Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1846353_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Sundheds- og Ældreudvalget
17. januar 2018
Besvarelse af SUU alm. del - spørgsmål 343 stillet af udvalget den 22.
december 2017 efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S)
Spørgsmål:
Ministeren bedes i forlængelse af Justitsministeriets besvarelse af SUU
alm. del - spørgsmål nr. 232 til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
redegøre for, om EU-retlige og internationale forpligtelser på Erhvervs-
ministeriets område betyder, at det kan udelukkes, at det er juridisk muligt
at kræve offentlighed om de aftaler, som indgås mellem detailhandlen og
festivaler på den ene side og tobaksindustrien på den anden side om at
have cigaretter mv. stående fremme i nærheden af betalingskasser og eks-
klusivret til at sælge cigaretter mv., med henvisning til at cigaretter mv.
skader folkesundheden, ligesom indførelse af neutrale cigaretpakker i
henhold til EU’s Tobaksvaredirektiv kan ske med henvisning til hensynet
til folkesundheden?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, om det kan udeluk-
kes, at det er muligt at gennemføre den i spørgsmålet omtalte ordning
indenfor Danmarks EU-retlige og internationale forpligtelser fsva. kon-
kurrencereglerne.
Det kan ikke på det foreliggende grundlag på baggrund af konkurrence-
reglerne udelukkes, at det er juridisk muligt at etablere den omtalte ord-
ning. Dette baseres på følgende overvejelser:
Den gennemsigtighed om de i spørgsmålet nævnte aftaler, som vil være
en konsekvens af etableringen af den omtalte ordning, kan muligvis inde-
bære offentliggørelse af forretningshemmeligheder og kan have en nega-
tiv indvirkning på konkurrencen. Det vil kunne være tilfældet, hvis disse
aftaler indeholder konkurrencefølsomme oplysninger. En sådan gennem-
sigtighed vil således evt. kunne give virksomheder informationer om de-
res konkurrenters strategier mv., der vil kunne medføre en ensretning og
koordinering af virksomheders adfærd til skade for konkurrencen.
Hvorvidt dette kan udgøre et problem i forhold til konkurrencereglerne,
afhænger dog af, hvilke oplysninger der offentliggøres, og en nærmere
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om EU-retlige og internationale forpligtelser på Erhvervsministeriets område betyder, at det kan udelukkes, at det er juridisk muligt at kræve offentlighed om de aftaler, som indgås mellem detailhandlen og festivaler på den ene side og tobaksindustrien på den anden side om at have cigaretter m.v. stående fremme i nærheden af betalingskasser og eksklusivret til at sælge cigaretter m.v., til erhvervsministeren
2/3
analyse af en række forhold, herunder i hvilket omfang oplysningerne er
centrale konkurrenceparametre, hvordan markedsstrukturen er på de rele-
vante markeder, om der er mulige effektivitetsgevinster ved ordningen
mv.
Ved den nærmere vurdering af, om det er muligt at etablere den omtalte
ordning, er det endvidere relevant at sondre mellem de danske og EU’s
konkurrenceregler.
I relation til de danske konkurrenceregler bemærkes det, at den omtalte
ordning ikke vil være i strid med konkurrenceloven, hvis den gennemfø-
res på en måde, så den er en direkte og nødvendig følge af offentlig regu-
lering, fx ved lov, idet de relevante forbudsbestemmelser i konkurrence-
loven i givet fald ikke finder anvendelse.
I relation til EU’s konkurrenceregler bemærkes det, at disse kan anvendes
i forhold til den omtalte ordning, hvis den kan påvirke samhandelen mel-
lem EU’s medlemsstater.
Det kan ikke på det foreliggende grundlag udelukkes, at den omtalte ord-
ning kan være i strid med EU’s konkurrenceregler, selvom den er en di-
rekte og nødvendig følge af offentlig regulering i Danmark. I henhold til
EU-retten
er EU’s medlemsstater således underlagt en loyalitetsforpligtel-
se, der bl.a. indebærer, at indførelse af lovgivning eller anden offentlig
regulering, der begrænser anvendelsen af EU’s konkurrenceregler, vil
kunne udgøre en overtrædelse af de pågældende medlemsstaters EU-
retlige forpligtelser.
I forhold til hvorvidt indførelsen af neutrale cigaretpakker i henhold til
EU’s Tobaksvaredirektiv kan ske med henvisning til hensynet til folke-
sundheden, har ministeren modtaget følgende bidrag fra Sundheds- og
Ældreministeriet:
I art. 24, stk. 2 i tobaksvaredirektivet (direktiv 2014/40/EU) fremgår det,
hvilken afvejning der må finde sted, hvis medlemsstater indfører standar-
disering af tobaksvarers emballage med henvisning til beskyttelse af fol-
kesundheden:
Art. 24, stk. 2:
»Dette direktiv berører ikke en medlemsstats ret til at opret-
holde eller indføre yderligere krav, som finder anvendelse
på alle produkter, der markedsføres i medlemsstaten, i for-
bindelse med standardiseringen af tobaksvarers emballage,
når det er berettiget af hensyn til folkesundheden, idet der
tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om EU-retlige og internationale forpligtelser på Erhvervsministeriets område betyder, at det kan udelukkes, at det er juridisk muligt at kræve offentlighed om de aftaler, som indgås mellem detailhandlen og festivaler på den ene side og tobaksindustrien på den anden side om at have cigaretter m.v. stående fremme i nærheden af betalingskasser og eksklusivret til at sælge cigaretter m.v., til erhvervsministeren
3/3
sikres med dette direktiv. Sådanne foranstaltninger skal stå i
rimeligt forhold til målet og må ikke udgøre et middel til
vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af
samhandelen mellem medlemsstaterne. Disse foranstaltnin-
ger meddeles til Kommissionen sammen med begrundelsen
for at opretholde eller indføre dem.«
Art. 24, stk. 2 relaterer sig specifikt til standardisering af tobaksvarers
emballage. Art. 24, stk. 2 har ikke virkning for andre bestemmelser i di-
rektivet.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen