Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1834481_0001.png
Folketinget
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2017
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2017-0032/41-0015
542326
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 (Alm. del), som Folketingets
Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 12.
oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Helberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om årsagen til den lange ventetid på politiets behandling af lægeerklæring ifm. erhvervelse af kørekort, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 41 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for status på indsatsen for at ned-
bringe ventetiden for fornyelse af kørekort for personer med
diabetes.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at kørekortsager, her-
under fornyelse af kørekort for kørekortindehavere med hel-
bredsoplysninger om diabetes, har forskellig kompleksitet og
forløb. En mindre andel af sagerne kan afgøres umiddelbart ef-
ter modtagelse, mens den resterende del skal forelægges sund-
hedsmyndighederne og derfor har en længere sagsbehandlings-
tid. Den periode, hvor en sag afventer udtalelsen fra sund-
hedsmyndighederne, indgår i den samlede sagsbehandlingstid.
Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet indhentet en udtalelse
fra de administrative centre (ACØ og ACV), der bl.a. har oplyst,
at centrenes sager behandles så hurtigt som muligt, og at sagerne
behandles i den rækkefølge, de modtages, således at de ældste
sager behandles først. Centrene har dog i den forbindelse be-
mærket, at der er et skærpet fokus på de sager, hvor ansøgerens
erhvervsmuligheder påvirkes. De administrative centre har vi-
dere oplyst, at der – for kontinuerligt at søge at forbedre sagsbe-
handlingstiden – bl.a. arbejdes med LEAN, performance og
driftsstyring, ligesom de koncepter, der anvendes i kørekortsa-
ger i centrene, er blevet justeret.
Rigspolitiet har tidligere i et bidrag til Justitsministeriets besva-
relser af 1. september 2016 af spørgsmål nr. 424 og nr. 425
(Alm. del) fra Folketingets Transport- og Bygningsudvalg op-
lyst, at det ikke er muligt at opgøre sagsbehandlingstiden på di-
abetessager separat fra de øvrige kørekortsager. I forbindelse
med et igangværende større projekt på kørekortområdet er der
imidlertid foretaget en gennemgang af en meget stor del af hel-
bredssagerne (sager hvor ansøger f.eks. lider af diabetes, epi-
lepsi, hjerte-/karsygdomme mv.). Gennemgangen har vist, at
langt størstedelen af helbredssagerne, herunder diabetessagerne,
registreres under sagskoderne 20170 (sager der ikke skal fore-
lægges andre sundhedsmyndigheder) og 20180 (sager der skal
forelægges Styrelsen for Patientsikkerhed, inden der træffes af-
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om årsagen til den lange ventetid på politiets behandling af lægeerklæring ifm. erhvervelse af kørekort, til justitsministeren
gørelse). Kun et begrænset antal helbredssager registreres som
en anden type kørekortsag.
På den baggrund har centrene fundet det mest retvisende
fremadrettet at benytte sagskoderne 20170 og 20180 til brug for
opgørelse af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for så vidt
angår helbredssagerne, herunder diabetessagerne. Det er dog
fortsat ikke muligt at opgøre sagsbehandlingstiden i diabetessa-
gerne separat fra de øvrige helbredssager.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afsluttede helbreds-
sager for centrene i 2017 er 5,6 dage for så vidt angår sager, der
ikke skal forelægges andre sundhedsmyndigheder, og 78,7 dage
for så vidt angår sager, der skal forelægges Styrelsen for Patient-
sikkerhed, inden der træffes afgørelse. Til sammenligning var
de tilsvarende tal for 2016 7,4 dage for sager, der ikke skulle fo-
relægges andre sundhedsmyndigheder, og 90,9 dage for sager,
der skulle forelægges Styrelsen for Patientsikkerhed. Det be-
mærkes, at tallene er dynamiske og opgjort medio oktober 2017.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet sammen
med de administrative centre fortsat har stort fokus på at ned-
bringe sagsbehandlingstiden i kørekortsagerne, herunder sags-
behandlingstiden i helbredssagerne. Rigspolitiet er endvidere
sammen med bl.a. Styrelsen for Patientsikkerhed, Justitsmini-
steriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Sundheds-
og Ældreministeriet i gang med at se på, hvordan sagsgangene
på området kan forenkles.”
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har oplyst følgende:
”Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er enig i, at det er
vigtigt, at borgerne ikke oplever lange ventetider på udstedelse
og fornyelse af kørekort på helbredsområdet.
Kørekortsager på helbredsområdet behandles i politiets to opga-
vecentre, Administrativt Center Øst og Vest, i samarbejde med
Styrelsen for Patientsikkerhed. Ventetiden på kørekort skyldes
således administrative forhold hos de to administrative centre og
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har løbende iværksat
initiativer for at smidiggøre sagsgangene og forenkle reglerne
på området. Dette er blandt andet kommet til udtryk ved to æn-
dringer af færdselsloven i løbet af 2016 og 2017, der har ændret
de krav, der stilles i forbindelse med kørekort.
Ved lov nr. 1740 af 27. december 2016 fjernedes kravet om, at
førere skal have tilstrækkelig høreevne for at kunne få udstedt
og fornyet kørekort til gruppe 1-køretøjer. Hermed skal sager
om kørekort, hvor føreren har en anmærkning om høreevne
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om årsagen til den lange ventetid på politiets behandling af lægeerklæring ifm. erhvervelse af kørekort, til justitsministeren
fremover ikke behandles af politiet og Styrelsen for Patientsik-
kerhed.
Ved lov nr. 698 af 08. juni 2017 ophævedes den aldersbestemte
tidsbegrænsning af kørekort til gruppe 1-køretøjer for ældre
over 75 år. Hermed skal ældre fremover ikke forny kørekort
hyppigere end de førere, der er under 75 år.
Baggrunden for disse ændringer har først og fremmest været et
ønske om at gøre reglerne mere fornuftige for borgerne, men det
har også været forventningen, at ændringerne kan nedbringe an-
tallet af sager, der skal behandles i de administrative centre og
Styrelsen for Patientsikkerhed.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets tidligere besvarelser af 1. april
2016 af spørgsmål nr. 312 og 315 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og
Bygningsudvalg, ministeriets besvarelser af 1. september 2016 af spørgsmål
nr. 424 og 425 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Bygningsudvalg.
4