Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1841611_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Dok. nr.: 498921
Dato: 04-01-2018
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Orientering om pulje til sundhedsfremmende projekter, herunder
alkoholkampagner og styrket behandlingsindsats mod
alkoholmisbrug
Der har for nyligt floreret historier i medierne om Sundhedsstyrelsens tilskud til uddan-
nelse af kommunale alkoholbehandlere i regi af
§ 16.21.36. Pulje til sundhedsfremmende
projekter, herunder alkoholkampagner og styrket behandlingsindsats mod alkoholmisbrug.
Dækningen i medierne har givet anledning til misforståelser, herunder et indtryk af at der
fremover vil ske en halvering af de midler, som Sundhedsstyrelsen hvert år bruger på at
uddanne alkoholbehandlere i kommunen, hvilket er misvisende. De midler, der fra 2018 er
afsat til uddannelse af kommunale alkoholbehandlere, er på niveau med, hvad Sundheds-
styrelsen gennemsnitligt har anvendt til formålet i de senere år.
Formålet med denne orientering er at give et overblik over de forskellige forhold, der har
været bragt frem, herunder hvor mange midler fra puljen, der historisk set er anvendt til
uddannelse af kommunale alkoholbehandlere.
Pulje til sundhedsfremmende projekter, herunder alkoholkampagner og styrket
behandlingsindsats mod alkoholmisbrug
Puljen blev indført i 2005 i forbindelse med beslutningen om at indføre en tillægsafgift på
alkoholsodavand. Det blev i den forbindelse aftalt, at indtægten fra afgifterne skulle an-
vendes til sundhedsfremmende initiativer inden for alkoholområdet med særligt fokus på
følgende temaer:
Kvalitet i alkoholbehandlingen
Fremme af kommunale kompetencer
Børn og unges alkoholforbrug
Af tabel 1 fremgår, hvordan Sundhedsstyrelsen har anvendt midlerne fra tillægsafgiften på
de tre temaer de sidste fem år, dvs. perioden 2013-2017. Tillægsafgiften har til og med
2017 været indbudgetteret på
§ 16.21.36. Pulje til sundhedsfremmende projekter, herun-
der alkoholkampagner og styrket indsats med alkoholmisbrug.
Tabel 1. Regnskabsført forbrug på § 16.21.36 finansieret af tillægsafgiften på alkoholsodavand (mio. kr., afrundede tal)
Emne / år
Kvalitet i alkoholbehandling
Heraf uddannelse af alkoholbehandlere
Fremme af kommunale kompetencer
Børn og unges alkoholforbrug
Ikke fordelte regnskabstal. Vedrører tilbagebetaling i projekter fra tidligere år
I alt
Kilde: Sundhedsstyrelsen
2013 2014 2015 2016 2017
1,6
1,4
0,05
0,9
-0,2
2,5
2,2
2
0,5
0,9
-0,1
3,4
0,5
0,5
0,1
0,9
-0,1
1,4
1
1
0,9
0,8
0
2,6
2,8
2,4
0,9
0,9
0
4,5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om, hvor mange færre kurser der fremover kan afholdes, og hvor mange færre alkoholbehandlere der fremover kan uddannes, som følge af regeringens beslutning om at halvere puljen til uddannelse af alkoholbehandlere og indsatser vedr. børns og unges alkoholforbrug, til sundhedsministeren
1841611_0002.png
I gennemsnit har Sundhedsstyrelsen således de sidste fem år anvendt ca. 2,9 mio. kr. på
§
16.21.36.10. Pulje til sundhedsfremmende projekter
til aktiviteter under ovenstående te-
maer. Ser man specifikt på midler til uddannelse af alkoholbehandlere er det gennemsnit-
lige årlige anvendte beløb ca. 1,5 mio. kr. Mindreforbruget hænger ifølge Sundhedsstyrel-
sen bl.a. sammen med, at der har været et begrænset antal undervisere, som har kompe-
tencer til at undervise i grunduddannelsesforløbet for alkoholbehandlere.
Alkoholbehandleruddannelsen
Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK) gennemfører i samarbejde med
Sundhedsstyrelsen den kommunale alkoholbehandleruddannelse. Tabel 2 indeholder en
oversigt over antal afviklede forløb samt antal deltagere siden 2006. I 2015 og 2016 har
der været en ekstra kursusaktivitet grundet en ekstra pulje til familieorienteret
alkoholbehandling (se uddybning nedenfor).
