fremgår af redegørelsen fra departementet, at der på dette
tidspunkt er meget stor travlhed i departementet, særligt med
forhandlingerne om kommunernes og regionernes økonomi for
2018.
Hertil kommer, at der sker en række medarbejderskift blandt
sagsbehandlerne i sagen. Og sagsbehandlingen af svaret på
spørgsmål 1014 finder sted i en periode, hvor departementet er
lukket ned og holder sommerferie.
Hvis vi retter blikket mod Sundhedsdatastyrelsen, så er der
ifølge redegørelserne også en række omstændigheder, som det
er værd at hæfte sig ved.
Sundhedsdatastyrelsen dannes i november 2015, og
afdelingerne i styrelsen er sammenbragt af enheder fra
forskellige institutioner. I februar 2016 foregår bl.a. en
større organisationsændring i styrelsen, men der er en
erkendelse af, at styrelsen viderefører forskellige, arvede
kulturer.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
I forbindelse med monitoreringsopgaver er der fx normalt
ikke sammenfald mellem medarbejdere, der har ansvar
for nationale monitoreringer og tekniske medarbejdere
med adgang til esundheds produktionsmiljø, men det har
af historiske årsager været sådan på belægningsområdet.
Sagsbehandlingen foregår også i Sundhedsdatastyrelsen
under flere medarbejderskift.
Disse forhold er ikke en undskyldning for de misforståelser og
fejl, der sker. Men jeg tror man må sige, det er en del af
forklaringen.
Det bekræfter mig i, at der er behov for klarere procedurer for,
hvordan ændringer i opgørelser gennemføres og kommunikeres.
Der er behov for strukturer, som gør sagsbehandlingen mere
robust også i særligt udsatte perioder med ekstra stort
arbejdspres, og som ikke påvirkes i den grad af
medarbejderskift.
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Der spørges også til, hvornår
erkendelsen
om den ændrede
definition på overbelægning nåede til hhv. afdelingschef- og
departementschefniveau.
Jeg er blevet oplyst om, at afdelingschef- og
departementschefniveau erkender ændringen af
tærskelværdien til 105 samme dag, som jeg selv. Dvs. den 7.
november 2017.
For fuldstændighedens skyld vil jeg oplyse, at en afdelingschef
den 6. juli 2017 er ”cc” på en mail fra en medarbejder. Mailen er
en orientering om en aktindsigtsafgørelse. Hvis man åbner
mailen og læser den vedhæftede afgørelsen, så fremgår det, at
tærskelværdien har været 105. Mailen bliver fundet ”ulæst” i
mailgennemgangen, som her i den seneste måned har dannet
grundlag for redegørelsen.
Jeg kan forstå, at ministeriets vurdering har været, at mailen
ikke var relevant i redegørelsen, fordi mailen vedrører en
aktindsigt, og ikke de konkrete forløb vedr. svarene til
Folketinget, og ændringerne af tærskelværdien i marts 2016 og
maj 2017.
Side 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Der spørges som nævnt til erkendelsen –som kommer, som jeg
nævnte i forhold til afdelingschef og departementschef den 7.
november, altså den samme dag hvor jeg også selv bliver
orienteret omkring de her ændringer. Men da udvalget nu
spørger eksplicit ind til afdelingschefen, så synes jeg også, det er
relevant at have den sidste del af oplysningen som del af mit
svar på samrådsspørgsmål AI.
I lyset af det store fokus på belægningsopgørelser beslutter
Sundhedsdatastyrelsen at gennemføre et grundigt eftersyn af
programmerne til beregning af belægningsindikatorerne.
Jeg har fået oplyst, at eftersynet igangsættes efter, at der i
dialog mellem styrelsen og departementet på kontorniveau om
tallene på esundhed og at Sundhedsdatastyrelsen har skullet
beregne tallene for overbelægning til besvarelse
folketingspørgsmål SUU alm del 138. Og hvor svaret også
indikerer, at der vil blive iværksat det her eftersyn.
Jeg har modtaget eftersynet, og det er også oversendt til
Sundheds- og Ældreudvalget 18. december 2017.
Side 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Ifølge redegørelsen har eftersynet givet anledning til, at der
gennemføres to ændringer og én fejlretning. Det er relativt
teknisk, men jeg uddyber selvfølgelig gerne, hvis der er et ønske
om det. Men jeg vil tillade mig også athenvise til det eftersyn,
jeg har modtaget, og som er oversendt til Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg.
De fejl i registeret Senge og Belægning, som der er oversendt et
særskilt notat om har konsekvenser for den nye indikator for
belægning i Nationale mål for 2017. Det handler om, hvordan
der aggregeres på regionalt niveau.
Jeg vil gerne præcisere: Det er altså om en NY fejl, og den
handler ikke om tærskelværdien på 105. Da jeg sagde på
samrådet den 15. november, at ændringen af tærskelværdien
IKKE havde konsekvenser for Nationale mål, så var – og er – det
korrekt. Men den aggregeringsfejl, der er fundet i forbindelse
med Sundhedsdatastyrelsens eftersyn, den HAR konsekvenser.
Side 15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
For det første ses et andet niveau for indikatoren
overbelægningssengedage, og for det andet ses en anden
retning på udviklingen i indikatoren for en enkelt region, og det
er også det, der er gennemgået i redegørelsen til udvalget i
forhold til den her aggregeringsfejl, hvor regionens samlede
antal tælles med af to omgange så at sige.
På grund af fejlen vil der blive udarbejdet en ny elektronisk
version af Nationale mål for 2017.
Sundhedsdatastyrelsen oplyser, at ændringerne ikke har
betydning for de afgivne besvarelser af spørgsmål fra
Folketinget vedr. overbelægning.
Hvad har disse fejl betydet, hvis vi hæver blikket en gang?
De berørte indikatorer har sigte på national monitorering af
belægningssituationen på landets sygehuse.
Side 16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Som jeg også oplyste i det tidligere samråd med
beskæftigelsesministeren, så benytter sygehusene egne og mere
aktuelle opgørelser til at følge belægningssituationen i den
daglige drift.
Og som beskæftigelsesministeren også kunne oplyse, så ser
Arbejdstilsynet på den aktuelle situation på den pågældende
afdeling.
Det er derfor værd at huske på, at:
Ændringen i tærskelværdien slår igennem i hele
tidsserien for overbelægningsdage. Dvs. at ændringen
ikke kun påvirker opgørelsen i perioden efter
ændringen, men også opgørelserne tilbage i tid.
Med ændringen bliver der således lavet en helt ny
tidsserie for antallet af overbelægningsdage på
eSundhed.
Side 17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Der bliver således ikke lavet en tidsserie baseret på en
tærskelværdi på 100 før Akutpakken, og en
tærskelværdi på 105 efter Akutpakken.
Da ændringen slår igennem i hele opgørelsesperioden,
bliver der dermed både færre overbelægningsdage før
Akutpakken og efter Akutpakken i opgørelsen af
overbelægningsdage på eSundhed.
Hvis vi tager et eksempel, som vi også havde fremme på
hastesamrådet, et eksempel fra medicinsk afdeling på Holbæk
Sygehus, så vil vi:
Med en tærskelværdi på 105 pct. se, at afdelingen har
4 dage med overbelægning i 1. kvartal 2014 og 33
overbelægningsdage i 1. kvartal 2017.
Med en tærskelværdi på 100 pct. har afdelingen 22
dage med overbelægning i 1. kvartal 2014 og 65
overbelægningsdage i 1. kvartal 2017.
Side 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Dvs. at antallet af overbelægningsdage i 1. kvartal 2014
falder fra 22 til 4 dage, når tærskelværdien ændres fra
100 til 105. Og antallet af overbelægningsdage inden
Akutpakken med ændringen bliver dermed også
lavere.
Tilsvarende falder antallet af overbelægningsdage i 1.
kvartal 2017 fra 65 til 33 overbelægningsdage i 1.
kvartal, når tærskelværdien ændres fra 100 til 105.
Men set over den samlede periode fra 1. kvartal 2014
til 1. kvartal 2017 – hhv. før og efter akutpakken - er
der tale om en relativt større stigning i
overbelægningsdage.
Den fejlbehæftede indikator for overbelægning står ikke alene,
hverken i de svar der er oversendt til Folketinget eller på
esundhed. I perioden har indikatoren for ’belægningsgrad’
ligeledes været tilgængelig på esundhed, og den påvirkes ikke af
tærskelværdien, eller de fejl i de bagvedliggende programmer,
som Sundhedsdatastyrelsens eftersyn har belyst.
Side 19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Belægningsdata er endvidere ”nyt terræn”. Den gældende
opgørelsesmetode og indberetning trådte i kraft 1. januar 2014.
