Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1834482_0001.png
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2017
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2017-0032/41-0027
601105
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 206 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 6. december 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl
Lorentzen (V).
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om årsagen til den lange ventetid på politiets behandling af lægeerklæring ifm. erhvervelse af kørekort, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 206 (Alm. del) fra Folketingets Transport- Bygnings- og
Boligudvalg:
”Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for at løse proble-
met med de uacceptabelt lange ventetider på køreprøver, der
skyldes manglende godkendelse af lægeerklæringer jf. artik-
lerne trykt i Viborg Stifts Folkeblad den 5. december 2017 ”Jan
må vente i månedsvis på kørekort, fordi han snorker”, ”Kørelæ-
rere med krads kritik: Kom nu op i gear inde på det kørekort-
kontor” og ”Kørekortkontoret forklarer: Ventetiden er 4-5 må-
neder lige nu”?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet sammen
med de administrative centre (ACØ og ACV) fortsat har stort
fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden i helbredssagerne.
Sagerne behandles så hurtigt som muligt, og sagerne behandles
som udgangspunkt i den rækkefølge, de modtages, således at de
ældste sager behandles først. Centrene har dog skærpet fokus på
de sager, hvor ansøgerens erhvervsmuligheder påvirkes. For at
forbedre sagsbehandlingstiderne arbejdes der bl.a. med Lean,
performance og driftsstyring, ligesom de koncepter, der anven-
des i kørekortsager i de administrative centre, er blevet justeret.
De administrative centre har oplyst, at det ikke er muligt at op-
gøre sagsbehandlingstiden i søvnapnøsagerne separat fra de øv-
rige kørekortsager.
Centrene har endvidere oplyst, at søvnapnøsagerne generelt har
en længere sagsbehandlingstid, da denne type sager skal fore-
lægges Styrelsen for Patientsikkerhed. Centrene har i den for-
bindelse bemærket, at Styrelsen for Patientsikkerhed ofte anmo-
der om yderligere oplysninger til brug for vurderingen af sagen,
herunder navnlig oplysning om, hvorvidt ansøgeren, før be-
handling blev iværksat, led af udtalt dagstræthed, da denne op-
lysning sjældent fremgår af lægeattesten.
Styrelsen for Patientsikkerhed stiller i samarbejde med Færds-
elsstyrelsen krav til udformningen af de lægeerklæringer, der
anvendes i kørekortsager. Rigspolitiet har derfor henledt Styrel-
sen for Patientsikkerheds og Færdselsstyrelsens opmærksomhed
på problemstillingen.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om årsagen til den lange ventetid på politiets behandling af lægeerklæring ifm. erhvervelse af kørekort, til justitsministeren
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for afsluttede helbredssager i 2017, herun-
der søvnapnøsager, medio oktober 2017 var 78,7 dage for så vidt
angår sager, der skal forelægges Styrelsen for Patientsikkerhed,
inden der træffes afgørelse. Til sammenligning var den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid i 2016 90,9 dage i tilsvarende sager.
Det bemærkes, at opgørelsen er dynamisk, og at der kan fore-
komme efterregistreringer til tallene.”
Justitsministeriet kan oplyse, at Justitsministeriet sammen med bl.a. Rigs-
politiet, Styrelsen for Patientsikkerhed, Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet og Sundheds- og Ældreministeriet er i gang med at afdække, hvor-
dan sagsgangen på området kan forenkles.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 9. november 2017
af spørgsmål nr. 41 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg.
3