Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1811315_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
1. november 2017
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Krestina Kilsholm Jør-
gensen
Sagsnr.: 2017-0032/37-0005
Dok.:
543237
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del), som Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober
2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorledes ministeren mener, at Retslægerådets vurderinger lever op til kravene i EMRK artikel 3, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, hvorledes ministeren mener, at Rets-
lægerådets vurderinger lever op til kravene i EMRK (Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention) artikel 3?”
Svar:
Det fremgår af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK), at ingen må underkastes tortur, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf. Bestemmelsen er absolut og tillader ikke nogen und-
tagelser.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har flere gange haft lejlighed
til at tage stilling til, om anvendelse af tvang over for personer, der er berø-
vet deres frihed, herunder i form af tvangsmedicinering eller tvangsfiksering
af psykisk syge personer, udgør en krænkelse af EMRK artikel 3.
I sagen Herczegfalvy mod Østrig, dom af 24. september 1992, havde klage-
ren, som var frihedsberøvet på grund af sin mentale tilstand, bl.a. modtaget
tvangsmæssig lægelig behandling, tvangsfodring og været tvangsfikseret i
omkring 14 dage. Det fremgår af sagen, at klageren havde fremsat trusler
om vold samt dødstrusler mod personalet, og at han på den baggrund blev
tvangsfikseret. Menneskerettighedsdomstolen udtalte, at den følelse af min-
dreværd og magtesløshed, som er typisk for patienter, der er indespærret på
et psykiatrisk hospital, kræver, at Domstolen foretager en særlig indgående
prøvelse af, om konventionens krav er overholdt. Domstolen udtalte endvi-
dere, at selv om det er overladt til de lægelige myndigheder at afgøre på
grundlag af anerkendte lægelige standarder, hvilken terapeutisk metode der
skal benyttes, om nødvendigt med magt, for derved at bevare den fysiske og
mentale sundhed for patienter, der er helt ude af stand til at træffe egne be-
slutninger, og for hvem myndighederne derfor er ansvarlige, har sådanne
patienter alligevel krav på den beskyttelse, der følger af EMRK artikel 3.
Domstolen udtalte herudover, at selv om anerkendte medicinske principper
er afgørende, og en behandling, som er behandlingsmæssigt påkrævet, ikke
kan anses for at udgøre umenneskelig eller nedværdigende behandling, er
det Domstolens opgave at påse, at den medicinske nødvendighed er godt-
gjort på tilstrækkelig vis. Der henvises til præmis 28 og 82.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorledes ministeren mener, at Retslægerådets vurderinger lever op til kravene i EMRK artikel 3, til justitsministeren
I sagen Bureš mod Tjekkiet, dom af 18. oktober 2012, bemærkede Menne-
skerettighedsdomstolen, at det fulgte af både tjekkiske og internationale ret-
ningslinjer, at tvangsfiksering kun må anvendes i særlige tilfælde som en
sidste udvej, når det er eneste tilgængelige middel, som kan forhindre umid-
delbar og nærliggende skade på patienten selv eller andre, jf. præmis 95. I
overensstemmelse med disse retningslinjer fandt Domstolen, at tvangsfik-
sering er en alvorlig foranstaltning, som altid skal kunne retfærdiggøres med
hensynet til at forhindre nærliggende skade på patienten selv eller omgivel-
serne og desuden være proportional med dette hensyn, jf. præmis 96.
Som det fremgår af udtalelsen fra Retslægerådet, som er gengivet i den sam-
tidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds-
og Ældreudvalg, udtaler Retslægerådet sig på baggrund af de spørgsmål, der
konkret bliver stillet, hvilket oftest er, om det var lægeligt indiceret at an-
vende fiksering i et givent tidsrum. Afgørende for, om en konkret tvangs-
fiksering er lægeligt indiceret i et givent tidsrum, er ifølge udtalelsen oftest,
at der foreligger en nærliggende fare for, at den pågældende udsætter sig
selv eller andre for at lide skade på legeme eller helbred, og at tvangsfikse-
ring er nødvendig for at afværge denne fare. Retslægerådets udtalelse afgi-
ves på baggrund af en samlet vurdering af risikoen for voldelig adfærd ud
fra de i sagen foreliggende oplysninger i de lægelige akter, herunder patien-
tens adfærd umiddelbart forud for fikseringen samt patientens tilstand i fik-
seringsperioden. Retslægerådet anser det ikke som sin opgave at tage stilling
til den bevismæssige værdi af sagens oplysninger og tager alene stilling til,
hvorvidt en konkret tvangsfiksering har været nødvendig, når de forelig-
gende oplysninger i sagen lægges til grund.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at de momenter, som Retslægerådet har
oplyst, at rådet lægger vægt på i forbindelse med en udtalelse om, hvorvidt
en tvangsfiksering er lægeligt indiceret, er i overensstemmelse med EMRK
artikel 3.
3