Tabel 2. Antal forløb samt deltagere på COKs kurser i alkoholbehandling 2006-2017
Årstal
Antal afviklede
forløb
2006
1
2007
2
2008
3
2009
5
2010
3
2011
2
2012
2
2013
5
2014
10
2015
19
1
1
2016
16
1
1
2017
3
80
2
I alt
71
1954
Antal deltagere
28
59
73
149
64
44
48
107
257
543
502
1
Dækker både over kurser finansieret af
§ 16.21.36.10. Pulje til sundhedsfremmende projekter
samt
§
16.21.09.10. Styrkelse af alkoholbehandlingen
(hovedparten)
2
Herudover er 30 kursister påbegyndt et forløb i december 2017, som afsluttes i februar 2018.
Kilde: Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK)
Puljesanering
I forbindelse med udarbejdelse af FFL 2018 i foråret 2017 initierede Finansministeriet en
puljesanering, som på Sundheds- og Ældreministeriet område betød, at §
16.21.36. Pulje
til sundhedsfremmende projekter, herunder alkoholkampagner og styrket behandlingsind-
sats mod alkoholmisbrug
blev nedlagt med virkning fra 2018. Indtægterne fra tillægsafgif-
ten blev i stedet for indbudgetteret på en ny underkonto 40 på
§ 16.21.02. Sundheds-
fremme og sygdomsforebyggelse
fra 2018 mod en tilsvarende nedsættelse af bevillingen
§ 16.21.02. Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse
fra 2018. Da puljesaneringen var
begrundet i et bagudrettet historisk mindreforbrug på begge konti på i alt gennemsnitligt
ca. 5 mio. kr. årligt, var forudsætningen inden for den nye samlede bevillingsramme på §
16.21.02. Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse,
at der ville kunne varetages de
samme formål som inden puljesaneringen. Det bemærkes, at det af anmærkningsteksten
til §
16.21.02. Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse
på forslag til finansloven for
2018 fremgår, at der af tillægsafgiften skulle anvendes 2,5 mio. kr. på temaerne, der tidli-
gere blev finansieret via § 16.21.36.
Pulje til sundhedsfremmende projekter,
svarende til
det gennemsnitlige forbrug gennem de seneste år, og at de resterende 2,5 mio. kr. skulle
anvendes til aktiviteter relateret til sundhedsfremmepuljen.
Afskaffelse af tillægsafgift på alkoholsodavand
I november 2017 blev tillægsafgiften på alkoholsodavand afskaffet i forbindelse med rege-
ringens aftale med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om en erhvervs- og iværksætter-
pakke. Finansieringen af afskaffelsen af afgiften blev også fundet i dette regi. Omlægnin-
gen af tillægsafgiften på alkoholsodavand fra 2018 betyder:
At tillægsafgiften på
§ 16.21.02.40. Indbetalte tillægsafgifter på alkoholsodavand
afskaffes med virkning fra 2018.
At
§ 16.21.02.10. Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse
til gengæld opskrives
med 5 mio. kr. i bevilling, svarende til de hidtidige indtægter vedr. afgiften på al-
koholsodavand.
At bevillingen på
§ 16.21.02.10. Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse
der-
med er den samme som før omlægningen af provenuet på alkoholsodavand, sva-
rende til 43,9 mio. kr. i 2018, 43,8 mio. kr. i 2019 og 43,9 mio. kr. i 2020 og frem-
efter.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om, hvor mange færre kurser der fremover kan afholdes, og hvor mange færre alkoholbehandlere der fremover kan uddannes, som følge af regeringens beslutning om at halvere puljen til uddannelse af alkoholbehandlere og indsatser vedr. børns og unges alkoholforbrug, til sundhedsministeren
Omlægningen har således ikke konsekvenser for udmøntningen af midlerne på kontoen i
forhold til finanslovsforslaget for 2018, dvs. for de midler, der er til rådighed til Sundheds-
styrelsens aktiviteter vedrørende alkoholbehandling og -forebyggelse.