Der er ikke den samme rutine og erfaring med disse data og
beregninger som der er ved nogle af de ældre registre i
Sundhedsdatastyrelsen.
Begge indikatorer bruges ifm. besvarelse af FT-spørgsmål, men
der tages også store forbehold over for data. Det skyldes, at
data er behæftet med betydelig usikkerhed. pga. forskelle i
registreringspraksis.
Det er jo netop derfor regeringen igangsætter et arbejde med at
få bedre og mere retvisende data, som også fremhæves i de
afgivne svar til folketinget.
Ændringerne i tærskelværdien og fejlen i indikatoren i Nationale
Mål har konsekvenser for troværdigheden af de tal, der
oversendes til Folketinget.
Og det er naturligvis helt afgørende, at der er troværdighed om
data, og at Folketinget får retvisende information og fakta, når
der bedes om det.
Side 20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Der er tale om beklagelige misforståelser, der sker på
administrativt niveau.
Jeg har som minister ikke været involveret i disse fejl, og jeg har
ikke haft anledning til at tro, at de var fejlbehæftede. Til
gengæld har jeg reageret med det samme, da jeg får kendskab
til det. Jeg har bedt mit ministerium om en redegørelse. Jeg har
bedt om udarbejdelse af berigtigelser af svar til Folketinget. Jeg
har bedt om opstramninger af procedurer i mit ministerium.
Så når der spørges til, om jeg har levet op til mit ansvar som
minister, så er mit svar, at jeg finder det meget beklageligt, at
der er sendt forkerte oplysninger til Folketinget.
Men da jeg blev opmærksom herpå, har jeg gjort, hvad jeg
kunne for at sikre, at Folketinget får de korrigerede tal, og sikret
at ministeriet og organisationen har draget læring af
situationen.
Side 21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Som jeg også sagde på hastesamrådet d. 15. november, så ville
jeg, hvis jeg havde være orienteret om ændringen og det man
fandt tilbage i starten af maj 2017, så ville jeg have orienteret
Folketinget med det samme. Så ville jeg også have bedt om at
ændringen af tærskelværdi tilbage til 100 blev implementeret
med det samme, og så ville jeg have fået berigtiget svarene til
Folketinget på det tidspunkt. Og det siger sig selv at spørgsmålet
1014 i så fald havde fået et andet forløb, fordi det jo så ville
være efterfølgende.
Det er helt afgørende for mig, at der er troværdighed om de tal,
der sendes til udvalget og Folketinget. Det skal der ikke herske
tvivl om.
På baggrund af redegørelserne og eftersynet mener jeg, at der
kan gøres mere for at minimere risikoen for fejl.
Der er behov for mere formelle strukturer, som i højere grad
kvalitetssikrer statistikker og opgørelser.
Side 22
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Jeg har besluttet, at snitfladen og kommunikationsvejene
mellem departementet og Sundhedsdatastyrelsen skal være
mere entydige.
Jeg har bedt om, at procedurerne for ændringer og opdateringer
af data og indikatorer styrkes markant, og at der er et øget fokus
på at orientere både mig og Folketinget, når der sker relevante
ændringer.
Og for at komme ordentligt rundt har jeg også besluttet at der
skal eksterne konsulenter til at se på, om der er mere, der kan
gøres for yderligere at sikre klare linjer og procedurer blandt
andet i relation til styrelse og departement.
Sundhedsdatastyrelsen er desuden i gang med at gennemføre
en række interne tiltag, der indbefatter
- en omorganisering, så monitoreringen af overbelægning
flyttes til den afdeling, der har ansvaret for øvrige
monitoreringsopgaver
- At der bliver oprettet klare godkendelsesprocesser for
ændringer i opgørelsesmetoder og dataleverancer,
- At der sker en udarbejdelse af mere klar formidlings- og
revisionspolitik for data, der publiceres
Side 23
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
- samt en styrkelse af arbejdet med at kvalitetssikre
opgørelser og statistik som oversendes ikke mindst til
Folketinget.
Der er allerede en del i gang. Men jeg synes samtidig at det er
nyttigt, at vi nu også får eksterne øjne, der ser på, om vi kan
gøre endnu mere, end der allerede er igangsat.
For de misforståelser og fejl, som vi har været vidne til for de
her indikatorer, det er ikke tilfredsstillende, og det skal der gøres
noget ved. Og det er også det arbejde, jeg har sat i gang, så snart
jeg blev vidende om de fejl, der er foregået.
Tak for ordet.
Side 24