Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSOS
Koordineret med:
Sagsnr.: 1709193
Dok. nr.: 505925
Dato: 19-12-2017
Det talte ord gælder
[Skriv tid, sted og overordnet tilhørerkreds]
TALEPAPIR
Talepapir - samrådsspørgsmål V, W, X og Y vedr.
overbelægning
Samrådsspørgsmål V
Ministeren bedes redegøre for, om de ændrede og
fejlbehæftede opgørelsesmetoder i forhold til
belægningsprocenterne på det medicinske område har været et
bevidst valg fra den daværende ministers side eller blot en
beklagelig fejl? Der henvises til artiklen ”Talmagi: Embedsmænd
tryller patienter væk fra sygehusgangene”, bragt på
DenOffentlige.dk den 9. november 2017.
Samrådsspørgsmål W
Ministeren bedes redegøre for, hvilke negative effekter den de
facto overbelægning som følge af de forkerte
opgørelsesmetoder på det medicinske område har haft i forhold
til patientbehandlingen og arbejdsmiljøbelastningen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0002.png
Samrådsspørgsmål X
Ministeren bedes redegøre for, om der har været flere påbud og
anmærkninger fra Arbejdstilsynet på de sygehusafdelinger, der
har været ramt af overbelægning som følge af Sundheds- og
Ældreministeriets fejlberegninger.
Samrådsspørgsmål Y
Ministeren bedes redegøre for, hvad forklaringen er på, at
Sundheds- og Ældreministeriet tilsyneladende har skiftet
forklaring på overbelægningsspørgsmålet under vejs i forløbet.
Og mener ministeren på linje med den citerede embedsmand
fra Sundhedsdatastyrelsen, eller har ministeren på et tidspunkt
ment, at det er rigtigt, at ”Vi er blevet enige med regionerne og
departementet (ministeriet, red.) om, at det var et bedre mål for
overbelægning med 100, da 100 pct. overbelægning faktisk er
helt fint, og 101-104 pct. er så marginalt over 100, at det slet
ikke bør tælle som overbelægning”. Der henvises til
”Overbelægning: Styrelse siftede pludselig forklaring i sag om
talmagi på stgehusene”, jf. Fyns Stiftstidende den 10. november
2017.
***
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0003.png
Tak og tak for ordet. Jeg vil besvare samrådsspørgsmålene
samlet.
Lad mig starte med at understrege, at regeringen prioriterer at
nedbringe overbelægning på landets sygehuse,fordi situationer
med overbelægning påvirker både vores medarbejdere og det
påvirker patienterne. Og det er på ingen måde acceptabelt, når
overbelægning fører til, at patienter skal ligge på gangene eller i
skyllerum.
Det var også baggrunden for, at regeringspartierne og Dansk
Folkeparti i februar måned 2016 aftalte en akutpakke mod
overbelægning. Og at overbelægningsproblematikken også var
et hovedfokus i den handlingsplan for den ældre medicinske
patient, som regeringspartierne og Dansk Folkeparti indgik
aftale om i juni måned 2016.
Med Akutpakken og Handlingsplanen blev der samlet afsat 1,2
mia. kr. i perioden 2016-2019. Og samtidig skal akutpakken og
handlingsplanen understøtte, at færre ældre får behov for
sygehusindlæggelser på grund af problemer, der kan forbygges
og behandles i eget hjem eller ude i pleje- og primærsektoren.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0004.png
De to initiativer er vigtige midler til at modvirke overbelægning
og til at styrke indsatsen for de ældre medicinske patienter.
Regeringspartierne har også haft fokus på den generelle
udvikling af sundhedsvæsnet, og har sammen med vores
aftalepartnere i finansloven, Dansk Folkepart, siden valget i 2015
tilført 3,8 mia. kr. til det samlede sundhedsvæsen, og med den
nye finanslov, der er lavet aftale om, er der aftalt yderligere 2
milliarder kroner over de næste fire år til at styrke vores
sundhedsvæsen.
En del af Akutpakken understøtter regionernes arbejde med
udbredelse og videreudvikling af de gode erfaringer med
redskaberne fra projekt ”Sikkert Patientflow” til alle landets
akutsygehuse. Sikkert Patientflow handler om dagligt at have et
overblik over antal patienter og kapaciteten til at håndtere
patienterne. Og en tilgang til at håndtere situationer, der kan
føre til overbelægning – i tide.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0005.png
Herudover styrker Akutpakken og Handlingsplanen også
incitamenterne i kommunerne.
Differentieringen af den kommunale medfinansiering øger
kommunernes incitament yderligere til at forebygge, at særligt
ældre medborgere indlægges unødigt. At forebygge
indlæggelser er helt centralt både af hensyn til den enkelte
borger, men også fordi hvis vi kan forebygge at medborgere
bliver indlagt, så mindsker vi samtidig risikoen for
overbelægning på sygehusene.
Derudover er færdigbehandlingstaksterne blevet øget fra første
januar 2017. Færdigbehandlingstaksterne giver kommunerne et
større incitament til at hjemtage færdigbehandlede patienter.