Pulje til familieorienteret alkoholbehandling
I
forbi delse ed det su dhedspolitiske udspil ”Mere borger, i dre patie t –
et stærkt
fælles su dhedsvæse ” af . aj
afsatte de davære de regeri g
en pulje på 112
mio. kr. i perioden 2014-2017 til styrkelse af kommunernes indsats på alkoholområdet
gennem systematisk tidlig opsporing og kvalificeret alkoholbehandling med særligt fokus
på den familieorienterede alkoholbehandling. Ved aktstykke 152 af 18. september 2014
blev de afsatte midler i 2016 og 2017 på i alt 56 mio. kr. omprioriteret til brug for delvis
medfinansiering af behandlingsgaranti til børn og unge fra familier med stof- og alkoholaf-
hængighed og overført til
§ 15. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale for-
hold.
Der resterede herefter 56 mio. kr. på
§ 16.21.09. Styrkelse af alkoholbehandlingen
fordelt
med 28 mio. kr. årligt i såvel 2014 som 2015. Med puljen til familieorienteret alkoholbe-
handling har Sundhedsstyrelsen støttet kommunerne med midler til et eller flere af føl-
gende tiltag:
Udvikling af alkoholbehandlernes kompetencer til at arbejde familieorienteret
Udvikling af frontpersonalets kompetencer til tidlig opsporing af familier med al-
koholmisbrug
En koordinator, konsulent eller lignende, som kan understøtte den organisatori-
ske omstilling til familieorienteret alkoholbehandling.
Puljen til familieorienteret alkoholbehandling har medført, at COK i 2015 og 2016 har
gennemført et større antal kursusforløb for de kommuner, som indgik i puljen, jf. tabel 2.
Der er således i de senere år sket et ekstraordinært løft af kompetencerne på
alkoholbehandlingsområdet i kommunerne.
Nye rammer for alkoholbehandleruddannelsen
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at man siden 2016 har set et behov for at se på organiserin-
gen og finansieringen af alkoholbehandleruddannelsen med henblik på at sikre en mere
stabil organisering af uddannelsen samt at sikre, at aktiviteten ikke er afhængig af finan-
siering fra puljemidler. Samtidig har Sundhedsstyrelsen i stigende grad og i takt med, at
kommunerne efter strukturreformen tog alkoholbehandlingsopgaven til sig, fundet det
uhensigtsmæssigt i realiteten at agere som kursusudbyder.
Som følge heraf blev der i foråret 2017 etableret en følgegruppe til alkoholbehandlerud-
dannelsen, som skulle se på uddannelsens form og indhold, ligesom den skulle overvåge,
hvordan en finansieringsomlægning ville påvirke aktiviteten på området. Sundhedsstyrel-
sen tilkendegav i april 2017, at det var hensigten på længere sigt at udfase støtten til alko-
holbehandleruddannelsen og arbejde for en model, hvor kommunerne selv betalte for ud-
dannelsen. Med den nuværende indsats var det vurderingen, at der var opbygget en god
alkoholbehandleruddannelse, hvorfor der også kunne forventes større betalingsvillighed,
når den overgik til egenfinansiering.
Sundhedsstyrelsen havde forud herfor drøftet muligheden for indfasning af kommunal fi-
nansiering samt modeller for en mindre sårbar forankring med KL, som ifølge Sundheds-
styrelsen udtrykte fuld forståelse herfor. I maj 2017 orienterede Sundhedsstyrelsen kom-
munerne via et brev til alle sundhedschefer om de ændrede forhold vedrørende alkohol-
behandleruddannelsen, herunder at der gradvist vil blive indført en egenbetaling fra kom-
munerne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om, hvor mange færre kurser der fremover kan afholdes, og hvor mange færre alkoholbehandlere der fremover kan uddannes, som følge af regeringens beslutning om at halvere puljen til uddannelse af alkoholbehandlere og indsatser vedr. børns og unges alkoholforbrug, til sundhedsministeren
1841611_0004.png
Fremtidig anvendelse af midlerne til alkoholbehandleruddannelse
Tabel 3 viser den forventede anvendelse af de afsatte midler for 2018. Som det fremgår af
tabellen, er der i alt afsat ca. 1,6 mio. kr. i 2018 til alkoholbehandleruddannelse.
Tabel 3. Budget for 2018 for midler til alkoholforebyggelse og
–behandling
(§ 16.21.02)
Emne
Festivalkampagne (forebyggelse målrettet børn og unge)
Alkoholbehandleruddannelse - kursus i forebyggende samtaler
Alkoholbehandleruddannelse - basismodul
Materiale vedr. ansvarlig udskænkning
I alt
Beløb (kr.)
700.000
1.301.800
323.017
150.000
2.474.817
Side 4