Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1844739_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-01-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1800042
Dok. nr.: 512947
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 342 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 342:
”Ministeren
bedes i forlængelse af Justitsministeriets besvarelse af SUU alm. del -
spørgsmål nr. 232 til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, redegøre for, om EU-
retlige og internationale forpligtelser på Sundheds- og Ældreministeriets område be-
tyder, at det kan udelukkes, at det er juridisk muligt at kræve offentlighed om de af-
taler, som indgås mellem detailhandlen og festivaler på den ene side og tobaksindu-
strien på den anden side om at have cigaretter mv. stående fremme i nærheden af
betalingskasser og eksklusivret til at sælge cigaretter mv., med henvisning til at ciga-
retter mv. skader folkesundheden, ligesom indførelse af neutrale cigaretpakker i hen-
hold til EU’s Tobaksvaredirektiv
kan ske med henvisning til hensynet til folkesundhe-
den?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke umiddelbart vurderer, at der er
EU-retlige eller internationale forpligtelser på Sundheds- og Ældreministeriets om-
råde, der udelukker, at det er juridisk muligt at kræve offentlighed om de aftaler, som
indgås mellem detailhandlen og festivaler på den ene side og tobaksindustrien på den
anden siden om at have cigaretter m.v. stående fremme i nærheden af betalingskas-
ser og eksklusivret til at sælge cigaretter m.v. Det vil dog kræve en lovændring at gøre
det muligt at kræve offentlighed om sådanne aftaler.
I art. 24, stk. 2 i tobaksvaredirektivet (direktiv 2014/40/EU) fremgår det, hvilken af-
vejning der må finde sted, hvis medlemsstater indfører standardisering af tobaksva-
rers emballage med henvisning til beskyttelse af folkesundheden:
Art. 24, stk. 2:
»Dette
direktiv berører ikke en medlemsstats ret til at opretholde eller indføre yderligere
krav, som finder anvendelse på alle produkter, der markedsføres i medlemsstaten, i for-
bindelse med standardiseringen af tobaksvarers emballage, når det er berettiget af hen-
syn til folkesundheden, idet der tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der
sikres med dette direktiv. Sådanne foranstaltninger skal stå i rimeligt forhold til målet og
må ikke udgøre et middel til vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af
samhandelen mellem medlemsstaterne. Disse foranstaltninger meddeles til Kommissio-
nen sammen med begrundelsen for at opretholde eller indføre dem.«
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om EU-retlige og internationale forpligtelser på Sundheds- og Ældreministeriets område betyder, at det kan udelukkes, at det er juridisk muligt at kræve offentlighed om de aftaler, som indgås mellem detailhandlen og festivaler på den ene side og tobaksindustrien på den anden side om at have cigaretter m.v. stående fremme i nærheden af betalingskasser og eksklusivret til at sælge cigaretter m.v. til sundhedsministeren
Henvisningen til beskyttelsen af folkesundheden i art. 24, stk. 2 relaterer sig specifikt til
standardisering af tobaksvarers emballage. Art. 24, stk. 2 har ikke virkning for andre be-
stemmelser i direktivet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anja Gade Andersen
Side 2