Det skal også bidrage til at færdigbehandlede patienter ikke
optager sengepladserne på sygehusene, som det ellers er set, at
det er sket.
Og vi kan faktisk se, at det virker.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0006.png
Fra første kvartal til tredje kvartal her i 2017, der viser de
foreløbige tal, at antallet af færdigbehandlingsdage pr. 1.000
indbyggere er faldet med ca. 40 pct. på landsplan, og i Region
Hovedstaden, hvor der hidtil har været flest
færdigbehandlingsdage, er antallet af færdigbehandlingsdage
faldet med 50 pct.
Opsummerende har vi altså som regering, sammen med Dansk
Folkeparti, i høj grad sat ind over for overbelægning.
Regeringens arbejde for at nedbringe overbelægning på landets
sygehuse består af en lang række forskellige elementer og
indsatser.
Det er en indsats, jeg som Sundhedsminister kan stå på mål for,
og det er også en indsats, der har været vigtig.
Vi har som regering også samtidig meldt klart ud, at det er et
langt sejt træk, og at vi på ingen måder er i mål endnu – men vi
er godt i gang.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0007.png
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for, om ændringen af
opgørelsesmetoden var et bevidst valg fra den daværende
ministers side eller en beklagelig fejl.
Det svarede jeg allerede på på hastesamrådet d. 15. november,
men jeg vil gerne svare på det igen,
, og det fremgår også af den redegørelse, som er oversendt til
SUU den 15. december, og som udvalget også skal drøfte senere
i dag på et samråd.
Men jeg gentager naturligvis gerne mit svar: Der er tale om en
administrativ fejl, der bygger på en beklagelig misforståelse. Så
nej, der er ikke tale om politiske beslutninger, der leder frem til
en ændring af tærskelværdien.
Lad mig også igen understrege, at ændringen af tærskelværdien
blev implementeret både bagudrettet og fremadrettet. Sagt
med andre ord betyder ændringen af tærskelværdien til 105, at
antallet af overbelægningsdage bliver lavere både før
Akutpakken og efter Akutpakken i opgørelserne på eSundhed.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0008.png
Hertil kommer, at den fejlbehæftede indikator for
overbelægning ikke står alene. I hele perioden har indikatoren
for ’belægningsgrad’ ligeledes været tilgængelig på eSundhed.dk
– en indikator, som ikke er påvirket af ændringen af
tærskelværdi.
Men det bekymrer mig selvfølgelig, at der kan opstå
misforståelser som den, vi har set. Og jeg er ikke tryg ved, at
Sundhedsdatastyrelsen i december har fundet en fejl i
aggregeringen af opgørelsen af den nye indikator der blev
udviklet til Nationale Mål, som udvalget særskilt er blevet
orienteret om.
Og derfor er der også sat en række initiativer i gang.
Jeg har bl.a. besluttet, at snitfladen mellem departementet og
Sundhedsdatastyrelsen skal være mere entydig.
Jeg har bedt om, at procedurerne for ændringer og opdateringer
af data og indikatorer styrkes markant, og at der skal øget fokus
på at orientere både mig som minister og Folketinget, når der
sker relevante ændringer.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0009.png
Og for at komme ordentligt rundt har jeg også besluttet at der
skal eksterne konsulenter på for at se, om der er mere, der kan
gøres for yderligere at sikre klare linjer og procedurer.
Sundhedsdatastyrelsen er endvidere i gang med at gennemføre
en række interne tiltag, der indbefatter
- en omorganisering, så monitoreringen af overbelægning
flyttes til den afdeling, der har ansvaret for de øvrige
monitoreringsopgaver
- Så der kommer klare godkendelsesprocesser for
ændringer i opgørelsesmetoder og dataleverancer,
- Så der sker en udarbejdelse af en mere klar formidlings-
og revisionspolitik for data, der publiceres
- Og en styrkelse af arbejdet med at kvalitetssikre de
opgørelser og statistik, der ikke mindst tilgår Folketinget.
Jeg synes også det er nyttigt, at vi får eksterne øjne på, til at se
om der er mere , vi kan gøre, og det arbejde er ved at blive
igangsat.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0010.png
For de misforståelser og fejl, som vi har været vidne til omkring
de her indikatorer er ikke tilfredsstillende, og det skal der
selvfølgelig gøres noget ved.
[Spm. Y]
I forhold til samrådsspørgsmål Y om Sundhedsdatastyrelsens
ændrede forklaring, vil jeg igen tillade mig at henvise til
redegørelsen, som er oversendt til udvalget og også til det, jeg
svarede på samrådet den 15. november.
Jeg har fået oplyst, at det først er i juli 2017, at det går op for
Sundhedsdatastyrelsen, at der er tale om en misforståelse og at
det således aldrig var besluttet, at tærskelværdien skulle
fastsættes til 105.
Så bliver jeg spurgt til, hvad jeg mener tærskelværdien for
overbelægning skal være. Der vil jeg også gerne gentage, som
jeg sagde på hastesamrådet d. 15. november,
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0011.png
at jeg mener at der er tale om overbelægning, når der er flere
patienter end der er sengepladser til – og det betyder altså, at vi
taler om overbelægning, lige så snart belægningsgraden
overstiger 100. Og det sagde jeg også meget klart på
hastesamrådet d. 15. november.
Ift. Spm. W om hvilken betydning ændringen af tærskelværdien
har haft for arbejdsmiljøet på sygehusene og
patientbehandlingen, så tror jeg det er
vigtigt at skelne mellem indikatorer, som gør det muligt at følge
udviklingen i sundhedsvæsenet på et overordnet niveau på den
ene side, og de data, som anvendes i den daglige drift på
sygehusene, på den anden side.
I den konsulentrapport som er lavet af konsulentfirmaet
Rehfeldt i 2016 om kapacitet på sygehusene, og som også er
oversendt til udvalget, der illustrereres det netop, at behovet for
data sker på forskellige niveauer.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0012.png
På det
politiske
niveau er der behov for aggregerede data, der
viser de overordnede udviklingstendenser kvartalsvist eller
månedligt. Disse data opgøres bagudrettet.
sygehusniveau
er der behov for data, der giver et tidstro
overblik over belægningssituationen og data til
planlægningsformål og løbende tilpasninger.
Sundhedsdatastyrelsens indikator for ’antal dage med
overbelægning’ fra eSundhed.dk er et eksempel på det første,
nemlig en indikator som primært benyttes til at følge
udviklingen på
et overordnet niveau.
Og her er der én af flere
indikatorer, der kan hjælpe til at give et overblik over hvor høj
belægningen har været på sygehusene.
Det samme gør indikatoren for belægningsgrad. Og som jeg har
nævnt, så er denne indikator ikke påvirket af den administrative
fejl omkring tærskelværdien.
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0013.png
For at belyse det andet element – nemlig den bagudrettede
opgørelse af overbelægningsdage fra eSundhed, og hvad der i
stedetfor anvendes i den daglige driftsstyring på sygehusene –
har jeg indhentet et bidrag fra Danske Regioner.
Danske Regioner oplyser, til –citat og jeg læser op: ”der til
sygehusenes løbende opfølgning og kapacitetstilpasning er
behov for data til at sikre flow og kapacitetsstyring. I den daglige
styring er der derfor behov for data, som opdateres ofte og
gerne i realtid, og derfor er der lokalt udviklet indikatorer og
systemer, der understøtter det løbende overblik over
sengekapaciteten.
Sundhedsdatastyrelsens opgørelse af antal dage med
overbelægning er ikke som sådan en indikator, der anvendes i
den daglige drift eller daglige styring på sygehusene.”
(Citat slut)
Det bringer mig videre til spørgsmål X om ændringen af
tærskelværdien har haft betydning for påbud og anmærkninger
fra Arbejdstilsynet.
Side 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0014.png
Den fejlbehæftede indikator for ’antal dage med overbelægning’
på eSundhed bruges, som nævnt, hovedsageligt bagudrettet til
monitorering af den generelle belægningssituation.
Som netop fremlagt, så benytter regionerne og sygehusene
egne, mere aktuelle opgørelser til at følge
belægningssituationen i den daglige drift. Så for at gentage, så
er det sådan, at den reelle belægningssituation ikke har ændret
sig som følge af opgørelsen af antal dage med overbelægning på
eSundhed. Det er jeg også sikker på, at
beskæftigelsesministeren vil komme ind på om lidt, ift.
Arbejdstilsynet, ift. hvad man bruger og hvad man observerer
ved deres tilsynsbesøg.
Lad mig runde af med at understrege, at det ligger både
regeringen og mig selv som minister meget på sinde at
nedbringe overbelægningen på landets sygehuse. Jeg tror alle
her i dag er enige i, at det er uværdigt at have patienter liggende
på gangene.
Side 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/12-17 om følger af de forkerte opgørelsesmetoder for overbelægning, til sundhedsministeren
1847931_0015.png
Det er også derfor de nuværende regeringspartier og Dansk
Folkeparti som nævnt har målrettet midler til at nedbringe
overbelægning både med finansloven for 2016, og vi har givet
kommunerne stærkere incitamenter til at forebygge at særligt
ældre borgere har behov for indlæggelse; og også givet
kommunerne stærkere incitamenter til at få patienterne, når de
er færdigbehandlede, hjem, så de ikke optager en seng på et
sygehus.
Men det er et langt sejt træk at nedbringe overbelægning. Det
anerkender regeringen til fulde. Og det er også derfor vi
sammen med Dansk Folkeparti har sat ind med en vifte af
initiativer og afsat 1,2 mia.kr. over 4 år for at gøre noget ved
det, hvor en række af initiativerne stadigvæk er i gang med at
blive rullet ud på de konkrete sygehuse.
Tak for ordet.
Side 15